29 stycznia 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili generalny inspektor informacji finansowej Jacek Uczkiewicz, członek Zarządu Narodowego Banku Polskiego Andrzej Jakubiak, posłanka sprawozdawczyni Stanisława Prządka, prezes Naczelnej Rady Radców Prawnych Andrzej Kalwas, a także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Celem rozpatrywanej nowelizacji sejmowej jest dostosowanie przepisów obowiązującej ustawy do przepisów Dyrektywy 2001/97/WE Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę Rady 91/308/EWG w sprawie uniemożliwienia korzystania z systemu finansowego w celu prania brudnych pieniędzy.
Nowelizacja poszerza katalog podmiotów wskazanych w ustawie jako instytucje obowiązane o Narodowy Bank Polski, fundacje, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz o grupę tzw. wolnych zawodów prawniczych, czyli: adwokatów, radców prawnych (wykonujących zawód poza stosunkiem pracy), prawników zagranicznych (świadczących pomoc prawną poza stosunkiem pracy), biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych.
Ustawa precyzuje definicje zawarte w art. 2 ustawy zmienianej: definicję transakcji, wartości majątkowej, rachunku, jednostki współpracującej oraz definicję prania brudnych pieniędzy, mówiącą, co należy rozumieć przez wprowadzanie do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
Dokonana została zasadnicza zmiana przepisów art. 8 ustawy zmienianej. Wprowadzono wyjątki od zasady obowiązku rejestracji transakcji powyżej 15 tys. euro. Dotyczą one zakupu lub sprzedaży żetonów w kasynach gry, umów ubezpieczenia na życie oraz polis ubezpieczeniowych związanych z ubezpieczeniem emerytalnym.
Ustawa zakłada, że osoby wykonujące wolne zawody prawnicze (z wyjątkiem biegłych rewidentów i doradców podatkowych), instytucje pieniądza elektronicznego oraz pośrednicy w obrocie nieruchomościami będą wyłączeni spod obowiązku rejestracji transakcji powyżej 15 tys. euro. Zwolnienie to nie rozciąga się na obowiązek rejestracji tzw. transakcji podejrzanych (art. 8 ust. 3).
Ustawa nowelizuje też art. 11 ustawy przez wprowadzenie przepisu umożliwiającego przekazywanie informacji o transakcjach, o których mowa w art. 8 ust. 3, przez samorządy zawodowe notariuszy, adwokatów, radców prawnych i prawników zagranicznych, a nie osobiście przez osoby wykonujące te zawody.
W dyskusji przedstawiciel NBP zaproponował, by do 1 stycznia 2005 r. wydłużyć
vacatio legis w odniesieniu do postanowień nowelizacji uznających tę instytucję za instytucję obowiązaną.W uzasadnieniu tej propozycji stwierdzono, że NBP od stycznia do grudnia br. wprowadza etapami nowe systemy informatyczne, dostosowując się do zasad rachunkowości w Europejskim Systemie Banków Centralnych. Wydłużenie
vacatio legis do 1 stycznia 2005 r. pozwoli NBP na uwzględnienie wymagań ustawy w tych systemach bez potrzeby kosztownej modyfikacji starych rozwiązań informatycznych, które i tak będą działać do końca 2004 r. Pozostawienie zapisów nowelizacji sejmowej, w myśl których NBP byłoby jednostką obowiązaną już od maja br., tworzyłoby ustawowy przymus wydania przez bank 3-5 mln zł i obniżyło zysk banku wpłacany do budżetu państwa.W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o prze
ciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw. Przyjęto min. zmianę postulowaną przez NBP. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego złoży senator Teresa Liszcz.Do stanowisko komisji zgłoszono wniosek mniejszości, dotyczący skreślenia pkt 5 w art. 1. Jego sprawozdawcą będzie senator
Zbigniew Romaszewski.