Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych. Pierwszym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji o pozbawianiu uprawnień do kierowania pojazdami, sporządzonej w Luksemburgu dnia 17 czerwca 1998 r.

Cel przedmiotowej umowy międzynarodowej omówił wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak. Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej wyraziło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa będąca podstawą ratyfikacji zmierza do ustanowienia podstaw prawnych współpracy państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie wzajemnego uznawania i wykonywania orzeczeń o pozbawieniu uprawnień do prowadzenia pojazdów, wydanych przez sądy albo inne organy państw członkowskich. W związku z tym konwencja, oprócz postanowień o charakterze proceduralnym, definiuje pojęcia: "zakaz prowadzenia pojazdów", "państwo popełnienia czynu zabronionego", "państwo pobytu" oraz "pojazd mechaniczny", a także statuuje katalog czynów, których popełnienie w państwie innym niż to, na którego terytorium dana osoba zwykle przebywa, skutkować będzie obowiązkiem powiadamiania - jeżeli wobec tej osoby zostało wydane orzeczenie o zakazie prowadzenia pojazdów.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Wiedniu dnia 13 stycznia 2004 r.

Założenia przedmiotowej umowy omówili wiceminister finansów Jarosław Neneman oraz wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w tym resorcie Kazimierz Bany. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ratyfikowana umowa ma zastąpić umowę podpisaną 2 października 1974 r. i oparta jest na najnowszej wersji Modelowej Konwencji OECD. Jej celem jest przeciwdziałanie skutkom podwójnego opodatkowania dla wymiany dóbr, usług, przepływu kapitałów i osób oraz wymiana informacji podatkowych pomiędzy organami podatkowymi umawiających się państw.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się jednogłośnie za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że stanowisko Komisji Spraw Zagranicznych w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Zychowicz.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Azerbejdżańskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 26 sierpnia 1997 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowej konwencji przedstawił wicedyrektor Departamentu Podatków Bezpośrednich w Ministerstwie Finansów K. Bany. Ponadto wysłuchano pozytywnej opinii senackiego biura legislacyjnego.

Konwencja jest oparta na Modelowej Konwencji OECD. W dotychczasowym stanie prawnym Polska nie była związana z Azerbejdżanem umową tego typu.

Zgodnie z postanowieniami umowy w zakresie podwójnego opodatkowania będzie stosowana tzw. metoda zaliczenia, zgodnie z którą Polska zaliczy na poczet zobowiązań podatkowych podatek zapłacony w Azerbejdżanie. Umowa zawiera także postanowienia dotyczące wymiany informacji pomiędzy organami skarbowymi obu państw, które mają przyczynić się do zapobiegania unikaniu i uchylaniu się od opodatkowania.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Zychowicza.

Kolejnym rozpatrywanym punktem porządku dziennego posiedzenia była ustawa o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Armenii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 14 lipca 1999 r.

Senatorowie zapoznali się z informacjami na temat przedmiotowej konwencji, które przedstawili wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Ogonowski oraz wicedyrektor departamentu w resorcie finansów K. Bany.

Jak poinformowano, dotychczas Polska nie była związana z Armenią umową tego typu. Konwencję oparto na Modelowej Konwencji Podatkowej OECD.

Jak stwierdziło biuro legislacyjne, ustawa ratyfikacyjna nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu komisja opowiedziała się jednogłośnie za zarekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Z. Zychowicza.

Następnie Komisja Spraw Zagranicznych rozpatrywała ustawę o wypowiedzeniu Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Węgierskiej Republiki Ludowej o wzajemnym uznawaniu równorzędności dokumentów o wykształceniu i stopniach naukowych, wydawanych w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Węgierskiej Republice Ludowej, podpisanego w Warszawie dnia 25 kwietnia 1980 r.

W tym punkcie senatorowie wysłuchali informacji wiceministra edukacji narodowej i sportu Tadeusza Szulca. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Umowa międzynarodowa, której dotyczyła ustawa sejmowa jest jedną z wielu umów bilateralnych dotyczących równoważności dokumentów potwierdzających wykształcenie, zawieranych w latach 70. i 80. między państwami bloku socjalistycznego. Po ponad 20 latach obowiązywania postanowienia porozumienia zdezaktualizowały się z uwagi na liczne zmiany w systemach edukacji obydwu umawiających się państw. Ponadto od 1 maja br. zarówno Polska, jak i Republika Węgierska stosują przepisy prawa wspólnotowego w zakresie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych. Oprócz prawodawstwa unijnego strony pozostaną związane wielostronnymi umowami międzynarodowymi obowiązującymi w regionie Europy.

W głosowaniu ustawa sejmowa uzyskała jednogłośną akceptację senatorów. Ustalono, że jej przyjęcie bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o wypowiedzeniu Porozumienia między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii o wzajemnym uznawaniu równoważności świadectw szkolnych i dyplomów szkół wyższych, uzyskiwanych w obu państwach, podpisanego w Belgradzie dnia 15 września 1978 r.

Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, przedstawionej przez wiceministra edukacji narodowej i sportu T. Szulca. Żadnych uwag nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Umowa międzynarodowa, której dotyczyła ustawa, była jedną z wielu umów bilateralnych dotyczących równoważności dokumentów potwierdzających wykształcenie, zawieranych w latach 70. i 80. pomiędzy państwami bloku socjalistycznego.

W wyniku przemian politycznych sukcesorami Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii stało się kilka państw o różnych, odmiennych od polskiego, systemach kształcenia. Ponieważ w wielu dziedzinach, w szczególności w zakresie nauk medycznych, systemy edukacji państw stron różnią się zasadniczo, brak uzasadnienia dla dalszego uznawania kwalifikacji na zasadach wynikających z prawa międzynarodowego.

Dodatkowym argumentem za wypowiedzeniem porozumienia jest obowiązek stosowania przez Polskę przepisów prawa wspólnotowego w zakresie wzajemnego uznawania kwalifikacji zawodowych, co jeszcze pogłębia różnice w systemach edukacji.

Po dokonaniu wypowiedzenia uznawanie wykształcenia będzie się odbywało na podstawie wielostronnych umów międzynarodowych lub w trybie nostryfikacji, na podstawie przepisów prawa krajowego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Z. Cybulskiego.

Podczas swojego posiedzenia komisja rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Protokołu fakultatywnego do Konwencji o prawach dziecka w sprawie handlu dziećmi, dziecięcej prostytucji i dziecięcej pornografii, przyjętego w Nowym Jorku dnia 25 maja 2000 r.

Założenia przyjęte w przedmiotowym protokole omówili wiceminister edukacji narodowej i sportu T. Szulc oraz wicedyrektor departamentu w MSZ P. Ogonowski. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Protokół fakultatywny ma na celu zapewnienie szerszej ochrony praw dziecka, gwarantowanych przez Konwencję Praw Dziecka. Nakłada on na państwa-strony obowiązek wprowadzenia zakazu handlu dziećmi oraz dziecięcej: prostytucji i pornografii. Protokół zawiera definicje czynów objętych zakazem, w tym definicję dziecięcej pornografii. Zachowania uznane przez protokół za przestępstwa są w Polsce zabronione na podstawie kodeksu karnego oraz innych ustaw (ustawa o pobieraniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów). Obowiązki państw-stron dotyczące szczególnych gwarancji procesowych względem dzieci będących ofiarami przestępstw są uwzględnione w przepisach kodeksu postępowania karnego.

Ratyfikacja przedmiotowego protokołu ma istotne znaczenie dla zakresu ochrony dziecka ze względu na zawartą w nim definicję pornografii dziecięcej. Z art. 3 protokołu wynika obowiązek państw-stron wprowadzenia karalności pornografii dziecięcej, co łączy się z koniecznością rozszerzenia ochrony przewidzianej przepisami art. 200 i 202 kodeksu karnego (przewidujących ochronę dla małoletniego poniżej ukończenia 15., nie zaś 18. roku życia).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że sprawozdanie w imieniu komisji złoży senator Janusz Lorenz.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o ratyfikacji Porozumienia dotyczącego trzeciej zmiany Porozumienia w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Ośrodka Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD), sporządzonego na Rodos dnia 25 czerwca 2003 r.

W imieniu rządu ustawę sejmową rekomendował prezes Urzędu do spraw Repatriacji i Cudzoziemców Piotr Stachańczyk. Wysłuchano także informacji wicedyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w MSZ P. Ogonowskiego. Pozytywną opinię o ustawie wyraziło senackie biuro legislacyjne.

Przedmiotowa ustawa ma na celu upoważnienie prezydenta RP do dokonania ratyfikacji porozumienia wymienionego w tytule ustawy. Porozumienie to, wcześniej dwukrotnie zmieniane, 25 czerwca 2003 r. zostało zmienione po raz trzeci, a na mocy Porozumienia o trzeciej zmianie (będącego przedmiotem ratyfikacji) strony porozumienia zdecydowały o przedłużeniu jego obowiązywania na czas nieokreślony (przedtem zostało ono zawarte na 11 lat z możliwością przedłużenia). Skutkiem tego wszystkie państwa członkowskie będą na stałe należeć do organizacji, z możliwością wystąpienia z niej. Organizacja ta, czyli Międzynarodowy Ośrodek Rozwoju Polityki Migracyjnej (ICMPD), jest organizacją międzynarodową z siedzibą w Wiedniu, posiadającą osobowość prawną. Celem jej funkcjonowania jest harmonizacja polityki migracyjnej poszczególnych państw europejskich. Wykorzystywanymi środkami są badania w tej dziedzinie, działania zmierzające do zacieśnienia współpracy między państwami europejskimi w celu wypracowania jednolitej polityki ukierunkowanej przede wszystkim na zwalczanie nielegalnej imigracji. Aktualnie, jak wynika z uzasadnienia do projektu, działania ICMPD koncentrują się na państwach sąsiadujących z państwami członkowskimi Unii Europejskiej, niestabilnych politycznie i gospodarczo, będących głównymi źródłami migracji. Zgodnie z planem rozwoju organizacji, ma ona do 2007 r. przeciwdziałać nasileniu różnych form migracji, w tym przestępczości związanej z tym zjawiskiem (przemyt i handel ludźmi).

ICMPD od 1994 r. pełni funkcję Sekretariatu Grupy Budapeszteńskiej, w pracach której Polska uczestniczy. Grupa ta jest ogólnoeuropejskim forum dyskusyjnym, którego przedmiot zainteresowania stanowi zapobieganie nielegalnym przepływom migracyjnym.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych jednogłośnie opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Dorotę Simonides.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Tajlandii o wzajemnej pomocy w sprawach karnych, sporządzonej w Bangkoku dnia 26 lutego 2004 r.

W imieniu rządu głos zabrał wiceminister sprawiedliwości S. Królak, który przedstawił rozwiązania zawarte w przedmiotowej umowie. Żadnych zastrzeżeń nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Celem przedmiotowej umowy międzynarodowej jest określenie podstaw i zakresu pomocy prawnej w sprawach karnych między obydwoma krajami. Umowa zmierza do usprawnienia współdziałania sądów i prokuratur w zwalczaniu przestępczości, w tym przestępczości zorganizowanej. Organem centralnym, właściwym do przekazywania i przyjmowania wniosków o udzielenie pomocy, stanie się minister sprawiedliwości - prokurator generalny. Umowa będzie mogła być wykonywana bezpośrednio i ma pierwszeństwo przed ustawą - Kodeks postępowania karnego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora J. Lorenza.