Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1010) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (132.)

oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi (105.)

w dniu 21 listopada 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 09)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jerzy Pieniążek)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Szanowni Państwo, mam zaszczyt, z upoważnienia przewodniczącej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, pani Genowefy Grabowskiej, a także w swoim imieniu, otworzyć wspólne posiedzenie dwóch komisji: Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Serdecznie witam wszystkich przybyłych gości i uczestników posiedzenia, w tym panie senator, panów senatorów, oraz obsługujące nasze posiedzenie osoby.

Stwierdzam, że w obu komisjach jest kworum, możemy więc procedować.

Przedmiotem posiedzenia jest tylko jedna kwestia: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.

Witam w naszym gronie panią minister Zofię Krzyżanowską i towarzyszące jej osoby.

W związku z tym, że pani minister będzie u nas dzisiaj najważniejszą osobą, proponuję, abyśmy przyjęli następujący tryb postępowania: na początku zajęlibyśmy się wnioskami wspólnymi, a później…

(Głos z sali: Najpierw pierwszy.)

…oczywiście pierwszy musi być wniosek o odrzucenie całej ustawy, następnie zajęlibyśmy się naszymi merytorycznymi wnioskami, a później pozostałymi.

(Głos z sali: Dobrze.)

Czy jest zgoda na takie procedowanie?

(Głos z sali: Tak.)

Jest. Dziękuję bardzo.

A więc najpierw wniosek o odrzucenie ustawy.

Chciałbym prosić pana senatora Jurgiela, aby uzasadnił ten wniosek.

Proszę bardzo.

Senator Krzysztof Jurgiel:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, mówiłem już o tym na posiedzeniu Senatu, ale chciałbym tutaj poruszyć dwie zasadnicze sprawy.

Po pierwsze, brak w ustawie określenia celów gospodarczych, bo z niej nie wynika, jakie cele będą realizowane. Są przewidziane działania, natomiast jaka będzie polityka rolna i na jakie cele będą przeznaczane środki - nie wiadomo. I druga sprawa: ta ustawa nie jest umieszczona w systemie finansów publicznych. Przypomnę, że jest to 12 miliardów zł. Uważam, że taki plan finansowy, taki podział środków powinien być zatwierdzony przez Sejm i Senat, jest to znacząca część finansów publicznych w państwie. Krótko mówiąc, z tych dwóch zasadniczych powodów postawiłem taki wniosek. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!

No, bardzo jestem zdumiona takim wnioskiem, ponieważ uważam, że zarówno zadania, jak i środki na ich realizację, które są tam sprecyzowane, są bardzo potrzebne rolnictwu. To jest w pierwszym roku, Panie Senatorze, tylko 3,2 miliarda zł, które możemy przekazać rolnictwu na bardzo potrzebne cele, które wczoraj wyjaśniałam. Cele i priorytety są zdefiniowane w planie, i są one zdefiniowane zależnie od naszych potrzeb - tak jak wczoraj tłumaczyłam - zarówno dla gospodarstw bardzo rozdrobnionych, które mają szansę poprawienia dochodów, jak i dla gospodarstw rynkowych, które mają możliwość doinwestowania, aby poprawić swoją konkurencyjność na jednolitym rynku. Te środki są wpisane w budżecie po stronie współfinansowania i w związku z tym wszystkie sumy, które są zapisane, są sumami, nad którymi odpowiednie komisje oraz Sejm pracują. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Czy jeszcze ktoś inny chciałby zabrać głos w tej sprawie?

(Głos z sali: Nie ma dyskusji.)

Wysłuchaliśmy jednego głosu za, jednego przeciw, taką mamy zasadę. Czy jeszcze ktoś inny chciałby zabrać głos? Jeżeli nie, to dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Ja chciałbym tylko pani minister…)

(Głos z sali: Nie ma dyskusji.)

Panie Senatorze, wczoraj pan tak długo mówił, oprócz tego…

Senator Krzysztof Jurgiel:

Ja wiem, tylko, Panie Przewodniczący, to jest protokołowane. Pani minister mówi, że cele są podane w planie rozwoju. Ja myślę, że Sejm i Senat jako poważne instytucje, które określają cele rozwoju gospodarczego na przykład w budżecie państwa, powinny te same cele określić w takim dokumencie, który także przeznacza środki na realizację celów gospodarczych w państwie. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Ja, Panie Senatorze, tylko tyle powiem: ponieważ pracuję i mieszkam na wsi, nie chciałbym wrócić do mnie na wieś i nie chciałbym, żeby moi wyborcy dowiedzieli się, że tyle pieniędzy przeszło nam, przepraszam, koło nosa. Ja tyle…

Senator Krzysztof Jurgiel:

Chyba się nie rozumiemy, jeszcze żadne pieniądze nam nie przeszły… Rząd może przedłożyć właściwy projekt ustawy, proszę pana. Nie jest tak, że nieprzyjęcie dzisiaj ustawy już pozbawia nas środków.

(Głosy z sali: Wniosek formalny: głosujmy.)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Panie Senatorze Jurgiel, mamy pewne zasady procedowania w Senacie. Bardzo bym prosił, aby szanować to, co przyjęliśmy: jeden głos za, jeden przeciw. Proponuję, żebyśmy głosowali.

Senator Krzysztof Jurgiel:

Tak być nie może. Pan wygłasza stwierdzenia, które wprowadzają w błąd opinię publiczną i pan nie pozwala, żebym ja się do nich ustosunkował. Niech pan nie mówi, że odrzucenie ustawy pozbawia Polskę środków, bo to nie jest prawda.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Panie Senatorze, wczoraj…

(Senator Krzysztof Jurgiel: No, ja mam chyba prawo odpowiedzieć.)

Panie Senatorze, wczoraj miał pan okazję dyskutować, zostało to wszystko w protokole zapisane.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem.

Kto jest za wnioskiem o odrzucenie ustawy, proszę o podniesienie ręki. (1)

Stwierdzam, że jedna osoba.

Kto jest przeciwny wnioskowi? (11)

Kto się wstrzymał? (1)

Dziękuję bardzo. Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.

Szanowni Państwo, chciałbym, żebyśmy przeszli do omówienia tych wniosków, które zyskały akceptację obu komisji lub jednej…

(Głos z sali: Obu.)

…obu, a następnie jednej - zgodnie z przyjętą na początku zasadą procedowania.

A więc pierwszy wniosek odrzuciliśmy.

Poprawka trzecia. Czy w tej sprawie ktoś jeszcze chciałby się wypowiedzieć? Nie, nie widzę chętnych.

Co do poprawki piątej - czy byłaby potrzeba wyjaśniania?

(osy z sali: Chyba szósta poprawka…)

Przepraszam, co do szóstej poprawki. Nie ma potrzeby wyjaśniania. Dziękuję bardzo.

Następnie mamy…

(Głos z sali: Nic nie mamy.)

(Głos z sali: Tylko trzecia i szósta.)

Dobrze. W takim razie najpierw głosujemy nad dwiema poprawkami: trzecią i szóstą.

Kto jest za, proszę o podniesienie ręki. (14)

Dziękuję. Stwierdzam, że przyjęliśmy je jednogłośnie. Nie pytam już zatem kto jest przeciw, kto się wstrzymał.

I w tej chwili mamy osobno poprawki każdej komisji.

Poprawka czwarta, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Pani Minister, prosimy bardzo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Jest to sensowna poprawka, w związku z tym nie…

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Czy byłyby pytania, uwagi? Nie ma. W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki. (13)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Przedtem było 14.

(Głos z sali: 13.)

Dobrze. Dziękuję. Poprawka została przyjęta.

Następna, piąta poprawka.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Jesteśmy za przyjęciem również tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Kto ma uwagi, pytania? Nie widzę zgłoszeń.

W takim razie przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki piątej? (13)

Dziękuję. A, jeszcze nie o wszystko zapytałem.

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie.

(Senator Genowefa Grabowska: Pytania mogą mieć tylko członkowie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, bo Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła poprawkę.)

Ale ja muszę zapytać z formalnego punktu widzenia.

Poprawka siódma, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Jesteśmy za przyjęciem również tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Kto ma pytania, uwagi? Nie widzę zgłoszeń.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki? (13)

Kto przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

13 senatorów jest na sali, tak?

(Głos z sali: Jest 14 senatorów, ale senator Jurgiel nie głosuje.)

No więc dlatego ja muszę zapytać, kto za, kto przeciw. Wszyscy za, tak?

(Głos z sali: Za - 13 senatorów, przeciw - nikt.)

Czy senator Jurgiel głosował, czy nie?

(Senator Krzysztof Jurgiel: To znaczy ja nie biorę udziału w głosowaniu, bo nie byłem…)

No właśnie, dlatego to trzeba zaznaczyć, że na 14 obecnych senatorów 13 głosowało za. 1 senator nie brał udziału w głosowaniu. Dziękuję bardzo.

Proszę to zapisać, dlatego że nie zgadzałaby się suma głosów w dwóch głosowaniach. Dziękuję serdecznie.

Poprawka została przyjęta.

Następnie poprawka ósma, Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Proszę panią minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

My również ją popieramy.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Czy byłyby pytania, uwagi? Dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki ósmej? (13)

Kto przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Stwierdzam, że poprawka została przyjęta. 1 osoba nie brała udziału w głosowaniu. Dziękuję.

Następnie dziewiąta poprawka, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Proszę bardzo, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Tutaj zostały dodane warunki do sposobu i trybu - dlatego ten zapis popieramy.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Kto ma uwagi, pytania? Dziękuję.

Kto jest za przyjęciem poprawki dziewiątej, proszę o podniesienie ręki. (13)

Kto się wstrzymał? (0)

Kto jest przeciw? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta, przy czym 1 senator nie głosował. A więc poprawka została przyjęta jednomyślnie - 1 senator nie głosował.

Poprawka dziesiąta, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Proszę.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Ona jest poprawką porządkującą. Wobec tego ją przyjmujemy.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Proszę o uwagi, pytania. Nie ma.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki. (13)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została przyjęta jednogłośnie - 1 senator nie głosował.

Następnie poprawka jedenasta, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Ta również jest poprawką uściślającą, obejmuje małżonka, czyli jest lepsza niż nasza propozycja.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Chciałbym zapytać, kto ma uwagi, pytania? Nie ma pytań, uwag.

W takim razie proszę o przystąpienie do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki jedenastej? (13)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawkę przyjęliśmy jednogłośnie - 1 senator nie głosował.

Poprawka dwunasta, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Tak, przyjmujemy. Jest ona uściślona.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Kto ma uwagi, pytania? Nie ma, dziękuję.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki dwunastej? (13)

Kto jest przeciw? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że jednogłośnie przyjęliśmy tę poprawkę - 1 senator nie głosował.

I poprawka czternasta.

Kto ma uwagi, pytania?

Pani Minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

My popieramy. Proszę bardzo.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję, Pani Minister.

W takim razie przystępujemy do głosowania, bo nie ma uwag.

Kto jest za przyjęciem poprawki czternastej? (13)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Stwierdzam, że wszyscy głosowali za - 1 senator nie głosował. Tak, Panie Senatorze Jurgiel? Bo pan nie jest przeciw, ani się nie wstrzymuje. Dziękuję serdecznie.

Senator Krzysztof Jurgiel:

Panie Przewodniczący, ponieważ nie znam treści, bo nie ma możliwości zapoznać się z tym, no to, wie pan, nie mogę głosować.

(Senator Genowefa Grabowska: Były posiedzenia komisji.)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Panie Senatorze, przecież wczoraj była debata w tej sprawie. Prócz tego uczestniczył pan w pracach komisji i to był ten czas, aby się zapoznać z tym.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Panie Przewodniczący, ja nie brałem w nich udziału, bo nie byłem jeszcze członkiem komisji, dlatego…)

Ale wczoraj była debata senacka.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Ale nie mówiono o tym, o czym pan mówi tutaj dzisiaj. O tych poprawkach nie mówiono.)

Przepraszam, Panie Senatorze, ja chcę panu wyjaśnić, bo może w Sejmie jest inny regulamin, którego my nie znamy. W Senacie jest taka zasada, że przed debatą każdy z senatorów do swojej skrytki otrzymuje zestaw wniosków przyjętych przez obie komisje i to - łącznie z tekstem przyjętym przez Sejm, skierowanym przez rząd - jest podstawą do procedowania. I każdy ma prawo i obowiązek się z tym zapoznać.

Proszę bardzo.

Senator Genowefa Ferenc:

Panie Przewodniczący, ja chciałabym zwrócić uwagę panu senatorowi, że art. 19 ust. 3 Regulaminu Senatu mówi o tym, że senatorowi uczestniczącemu w posiedzeniu nie wolno uchylić się od udziału w głosowaniu.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Pani Senator, dziękuję za pouczenie, ale może…)

Po prostu może pan nie zna naszego regulaminu.

Senator Krzysztof Jurgiel:

Taki regulamin jest po prostu niewłaściwy. (Wesołość na sali) Ja jestem odpowiedzialnym człowiekiem. Nie mam zastrzeżeń do pana przewodniczącego, ale wcześniej były posiedzenia komisji, potem była dyskusja, a ja nie brałem w niej udziału…

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Pan w niej nie uczestniczył, no.)

No więc dlatego - przepraszam, jeśli kogoś tu obraziłem - nie chcę głosować, nie znając materii, proszę pani. Mam prawo do tego.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

My to szanujemy. Wypowiedź pani Ferenc rozumiemy w ten sposób, że ze względu na możliwe różnice między regulaminami Sejmu i Senatu powstała potrzeba, myślę, przytoczenia określonego artykułu naszego regulaminu. Dziękuję serdecznie.

Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych przez senatorów podczas posiedzenia.

Poprawka pierwsza we wniosku oznaczonym rzymską dwójką, pana senatora Jurgiela.

Proszę o uzasadnienie.

Senator Krzysztof Jurgiel:

Moim zdaniem w artykule niejednoznacznie określa się podmiot, który ma opiniować, gdyż napisane jest: izby rolnicze, a w moim pojęciu powinno się określić, że to jest Krajowa Rada Izb Rolniczych. Bo tam po słowie "sejmików", jest: "województw i izb rolniczych". Ale którego szczebla?

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Pani Minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Nie chcielibyśmy tego zawężać tylko do Krajowej Rady Izb Rolniczych, ponieważ opinie są zgłaszane na wszystkich poziomach, również wojewódzkich. Nie chcielibyśmy zawęzić tego tylko do tego organu. I myślę, że ten zapis, który jest zaproponowany, jest szerszy, i dlatego chciałabym go utrzymać.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Czy jeszcze w tej sprawie ktoś chciałby zabrać głos?

(Senator Krzysztof Jurgiel: Jeszcze…)

Kolego Senatorze, pan już zabierał głos, był pan za, był głos przeciw. Czy jeszcze ktoś inny?

(Senator Krzysztof Jurgiel: Ale mam pytanie do pani minister. Panie Przewodniczący, naprawdę pana nie zbawi pięć minut, ale niech pani minister mi odpowie, co to znaczy…)

(Senator Genowefa Grabowska: Pan mi rozbija następne posiedzenie komisji, Panie Senatorze. Jest procedura, trzymajmy się procedury: jest głos za, głos przeciw…)

Panie Senatorze, my mamy taki zwyczaj: debata była wczoraj i my debatę zakończyliśmy, dzisiaj pan ma prawo uzasadnić, następnie minister ma prawo odpowiedzieć - taką mamy procedurę - i ja jeszcze na koniec pytam, czy ktoś w tej sprawie chciałby zabrać głos. Taką mamy procedurę.

Proszę, senator Litwiniec.

Senator Bogusław Litwiniec:

W każdym rozumowaniu pojęcie ogólne jest lepsze od pojęcia szczegółowego, tym bardziej że ono może sięgać przyszłości pozwalającej powoływać demokratycznie w Rzeczypospolitej również inne podmioty zajmujące się sprawą.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Dziękuję, stwierdzam, że nie ma więcej chętnych.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą we wniosku oznaczonym rzymską dwójką, pana senatora Jurgiela.

Kto jest za przyjęciem poprawki, proszę o podniesienie ręki. (1)

Kto jest przeciw? (15)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

I proszę uzasadnić, Panie Senatorze Jurgiel, drugą pana poprawkę.

(Senator Krzysztof Jurgiel: Uzasadniałem to na posiedzeniu Senatu, Panie Przewodniczący.)

Dziękuję.

Pani Minister?

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Panie Przewodniczący, ten projekt jest od kwietnia w ciągłej konsultacji, on był już kilkakrotnie przedstawiany na posiedzeniach sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przez cały czas odpowiadamy też na pytania. Przyjęcie takiego zapisu powodowałoby, że my procedowanie - bo on jest jeszcze w tej chwili negocjowany z komisją - zakończylibyśmy tutaj u nas, przyjęlibyśmy go i nie mielibyśmy właściwie możliwości wprowadzania dalszych poprawek.

A więc, tak jak powiedziałam, praca nad dokumentem oficjalnie trwa od kwietnia. On jest dokumentem konsultowanym, znanym wszystkim. Jesteśmy zapraszani na posiedzenia komisji sejmowych, bierzemy w nich udział, wyjaśniamy, odpowiadamy na wszelkie pytania w formie pisemnej, ustnej i bezpośrednio na posiedzeniach komisji. I zawsze kiedy poprosi nas jakakolwiek komisja Senatu czy sejmowa przychodzimy i wyjaśniamy dokument.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję serdecznie.

Kolega z senackiego Biura Legislacyjnego chciałby zabrać głos w tej sprawie - proszę bardzo, krótko.

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję.

Uprawnienie komisji senackich do zasięgania informacji w przedmiotowej kwestii wynika z art. 60 ust. 3 naszego regulaminu. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Czyli ten obowiązek wynika już z innych przepisów.

Proszę bardzo, kto inny chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nikt się nie zgłasza.

Przystępujemy do głosowania.

Kto jest za przyjęciem poprawki drugiej we wniosku oznaczonym rzymską dwójką, senatora Jurgiela, proszę o podniesienie ręki. (1)

Kto jest przeciw? (15)

Kto się wstrzymał? (0)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

I mamy chyba jeszcze jedną poprawkę, poprawkę trzynastą, senatorów Borkowskiego i Janowskiego.

Czy jest któryś z senatorów? Nie ma żadnego.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Panie Przewodniczący, my jesteśmy przeciwni takiemu zapisowi, dlatego że zarówno ta data, jak i sposób jej zapisania pociągają za sobą pewne konsekwencje. Powstałby - wyjaśnialiśmy to już wielokrotnie - problem wypełnienia dalszych etapów procedury składania tych wniosków. W sytuacji kiedy czas ich rozpatrywania jest dość długi, w zasadzie poza moment akcesji wychodziłoby rozpatrzenie i akceptacja tych wniosków do wdrożenia, a wtedy nie moglibyśmy ich realizować. Stąd ten termin do końca grudnia, wyjaśniałam to wczoraj, wyznaczony przez nas na zakończenie programu na gorszych warunkach niż te, które proponujemy od dnia akcesji. Zwłaszcza ci beneficjenci mieliby uzasadnione pretensje, którzy, być może z tego powodu, że nie mają dostatecznych informacji, złożyliby wniosek na gorszych warunkach. A w sytuacji, kiedy, tak jak powiedziałam, procedura przydzielania rent trwa kilka miesięcy, wniosek mógłby wchodzić do finansowania na lepszych warunkach unijnych zaproponowanych w tym programie.

Ja to bardzo dokładnie państwu w tej tabeli wyjaśniłam, że warunki zaproponowane w programie od dnia członkostwa są bardziej korzystne, a procedury przyjmowania wniosków oraz ich obsługiwania i wdrażania trwają kilka miesięcy. W związku z tym nie chcielibyśmy stwarzać sytuacji, że ktoś złoży wniosek, a jego wdrożenie nastąpi już po dniu akcesji.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

Szanowni Państwo, to jest bardzo ważna sprawa. Czy dla wszystkich jest to czytelne?

(Senator Dorota Simonides: Ja mam pytanie.)

Proszę, pani senator Simonides.

Senator Dorota Simonides:

Dziękuję.

Ja mam tylko pytanie: czy w ciągu jednego miesiąca - to jest jeden miesiąc, dziś mamy 21 listopada, a to jest 31 grudnia 2003 r. - Sejm zdąży przyjąć ustawę, pan prezydent zaś ją podpisać? A trzeba to jeszcze wydrukować w "Monitorze Polskim" czy "Dzienniku Ustaw".

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Tak jest. Dziękuję bardzo. Właśnie nad tym samym się zastanawiam.

Proszę, Pani Minister.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Gdyby okazało się zgodnie z naszym terminarzem, mam na myśli taki bardziej optymistyczny harmonogram, że Sejm w przyszłym tygodniu na posiedzeniu przyjmie tę ustawę, to my oczywiście mamy czas do końca grudnia, aby procedurę, zgodnie z tą ustawą, zakończyć - jest taka możliwość. Zapisanie daty 29 lutego powoduje zaś, że te skutki będą przenoszone dłużej. A myślę, że takie działanie byłoby ze szkodą dla beneficjentów.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Pani przewodnicząca Grabowska.

Senator Genowefa Grabowska:

Ja wiem, że w porządku obrad Sejmu są zapisane już te kwestie, jest zapisane rozpatrzenie poprawek Senatu do tej ustawy. Tak więc Sejm już z obowiązku musi się tym zająć. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Proszę bardzo, pan senator Dzido.

Senator Henryk Dzido:

Proszę państwa, ja rozumiem, że pewien porządek nas obowiązuje, ale wydaje mi się, że ta data 31 grudnia jest niepoważna. Nie możemy rekomendować ustawy, która jest fikcją w momencie jej opublikowania. Przy czym pani minister powiedziała wyraźnie, że te wnioski mogą być cofnięte czy zmodyfikowane. Dajmy ludziom szansę. Ja jestem przeciwny zapisowi ustawy. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Kto jeszcze w tej sprawie chciałby zabrać głos?

Proszę, senator Zbigniew Zychowicz.

Senator Zbigniew Zychowicz:

Dziękuję uprzejmie.

Ja chciałbym tylko powiedzieć słowo o tym, co przyświecało wnioskodawcom, bo mnie właśnie oni to powiedzieli. Otóż oni zakładają na przykład, że hipotetycznie może się zdarzyć taka sytuacja, iż prezydent podpisuje ustawę, która wchodzi w życie przed 31 grudnia, wliczając w to te dwa tygodnie. I wtedy ten przepis jest martwy. O tym mi mówił senator Janowski. Dziękuję uprzejmie.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Kto jeszcze chciałby zabrać głos?

Proszę państwa, ja sobie pozwolę kilka słów powiedzieć. My mamy świadomość, że późniejsze warunki są lepsze, ale naprawdę z prawnego punktu widzenia… My jako Senat zawsze dbaliśmy o to, żeby to wszystko było zrobione godnie, elegancko i solidnie. I ja nie wiem, pani minister, czy jeżeli my zapiszemy taką zasadę… Niech Sejm może w takim razie zadecyduje o tym - znowu po tygodniowej konsultacji - czy wycofać się z tego. Ja jestem zdania, Pani Minister, że to nie zaszkodzi w całym systemie. Tak ja uważam.

Proszę, senator Dziemdziela.

Senator Józef Dziemdziela:

Ja to rozumiem tak, że jeżeli wszystko pójdzie szybko, pan prezydent podpisze i ustawa wejdzie w życie na przykład od 20 grudnia, to do końca roku nikt nie będzie mógł złożyć wniosku według nowej ustawy, tylko według starej. Dlatego ostateczny termin składania tych wniosków jest 31 grudnia. 1 stycznia, a jesteśmy przekonani, że ustawa wejdzie w życie, wnioski będziemy składać według nowej ustawy.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister, prosimy o ustosunkowanie się.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Według obecnej ustawy wnioskodawcy składają wnioski do 31 grudnia i one są potem realizowane. My zaś byśmy chcieli, aby nie powstawały już nowe skutki, żeby nie było tej sytuacji…No tak jak już powiedziałam, proces obsługi rent strukturalnych toczy się przez kilka miesięcy, pojawiają się nowe wnioski i co zrobimy po 1 maja, kiedy nie będziemy mieli… Musimy je wszystkie wycofać i powiedzieć beneficjentom, że złożone wnioski albo będą przepisane na nowe warunki… No to nie jest tak, że procedura udzielania i rozpatrywania wniosków o renty jest taka krótka. Ona jest długotrwała i my zdajemy sobie sprawę z tego, że potrzeba kilku miesięcy na obsługę i przyznanie tych rent.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Pani Minister, dziękuję serdecznie.

Prosimy jeszcze nasze Biuro Legislacyjne. Co pan na to?

Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Ja obawiam się, że każde przesunięcie terminu, przybliżenie ostatecznego terminu składania wniosków do daty akcesji, będzie rodziło ryzyko, że wnioski te nie zostaną rozpatrzone. A wobec tego, że w ustawie nie ma żadnych przepisów przejściowych, które by mówiły, co należy zrobić z wnioskami złożonymi, a nierozpatrzonymi…

(Głos z sali: Trzeba powtarzać procedurę.)

…to ja mam pewne wątpliwości. Myślę, że może lepiej dać dłuższy czas na rozpatrzenie wniosków już złożonych, tak żeby nie było problemu. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

To znaczy co pan sugeruje ostatecznie?

(Starszy Referent do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: To jest kwestia merytoryczna, ja nie mogę nic podpowiedzieć.)

No dobrze, ale my potrzebujemy też podpowiedzi legislacyjnej, rady. Wie pan, że bardzo szanujemy stanowisko Biura Legislacyjnego, które nie raz już uratowało polskie ustawodawstwo. I prosimy o opinię w sensie legislacyjnym.

(Senator Józef Dziemdziela: Można?)

Proszę bardzo, senator Dziemdziela.

Senator Józef Dziemdziela:

Panie Przewodniczący, proszę państwa, dla mnie jest to jasne. Co dalej? - jak pan pyta. No, jeżeli ja złożyłem wniosek 30 grudnia, to on musi być rozpatrzony według starych zasad, bo ostateczny termin składania wniosków, zgodnie z tą ustawą, upływa 31 grudnia. Jeżeli ja go złożyłem do 30 grudnia, to obowiązują mnie stare przepisy, bo tutaj nie ma przepisów przejściowych - tutaj jest napisane "składania wniosków". Jeżeli go złożę 1 stycznia, to będę miał przyznaną rentę strukturalną według nowej ustawy. Wystarczy termin składania i to rozstrzyga, jak wniosek będzie rozpatrywany. Ustawodawca to miał na myśli.

(Głos z sali: Nie, chwileczkę, jeszcze raz, Panie…)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Chwileczkę, dziękuję.

Przepraszam, senator Dzido pierwszy się zgłosił.

Proszę bardzo.

Senator Henryk Dzido:

Panie Przewodniczący, uwagi pana senatora byłyby trafne, gdyby taki był zapis w ustawie. A ponieważ w ustawie nie ma zapisu, według których przepisów rozpoznaje się taki wniosek, to rzeczywiście jest tu pustka. I jeden urzędnik załatwi wedle starych, drugi wedle nowych przepisów. Po prostu ustawa jest zła.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję.

I jeszcze pani minister - ostatnie słowo.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska:

Dobrze. Ja chciałabym przypomnieć, że w myśl obecnej ustawy wnioski składamy między 1 stycznia a 31 marca. Tylko. Wobec tego w grudniu, wbrew temu, co pan mówił, nikt już nie składa wniosków o renty strukturalne - według ustawy, która w tej chwili obowiązuje.

(Senator Dorota Simonides: No to po co ten termin?)

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: No właśnie.)

Żeby nie robić tego od 1 stycznia, jeżeli ta stara ustawa by jeszcze działała, to…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przypominam, Panie Senatorze, że od 1 stycznia na starych zasadach nie przyjmujemy już wniosków, to znaczy w tym terminie od 1 stycznia do 31 marca. Bo ta ustawa, stara, by wtedy…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dobrze.

Proszę, senator Dziemdziela.

Senator Józef Dziemdziela:

Nie. Pani Minister, uważam, że po to ta ustawa weszła, że tamten termin jest tą ustawą uchylony, że to nie będzie do 31 marca, ale do 31 grudnia. Wyjątkowo, bo traci moc ustawa…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Traci moc ustawa…)

Oczywiście.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: To znaczy, że od stycznia nie przyjmiemy wniosków według starej ustawy, nawet gdyby jeszcze ta nie weszła w życie.)

Tak jest.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Bo my to w tej chwili załatwiliśmy tym zapisem.)

Załatwiliśmy również to, Pani Minister, że mimo tego terminu określonego w ustawie z 26 kwietnia 2001 r. wnioski według starej ustawy będzie można złożyć do 31 grudnia. Po wejściu w życie nowej ustawy, jeżeli wejdzie ona 20 grudnia, to mamy jedenaście dni na złożenie wniosków według starych przepisów. No, tak, bo jest…

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Nie, bo w grudniu nie składamy wniosków.)

Ale nie, jest… Przepraszam bardzo, ale dlatego daliśmy tę szansę złożenia.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: To znaczy teraz będzie można.)

Będzie można. Od momentu wejścia ustawy w życie do 31 grudnia otwieramy możliwość złożenia wniosków. To dla mnie jest jasne. Jeżeli ustawodawca co innego myślał, to źle zapisał.

(Głos z sali: Ależ skąd.)

(Głos z sali: Tu jest artykuł, który wyłącza…)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Dziękuję bardzo.

Pani Minister, proszę to wyjaśnić, bo tyle jest nieporozumień. Czy można panią prosić?

Proszę bardzo, gdyby pani zechciała nam wyjaśnić. Pani Dyrektor, tak?

(Senator Genowefa Grabowska: Pani jest specjalistą.)

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Pani Nina Dobrzyńska.)

Główny Specjalista w Departamencie Pomocy Przedakcesyjnej i Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nina Dobrzyńska:

Dziękuję bardzo.

Chciałabym wyjaśnić tę kwestię. W myśl starej ustawy o rentach strukturalnych składanie wniosków w każdym roku odbywa się w terminie od 1 stycznia do 31 marca. Tym zapisem chcieliśmy zapobiec otworzeniu nowego terminu składania wniosków. Obecnie naszym głównym problemem jest odpowiadanie na liczne telefony osób, które złożyły wnioski w tym roku, w 2003, i które nie wiedziały, że będą tak dobre warunki w roku następnym, po akcesji. Niektóre z tych osób przekazały już gospodarstwo i mają duże pretensje, ponieważ przekazanie gospodarstwa wiąże się ze zbyciem majątku i to zbycie majątku jest nieuchronne.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Stąd był ten termin.)

W związku z tym ci ludzie nie mogą już skorzystać z nowego systemu, mogą tylko korzystać ze starego systemu. I mają duże pretensje. Chcemy temu zapobiec, proszę państwa. Trzeba sobie zdawać sprawę, że to jest bardzo poważna konsekwencja dla dużej rzeszy osób. A trzeba wiedzieć, że zainteresowanie tym instrumentem jest w kraju ogromne.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Pani Dyrektor, w takim razie czy w ogóle potrzebny jest ten przepis? Czy on jest potrzebny, jeżeli mamy w starej ustawie zapisane, że już były składane w określonym terminie w tym roku…

(Wypowiedzi w tle nagrania)

(Głos z sali: Ale do marca, a tu jest…)

(Głos z sali: No to w styczniu przyjdą.)

Główny Specjalista w Departamencie Pomocy Przedakcesyjnej i Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nina Dobrzyńska:

Jest potrzebny do marca.

Panie Senatorze, ustawa stara obowiązuje do roku 2010 i termin składania wniosków jest w każdym roku określony. Tak więc, jeśli otworzymy w przyszłym roku ten termin, to z nieświadomości, być może, niektórzy jeszcze złożą wniosek. I później będą mieli pretensje, że przekazali gospodarstwo na złych starych warunkach, a my ich nie uświadomiliśmy.

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Rozumiem.

Proszę bardzo, pani Gienia. (Wesołość na sali)

(Senator Genowefa Grabowska: Proszę? Kto?)

Pani przewodnicząca.

Senator Genowefa Grabowska:

To ja bardzo proszę o sprostowanie.

(Przewodniczący Jerzy Pieniążek: Pani przewodnicząca.)

Dziękuję, Panie Jurku. (Wesołość na sali)

Przechodzę do meritum.

Proszę państwa, ja widzę to tak, że utrzymując w art. 12 ten termin 31 grudnia, my od 1 stycznia dajemy rolnikom po prostu lepsze warunki po to, aby nie musieli do 31 marca składać wniosków wedle starego systemu. Stąd ja, jako prawnik, uważam, że nie powinniśmy w tej poprawce trzynastej przedłużać terminu do 29 lutego, dlatego że w ciągu tych dwóch miesięcy, stycznia i lutego, wnioski rolników będą traktowane wedle starych zasad. A jeżeli złożą wnioski według nowych, to dostaną lepsze warunki.

(Brak nagrania)

Główny Specjalista w Departamencie Pomocy Przedakcesyjnej i Funduszy Strukturalnych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nina Dobrzyńska:

Ja widzę, że pani przewodnicząca jeszcze ma wątpliwości. Rzeczywiście, okres między 1 stycznia a 1 maja będzie okresem martwym. Ale, proszę państwa, trzeba pamiętać, że to jest dla rolnika decyzja na całe życie i te pięć miesięcy, czy właściwie cztery miesiące, nie będzie stanowiło dla rolnika dużej różnicy . A jeśli przekaże on gospodarstwo na starych warunkach, to poniesie dużo poważniejsze konsekwencje.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Zofia Krzyżanowska: Pretensje będzie miał do nas, żeśmy…)

Przewodniczący Jerzy Pieniążek:

Pani Dyrektor, pani jest bardzo młoda, ale musi pani wiedzieć, że są starsi ludzie, którzy spełniają pewne warunki właśnie w tym czasie, a później mogą już ich nie spełnić. Mogą, przepraszam, nie dożyć. I tu się zaczyna pewien problem. Tak więc to nie jest wszystko takie jednoznaczne.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

No, ja myślę, że to jest sprawa bardzo poważna, więc rozstrzygnijmy ją każdy w swoim sumieniu. To jest bardzo poważna sprawa.

Dlatego proponuję, abyśmy przystąpili do głosowania nad poprawką trzynastą, zgłoszoną przez panów Borkowskiego i Janowskiego.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki. (6)

Kto jest przeciw? (7)

Kto się wstrzymał? (3)

Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.

Czy mamy głosować nad całością, Panie…

(Głosy z sali: Nie.)

Dziękuję bardzo.

Proszę zaproponować sprawozdawcę do tej ustawy. Z naszej strony był senator Dziemdziela.

Panie Senatorze, czy pan się zgadza być sprawozdawcą?

Dziękuję.

Czy jest zgoda nas wszystkich, żeby był nim senator Dziemdziela? Dziękuję.

Posiedzenie uważam za zamknięte.

Serdecznie dziękuję za udział. Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 8 minut 40)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.