Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (396) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Ustawodawstwa i Praworządności (53.),

Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (47.)

oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia (45.)

w dniu 6 sierpnia 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 02)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia Marek Balicki)

Przewodniczący Marek Balicki:

Bardzo proszę wszystkich o zajęcie miejsc, panią minister również zapraszam.

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Witam panie i panów senatorów, witam zaproszonych gości, przedstawicieli ministerstwa pracy i polityki społecznej, panią minister Tokarską-Biernacik.

W porządku dziennym wspólnego posiedzenia komisji mamy ustosunkowanie się do wniosków zgłoszonych w czasie posiedzenia plenarnego do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, do poprawek i wniosków zgłoszonych przez komisje i do wniosków mniejszości. Wszyscy członkowie komisji otrzymali przygotowane przez Biuro Legislacyjne zestawienie. Zawiera ono łącznie sześćdziesiąt dziewięć poprawek, przy czym poprawka sześćdziesiąta siódma to techniczna pomyłka - proszę o jej wykreślenie. Mamy więc sześćdziesiąt osiem poprawek i oznaczony rzymską jedynką wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Ze względu na tak dużą liczbę poprawek istotne jest ustalenie sposobu naszej pracy. Gdyby panie i panowie senatorowie się zgodzili, proponowałbym taki sposób procedowania, żeby przy okazji każdej poprawki zabierał głos wnioskodawca, następnie byłyby ewentualne pytania do wnioskodawcy i stanowisko rządu, a następnie głosowanie. Nie byłoby dyskusji, bo dyskusja już była i dzisiaj, i na posiedzeniach poszczególnych komisji. Przy tej liczbie poprawek wydaje się, że to będzie najbardziej sprawny sposób procedowania.

Czy jest zgoda na takie procedowanie? Jeśli tak, to możemy przystąpić do pracy.

Pierwszy wniosek, Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, oznaczony rzymską jedynką, to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Ponieważ jest to wniosek najdalej idący, dlatego będziemy nad nim głosować, zgodnie z Regulaminem Senatu, w pierwszej kolejności. Przyjęcie tego wniosku powoduje, że głosowanie nad poprawkami staje się bezprzedmiotowe.

Dyskusja nad tym została przeprowadzona i dzisiaj na posiedzeniach komisji...

(Senator Teresa Liszcz: Czy mogę, Panie Przewodniczący?)

Proszę bardzo, Pani Przewodnicząca.

Senator Teresa Liszcz:

Nie podzielam pańskiego poglądu, Panie Przewodniczący, że następne głosowania będą bezprzedmiotowe, jak pan przed chwilą powiedział. Zgodnie z art. 62 ust. 4 Regulaminu Senatu autorzy poprawek mają bowiem prawo do tego, by członkowie połączonych komisji wyrazili swoje stanowisko na temat tych poprawek. Gdyby co najmniej dwóch senatorów je poparło, wtedy uzyskują one status wniosków mniejszości. Dlatego uważam, że niezależnie od efektów głosowania nad punktem oznaczonym rzymską jedynką, powinniśmy głosować nad kolejnymi poprawkami.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

To, co pani przewodnicząca była uprzejma zgłosić, nie jest sprzeczne z tym, o czym ja mówiłem. Jeśli wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek uzyska większość, to automatycznie żadna poprawka nie uzyskuje większości. To jednak nie przeszkadza w zrealizowaniu postulatu, o którym mówiła pani przewodnicząca, żeby zgłosić odpowiednie wnioski mniejszości na podstawie art. 62 ust. 4 Regulaminu Senatu. Nie trzeba nad tym głosować, wystarczy poparcie co najmniej dwóch senatorów, żeby wniosek mniejszości mógł być uznany.

Senator Teresa Liszcz:

Najprościej jest sprawdzić to w głosowaniu. Tych senatorów może być nie dwóch, ale pięciu, co ma chociażby moralne znaczenie.

Przewodniczący Marek Balicki:

Nie, Pani Senator, nad wnioskami mniejszości nigdy się nie głosuje, tak samo jak w czasie posiedzenia komisji. To jest bezprzedmiotowe głosowanie.

Senator Teresa Liszcz:

Może byśmy jednak poprosili Biuro Legislacyjne o wyjaśnienie.

Przewodniczący Marek Balicki:

Bardzo proszę panią mecenas Langner o opinię w tej sprawie.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Bożena Langner:

Kolejność głosowania jest ustalona w regulaminie. W tej sytuacji rzeczywiście jest tak, że jest wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Myślę, że nie ma przeszkód, żeby przeprowadzać głosowanie. To wszystko pozostaje w państwa gestii. Dziękuję.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Czy pani senator Liszcz chciałaby złożyć wniosek formalny, żeby komisje się wypowiedziały, czy będziemy głosować nad następnymi poprawkami?

(Senator Jerzy Cieślak: Mam pytanie.)

Proszę bardzo, pan senator Cieślak.

Senator Jerzy Cieślak:

Opinia Biura Legislacyjnego stwarza hipotetycznie trudną sytuację. Proszę sobie wyobrazić, że przegłosujemy wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, po czym przystąpimy do głosowania nad poprawkami, część senatorów obecnych na sali zmienia pogląd i jedna z poprawek uzyskuje większość. Czy będziemy robili wtedy reasumpcję pierwszego głosowania? Jest tu pewne niebezpieczeństwo.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo panu senatorowi. Przystępujemy do...

(Senator Teresa Liszcz: Przepraszam, czy mogę jeszcze prosić o głos?)

Ale w jakiej sprawie, Pani Senator, w jakim trybie?

(Senator Teresa Liszcz: W sprawie tego głosowania.)

Proszę bardzo.

Senator Teresa Liszcz:

Myślę, że chyba mamy prawo zabierać głos. Ja bym chciała zaapelować do państwa senatorów, żebyśmy nie uniemożliwiali sobie wniesienia pewnych istotnych poprawek, na które być może się zgodzimy w większości czy nawet wszyscy, bo to są poprawki różnej natury, także redakcyjne, poprawiające tekst. Jeżeli przyjmiemy wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, to zamykamy sobie drogę do tego. Przecież ten sam efekt można osiągnąć, głosując nad kolejnymi poprawkami, może się bowiem zdarzyć, że żadna z nich nie uzyska większości. Efekt będzie ten sam, ale nie zamykamy sobie z góry drogi do poprawienia tekstu.

Przewodniczący Marek Balicki:

Dziękuję bardzo.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto jest za przyjęciem tego wniosku, proszę o podniesienie ręki.

Kto jest przeciw?

Kto się wstrzymał od głosu?

Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że połączone komisje większością trzynastu głosów przy dwóch głosach przeciwnych i czterech osobach wstrzymujących się od głosu pozytywnie zaopiniowały wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby skorzystać z możliwości zgłoszenia wniosków mniejszości na podstawie art. 62 ust. 4 Regulaminu Senatu? Przypomnę, że wnioskiem mniejszości jest taki wniosek, który zyskał poparcie co najmniej dwóch senatorów, nawet jeśli nie był poddany pod głosowanie.

(Senator Teresa Liszcz: Mam pytanie.)

Pani Senator Liszcz, proszę bardzo.

Senator Teresa Liszcz:

Ja oczywiście chcę skorzystać z tej możliwości - myślę, że w większości wypadków poprze mnie pan senator Chronowski - chciałabym się jednak upewnić co do tego, czy to nasze zgłoszenie wniosków mniejszości dotyczy tylko poprawek, które już nie mają statusu wniosków mniejszości komisji, czy ponownie... Myślę, że tak, bo na przykład pierwsza poprawka z punktu oznaczonego rzymską dwójką została zgłoszona przez grupę senatorów, ale ma status wniosku mniejszości tylko jednej komisji, a tu chodzi o status wniosków mniejszości trzech komisji. Czyli rozumiem, że to dotyczy wszystkich poprawek.

Dobrze, czy mamy po kolei zgłaszać poprawki?

Przewodniczący Marek Balicki:

Proszę tylko podać numery.

Senator Teresa Liszcz:

Są to poprawki: pierwsza, druga, trzecia, piąta, siódma, ósma, dziewiąta, dziesiąta, dwunasta, trzynasta...

Przewodniczący Marek Balicki:

Przyjęcie dwunastki, Pani Senator, wyklucza trzynastkę, to są dwa sprzeczne wnioski.

Senator Teresa Liszcz:

Teoretycznie mogłyby być obie, ale musiałoby być jeszcze dwóch senatorów. Można sobie wyobrazić, że dwóch się opowiada. Ponieważ jednak nas jest dwoje, musimy się opowiedzieć za jedną z nich, chyba za dwunastą jako bardziej radykalną. Dalej: czternasta, piętnasta, siedemnasta...

Przewodniczący Marek Balicki:

Poprawka czternasta tak samo jest sprzeczna z poprawką dwunastą.

Senator Teresa Liszcz:

Nie, nie, tu nie ma sprzeczności, tu chodzi o co innego. Tu chodzi o wyraźne napisanie tego, co pani minister dedukuje, ale co moim zdaniem nie jest oczywiste, że z obniżenia wynagrodzenia są wyłączone zwolnienia jednodniowe przewidziane w § 2.

Dalej: poprawka osiemnasta, dwudziesta, dwudziesta pierwsza...

Dalej idąca jest poprawka dwudziesta druga, więc rozumiem, Panie Senatorze, że wybieramy dwudziestą drugą...

(Przewodniczący Marek Balicki: Dwudziestą i dwudziestą pierwszą?)

Tu nie ma wykluczenia. Poprawka dwudziesta druga wyklucza poprawkę dwudziestą trzecią.

Przewodniczący Marek Balicki:

Poprawka dwudziesta wyklucza poprawki: dwudziestą pierwszą, dwudziestą drugą i dwudziestą trzecią.

Senator Teresa Liszcz:

W takim razie wybieramy poprawkę dwudziestą. Dalej: dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, odpadają poprawki dwudziesta siódma i dwudziesta ósma. Dalej: dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta pierwsza odpada, trzydziesta trzecia - tu nie ma sprzeczności...

(Przewodniczący Marek Balicki: Nie, nie ma. Jak będą sprzeczności to ja zwrócę uwagę.)

...trzydziesta czwarta, trzydziesta piąta odpada, wobec tego również odpada trzydziesta szósta i trzydziesta siódma, z poprawki trzydziestej ósmej rezygnujemy, bo ona by była związana z poprawką trzydziestą siódmą.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przewodniczący Marek Balicki:

Ja wszystko przeczytam, notuję. Tu nie ma, tak, Pani Senator?

Skoro zdecydowaliśmy się na poprawkę trzydziestą piątą, to odpadają poprawki trzydziesta szósta i trzydziesta siódma, a w związku z tym również poprawka trzydziesta ósma. Za to pozostają poprawki trzydziesta dziewiąta, czterdziesta i czterdziesta druga. Poprawka czterdziesta trzecia jest mało istotna, moim zdaniem ministerstwo powinno ją poprzeć, ale... Poprawka czterdziesta czwarta, czterdziesta siódma, czterdziesta ósma, czterdziesta dziewiąta, pięćdziesiąta pierwsza razem z sześćdziesiątą czwartą. Odpadają w takim razie poprawki: pięćdziesiąta druga, pięćdziesiąta trzecia i pięćdziesiąta czwarta. Dalej: poprawka pięćdziesiąta siódma w towarzystwie sześćdziesiątej szóstej, pięćdziesiąta ósma, sześćdziesiąta, sześćdziesiąta pierwsza, sześćdziesiąta druga i sześćdziesiąta trzecia. Poprawka sześćdziesiąta czwarta też - już towarzyszyła - sześćdziesiąta piąta, sześćdziesiąta szósta, sześćdziesiąta ósma i sześćdziesiąta dziewiąta.

Mam jeszcze tylko pytanie, bo jest jedna sprzeczność, jeśli chodzi o...

Odczytam może jeszcze raz numery poprawek: pierwsza, druga, trzecia, piąta, siódma, ósma, dziewiąta, dziesiąta, dwunasta. I tutaj mam pytanie, czy czternasta też, bo przyjęcie poprawki dwunastej wyklucza, zgodnie z opinią Biura Legislacyjnego, głosowanie nad poprawką trzynastą i czternastą. Czyli bez czternastki? Powtórzę: poprawka dwunasta, piętnasta, osiemnasta, dwudziesta, dwudziesta piąta, dwudziesta szósta, dwudziesta dziewiąta, trzydziesta, trzydziesta trzecia, trzydziesta czwarta, trzydziesta piąta, trzydziesta dziewiąta, czterdziesta, czterdziesta druga, czterdziesta czwarta, czterdziesta siódma, czterdziesta ósma, czterdziesta dziewiąta, pięćdziesiąta pierwsza, pięćdziesiąta siódma, pięćdziesiąta ósma, sześćdziesiąta, sześćdziesiąta pierwsza, sześćdziesiąta druga, sześćdziesiąta trzecia, sześćdziesiąta czwarta, sześćdziesiąta piąta, sześćdziesiąta szósta i dwie ostatnie, które zmienią numerację, a obecnie to jest sześćdziesiąta ósma i sześćdziesiąta dziewiąta.

Pozostaje nam wyznaczenie senatorów sprawozdawców.

(Senator Teresa Liszcz: Chyba jednego przy połączonych komisjach.)

Tak, jeden senator sprawozdawca połączonych komisji i wniosków mniejszości.

Czy pani senator Janowska? Ja bym prosił panią senator Janowską, która była sprawozdawcą obu komisji. Czy pani senator wyraża zgodę?

Czy połączone komisje wyrażają zgodę, żeby pani senator Janowska była sprawozdawcą? Dziękuję bardzo.

Czy wnioskodawcy wniosków mniejszości chcieliby...

(Senator Teresa Liszcz: Panie Senatorze, ja mam bliżej.

Pani senator Liszcz.

W ten sposób wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia połączonych komisji.

Dziękuję paniom i panom senatorom oraz pani minister.

Dziękuję również pani mecenas za aktywny udział.

Zamykam posiedzenie komisji. Do widzenia.

(Koniec posiedzenia o godzinie 19 minut 20)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.