2 lipca 2003 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili: wiceminister sprawiedliwości Marek Sadowski, dyrektor Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Beata Mik, dyrektor generalny Służby Więziennej Jan Pyrcak, poseł sprawozdawca Cezary Grabarczyk oraz ekspert komisji prof. Andrzej Rzepliński. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Ponadto komisja dysponowała opiniami prof. A. Rzeplińskiego i prezesa Sądu Apelacyjnego w Lublinie Kazimierza Postulskiego.
Rozpatrywana nowelizacja powstała na podstawie dwóch projektów - poselskiego i prezydenckiego i reguluje przede wszystkim pozycję skazanego w postępowaniu wykonawczym. W ustawie zaproponowano m.in. zaostrzenie warunków wykonywania kary pozbawienia wolności poprzez ograniczenie uprawnień skazanego, zmniejszenie podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i fundusz pracy do kwoty co najmniej połowy najniższego wynagrodzenia w sytuacji przyznania prawa do zasiłku bezrobotnemu, jeżeli wykonywał on pracę w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary pozbawienia wolności.
W dyskusj
i pozytywnie oceniono rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej ustawie, zwracano jednak uwagę na konieczność wprowadzenia zmian doprecyzowujących niektóre zapisy.W kolejnych głosowaniach Komisja Ustawodawstwa i Praworządności zaakceptowała 31 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Teresę Liszcz.
Do stanowiska komisji zgłoszono 2 wnioski mniejszości, których przyjęcie zarekomenduje Izbie senator
T. Liszcz.W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy.
Senatorowie wysłuchali opinii wiceministra sprawiedliwości M. Sadowskiego oraz dyrektor B. Mik, którzy postulowali wprowadzenie drobnych korekt stylistycznych. Zapoznano także się z uwagami biura legislacyjnego.
Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i zawierała przepisy dostosowujące polskie ustawodawstwo do prawa Unii Europejskiej. Miała na celu rozciągnięcie jurysdykcji sądów polskich na przestępstwa skarbowe przeciwko interesom finansowym Wspólnot Europejskich, popełnionych przez obywateli polskich poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, umożliwienie ścigania przebywających na terytorium
Polski podżegaczy i pomocników do przestępstw skarbowych przeciwko interesom finansowym Wspólnot Europejskich, popełnionych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, rozszerzenie definicji "należność publicznoprawna" także na należności stanowiące przychód budżetu Wspólnot Europejskich lub budżetów zarządzanych przez Wspólnoty Europejskie lub w ich imieniu.W głosowaniu komisja poparła proponowane w dyskusji zmiany i postanowiła zarekomendować Izbie wprowadzenie 6 poprawek o charakterze readakcyjno-stylistycznym. Na sprawozdawcę wybrano senatora Roberta Smoktunowicza.