25 czerwca 2002 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności w celu rozpatrzenia ustawy ratyfikacji Prawnokarnej konwencji o korupcji, sporządzonej w Strasburgu dnia 27 stycznia 1999 r .

Ustawa była projektem rządowym i upoważnieni do reprezentowania stanowiska rządu w tej sprawie zostali ministrowie spraw zagranicznych oraz sprawiedliwości.

Podczas posiedzenia ustalenia przyjęte w przedmiotowej konwencji omówił dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Opinię przedstawiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Przywoływana w ustawie ratyfikacyjnej konwencja zobowiązuje strony do czynnego i biernego spenalizowania przekupstwa: własnych funkcjonariuszy publicznych, zagranicznych funkcjonariuszy publicznych, funkcjonariuszy organizacji międzynarodowych, członków zgromadzeń przedstawicielskich krajowych i zagranicznych oraz członków międzynarodowych zgromadzeń parlamentarnych, a także sędziów i urzędników sądów międzynarodowych. Ponadto zobowiązuje ona do penalizacji przekupstwa w sektorze prywatnym, handlu wpływami, przestępstw związanych z księgowością oraz do uczynienia z przekupstwa przestępstwa źródłowego do przestępstwa prania pieniędzy.

W dyskusji omawiana ustawa ratyfikacyjna nie wzbudziła kontrowersji. W głosowaniu Komisja Ustawodawstwa i Praworządności jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wyznaczono senatora Gerarda Czaję.

Na zakończenie posiedzenia senator Ewa Serocka poinformowała o złożonym przez grupę senatorów projekcie nowelizacji ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne. Senator E. Serocka została upoważniona przez wnioskodawców do reprezentowania ich w dalszych pracach nad tym projektem.

W projekcie zaproponowano zapis, stanowiący, że współpracą w rozumieniu ustawy nie jest zbieranie i przekazywanie informacji mieszczących się w zakresie zadań wywiadowczych kontrwywiadowczych i dla ochrony granic.

Ponadto - według projektu - współpracą nie jest też "współdziałanie pozorne lub uchylanie się od dostarczenia informacji, mimo formalnego dopełnienia czynności lub procedur wymaganych przez organy bezpieczeństwa państwa oczekujące współpracy".

Przepisy nowelizacji miałyby być stosowane również do spraw wszczętych i niezakończonych prawomocnym orzeczeniem sądu.

Ustalono, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności odbędzie pierwsze czytanie projektu grupy senatorów na posiedzeniu 5 lipca br.