18 września 2003 r.

Odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podczas którego przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez grupę senatorów projektu uchwały w sprawie przyszłego Traktatu Konstytucyjnego Unii Europejskiej.

Rozpatrywany projekt 4 września 2003 r., zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek przesłał do obu komisji. W imieniu senatorów wnioskodawców projekt przedstawił senator Edmund Wittbrodt.

Przewodnicząca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej poinformowała, że prowadzona przez nią komisja podjęła na posiedzeniu 17 września br. uchwałę w sprawie w sprawie projektu Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania połączone komisje przyjęły sprawozdanie o projekcie uchwały w sprawie przyszłego Traktatu Konstytucyjnego Unii Europejskiej.

Komisje, po rozpatrzeniu projektu w pierwszym czytaniu, wprowadziły poprawki do projektu przedstawionego przez wnioskodawców, uwzględniając jako bazę projekt Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały:

"Senat Rzeczypospolitej Polskiej:

- mając na względzie znaczenie, jakie dla procesu integracji europejskiej miało przeprowadzenie w ramach Konwentu Europejskiego szerokiej debaty nad kształtem przyszłej, rozszerzonej do 25 państw Unii Europejskiej,

- uwzględniając potrzebę wzmocnienia legitymacji demokratycznej Unii Europejskiej, uproszczenia unijnego systemu decyzyjnego, a także umocnienia pozycji Unii w świecie,

- oceniając pozytywnie projekt traktatu konstytucyjnego, wypracowany przez Konwent Europejski, jako dokument określający zasady i charakter Unii Europejskiej, a także wzmacniający rolę parlamentów narodowych w systemie europejskiej integracji,

1. zwraca się do Rządu RP, aby na rozpoczynającej się 4 października 2003 r. w Rzymie konferencji międzyrządowej w sprawie projektu Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy, zgodnie z przyjętym dotychczas własnym stanowiskiem, konsekwentnie zabiegał w szczególności o:

zachowanie w porządku prawnym Unii Europejskiej, także po roku 2009, postanowień Traktatu Nicejskiego regulujących mechanizm podejmowania decyzji w Radzie UE większością kwalifikowaną, które stanowiły jeden z podstawowych argumentów przy podejmowaniu decyzji podczas referendum akcesyjnego;

przyznanie wszystkim państwom UE prawa do posiadania pełnoprawnego komisarza w Komisji Europejskiej;

zapisanie w preambule traktatu konstytucyjnego odwołania do tradycji chrześcijańskiej, co stanowi odzwierciedlenie bogactwa dziedzictwa kulturowego i historycznego Europy;

utrzymanie otwartego charakteru współpracy w zakresie Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony;

2. wyraża przekonanie, że dla zachowania demokratycznego porządku i wzmocnienia efektywności działania Unii Europejskiej oraz dbałości o respektowanie tożsamości państw członkowskich, zasadnicze znaczenie ma wprowadzenie do przyszłej konstytucji takich rozwiązań, które uwzględnią zarówno interesy narodowe, jak i dobro całej europejskiej wspólnoty".