Uchwała Komisji Spraw Zagranicznych Senatu RP
z dnia 3 czerwca 2005 r.
w sprawie promocji turystycznej Polski
Komisja Spraw Zagranicznych Senatu RP, po zapoznaniu się w dniu 24 maja 2005 r. podczas konferencji pt. Promocja i kształtowanie wizerunku turystycznego Polski z wypowiedziami przedstawicieli rządu, parlamentu, środowisk naukowych, samorządów oraz branży turystycznej na temat roli promocji turystycznej w kształtowaniu polskiej polityki gospodarczej i zagranicznej, wyraża przekonanie, że działania na rzecz promocji turystycznej naszego kraju mają istotne znaczenie, gdyż:
- zapewniają poprawę wizerunku Polski i jej mieszkańców na arenie międzynarodowej;
- turystyka stanowi ważną gałąź polskiej gospodarki, zapewniając w 2004 r. - 7,8 % miejsc pracy, wytwarzając 6,2 % PKB i przynosząc 6,1 % wpływów eksportowych;
- na szczeblu regionalnym i lokalnym, zwłaszcza w regionach nieuprzemysłowionych o wysokim bezrobociu i niskich dochodach, rozwój turystyki przyczynia się do wzrostu aktywności zawodowej, poprawy stanu infrastruktury technicznej i usługowej, jak również sprzyja rozwojowi małej i średniej przedsiębiorczości;
- uzyskanie przez Polskę członkostwa w Unii Europejskiej zdynamizowało ruch turystyczny do Polski;
- wzrastająca mobilność społeczeństwa polskiego oraz społeczeństw krajów rozwiniętych - otwarte granice, zniesienie barier celnych, konkurencji, wzrost powiązań biznesowych - stwarza możliwość zwiększenia dynamiki ruchu turystycznego w kraju i wzrostu przyjazdów turystycznych do Polski;
- korzyści wynikające z turystyki przekładają się nie tylko na wymiar ekonomiczny, ale także kulturowy i międzyludzki - zbliżając ludzi różnych narodów, religii i przekonań.
Biorąc powyższe pod uwagę, Komisja Spraw Zagranicznych Senatu RP z uznaniem odnosi się do działań Polskiej Organizacji Turystycznej i Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej na rzecz promocji turystycznej Polski, a w szczególności: tworzenia warunków do współpracy polskich i zagranicznych przedsiębiorców, zwiększania polskiej oferty w zagranicznych katalogach biur podróży, udziału w targach międzynarodowych oraz rozbudowanej działalności wydawniczej.
Komisja uznaje za niezbędne zachowanie wiodącej roli Polskiej Organizacji Turystycznej, jako instytucji odpowiedzialnej za promocję turystyczną Polski.
Jednocześnie Komisja wskazuje na konieczność zwiększenia środków budżetowych na promocję turystyczną Polski do poziomu odpowiadającego stojącym przed nią wyzwaniom oraz adekwatnego do środków przeznaczanych na ten cel przez inne państwa, w tym kraje naszego regionu.
/-/ Zbigniew Kulak
Przewodniczący Komisji