Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1769) z 232. posiedzenia
Komisji Spraw Zagranicznych
w dniu 24 maja 2005 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie un
ikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r. (druk nr 955).(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 30)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodn
iczący Zbigniew Kulak)Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Otwieram posiedzenie senackiej Komisji Spraw Zagranicznych poświęcone rozpatrzeniu ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w spr
awie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie 19 listopada 2004 r. Pracujemy na druku senackim nr 955, który od paru dni jest w skrytkach.Witam naszych gości. Przepraszam za opóźnienie w pracach naszej komisji, ale poprzednie posiedzenie przeciągnęło się ponad planowany wstępnie czas.
Witam pana Jarosława Nenemana, podsekretarza stanu w Ministerstwie F
inansów, witam towarzyszącego mu pana Cezarego Krysiaka, zastępcę dyrektora w Departamencie Podatków Bezpośrednich, i witam pana Janusza Łąckiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego.Możemy chyba od razu przystąpić do pracy.
Panie Ministrze, proszę naświetlić nam istotę dokumentu, który mamy ro
zpatrzyć.Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Dziękuję bardzo.
Szanowni Państwo!
Konwencja między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania
i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, jak powiedział pan przewodniczący, została podpisana w Sztokholmie w listopadzie 2004 r. Wraz z jej wejściem w życie utraciła moc obowiązująca poprzednio umowa podatkowa, która została podpisana w lutym 1977 r., czyli już dość dawno.Celem omawianej konwencji jest dostosowanie zasad współpracy obu kr
ajów do najnowszych standardów prawnych wyznaczonych przez OECD oraz do aktualnej sytuacji w zakresie dwustronnych stosunków gospodarczych. Praktyka opierania bilateralnych umów o unikaniu podwójnego opodatkowania o modelową konwencję OECD została również potwierdzona przez Unię Europejską, w związku z czym postanowienia konwencji są zgodne z prawem wspólnotowym.Konwencja o unikaniu p
odwójnego opodatkowania podpisana ze Szwecją umożliwi organom administracji podatkowej wymianę informacji dotyczących wszystkich podatków, w tym również pośrednich, czyli VAT i akcyzy, co będzie miało istotne znaczenie dla zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania osób fizycznych oraz przedsiębiorstw w stosunkach między oboma państwami.Innym ważnym aspektem regulowanym przez konwencję jest wzajemna pomoc administracyjnych organów podatkowych w zakresie egzekucji roszczeń podatkowych w odniesieniu do osób, które nie wywiązują się ze zobowiązań p
odatkowych w jednym państwie, a ich miejsce zamieszkania jest w drugim.Mając na uwadze powyższe, pozwalam sobie stwierdzić, że wejście w życie umowy korzystnie wpłynie na rozwój dwustronnych stosunków podatkowych między Polską a Szwecją. Ponadto nie spowoduje to konieczności wprowadzania zmian w polskim prawie wewnętrznym, gdyż przepisy podatkowe przewidują odrębne zasady opodatkowania na podstawie umów międzynarodowych. Biorąc pod uwagę fakt, że omawiana konwencj
a ma na celu zabezpieczenie wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków poprzez metody unikania podwójnego opodatkowania oraz wzajemną pomoc, jej wykonanie nie spowoduje obciążeń skarbu państwa.Konkludując, zwracam się z prośbą o zaakceptowanie przez Wysoką Kom
isję ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Polski a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Dziękuję.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Przypomnę nasze bardzo intensywne obrady z okresu przed przyjęciem Polski do Unii Europejskiej, w marcu i kwietniu ubiegłego roku, kiedy to rozp
atrywaliśmy po kilka ustaw na jednym posiedzeniu. Mieliśmy wtedy dobry zwyczaj, może warto byłoby go przypomnieć. Czy ktoś z państwa senatorów chciałby być sprawozdawcą? Ustalmy to od razu.(
Wypowiedź poza mikrofonem)O, to będziemy losować.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Senator Zychowicz ustąpi? Dobrze, to senator Mąsior.
Przystępujemy do dalszego procedowania. Chodzi o to, że łatwiej będzie sprawozdawcy zebrać myśli już w tej chwili.
Czy przedstawiciel MSZ chciałby coś d
odać do wypowiedzi pana ministra?Zastępca Dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministe
rstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki:Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Wysoka Komisjo!
Ze swojej strony podam tylko parę dodatkowych informacji o tej konwe
ncji. Jak pan minister zechciał wspomnieć, jest ona oparta na najnowszej wersji konwencji modelowej OECD z roku 2003. Jest to kolejna konwencja zawierana z państwem europejskim. Niedawno Wysoka Izba, Sejm i Senat miały możliwość debatowania nad ratyfikacją podobnych umów zawartych z Niemcami, Austrią, Belgią i Danią.Jest to dziewięćdziesiąta szósta umowa, którą Polska zawier
a z innym państwem w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, jest to też czterdziesta trzecia umowa zawierana z Królestwem Szwecji, licząc od roku 1924. Chcę powiedzieć, że...(
Wypowiedź poza mikrofonem)Od 1924 r. Polska podpisała czterdzieści trzy umowy łącznie z tą, o której w tej chwili rozmawiamy.
Chcę również powiedzieć, że w przypadku akceptacji przez Wysoką Kom
isję i przez Senat ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji konwencji będzie możliwe, iż powyższa konwencja będzie stosowana już od 1 stycznia 2006 r. i Polska jako pierwsza notyfikuje rządowi Szwecji o zakończeniu ratyfikacji. Szwecja jeszcze tego nie zrobiła. Dziękuję bardzo.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Dysponujemy opinią Biura Legislacyjnego. Ostatnie jej zdanie brzmi: ustawa nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.
Jest z nami jej autor. Czy chce coś dodać?
Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Wprawdzie nie ja jestem autorem opinii, ale podtrzymu
ję jej tezy. Dziękuję.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Otwieram dyskusję.
Czy panowie senatorowie mają pytania lub wątpliwości?
Pan senator Zychowicz, proszę bardzo.
Senator Zbigniew Zychowicz:
Pytam z ciekawości, chciałbym się czegoś dowiedzieć: czy mamy inform
acje o wysokości podatków płaconych aktualnie przez Polaków w Szwecji? Do tego pytania zainspirowała mnie informacja zamieszczona nie tak dawno w "Rzeczpospolitej", że Polacy legalnie pracujący w Wielkiej Brytanii przez osiem pierwszych miesięcy naszego członkostwa w Unii zapłacili 40 milionów funtów z tytułu PIT. I tak sobie pomyślałem: skoro Brytyjczycy przedstawili taką informację, czy wiemy coś na ten temat w odniesieniu do Szwecji? Dziękuję.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Czy mamy
następne pytania?Proszę bardzo.
Senator Andrzej Wielowieyski:
Zwracam się do obydwu resortów. Według naszego Biura Legislacyjnego, opieramy się na modelowej konwencji podatkowej OECD. Prawdopodobnie Unia Europejska też ma jakieś wypracowane poglądy czy p
ropozycje, aczkolwiek wiemy dobrze, że są pewne różnice między państwami, a nawet dość głębokie spory. Irlandia rozrabiała w zakresie podatków i wywołała trochę zamętu. Czy - pytam w związku z wyjaśnieniem dotyczącym Szwecji, że zrobiliśmy to w oparciu o modelową konwencję podatkową OECD - te pozostałe trzydzieści parę czy czterdzieści konwencji, które przyjęliśmy, opierało się na podobnej zasadzie, czy na zupełnie innych? Jakie tam były stosowane odniesienia?Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Czy są jeszcze pytania?
Pan senator Litwiniec, proszę.
Senator Bogusław Litwiniec:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący, jako obywatel Dolnego Śląska, który ma wokół si
ebie pytających mieszkających obok granicy czeskiej lub niemieckiej, zwracam się do pana ministra w naiwności swojej, gdyż nie jestem w stanie, niestety, odpowiedzieć na bardzo proste pytania. Czy obywatelowi mieszkającemu w Kłodzku, skąd jest 15 km do granicy czeskiej, który kupuje Škodę - przenoszę pytanie - bardziej opłaca się ją kupić w Czechach, czy w Polsce? Podobne pytania są w Zgorzelcu, ale trudniejsze. Nie będę tutaj składał raportu, bo to jest cała wielka lista pytań. Zatem jak to wygląda jeśli chodzi o podatki pomiędzy dwoma krajami, które podpisały konwencję? Lud, że tak powiem, kalkuluje.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Proszę wobec tego o odpowiedzi.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman:
Dziękuję bardzo.
Pozwolę sobie zacząć od końca i odpowiedzieć na ostatnie pytanie, dlatego że mniej ono dotyczy podatku bezpośredniego, dochodowego. Na pytania pier
wsze i drugie odpowie pan dyrektor, bo jest bliżej tej materii.Żeby odpowiedzieć na pytanie pana senatora, czy bardziej opłaca się kupić samochód w Polsce, czy w Czechach, trzeba zasięgnąć informacji u tych, którzy kupują. Rozumiem, że panu senatorowi chodzi o konsekwencje podatkowe tych rozwiązań. Jeśli chodzi o podatek dochodowy, nie ma tu konsekwencji, bo to jest nasz wydatek. Mówimy tu o osobie fizycznej, nie o firmie, która by chciała kupić samochód, bo w tym drugim przypadku troszeczkę inaczej to wygląda. Zatem chodzi o takiego zwykłego, szarego człowieka. Trzeba przesądzić dwie kwestie. Pierwsza, czy samochód jest nowy, czy nie.
(
Senator Bogusław Litwiniec: Nowy.)Mówimy o nowym samochodzie. Tu sprawa jest nieco bardziej skompli
kowana, bo jest kwestia VAT. Jeśli pojazd ma poniżej sześciu miesięcy i mniej niż 6 tysięcy km przebiegu, to jest traktowany jako nowy środek transportu. Nie jestem w stanie panu teraz precyzyjnie powiedzieć, jak wyglądałyby te rozliczenia. Przy używanych samochodach sprawa jest o wiele prostsza, bo pojawia się tylko akcyza, a VAT już nie. Tutaj będzie obowiązek vatowski. Zostawię wizytówkę, poproszę o jakiś sygnał i przekażę informacje.Na pytania pierwsze i drugie odpowie pan dyrektor.
Zastępca Dyrektora w Departamencie Podatków Bezpośrednich w M
inisterstwie Finansów Cezary Kryszak:Dziękuję uprzejmie, Panie Ministrze.
Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące wysokości podatków płaconych przez Polaków w Szwecji w zeszłym roku, to w tej chwili jest za wcześnie, żeby udzielić na nie dokładnej odpowiedzi, z dwóch powodów. Po pierwsze, z tego, co mi wiadomo, nie mamy jeszcze pełnych danych dotyczących rozliczeń za ubiegły rok, ponieważ podatnicy mieli obowiązek złożyć zeznania
podatkowe dopiero z końcem kwietnia. W przypadku Szwecji będzie można ewentualnie określić to szacunkowo, gdyż obowiązująca umowa przewiduje metodę zaliczenia, w związku z czym podatnik, który zapłacił w Szwecji podatek, rozliczając się w Polsce, odliczy go sobie od podatku. Zatem tutaj prawdopodobnie bylibyśmy w stanie uzyskać takie wielkości z zeznań podatkowych.Szwedzka administracja podatkowa przekazuje nam automatycznie informacje o wszystkich dochodach uzyskiwanych przez nierezydentów czy - w tym przypadku -
od polskich rezydentów, ale takiej informacji w tej chwili też jeszcze nie ma. Prawdopodobnie pojawi się dopiero w drugiej połowie roku. Myślę, że na podstawie tej informacji nawet bardziej precyzyjnie będzie można ustalić, jaka była wysokość przychodu uzyskanego przez polskich podatników i ewentualnie wysokość podatków. Aczkolwiek jeżeli byłaby taka konieczność, możemy wystąpić do organów szwedzkich w ramach naszej współpracy administracyjnej i zadać im takie pytanie, poprosić, żeby przedstawili nam takie szacunki.Jeżeli chodzi o drugie pytanie, związane z Unią Europejską i umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, to chcę powiedzieć, że Unia w ogóle nie reguluje tej materii. Te umowy pozostają w gestii państw członkowskich, państwa są tu w pełni autonomiczne, dlatego wszystkie są oparte na modelowej konwencji OECD, w szczególności te, które są...
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Tak. W szczególności te, które są zawierane przez państwa członkowskie. Co prawda Europejski Trybunał Sprawiedliwości bada również przepisy tych umów pod kątem zgodności z traktatem o Wspólnocie Europejskiej, jest kilka wyroków, które dotyczą umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, ale jak mówię, nie jest to bezpośrednio regulowane prawem wspólnotowym, nie jest to w jakikol
wiek sposób harmonizowane. Ewentualnie może to być badane pod kątem zgodności z prawem wspólnotowym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości jako jeden z przepisów wewnętrznych regulacji obowiązujących w danym państwie członkowskim.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Dziękuję bardzo.
Jeszcze jedno słowo? Proszę.
Senator Andrzej Wielowieyski:
Kieruję je do pana senatora Litwińca. Jak wykazuje bardzo pobieżna i el
ementarna analiza sytuacji wśród tych piętnastu czy nawet dwudziestu pięciu krajów - zwłaszcza dwudziestu pięciu, ale to nie jest nowość wprowadzona przez tę dziesiątkę - ceny samochodów, niezależnie od systemów podatkowych i stawek podatkowych, nawet gdybyśmy je odłożyli, są ogromnie różne. Ten sam samochód produkowany przez firmę niemiecką w Niemczech kosztuje, dajmy na to, 100, a w południowych Włoszech 60. Takie są różnice, to zależy od gry rynkowej.Przewodniczący
Zbigniew Kulak:Tak, już w dawnej Piętnastce europejskiej ćwiczono różne pomysły. P
amiętam sytuację Francuzów, którzy po francuskie samochody jeździli do Danii, bo wykalkulowali, że to jest najtańsze rozwiązanie.Czy są wnioski legislacyjne?
Składam wniosek o przyjęcie bez poprawek
… Poprawek nie możemy zgłaszać. Składam wniosek o przyjęcie ustawy o ratyfikacji konwencji między Polską a Szwecją w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.Kto jest za?
Wszyscy senatorowie są za. Dziękuję bardzo.
Sprawozdawca jest już wyznaczony.
Chcę poinformować obecnych, że zapewne w podobnym składzie, prz
ynajmniej jeśli chodzi o gości, spotkamy się w sprawie ratyfikacji umów z Wyspą Man, Jersey i Guernsey, czy jak tam brzmi ta trzecia nazwa. Już się przygotowujemy do tamtego posiedzenia, będziemy mieli trochę więcej pytań, przynajmniej tak wyczuwam.Dziękuję wszystkim gościom i panom senatorom.
Zamykam posiedzenie.
(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 55)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.