5 sierpnia 2002 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Główne rozwiązania przyjęte w nowelizacji sejmowej przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Krystyna Tokarska-Biernacik. Następnie na temat nowelizacji wypowiadali się przedstawiciele konfederacji zrzeszających pracodawców, którzy przytoczyli poglądy i stanowiska prezentowane przez nich oraz stronę związkową w sprawie zmian wprowadzonych do kodeksu pracy.
Witold Polkowski z Konfederacji Pracodawców Polskich zwrócił m.in. uwagę, że przepisy zbiorowych układów pracy, jeżeli zawierały takie gwarancje, spowodują, mimo zmiany kodeksu pracy - że pracownicy nimi objęci będą mieli zagwarantowaną zapłatę za "dzień zerowy" i godziny nadliczbowe płatne w niezmienionej wysokości.
W dyskusji Ryszard Łempik z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych zarzucił wiceminister K. Tokarskiej-Biernacik, która stwierdziła, iż ustawa nie wpłynie na zmniejszenie bezrobocia, że rząd zamiast przedstawiać uczciwe argumenty, stosuje propagandę. Jak stwierdził, podczas negocjacji projektu zmian kodeksu pracy minister pracy i polityki społecznej Jerzy Hausner wielokrotnie zapewniał, że uelastycznieni
e kodeksu pracy zmniejszy bezrobocie. Przedstawiciel OPZZ przypomniał również, że związkowcy nigdy nie wyrazili zgody na tzw. "dzień zerowy", który pozbawi pracowników około 10% wynagrodzenia.W dyskusji senatorowie, m.in. Teresa Liszcz i Anna Kurska, zgłosili kilkadziesiąt poprawek do rozpatrywanej nowelizacji kodeksu pracy. W kolejnych głosowaniach nie uzyskały one akceptacji komisji i zostaną przedstawione we wnioskach mniejszości, które zarekomendują Izbie senator T. Liszcz i A. Kurska.
W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła ostatecznie nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji. Stanowisko większości komisji w tej sprawie złoży Izbie senator Andrzej Jaeschke.
Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustaw dotyczących sądownictwa administracyjnego: ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę o postępo
waniu przed sądami administracyjnymi.W tej części posiedzenia uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Sylweriusz Królak, zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Beata Mik, prezes i wiceprezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Roman Hauser i Włodzimierz Ryms, dyrektor Biura Orzecznictwa NSA Jan Kacprzyk, poseł Ryszard Kalisz, dyrektor Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Andrzej Dorsz. Opinię o rozpatrywanych ustawach przedstawiło także Biuro
Legislacyjne Kancelarii Senatu.Po wysłuchaniu wnikliwych i szczegółowych wyjaśnień, szczególnie prezesa NSA, w dyskusji senatorowie uznali proponowane w ustawach rozwiązania za bardzo dobre i znakomicie przygotowane.
W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy - prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje senator T. Liszcz.
Wprowadzenie poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym zaproponowano natomiast do ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Sprawozdanie w tej sprawie złoży również senator T. Liszcz.