8 października 2003 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny.

Rozwiązania przyjęte w ustawie uchwalonej przez Sejm szczegółowo omówił i uzasadnił wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski. Swoją opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Ewa Serocka.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie przeprowadzili pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawiła senator Teresa Liszcz. Uchwała podejmowana w 25. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II wyraża wdzięczność, uznanie i życzenia dla Ojca Świętego.

Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu komisja, zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu, wprowadziła do niego poprawki i wniosła o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Jego Świątobliwości Jana Pawła II. W przyjętym projekcie stwierdzono:

"W dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Senat Rzeczypospolitej składa Jego Świątobliwości Janowi Pawłowi II wyrazy najwyższego szacunku i podziękowania za nieustające wysiłki zmierzające do budowania w świecie cywilizacji pokoju, braterstwa i miłości, opartej na poszanowaniu godności każdego człowieka oraz praw rodziny i wszystkich narodów.

Senat wysoko ceni dokonania Jana Pawła II, wskazując jednocześnie na potrzebę ich popularyzacji w dobie zagrożenia pokoju na świecie, szerzącej się przemocy i nietolerancji. Senat wyraża również wdzięczność Jego Świątobliwości za znaczący wkład w historyczne przemiany, które nastąpiły w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku w Polsce. Nauczanie Jana Pawła II było jednym z najważniejszych czynników, które sprawiły, iż te przemiany, które doprowadziły Polskę i Polaków do wolności i demokracji, nie zostały okupione wojną domową i stały się wzorem pokojowego rozwiązywania konfliktów społeczno-politycznych dla innych narodów.

W dwudziestą piątą rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową Senat życzy Jego Świątobliwości, aby Jego pontyfikat długo jeszcze niósł ludzkości nadzieję jedności i pokoju".

Ustalono, że przyjęcie projektu uchwały zarekomenduje Izbie senator T. Liszcz.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności kontynuowano pierwsze czytanie projektu ustawy zgłoszonego przez grupę senatorów projektu ustawy o amnestii dla osób, które z przyczyn ekonomicznych blokowały ruch na drodze publicznej. Poprzednie posiedzenie w tej sprawie odbyło się 18 września br. Senatorowie postanowili wówczas zwrócić się o opinię w sprawie projektu do eksperta prof. Mariana Filara z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

W przekazanej komisji opinii ekspert wyraził pogląd, że przedstawiony projekt nie spełnia warunków racjonalnego ustawodawstwa. Po pierwsze, istniejące już w chwili obecnej ustawodawstwo stwarza pełne możliwości rozwiązania w uzasadnionych indywidualnie wypadkach problemów humanitarnych, wynikających z sytuacji powstałej w efekcie bezprawnego stosowania blokad, wobec niektórych zasługujących na to ich uczestników. Nie ma więc potrzeby kreowania nowych instrumentów prawnych mających służyć temu celowi. Po drugie, legislacyjne stworzenie takich instrumentów powoduje realną groźbę wykreowania niebezpiecznej społecznie sytuacji i zanarchizowania życia społecznego.

W opinii prof. M. Filara, system prawa, polityka prawa, a zwłaszcza polityka kryminalna to zagadnienia zbyt poważne, by czynić je materią pochopnych politycznych igraszek. W sytuacji tej nie widzi on potrzeby prowadzenia prawnej analizy proponowanej w art. 3 i 4 procedury amnestyjnej, poprzestając jedynie na stwierdzeniu, iż wykazuje ona poważne uchybienia technicznolegislacyjne.

Podczas posiedzenia senator Zbigniew Romaszewski, zgodnie z art. 78 ust.2 Regulaminu Senatu wycofał swój podpis złożony pod projektem zgłoszonym przez grupę senatorów. W związku z tym dalsze procedowanie nad rozpatrywanym projektem stało się bezprzedmiotowe (brak przewidzianej regulaminem liczby senatorów).