Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1030) ze wspólnego posiedzenia
Komisji Ustawodawstwa i Praworządności (150.)
oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (119.)
w dniu 3 grudnia 2003 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustaw
y - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 02)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Komisji Ustawodawstwa i Praworządności Teresa Liszcz)
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Szanowni Państwo, w imieniu pani przewodniczącej i swoim otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych poświęcone rozpatrzeniu wniosków zgł
oszonych do ustawy zmieniającej kodeks spółek handlowych.Jeśli pani przewodnicząca się zgodzi, to zaproponowałabym, żebyśmy na
jpierw hurtem przegłosowali wspólne poprawki obydwu komisji, co do których nie zmieniliśmy zdania, a potem zajmiemy się tymi, które są autorstwa tylko Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, a także tą jedną zgłoszoną na posiedzeniu plenarnym.Kto z państwa jest za tym, żeby podtrzymać poparcie tych poprawek, które są wspólne dla obu komisji, czyli: trzeciej, czwartej, dziesiątej i czternastej? Kto z państwa jest za tym, proszę niech podniesie rękę. (14)
Dziękuję.
Kto jest przeciw? (0)
Kto wstrzymał się od głosu? (0)
Poprawki zostały przyjęte jednomyślnie.
Teraz przeszlibyśmy do grupy tych poprawek, które zostały zgłoszone przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności, czyli do: pierwszej, drugiej, piątej, siódmej, ósmej, dziewiątej, jedenastej, dwunastej i trzynastej. Komisja ustawodawstwa nie ma powodu, żeby się im sprzeciwiać i żeby od nich odstąpić. Czy członkowie drugiej komisji mają ochotę zabrać głos?
Bardzo pro
szę.Senator Genowefa Ferenc:
Jeśli można, to proponowałabym, ponieważ wszyscy członkowie Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych także znają te poprawki ze sprawozdania, aby w związku z tym poszczególne poprawki poddać pod głosowanie i zapytać przy każdej z nich o stanow
isko rządu. Dziękuję.Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Dobrze. Rozumiem, że komisja gospodarki nie ma pełnego zaufania do komisji ustawodawstwa. (Wesołość na sali
)Poprawka pierwsza.
Czy rząd ją popiera, tak jak popierał na posiedzeniu naszej komisji?
Kto jest za poparciem tej poprawki? (13)
Dziękuję ba
rdzo. Jednogłośnie za.Przechodzimy do poprawki drugiej, która także polega na uzupełnieniu, d
oprecyzowaniu przepisu.Ministerstwo?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Popiera.
Przewodnicząca Teresa Lis
zcz:Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (13)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Przechodzimy do strony drugiej. Poprawka piąta.
Jakie jest stanowisko rządu?
(
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski: Poprawka nie wymaga skomentowania, jest to ujednolicenie systemowe.)Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (13)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Czy omijamy poprawkę pana senatora Janowskiego, czy po drodze
...(
Wypowiedź poza mikrofonem)Omijamy, tak? Tak jak się umówiliśmy.
Wobec tego teraz poprawki: siódma i dzie
wiąta.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Oczywiście popieram.
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (13)
Kto jest przeciw? (0)
Kto wstrzymał się od głosu? (1)
1 osoba wstrzymała się od głosu.
Wobec tego rekomendujemy te poprawki.
Poprawka ósma także ma charakter terminologiczny, ale pan minister dla porządku p
otwierdza poparcie tej poprawki.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Tak jest.
Przewodnicząca
Teresa Liszcz:Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (15)
Kto jest przeciw? (0)
Kto wstrzymał się od głosu? (0)
Dziękuję.
Poprawka jedenasta.
Panie Ministrze?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Popieram.
Przewodnicząca Teres
a Liszcz:Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (16)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Teraz poprawka dwunasta.
Panie Ministrze?
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Bardzo gorąco popieram.
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Kto jest za pr
zyjęciem tej poprawki? (16)Dziękuję. Jednogłośnie za.
Poprawka trzynasta.
Panie Ministrze, proszę pobłogosławić.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Popieram.
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (16)
Dziękuję. Jednogłośnie za.
Proponowałabym, żeby pan senator Smoktunowicz był przedstawicielem naszych stanowisk. (
Poruszenie na sali)Najmocniej przepraszam pana senatora Janowskiego i komisje. Bardzo przepraszam, jeszcze poprawka szósta.
Panie Senatorze, proszę przekonać nas do tego, że wyciskanie ze spółek trzeba wyrzucić. Proszę bardzo.
Senator Mieczysław Janowski:
Dziękuję bardzo.
Pani Przewodnicząca! Państwo Senatorowie! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!
Ja bardzo szczegółowo zapoznałem się z dokumentami, które rzecznik praw obywatelskich złożył do Trybunału Konstytucyjnego. Ostatnie pismo nosi datę 29 kwietnia bieżącego roku. Znane jest mi również stanowisko związków zawodowych w tej sprawie - myślę, że pan minister także je zna - było ono w tym duchu. Jak mówiłem podczas posiedzenia plenarnego, w moim przekonaniu ta obecna wersja, nawet skorygowana w Sejmie, co zauważył pan minister, odpowiadając na moje pytania, nie spełnia kryteriów, które powinny być związane z przestrzeganiem Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej - wymieniłem tutaj art. 64 i art. 31. Dlatego że w taki sposób będzie można - nie na zasadzie nadrzędnego dobra, ale wybranych kryteriów, które są niekoniecznie czymś nadrzędnym, a tylko partykularnym interesem tych, którzy mają większość akcji - pozbawić mających akcje mniejszościowe wpływu na to, że zostaną wykupieni.
Rozwiązania zagraniczne, o których wspominał pan minister, także prz
eanalizowałem i, jak powiedziałem, na przykład w Holandii takie wykupienie jest możliwe jedynie na drodze powództwa sądowego. Dlaczego więc chcemy zastosować takie rozwiązanie? Być może niektóre z przepisów art. 418 można by zmodernizować, ale ja teraz nie widzę możliwości, żeby zrobić to na kolanie, więc wydaje mi się, że bezpiecznie będzie odrzucić obecne brzmienie tego artykułu.Twórcy ustawy -
w poprzedniej kadencji pracowałem w komisji, która analizowała tę ustawę, i pamiętam także pana ministra, bo spotykaliśmy się wówczas - a w szczególności pan profesor Szumański, wyraźnie mówią, że akcjonariusze mniejszościowi mają znikome możliwości obrony swoich interesów. A więc o co chodzi w takim zapisie?Zwracam się zatem nie jako członek jednej czy drugiej komisji, ale jako s
enator zatroskany o tworzenie dobrego prawa - jak sądzę, dawałem temu nieraz przykład w czasie tej i poprzednich kadencji - żebyście państwo zechcieli pochylić się nad tym sformułowaniem i przyjąć rozwiązanie dobre dla polskiego prawodawstwa gospodarczego oraz nienaruszające konstytucji.(
Przewodnicząca Teresa Liszcz: To znaczy pochylić się i wyciąć je?) (Wesołość na sali)Tak.
Dziękuję bardzo. Dziękuję, Pani Przewodnicząca. To tyle, bo moglibyśmy wygłosić na ten temat cały elaborat.
Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Czy pan senator Smoktunowicz koniecznie teraz chce się wypowiedzieć, czy może po panu ministrze?
Senator Robert Smoktunowicz:
Ja tylko bardzo króciutko chcę przypomnieć, że zgłaszałem tę poprawkę na posiedzeniu komisji i używałem identycznych argumentów. Dodam tylko, że był to przepis, który miał działać przeciw tak zwanym resztówkom Skarbu Państwa, a działa kompletnie odwrotnie i w innych sprawach. Nie spełnił swojego celu i jest jak gdyby antykonstytucyjny. Niestety, mój wniosek zyskał poparcie tylko dwojga senatorów i ja przez skromność nie zgłaszałem go na posiedzeniu, bo ni
e liczyłem, że przejdzie. Zatem cieszę się z tego wniosku pana senatora Janowskiego i będę go popierał. Dziękuję.Przewodnicząca Teresa Liszcz:
Bardzo proszę, Panie Ministrze.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Marek Sadowski:
Oczywiście, jak wspomniał pan senator Janowski, można by bardzo dużo mówić na ten temat. Ja powiem, że jestem w kłopotliwej sytuacji, ponieważ pr
okurator generalny broni obecnej wersji art. 418 przed Trybunałem Konstytucyjnym.Ale przyczyna jest w gruncie rzeczy inna. O
tóż na ukończeniu jest dyrektywa unijna, która w odniesieniu do spółek giełdowych będzie wymagała wprowadzenia metodologii wyciskania. W jaki sposób? Pewnie z dużą dozą swobody dla ustawodawstwa krajowego. Czyli prędzej czy później jakiś system wyciskania będzie musiał być wprowadzony. Ja znam słabość tego rozwiązania, które jest obecnie, i kolejną słabość tego, które proponujemy w rządowej propozycji. Ona rzeczywiście nie eliminuje zarzutów, jakie w związku z art. 418 postawił rzecznik praw obywatelskich. Chciałbym powiedzieć, że uzysk rzecznika praw obywatelskich w Trybunale Konstytucyjnym nie jest taki olbrzymi, bo rzecznik nie wszystko wygrywa, chociaż wydaje mi się, że brak ochrony sądowej samego wyciśnięcia może być istotnym argumentem.Żałuję, że nie mogliśmy spotkać się i przeprowadzić debaty nad ewentualną modernizacją art. 418, ale skoro profesorom trudno było go inaczej zmoderniz
ować, to myślę, że i nam trudno by było go inaczej poprawić. Dzisiaj stoimy przed dylematem, czy go usunąć, czy zostawić w wersji zmienionej przez Sejm. Tylko tyle mamy do zrobienia.Ja osobiście, w imieniu rządu, nie popieram poprawki pana senatora, ale oczywiście uważam, że nie stanie się nieszczęście, jeżeli art. 418 zniknie z sy
stemu polskiego prawa.Przewodnicząca Teres
a Liszcz:Czy ktoś z państwa, a w szczególności pan senator Janowski, pragnąłby jeszcze zabrać głos? Nie.
Kto z państwa jest za poparciem poprawki pana senatora Janowskiego, pr
oszę niech podniesie rękę. (14)Kto jest przeciw? (0)
Kto wstrzymał się od głosu
? (1)Dziękuję.
Czyli rekomendujemy tę poprawkę.
Gratuluję panu senatorowi skuteczności.
Teraz -
sprawozdawca. Proponuję, żeby był nim pan senator Smoktunowicz. Tak?Dziękuję bardzo serdecznie w imieniu pani przewodniczącej i sw
oim.Zamykam wspólne posiedz
enie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 15)