5 sierpnia 2002 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Główne rozwiązania przyjęte w nowelizacji sejmowej przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Krystyna Tokarska-Biernacik. Następnie na temat nowelizacji wypowiadali się przedstawiciele konfederacji zrzeszających pracodawców, którzy przytoczyli poglądy i stanowiska prezentowane przez nich oraz stronę związkową w sprawie zmian wprowadzonych do kodeksu pracy.

Witold Polkowski z Konfederacji Pracodawców Polskich zwrócił m.in. uwagę, że przepisy zbiorowych układów pracy, jeżeli zawierały takie gwarancje, spowodują, mimo zmiany kodeksu pracy - że pracownicy nimi objęci będą mieli zagwarantowaną zapłatę za "dzień zerowy" i godziny nadliczbowe płatne w niezmienionej wysokości.

W dyskusji Ryszard Łempik z Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych zarzucił wiceminister K. Tokarskiej-Biernacik, która stwierdziła, iż ustawa nie wpłynie na zmniejszenie bezrobocia, że rząd zamiast przedstawiać uczciwe argumenty, stosuje propagandę. Jak stwierdził, podczas negocjacji projektu zmian kodeksu pracy minister pracy i polityki społecznej Jerzy Hausner wielokrotnie zapewniał, że uelastycznienie kodeksu pracy zmniejszy bezrobocie. Przedstawiciel OPZZ przypomniał również, że związkowcy nigdy nie wyrazili zgody na tzw. "dzień zerowy", który pozbawi pracowników około 10% wynagrodzenia.

W dyskusji senatorowie, m.in. Teresa Liszcz i Anna Kurska, zgłosili kilkadziesiąt poprawek do rozpatrywanej nowelizacji kodeksu pracy. W kolejnych głosowaniach nie uzyskały one akceptacji komisji i zostaną przedstawione we wnioskach mniejszości, które zarekomendują Izbie senator T. Liszcz i A. Kurska.

W przyjętym stanowisku Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła ostatecznie nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej nowelizacji. Stanowisko większości komisji w tej sprawie złoży Izbie senator Andrzej Jaeschke.

Następnie komisja przystąpiła do rozpatrywania ustaw dotyczących sądownictwa administracyjnego: ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Sylweriusz Królak, zastępca dyrektora Departamentu Legislacyjno-Prawnego w tym resorcie Beata Mik, prezes i wiceprezes Naczelnego Sądu Administracyjnego Roman Hauser i Włodzimierz Ryms, dyrektor Biura Orzecznictwa NSA Jan Kacprzyk, poseł Ryszard Kalisz, dyrektor Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Andrzej Dorsz. Opinię o rozpatrywanych ustawach przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Po wysłuchaniu wnikliwych i szczegółowych wyjaśnień, szczególnie prezesa NSA, w dyskusji senatorowie uznali proponowane w ustawach rozwiązania za bardzo dobre i znakomicie przygotowane.

W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy - prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje senator T. Liszcz.

Wprowadzenie poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym zaproponowano natomiast do ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o ustroju sądów administracyjnych i ustawę o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Sprawozdanie w tej sprawie złoży również senator T. Liszcz.