8 października 2003 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.
Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm szczegółowo omówił i uzasadnił wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Ewa Serocka.
W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie przeprowadzili pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II.
W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Teresa Liszcz. Uchwała podejmowana w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II wyraża wdzięczność, uznanie i życzenia dla Ojca Świętego.
Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu komisja, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, wprowadziła do niego poprawki i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Jego Świątobliwości Jana Pawła II. W przyjętym projekcie stwierdzono:
"W dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Senat Rzeczypospolitej składa Jego Świątobliwości Janowi Pawłowi II wyrazy najwyższego szacunku i podziękowania za nieustające wysiłki zmierzające do budowania w świecie cywilizacji pokoju, braterstwa i miłości, opartej na poszanowaniu godności każdego człowieka oraz praw ro
dziny i wszystkich narodów.Senat wysoko ceni dokonania Jana Pawła II, wskazując jednocześnie na potrzebę ich popularyzacji w dobie zagrożenia pokoju na świecie, szerzącej się przemocy i nietolerancji. Senat wyraża również wdzięczność Jego Świątobliwości za znaczący wkład w historyczne przemiany, które nastąpiły w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku w Polsce. Nauczanie Jana Pawła II było jednym z najważniejszych czynników, które sprawiły, iż te przemiany, które doprowadziły Polskę i Polaków do wolności i demokr
acji, nie zostały okupione wojną domową i stały się wzorem pokojowego rozwiązywania konfliktów społeczno-politycznych dla innych narodów.W dwudziestą piątą rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową Senat życzy Jego Świątobliwości, aby Jego pontyfikat długo jeszcze niósł ludzkości nadzieję jedności i pokoju".
Ustalono, że przyjęcie projektu uchwały zarekomenduje Izbie senator T. Liszcz.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o amnestii dla osób, które z przyczyn ekonomicznych blokowały ruch na drodze publicznej. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 18 września br. Senatorowie postanowili wówczas zwrócić się o opinię w sprawie proje
ktu do eksperta prof. Mariana Filara z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.W przekazanej komisji opinii ekspert wyraził pogląd, że przedstawiony projekt nie spełnia warunków racjonalnego ustawodawstwa. Po pierwsze, istniejące już w chwili obecnej ustawodawstwo stwarza pełne możliwości rozwiązania w uzasadnionych indywidualnie wypadkach problemów humanitarnych, wynikających z sytuacji powstałej w efekcie bezprawnego stosowania blokad, wobec niektórych zasługujących na to ich uczestników. Nie ma więc p
otrzeby kreowania nowych instrumentów prawnych mających służyć temu celowi. Po drugie, legislacyjne stworzenie takich instrumentów powoduje realną groźbę wykreowania niebezpiecznej społecznie sytuacji i zanarchizowania życia społecznego.W opinii prof. M. Filara, system prawa, polityka prawa, a zwłaszcza polityka kryminalna to zagadnienia zbyt poważne, by czynić je materią pochopnych politycznych igraszek. W sytuacji tej nie widzi on potrzeby prowadzenia prawnej analizy proponowanej w art. 3 i 4 procedury amnestyjnej, poprzestając jedynie na stwierdzeniu, iż wykazuje ona poważne uchybienia technicznolegislacyjne.
Podczas posiedzenia senator Zbigniew Romaszewski, zgodnie z art. 78 ust.2 Regulaminu Senatu wycofał swój podpis złożony pod projektem zgłoszonym przez grupę senatorów. W związku z tym dalsze procedowanie nad rozpatrywanym projektem stało się bezprzedmiotowe (brak przewidzianej regulaminem liczby senatorów).