25 czerwca 2002 r.

Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawstwa i Praworządności.

Połączone komisje kontynuowały pracę nad inicjatywą ustawodawczą grupy senatorów, dotyczącą ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 20 marca br.

Podczas posiedzenia do projektu zgłosili szereg uwag przewodniczący i wiceprzewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Bogdan Cybulski i Stanisław Srocki. Autopoprawki zaproponował także reprezentujący wnioskodawców senator Zbigniew Kulak.

Rozpatrywany projekt zmierza do dostosowania ustawy nowelizowanej do standardów stawianych nowoczesnej administracji publicznej, w szczególności organom nadzoru i kontroli, jakimi są regionalne izby obrachunkowe. Projekt wprowadza zasadę kadencyjności prezesów izb, zasadę wyłaniania kandydata na prezesa izby oraz członków kolegiów izb w drodze konkursu. Projektowane zmiany pozostawiają ostateczną decyzję o powołaniu prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium prezesowi Rady Ministrów. W projekcie zaproponowano także uregulowanie postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków kolegium.

Postulowane przez wnioskodawców zmiany odnoszą się do zasad wynagradzania prezesa i etatowych członków kolegium od 1 stycznia 2004 r. (ze względu na trudną sytuację finansów publicznych), tj. przejścia na system mnożnikowy w stosunku do przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej. W projekcie zaproponowano, by mnożnik ten nie był niższy niż 3,0. System taki obowiązuje od 1 stycznia 1999 r. w samorządowych kolegiach odwoławczych.

W zakresie postępowania nadzorczego w stosunku do uchwał budżetowych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, zaproponowano zawieszenie biegu 30-dniowego terminu do stwierdzenia nieważności uchwały budżetowej w taki sposób, by umożliwić organom stanowiącym dokonanie sprostowania nieprawidłowości wskazanych przez izbę bez konieczności zwoływania sesji nadzwyczajnych. Ograniczy to wydatki ponoszone przez samorządy terytorialne. W związku z tym jednak, że postępowanie dotyczy uchwały budżetowej organu stanowiącego proponuje się zawieszenie biegu terminu na okres nie dłuższy niż 30 dni. Ponadto w proponowanej zmianie sprecyzowano kompetencje prezesa izby oraz kolegium izby, do którego wyłącznej właściwości należą sprawy określone w przepisie art. 18 ust. 1 ustawy. Pozostałe sprawy w zakresie badania uchwał należą do kompetencji izby (prezesa izby) i szczegółowo tryb postępowania winien zostać określony w regulaminie organizacyjnym izby, który zostanie opracowany przez prezesa izby, a uchwalony przez kolegium izby.

Jak stwierdzili wnioskodawcy, przyjęte w projekcie rozwiązania wzorowane są na ustawie o samorządowych kolegiach odwoławczych, które sprawdziły się w praktyce.

W opinii wnioskodawców, projekt ustawy może być niechętnie oceniany przez dotychczasowych prezesów izb, którzy są przeciwni tym propozycjom, a w szczególności zmianom dotyczącym niezależności członków kolegium oraz zmian dotyczących kompetencji prezesów, które pozostają w zasadzie bez zmian od początku działania izb, tj. od roku 1993.

Po wysłuchaniu szczegółowych uwag zaproszonych gości oraz senatorów, a także reprezentanta wnioskodawców połączone komisje postanowiły, w związku z rozbieżnościami w ocenie niektórych zapisów zawartych w projekcie, zwrócić się do Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu o przygotowanie materiału porównawczego. Ustalono, że kolejne posiedzenie w sprawie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych odbędzie się 4 lipca br.