6 lutego 2004 r.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej dokonano podsumowania prezydencji włoskiej w Unii Europejskiej oraz zapoznano się z priorytetami obecnej prezydencji irlandzkiej. Senatorowie wysłuchali wystąpień ambasadora Włoch w Polsce Gancarlo Leo oraz ambasador Irlandii w Polsce Thelmy M. Doran. O polskiej polityce europejskiej w okresie prezydencji włoskiej i irlandzkiej mówił przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej wiceminister Jarosław Pietras.
Ambasador Włoch podkreślił, że podczas przewodnictwa jego kraju w UE nie udało się przyjąć unijnej konstytucji, ale doprowadzono do porozumienia w większości z ponad 80 spornych spraw.
Jak powiedział, Włosi, podejmując się mediacji podczas konferencji międzyrządowej, na której miał zostać ustalony tekst Traktatu Konstytucyjnego, liczyli, że kompromis zostanie wypracowany. I tak stało się w większości otwartych spraw dotyczących przygotowanego przez Konwent Europejski projektu unijnej konstytucji.
W najbardziej spornej kwestii - systemu głosowania w Radzie UE - wszystkie kraje twardo broniły swych interesów i argumentów. Zarówno prezydencja, jak i szefowie pozostałych państw uznali, że w tym stanie rzeczy nie można dalej prowadzić dyskusji - wyjaśniał ambasador G. Leo.
Senatorowie, a także obecny na posiedzeniu podsekretarz stanu w UKIE Jarosław Pietras zgodzili się, że wypracowanie porozumienia w sprawie konstytucji UE w ciągu dwóch miesięcy było bardzo trudnym zadaniem; nigdy nie udało się przyjąć traktatu unijnego w ciągu trwania zaledwie jednej prezydencji.
Ambasador G. Leo przypomniał, że w drugiej połowie 2003 roku, w trudnej sytuacji międzynarodowej, Włosi zaangażowali się w rozwijanie Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, poprawę stosunków transatlantyckich, wzmocnienie stosunków UE z Rosją i państwami bałtyckimi oraz bliższą współpracę z państwami basenu Morza Śródziemnego i działania na rzecz pokoju na Bliskim Wschodzie.
Podczas włoskiej prezydencji toczyła się dyskusja na temat reformy Wspólnej Polityki Rolnej i funduszy strukturalnych. Podjęto starania na rzecz zwiększenia konkurencyjności gospodarki Unii czy rozbudowy transeuropejskich sieci transportowych. Ważnym obszarem działań była także polityka imigracyjna i azylowa UE.
Podczas grudniowego szczytu UE wypracowano porozumienie w ciągnącej się od wielu lat sprawie utworzenia 10 unijnych agencji.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zapoznano się następnie z priorytetami prezydencji irlandzkiej w Unii Europejskiej, która przypada na I półrocze 2004 roku. Senatorowie wysłuchali wystąpienia ambasadora Irlandii w Polsce T.M. Doran. Ambasador Irlandii zapewniła, że jej kraj uczyni wszystko, by doprowadzić do porozumienia w sprawie Traktatu Konstytucyjnego UE. Irlandia przejęła od Włochów zadanie doprowadzenia do kompromisu w tej sprawie. Jak poinformowała, premier Irlandii Bertie Ahern rozmawiał już ze wszystkimi przywódcami Piętnastki i krajów przystępujących do Unii na temat ich stanowisk. Wszyscy są otwarci na dyskusję i chcą znaleźć rozwiązanie - podkreśliła T.M. Doran. Dodała, że podczas Rady Europejskiej w marcu br. premier B. Ahern przedstawi raport z konsultacji i oceni, czy porozumienie w ogóle jest możliwe.
Najważniejsze priorytety prezydencji irlandzkiej w UE to m.in. rozszerzenie Unii Europejskiej o 10 nowych państw, zapewnienie sprawnego funkcjonowania organów Unii po rozszerzeniu i doprowadzenie do zakończenia negocjacji w sprawie Traktatu Konstytucyjnego.
Jednym z najważniejszych celów prezydencji Irlandii jest realizacja Strategii Lizbońskiej z 2000 roku - programu działań na rzecz wzmocnienia konkurencyjności i unowocześnienia gospodarki UE. Ponadto Irlandczycy chcą też m.in. rozpocząć dyskusję na temat przyszłego budżetu UE, którego propozycję przyjmie już 10 lutego br. Komisja Europejska, wzmocnić współpracę w zakresie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a także wzmocnić relacje Unii z USA, Rosją oraz współpracę z ONZ, szczególnie w dziedzinie zapobiegania konfliktom i zarządzania kryzysowego.
Irlandia zapowiada kontynuowanie negocjacji w sprawie członkostwa w Unii z Rumunią i Bułgarią. Jak wyjaśniła ambasador, celem prezydencji będzie zakończenie negocjacji w bieżącym roku. Zapowiedziała też monitoring postępów Turcji w wypełnianiu kryteriów członkostwa.
"Sześć miesięcy to niedługo, ale zapewniam, że podejmiemy wszelkie wysiłki, by w tym krótkim czasie osiągnąć jak najwięcej" - podkreśliła ambasador Irlandii.
Podczas swojego posiedzenia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła także ustawę o ratyfikacji Protokołu zmian do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej uproszczenia i harmonizacji postępowania celnego wraz z dodatkami I i II, sporządzonego w Brukseli dnia 26 czerwca 1999 r.
W tej części posiedzenia senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów, głównego inspektora celnego Roberta Kwaśniaka oraz dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Remigiusza Henczela. Zapoznano się także z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Wskazany w ustawie Dodatek I zawiera zmienioną treść konwencji dotyczącej uroszczenia i harmonizacji postępowania celnego. W treści konwencji dokonano zmian preambuły oraz zdefiniowano nowe oraz występujące obecnie terminy. Konwencja ustanawia Komitet Zarządzający, który ma na celu monitorować wprowadzanie w życie konwencji, zapewnić jednolitość interpretacji oraz stosowania jej postanowień.
Dodatek II zawiera Załącznik Ogólny, który określa procedury i praktyki celne w postaci norm i norm przejściowych. Zgodnie z konwencją Polska ma 36 miesięcy na wprowadzenie norm w życie, a norm przejściowych - 60 miesięcy. Większość znajduje swoje odpowiedniki w polskim prawie celnym. Polska zobowiązała się przyjąć protokół wraz z dodatkami ra
zem ze Wspólnotami Europejskimi.W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uznała, że rozpatrywana ustawa ratyfikacyjna nie wzbudza zastrzeżeń i postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Zbigniew Zychowicz.
W kolejnym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych ustaw.
Senatorowie wysłuchali informacji i opinii o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister finansów R. Kwaśniak, wicedyrektor Departamentu Informacji Finansowej w tym resorcie Jarosław Żółtowski, Agnieszka Grzelak z UKIE, poseł sprawozdawca Stanisława Prządka, Ryszard Woźniak ze Związku Banków Polskich, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych Andrzej Kalwas oraz Andrzej Jakubiak, członek Zarządu Na
rodowego Banku Polskiego. Swoje uwagi zgłosiło także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.W głosowaniu komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Mąsior.
W kolejnym punkcie rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń.
Po zapoznaniu się z wystąpieniem dyrektor departamentu turystyki w ministerstwie gospodarki Elżbiety Wyrwicz, a także z uwagami biura legislacyjnego Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w te
j sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.Podczas posiedzenia komisji nie zgłoszono natomiast zastrzeżeń do ustawy o wymaganiach weterynaryjnych dla produktów pochodzenia zwierzęcego. Ustalono, że przyjęcie jej bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.
W tym punkcie senatorowie wysłuchali informacji i opinii przedstawionych przez wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Darię Oleszczuk, Justynę Kamińską z UKIE oraz biuro legislacyjne.
Rozpatrzona przez komisję ustawa miała charakter ściśle dostosowawczy. Określa ona wymagania weterynaryjne dla produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku, przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego umieszczanych na rynku oraz obowiązujące przy przywozie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zas
adniczym terminem ustawy są "wymagania weterynaryjne". Jest to termin zdefiniowany w ustawie bardzo szeroko, obejmuje niezamknięty katalog wielu wymagań i procedur, m.in.: procedurę kwalifikacji zakładu produkującego produkty pochodzenia zwierzęcego oraz jego zatwierdzenie, kontrolę wewnętrzną w zakładzie, zasady uboju zwierząt rzeźnych, zasady badania zwierząt rzeźnych i ich mięsa przed umieszczeniem na rynku oraz zasady oznakowania mięsa zwierząt rzeźnych. Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla poszczególnych produktów pochodzenia zwierzęcego będą określone w aktach wykonawczych do ustawy. Ustawa wejdzie w życie z dniem przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.Akceptację Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała także ustawa o Inspekcji Weterynaryjnej, kolejna z bloku ustaw "weterynaryjnych" o charakterze głównie dostosowawczym. Zastępuje ona przepisy ustrojowe dotyczące Inspekcji Weterynaryjnej, obecnie znajdujące się w ustawie o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej. W uchwalonej ustawie uregulowano, oprócz spraw związanych z organizacją inspekcji, również zasady współpracy organów inspekcji z państwami członkowskimi Unii Europejskiej oraz Komisją Europejską w sprawa
ch związanych z zakresem przedmiotowym jej działania, a także zasady wystawiania świadectw zdrowia. W ustawie zachowano dotychczas funkcjonujące organy inspekcji.Pozytywną opinię na temat ustawy sejmowej przedstawiły podczas posiedzenia wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz J. Kamińska z UKIE, a także biuro legislacyjne.
Ustalono, że przyjęcie bez poprawek ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w imieniu komisji zarekomenduje Izbie senator B. Mąsior.