Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1769) z 232. posiedzenia

Komisji Spraw Zagranicznych

w dniu 24 maja 2005 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (druk nr 955).

(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 30)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbigniew Kulak)

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone rozpatrzeniu ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie 19 listopada 2004 r. Pracujemy na druku senackim nr 955, który od paru dni jest w skrytkach.

Witam naszych gości. Przepraszam za opóźnienie w pracach naszej komisji, ale poprzednie posiedzenie przeciągnęło się ponad planowany wstępnie czas.

Witam pana Jarosława Nenemana, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, witam towarzyszącego mu pana Cezarego Krysiaka, zastępcę dyrektora w Departamencie Podatków Bezpośrednich, i witam pana Janusza Łąckiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego.

Możemy chyba od razu przystąpić do pracy.

Panie Ministrze, proszę naświetlić nam istotę dokumentu, który mamy rozpatrzyć.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

Dziękuję bardzo.

Szanowni Państwo!

Konwencja między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, jak powiedział pan przewodniczący, została podpisana w Sztokholmie w listopadzie 2004 r. Wraz z jej wejściem w życie utraciła moc obowiązująca poprzednio umowa podatkowa, która została podpisana w lutym 1977 r., czyli już dość dawno.

Celem omawianej konwencji jest dostosowanie zasad współpracy obu krajów do najnowszych standardów prawnych wyznaczonych przez OECD oraz do aktualnej sytuacji w zakresie dwustronnych stosunków gospodarczych. Praktyka opierania bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania o modelową konwencję OECD została również potwierdzona przez Unię Europejską, w związku z czym postanowienia konwencji są zgodne z prawem wspólnotowym.

Konwencja o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisana ze Szwecją umożliwi organom administracji podatkowej wymianę informacji dotyczących wszystkich podatków, w tym również pośrednich, czyli VAT i akcyzy, co będzie miało istotne znaczenie dla zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania osób fizycznych oraz przedsiębiorstw w stosunkach między oboma państwami.

Innym ważnym aspektem regulowanym przez konwencję jest wzajemna pomoc administracyjnych organów podatkowych w zakresie egzekucji roszczeń podatkowych w odniesieniu do osób, które nie wywiązują się ze zobowiązań podatkowych w jednym państwie, a ich miejsce zamieszkania jest w drugim.

Mając na uwadze powyższe, pozwalam sobie stwierdzić, że wejście w życie umowy korzystnie wpłynie na rozwój dwustronnych stosunków podatkowych między Polską a Szwecją. Ponadto nie spowoduje to konieczności wprowadzania zmian w polskim prawie wewnętrznym, gdyż przepisy podatkowe przewidują odrębne zasady opodatkowania na podstawie umów międzynarodowych. Biorąc pod uwagę fakt, że omawiana konwencja ma na celu zabezpieczenie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków poprzez metody unikania podwójnego opodatkowania oraz wzajemną pomoc, jej wykonanie nie spowoduje obciążeń skarbu państwa.

Konkludując, zwracam się z prośbą o zaakceptowanie przez Wysoką Komisję ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Polski a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Dziękuję.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Przypomnę nasze bardzo intensywne obrady z okresu przed przyjęciem Polski do Unii Europejskiej, w marcu i kwietniu ubiegłego roku, kiedy to rozpatrywaliśmy po kilka ustaw na jednym posiedzeniu. Mieliśmy wtedy dobry zwyczaj, może warto byłoby go przypomnieć. Czy ktoś z państwa senatorów chciałby być sprawozdawcą? Ustalmy to od razu.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

O, to będziemy losować.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Senator Zychowicz ustąpi? Dobrze, to senator Mąsior.

Przystępujemy do dalszego procedowania. Chodzi o to, że łatwiej będzie sprawozdawcy zebrać myśli już w tej chwili.

Czy przedstawiciel MSZ chciałby coś dodać do wypowiedzi pana ministra?

Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Ze swojej strony podam tylko parę dodatkowych informacji o tej konwencji. Jak pan minister zechciał wspomnieć, jest ona oparta na najnowszej wersji konwencji modelowej OECD z roku 2003. Jest to kolejna konwencja zawierana z państwem europejskim. Niedawno Wysoka Izba, Sejm i Senat miały możliwość debatowania nad ratyfikacją podobnych umów zawartych z Niemcami, Austrią, Belgią i Danią.

Jest to dziewięćdziesiąta szósta umowa, którą Polska zawiera z innym państwem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, jest to też czterdziesta trzecia umowa zawierana z Królestwem Szwecji, licząc od roku 1924. Chcę powiedzieć, że...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Od 1924 r. Polska podpisała czterdzieści trzy umowy łącznie z tą, o której w tej chwili rozmawiamy.

Chcę również powiedzieć, że w przypadku akceptacji przez Wysoką Komisję i przez Senat ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji konwencji będzie możliwe, iż powyższa konwencja będzie stosowana już od 1 stycznia 2006 r. i Polska jako pierwsza notyfikuje rządowi Szwecji o zakończeniu ratyfikacji. Szwecja jeszcze tego nie zrobiła. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Dysponujemy opinią Biura Legislacyjnego. Ostatnie jej zdanie brzmi: ustawa nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Jest z nami jej autor. Czy chce coś dodać?

Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wprawdzie nie ja jestem autorem opinii, ale podtrzymuję jej tezy. Dziękuję.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Otwieram dyskusję.

Czy panowie senatorowie mają pytania lub wątpliwości?

Pan senator Zychowicz, proszę bardzo.

Senator Zbigniew Zychowicz:

Pytam z ciekawości, chciałbym się czegoś dowiedzieć: czy mamy informacje o wysokości podatków płaconych aktualnie przez Polaków w Szwecji? Do tego pytania zainspirowała mnie informacja zamieszczona nie tak dawno w "Rzeczpospolitej", że Polacy legalnie pracujący w Wielkiej Brytanii przez osiem pierwszych miesięcy naszego członkostwa w Unii zapłacili 40 milionów funtów z tytułu PIT. I tak sobie pomyślałem: skoro Brytyjczycy przedstawili taką informację, czy wiemy coś na ten temat w odniesieniu do Szwecji? Dziękuję.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Czy mamy następne pytania?

Proszę bardzo.

Senator Andrzej Wielowieyski:

Zwracam się do obydwu resortów. Według naszego Biura Legislacyjnego, opieramy się na modelowej konwencji podatkowej OECD. Prawdopodobnie Unia Europejska też ma jakieś wypracowane poglądy czy propozycje, aczkolwiek wiemy dobrze, że są pewne różnice między państwami, a nawet dość głębokie spory. Irlandia rozrabiała w zakresie podatków i wywołała trochę zamętu. Czy - pytam w związku z wyjaśnieniem dotyczącym Szwecji, że zrobiliśmy to w oparciu o modelową konwencję podatkową OECD - te pozostałe trzydzieści parę czy czterdzieści konwencji, które przyjęliśmy, opierało się na podobnej zasadzie, czy na zupełnie innych? Jakie tam były stosowane odniesienia?

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Czy są jeszcze pytania?

Pan senator Litwiniec, proszę.

Senator Bogusław Litwiniec:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący, jako obywatel Dolnego Śląska, który ma wokół siebie pytających mieszkających obok granicy czeskiej lub niemieckiej, zwracam się do pana ministra w naiwności swojej, gdyż nie jestem w stanie, niestety, odpowiedzieć na bardzo proste pytania. Czy obywatelowi mieszkającemu w Kłodzku, skąd jest 15 km do granicy czeskiej, który kupuje Škodę - przenoszę pytanie - bardziej opłaca się ją kupić w Czechach, czy w Polsce? Podobne pytania są w Zgorzelcu, ale trudniejsze. Nie będę tutaj składał raportu, bo to jest cała wielka lista pytań. Zatem jak to wygląda jeśli chodzi o podatki pomiędzy dwoma krajami, które podpisały konwencję? Lud, że tak powiem, kalkuluje.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Proszę wobec tego o odpowiedzi.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:

Dziękuję bardzo.

Pozwolę sobie zacząć od końca i odpowiedzieć na ostatnie pytanie, dlatego że mniej ono dotyczy podatku bezpośredniego, dochodowego. Na pytania pierwsze i drugie odpowie pan dyrektor, bo jest bliżej tej materii.

Żeby odpowiedzieć na pytanie pana senatora, czy bardziej opłaca się kupić samochód w Polsce, czy w Czechach, trzeba zasięgnąć informacji u tych, którzy kupują. Rozumiem, że panu senatorowi chodzi o konsekwencje podatkowe tych rozwiązań. Jeśli chodzi o podatek dochodowy, nie ma tu konsekwencji, bo to jest nasz wydatek. Mówimy tu o osobie fizycznej, nie o firmie, która by chciała kupić samochód, bo w tym drugim przypadku troszeczkę inaczej to wygląda. Zatem chodzi o takiego zwykłego, szarego człowieka. Trzeba przesądzić dwie kwestie. Pierwsza, czy samochód jest nowy, czy nie.

(Senator Bogusław Litwiniec: Nowy.)

Mówimy o nowym samochodzie. Tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo jest kwestia VAT. Jeśli pojazd ma poniżej sześciu miesięcy i mniej niż 6 tysięcy km przebiegu, to jest traktowany jako nowy środek transportu. Nie jestem w stanie panu teraz precyzyjnie powiedzieć, jak wyglądałyby te rozliczenia. Przy używanych samochodach sprawa jest o wiele prostsza, bo pojawia się tylko akcyza, a VAT już nie. Tutaj będzie obowiązek vatowski. Zostawię wizytówkę, poproszę o jakiś sygnał i przekażę informacje.

Na pytania pierwsze i drugie odpowie pan dyrektor.

Zastępca Dyrektora w Departamencie Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów Cezary Kryszak:

Dziękuję uprzejmie, Panie Ministrze.

Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wysokości podatków płaconych przez Polaków w Szwecji w zeszłym roku, to w tej chwili jest za wcześnie, żeby udzielić na nie dokładnej odpowiedzi, z dwóch powodów. Po pierwsze, z tego, co mi wiadomo, nie mamy jeszcze pełnych danych dotyczących rozliczeń za ubiegły rok, ponieważ podatnicy mieli obowiązek złożyć zeznania podatkowe dopiero z końcem kwietnia. W przypadku Szwecji będzie można ewentualnie określić to szacunkowo, gdyż obowiązująca umowa przewiduje metodę zaliczenia, w związku z czym podatnik, który zapłacił w Szwecji podatek, rozliczając się w Polsce, odliczy go sobie od podatku. Zatem tutaj prawdopodobnie bylibyśmy w stanie uzyskać takie wielkości z zeznań podatkowych.

Szwedzka administracja podatkowa przekazuje nam automatycznie informacje o wszystkich dochodach uzyskiwanych przez nierezydentów czy - w tym przypadku - od polskich rezydentów, ale takiej informacji w tej chwili też jeszcze nie ma. Prawdopodobnie pojawi się dopiero w drugiej połowie roku. Myślę, że na podstawie tej informacji nawet bardziej precyzyjnie będzie można ustalić, jaka była wysokość przychodu uzyskanego przez polskich podatników i ewentualnie wysokość podatków. Aczkolwiek jeżeli byłaby taka konieczność, możemy wystąpić do organów szwedzkich w ramach naszej współpracy administracyjnej i zadać im takie pytanie, poprosić, żeby przedstawili nam takie szacunki.

Jeżeli chodzi o drugie pytanie, związane z Unią Europejską i umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, to chcę powiedzieć, że Unia w ogóle nie reguluje tej materii. Te umowy pozostają w gestii państw członkowskich, państwa są tu w pełni autonomiczne, dlatego wszystkie są oparte na modelowej konwencji OECD, w szczególności te, które są...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak. W szczególności te, które są zawierane przez państwa członkowskie. Co prawda Europejski Trybunał Sprawiedliwości bada również przepisy tych umów pod kątem zgodności z traktatem o Wspólnocie Europejskiej, jest kilka wyroków, które dotyczą umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, ale jak mówię, nie jest to bezpośrednio regulowane prawem wspólnotowym, nie jest to w jakikolwiek sposób harmonizowane. Ewentualnie może to być badane pod kątem zgodności z prawem wspólnotowym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako jeden z przepisów wewnętrznych regulacji obowiązujących w danym państwie członkowskim.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze jedno słowo? Proszę.

Senator Andrzej Wielowieyski:

Kieruję je do pana senatora Litwińca. Jak wykazuje bardzo pobieżna i elementarna analiza sytuacji wśród tych piętnastu czy nawet dwudziestu pięciu krajów - zwłaszcza dwudziestu pięciu, ale to nie jest nowość wprowadzona przez tę dziesiątkę - ceny samochodów, niezależnie od systemów podatkowych i stawek podatkowych, nawet gdybyśmy je odłożyli, są ogromnie różne. Ten sam samochód produkowany przez firmę niemiecką w Niemczech kosztuje, dajmy na to, 100, a w południowych Włoszech 60. Takie są różnice, to zależy od gry rynkowej.

Przewodniczący Zbigniew Kulak:

Tak, już w dawnej Piętnastce europejskiej ćwiczono różne pomysły. Pamiętam sytuację Francuzów, którzy po francuskie samochody jeździli do Danii, bo wykalkulowali, że to jest najtańsze rozwiązanie.

Czy są wnioski legislacyjne?

Składam wniosek o przyjęcie bez poprawek Poprawek nie możemy zgłaszać. Składam wniosek o przyjęcie ustawy o ratyfikacji konwencji między Polską a Szwecją w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Kto jest za?

Wszyscy senatorowie są za. Dziękuję bardzo.

Sprawozdawca jest już wyznaczony.

Chcę poinformować obecnych, że zapewne w podobnym składzie, przynajmniej jeśli chodzi o gości, spotkamy się w sprawie ratyfikacji umów z Wyspą Man, Jersey i Guernsey, czy jak tam brzmi ta trzecia nazwa. Już się przygotowujemy do tamtego posiedzenia, będziemy mieli trochę więcej pytań, przynajmniej tak wyczuwam.

Dziękuję wszystkim gościom i panom senatorom.

Zamykam posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 55)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Justyna Żukowska
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów