Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1030) ze 151. posiedzenia
Komisji Ustawodawstwa i Praworządności
w dniu 3 grudnia 2003 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy
- Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 32)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Teresa Liszcz)
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Szanowni Państwo, otwieramy posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności poświęcone rozpatrzeniu tylko jednej ustawy, a mianowicie ustawy sejmowej z 26 listopada 2003 r. o zmianie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
W
itam serdecznie pana prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego - profesora Romana Hausera i pana wiceprezesa Rymsa. Pana ministra już nie witam, bo był u nas poprzednio, ale właściwie nigdy za dużo - także witam. Witam wszystkich państwa i nową panią mecenas. (Wesołość na sali)Pan senator Balicki aż wstał, żeby zobaczyć.
(Senator Andrzej Jaeschke: W innej fryzurze.)
Tak, w innej fryzurze.
Proszę państwa, czy pana ministra, czy pana prezesa
- w tym przypadku chyba pana prezesa poprosimy o przybliżenie nam idei i konieczności tej zmiany.Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Roman Hauser:
Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!
Legislatorzy nazywają taką ustawę ustawą czyszczącą. Bierze się to stąd, że ta ustawa miała stosunkowo długie, prawie półtoraroczne, vacatio legis. W tym czasie były uchwalane przez parlament nowe ustawy i częściowo pewnie zap
omniano o reformie, a częściowo z innych względów pojawiały się skargi wznoszone do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Po 1 stycznia skarga będzie wnoszona do wojewódzkiego sądu administracyjnego, używamy ogólnego sformułowania: do sądu administracyjnego. Aby nie było żadnych wątpliwości interpretacyjnych, próby zastanawiania się, czy ustawodawca celowo dla niektórych spraw administracyjnego postępowania sądowego pozostawił bezpośrednie rozstrzyganie spraw w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, wspólnie z sejmową komisją ustawodawstwa proponujemy ustanowić zmiany o charakterze precyzującym. W pierwszych pięciu punktach w art. 1 - także w ramach tego porządkowania - uchylamy te ustawy, które już w międzyczasie zostały wyeliminowane z porządku prawnego.Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Dziękuję bardzo.
Czy pan minister chciałby coś od siebie dodać?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Dziękuję
bardzo.Rząd nie zajmował stanowiska w związku z tą ustawą.
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Elegancko, w związku z podziałem. Dziękuję bardzo.
Nasze znakomite Biuro Legislacyjne reprezentowane przez panią mecenas Katarzynę Iwicką jak zwykle znalazło coś, co pozwoli jeszcze udoskonalić tę ust
awę.Czy ktoś z państwa pragnie zabrać głos, czy przejdziemy do uwag Biura Legislacyjnego? Czy ktoś z państwa ma jakieś pytania? Nie.
Art. 1 i pierwsze pięć punktów chyba nie budzą wątpliwości. Pan prezes przed chwilą wyjaśnił, dlaczego są potrzebne.
Czy pkt 6 budzi jakieś wątpliw
ości lub ciekawość? Też nie.A pkt 7? Tu w kolejnych punktach chodzi o zastąpienie, właściwą nome
nklaturę, przyjęcie do wiadomości, że są sądy administracyjne i Naczelny Sąd Administracyjny.Pkt 9
. Właśnie tutaj jest propozycja poprawki ze strony naszego Biura Legislacyjnego.Bardzo proszę panią mecenas.
Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Iwicka:
Dziękuję bardzo.
Katarzyna Iwicka, Biuro Legislacyjne.
To jest kwestia doprowadzenia do poprawnego zapisania tego przepisu. Otóż chodzi o to, że w pkcie 9 w lit. a nadaje się nowe brzmienie całemu pkt
owi 2 w art. 84. Jest to zmiana ustawy o stanie wyjątkowym. Skutkiem nadania całemu pktowi 2 takiego brzmienia będzie to, że zdanie pierwsze w art. 17 w ust. 6 zostanie w brzmieniu sprzed uchwalenia przepisów wprowadzających i wówczas będzie tam Naczelny Sąd Administracyjny, a nie sąd administracyjny, tak jak to powinno być. Dlatego ten przepis powinien być inaczej sformułowany. Propozycja jest zawarta w opinii. Zatem merytorycznie nic by się nie zmieniło, ale chodzi o to, żeby zostało pierwsze zdanie z użytymi tam wyrazami: "do sądu administracyjnego". Dziękuję bardzo.Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Dziękuję.
Czy panowie prezesi zgadzają się na to?
Nikt z państwa nie ma wątpliwości, wobec tego przejmuję tę poprawkę Biura Legislacyjnego.
Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? Proszę o podniesienie ręki. (9)
Dziękuję bardzo. Jedn
ogłośnie za.Druga uwaga dotyczy kolejnego, 10 pktu.
Nasze Biuro Legislacyjne, a konkretnie pani mecenas, ma propozycję p
oprawki.Proszę ba
rdzo.Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Katarzyna Iwicka:
Tutaj, niestety, przeoczono jeden
wyraz. Tytuł ustawy powinien brzmieć: "o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców", więc, jak widać, brakuje wyrazu "dopuszczalności". Jest to poprawka do pktu 10, do art. 84b. Dziękuję.Przewodnicząca Teresa Liszcz:
To jest oczywista sprawa.
Kto z państwa jest za poparciem tej poprawki, którą także przejmuję? (9)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Nie mamy więcej propozycji zmian.
Wobec tego, kto z państwa jest za rekomendowaniem Wysokiemu Senat
owi przyjęcia tej ustawy w całości, wraz z przyjętymi wcześniej poprawkami? (9) Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.Kto z państwa ma ochotę być sprawozdawcą?
Pani senator Koszada ma ochotę sprawozdawać. Upoważniamy i prosimy panią senator o przedstawienie naszego stan
owiska.Wygląda na to, że załatwiliśmy sprawę.
Serdecznie dziękuję znakomitym gościom, koleżankom i kolegom, pani mecenas, p
aniom sekretarz.Z żalem zamykam sto pięćdziesiąte pierwsze posiedzenie Komisji Ustaw
odawstwa i Praworządności, bo towarzystwo jest tak znakomite, że chętnie bym jeszcze posiedziała.(
Wypowiedź poza mikrofonem)Pro
szę?(
Głos z sali: Kiedy będzie posiedzenia budżetowe?)Właśnie, kiedy zrobimy posiedzenie budżetowe jeszcze na bazie projektu? Powinniśmy zastanowić się we własnym gronie.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Proszę?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Nie tylko, ale między innymi sprawy IPN. Jak zwykle będziemy mieli pr
oblem, ale pan senator Jaeschke pomoże nam, wesprze IPN i jakoś damy sobie radę. Będziemy chyba otwierali siedzibę w Wieliczce.(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 41)