19 maja 2004 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych w celu rozpatrzenia ustawy o ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.

Senatorowie wysłuchali informacji prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztofa Kapisa na temat ustaleń przyjętych w umowie. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Umowa określa zasady wspólnej polityki w zakresie pobierania opłat trasowych za używanie urządzeń i świadczenie usług w żegludze powietrznej. Przedłożenie dokumentów ratyfikacyjnych jej dotyczących jest jednym z warunków uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską pełnego członkostwa w Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL). Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej została utworzona w celu ujednolicenia procedur kontroli ruchu lotniczego w europejskiej górnej przestrzeni powietrznej. Obejmuje ona 31 państw, a 3 państwa oczekują na status członka. Konieczność przystąpienia do organizacji przez Polskę wynika z traktatu akcesyjnego nakładającego na nowe państwa członkowskie obowiązek ratyfikacji umów lub konwencji zawartych lub stosowanych przez obecne państwa członkowskie lub Wspólnotę. Rzeczpospolita Polska wszczęła procedurę związaną z uzyskaniem członkostwa w EUROCONTROL w 1998 r. Pełne członkostwo w EUROCONTROL pozwoli przedstawicielom naszego kraju uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących spraw kontroli i zarządzania ruchem lotniczym z prawem głosu i współdecydowania.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zygmunta Cybulskiego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o zmianie i uzupełnieniu Umowy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną o pomocy prawnej i stosunkach prawnych w sprawach cywilnych, rodzinnych, pracowniczych i karnych, podpisanej w Warszawie dnia 21 grudnia 1987 r.

Na temat rozwiązań zawartych w przedmiotowej umowie mówił podczas posiedzenia wiceminister sprawiedliwości Sylweriusz Królak. Pozytywną opinię przekazało biuro legislacyjne.

Umowa ta jest nadal podstawą obrotu prawnego w stosunkach polsko-czeskich, normuje m.in. kwestie związane z przejęciem ścigania karnego. Funkcjonowanie instytucji przejęcia ścigania karnego wykazało, że należy zdecentralizować tryb porozumiewania się organów państw - stron w tym zakresie oraz wprowadzić możliwość odmowy przejęcia ścigania karnego. W umowie zaproponowano, aby sądy i prokuratury obu państw porozumiewały się bezpośrednio, a odmowa przejęcia ścigania karnego była możliwa w ściśle określonych wypadkach, zgodnie z europejską konwencją o przekazywaniu ścigania w sprawach karnych, sporządzoną w Strasburgu 15 maja 1972 r.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się jednogłośnie za przyjęciem rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogusława Mąsiora.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Konwencji wyznaczającej państwo odpowiedzialne za rozpatrywanie wniosków o azyl złożonych w jednym z Państw Członkowskich Wspólnot Europejskich, sporządzonej w Dublinie dnia 15 czerwca 1990 r.

Z informacjami na temat przedmiotowej konwencji zapoznali senatorów dyrektor i wicedyrektor departamentu w Urzędzie ds. Repatriacji i Cudzoziemców Bożena Sadowska i Andrzej Pilszkiewicz.

W głosowaniu komisja postanowiła jednogłośnie zarekomendować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie podczas obrad plenarnych złoży senator Janusz Bargieł.