24 maja 2005 r.
Tematem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych była precedencja kierowniczych stanowisk w RP. Informację na ten temat przedstawił senatorom dyrektor Protokołu Dyplomatycznego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Niesyto.
Jak poinformował, Polska nie posiada aktualnej listy protokołu precedencji stanowisk kierowniczych. Protokół obowiązujący do 1989 r. wymaga zmiany, m.in. na skutek utworzenia nowych stanowisk w wyniku reformy samorządu terytorialnego oraz po wyborach do Parlamentu Europejskiego.
Dyrektor wskazał na tzw. inflację tytułów, np. ministrami tytułowane są osoby, którym tytuł taki nie przysługuje. Zaznaczył, że w Polsce trwa dyskusja, która z osób w państwie, premier czy marszałek Sejmu, ma być na liście precedencji drugą po prezydencie. Niewyjaśniony jest także status szefów kancelarii w relacjach między nimi oraz w odniesieniu do innych ministrów. Uregulowania wymaga kwestia precedencji między samymi ministrami. MSZ daje priorytet ministrowi spraw zagranicznych.
Dyrektor J. Niesyto zaznaczył, że można by wybrać "grupę mędrców" - autorytetów moralnych w celu opracowania protokołu precedencji kierowniczych stanowisk w RP.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrzono także ustawę o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 2004 r.
W imieniu rządu przyjęcie ustawy ratyfikacyjnej rekomendował senatorom wiceminister Jarosław Neneman, a także wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janusz Łącki i Cezary Krysiak z Ministerstwa Finansów. Pozytywną opinię na ten temat przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Celem przedmiotowej konwencji jest zapobieganie uchylaniu się od płacenia podatków przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa poprzez lepszą wymianę informacji między krajami, co pozwala lepiej egzekwować roszczenia i chroni budżet przed utratą przychodów. Nie ma natomiast konsekwencji budżetowych. Konwencja reguluje zarówno kwestię w zakresie podatków od dochodu, jak i podatków pośrednich - VAT i akcyzy.
Konwencja została podpisana w Sztokholmie w listopadzie 2004 r. i ma zastąpić obowiązującą dotychczas umowę z 1977 r. Ostatnio Polska ratyfikowała podobne konwencje z Niemcami, Austrią, Belgią i Danią, zgodnie z zasadami Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Prawo UE nie reguluje kwestii podwójnego opodatkowania.
Jak powiedział podczas posiedzenia komisji C. Krysiak z Ministerstwa Finansów, podatnicy, którzy zapłacili podatek w Szwecji, będą mogli odliczyć sobie tę kwotę od podatku do zapłacenia w Polsce. Według niego, nie wiadomo jeszcze, jakie kwoty podatków Polacy zapłacili w ubiegłym roku w Szwecji, ponieważ nie ma jeszcze pełnych danych o rozliczeniach za 2004 r.
W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o upoważnieniu do ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Sztokholmie dnia 19 listopada 20
04 r. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.