5 stycznia 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

1/ 45 - sprawy zagraniczne,
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2
b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4
c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10
d) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. 12
e) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowym
i systemami wynagrodzeń z zał. 13
2/ część budżetowa 83 - Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 59
3/ 23 - Integracja europejska
a) wydatki z zał. nr 2,
b) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12
c) środki bezzwrotne
i pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. nr 7, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest UKIE
d) środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 8, w zakresie programów, za realizację których odpowie
dzialny jest UKIE.

4/ 83 - Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10
5/ 84 - Środki własne Unii Europejskiej.
W opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

<<Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 roku po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2004 w ww. częściach budżetowych, przynależnych Komisji, postanowiła zwrócić się do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Senatu RP z wnioskiem /wniosek przyjęty stosunkiem głosów
8, 0, 1/, aby:

w załączniku 2:

- w części budżetowej 32 - Rolnictwo, w rozdziale 01095 - Pozostała działalność, zmniejszyć dotacje i subwencje o 1. 154. 475 tys. zł.

- w części 83 - Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe w poz. 10 - Wydatki na integrację z Unią Europejską, w tym: współfinansowanie budowy dróg i autostrad, współfinansowanie programu SAPARD oraz innych programów przedakcesyjnych, współfinansowanie PROW, współfinansowanie programów realizowanych z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności, uzupełnienie środków na wpłatę do budżetu Unii, a także na pokrycie zobowiązań wobec UE z tytułu realizacji projektów, zwiększyć wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.154.475 tys. zł.
- w części 83 - Rezer
wy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe w poz. 10 w kol. 4 po wyrazach " w tym:" dodać wyrazy "dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa".
Jednocześnie Komisja nie wnosi zmian do ustawy budżetowej w następujących częściach przynależnych Komisji
tj.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono także ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003.

O rozwiązaniach zawartych w przedmiotowej umowie poinformowali senatorów wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski i wiceminister finansów Elżbieta Mucha.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Bernarda Drzęźlę.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz oraz główny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza. Poseł sprawozdawca Arkadiusz Kasznia wyjaśniał okoliczności powstania i intencję poszczególnych zapisów. Uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Podczas posiedzenia senatorowie interesowali się również funkcjonowaniem urzędu generalnego inspektora ochrony danych osobowych. W dyskusji zgłoszono także uwagi do dostarczonego wszystkim senatorom sprawozdania z działalności generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Dotyczyły one m.in. braku syntetycznych wniosków z przeprowadzonych kontroli.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęła poprawkę pozwalającą na powołanie jednego zastępcy generalnego inspektora ochrony danych osobowych, a nie, jak proponował Sejm, dwóch. Twierdzono, że skoro od uchwalenia ustawy w sierpniu 1997 r. urząd funkcjonował bez stanowiska zastępcy i wobec konieczności poszukiwania oszczędności, wręcz zmniejszania liczby wysokich stanowisk w administracji państwa, przyzwolenie na powołanie dwóch zastępców generalnego inspektora byłoby sprzeczne z realizowanym równolegle tak zwanym programem wicepremiera Hausnera.

Ponadto senatorowie zaakceptowali poprawki legislacyjne, zbieżne ze zmianami zaproponowanymi przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności.

Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Kulak.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych Paweł Dakowski, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz poseł sprawozdawca Robert Smoleń. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W dyskusji kontrowersje wywołała m.in. kwestia głosowania korespondencyjnego. W opinii sekretarza Państwowej Komisji Wyborczej K. Czaplickiego, w przepisach w tej sprawie jest wiele niejasności. Przewodnicząca komisji senator Genowefa Grabowska przestrzegła przed nieuczciwymi obywatelami, którzy mogą kupować koperty do głosowania, tak jak obecnie kupują głosy. "Nie stwarzajmy mechanizmów, które mogą sprzyjać nadużyciom" - dodała. Ostatecznie komisja nie zmieniła zapisów dotyczących głosowania korespondencyjnego.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej ordynacji. Zaproponowano m.in. skreślenie z ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego obowiązku składania oświadczeń lustracyjnych przez kandydatów na członków PE.

Senatorowie zdecydowali też, że lista okręgowa musi być poparta 10 tysiącami podpisów, a nie jak proponował Sejm - 15 tysiącami. Przyjęto także propozycję, by przedstawiciela Polski w PE nazywać deputowanym, w ordynacji sejmowej była mowa o pośle do Parlamentu Europejskiego. Zamiarem komisji było ugruntowanie w społeczeństwie polskim jasności terminologicznej, że posłowie są wybierani do Sejmu, senatorowie do Senatu, a deputowani do Parlamentu Europejskiego.

Ustalono, że poprawki zawarte w stanowisku Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zarekomenduje Izbie senator G. Grabowska.