11 grudnia 2002 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Ustawodawstwa i Praworządności odbyło się pierwsze czytanie - zgłoszonego przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu - projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o inicjatywie ustawodawczej, przygotowanej przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu, które przedstawili: sekretarz stanu w Komitecie Badań Naukowych Marek Bartosik, wiceminister edukacji narodowej i sportu Tomasz Goban-Klas, sekretarz rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych Marek Daszkiewicz oraz członek Prezydium PAN Bogdan Ney.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu proponowanego projektu, celem ustawy o zamówieniach publicznych jest takie uregulowanie gospodarowania środkami publicznymi, które pozwoliłoby na racjonalne, zgodne z normami europejskimi ich wydatkowanie.

W opinii wnioskodawców, doświadczenia z funkcjonowania ustawy w 2002 roku we wszystkich pionach nauki, tj. w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowym szkolnictwie wyższym oraz w Polskiej Akademii Nauk, prowadzą do konkluzji, iż stosowane regulacje prawne zmuszają te trzy piony nauki do ogłaszania nadmiernej liczby przetargów, co wydatnie hamuje ich działalność. Ponadto w wypadku prowadzenia unikatowych badań, a także wytwarzania unikatowej aparatury, produkcji niektórych odczynników i rzadkich materiałów oraz realizacji specjalistycznych usług, przetargi są niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę firm tym się zajmujących, tajemnicę patentową (ochrona praw autorskich) i niekiedy wręcz zastrzeżenia zamawiającego co do trybu postępowania podczas realizacji zlecenia.

Celem zgłaszanej nowelizacji jest poprawa konkurencyjności wszystkich pionów nauki w dziedzinie usług badawczo-rozwojowych oraz poprawienie jakości procesu edukacyjnego w wyższych szkołach państwowych, dostosowujących swą bazę laboratoryjno-dydaktyczną do standardów Unii Europejskiej.

Proponowane zmiany są w pełni zgodne z dyrektywami Unii Europejskiej, gdyż dolny próg, od którego obowiązywałyby przetargi w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowych szkołach wyższych oraz Polskiej Akademii Nauk na dostawy i usługi, wynosi 130 000 euro, tj. odpowiada progowi przyjętemu w krajach Unii. Ponadto nowelizacja odwołuje się do przepisów rozdziału 2, art. 16 i art. 18, czyli do zasady niedyskryminacji oraz zasady znoszenia preferencji krajowych.

W opinii wnioskodawców, nowelizacja ustawy o zamówieniach publicznych może przynieść liczne finansowe oszczędności administracyjnych jednostek ds. zamówień publicznych, powołanych we wszystkich trzech pionach nauki.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się za poparciem postulowanej przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu inicjatywy ustawodawczej. Ustalono, że w dalszych pracach nad projektem komisje będzie reprezentował senator Adam Gierek.