Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (786) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (102.)

oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych (93.)

w dniu 28 maja 2003 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie ustawy o Służbie Celnej.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 17)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Jerzy Markowski)

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Otwieram posiedzenie połączonych komisji: Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, poświęcone rozpatrzeniu wniosków złożonych w trakcie debaty do ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz zmianie ustawy o Służbie Celnej.

Mamy do rozpatrzenia dwuwariantowo: pierwszy wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek lub, alternatywnie, dwie poprawki zgłoszone w trakcie debaty.

Proszę państwa, postawię zaraz pod głosowanie wniosek pierwszy... Może inaczej: zaczniemy od tego, żeby państwo członkowie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w jakiś sposób przybliżyli nam istotę wniosku drugiego. Kto jest autorem tego wniosku komisji spraw zagranicznych?

Bardzo proszę, Panie Senatorze Litwiniec.

Senator Bogusław Litwiniec:

Dziękuję bardzo, Kolego Przewodniczący.

Ja uczestniczyłem w tym posiedzeniu, w związku z tym upoważniam siebie moralnie do odpowiedzi na pytanie pana przewodniczącego.

Otóż proponujemy skreślenie określenia "ochrona interesów krajowych producentów paliw" na podstawie przekonań, które płynęły z ust przedstawicieli Komitetu Integracji Europejskiej, ze względu na zawarty w tym określeniu pewien brak symetrii z całą resztą Europy, tak powiedziałbym najprościej. Zachowanie tej symetrii wymaga jednak usunięcia z ustawy tego określenia, gwoli stosowania prawa europejskiego.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Czy można poznać stanowisko rządu wobec proponowanej poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej?

Pełniący Obowiązki Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzy Płusa:

Jerzy Płusa, pełniący obowiązki dyrektora Departamentu Ceł.

Ja pozostawiam tę kwestię do uznania Wysokiej Komisji. Nie jest to przepis materialnoprawny, jest to jak gdyby tylko pewien element wytycznych. I jak zwykle w takiej sytuacji bywa, im prostsza, im mniejsza jest zawartość tego aktu wykonawczego, tym trudniej jest sformułować te wytyczne. Przedmiotem tego rozporządzenia będzie w zasadzie jedynie określenie tej dopuszczalnej ilości paliwa. Intencją tego rozwiązania czy tego zaproponowanego, być może nie do końca szczęśliwego, rozwiązania byłoby to, aby ustalenie tej liczby nastąpiło w sposób wyważony. Z jednej strony chodzi o zapewnienie niezakłóconego funkcjonowania układu chłodzenia, a z drugiej strony o ochronę interesów krajowych producentów paliw rozumianą w ten sposób, że niezależnie od tego, czy te oleje napędowe, które są do tego zużywane, zostały wytworzone przez krajowych producentów, czy były importowane, to one tak czy inaczej w jakiś sposób podlegały obciążeniom fiskalnym przy przywozie. Czy to była ropa naftowa surowa, czy gotowy olej, to one podlegały określonym opłatom celnym przy przywozie. A przy wwożeniu tego w tych zbiornikach następuje jak gdyby bezcłowy i podatkowy wwóz tego paliwa. To tak pokrótce była intencja tych przepisów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Dyrektorze, czy mogę pana prosić o bardziej precyzyjne stanowisko? Czy rząd popiera poprawkę w przedłożeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, czy nie?

Pełniący Obowiązki Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzy Płusa:

Rząd jest jakby przeciwny tej poprawce.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Jakby czy jest przeciwny? Jest przeciwny, tak?

Pełniący Obowiązki Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzy Płusa:

Jest przeciwny.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dobrze. Czy można sobie przypomnieć, odtworzyć, jakim stosunkiem głosów ta poprawka przeszła na posiedzeniu komisji spraw zagranicznych?

Pan senator Mąsior.

Senator Bogusław Mąsior:

Panie Przewodniczący, ja byłem na tym posiedzeniu komisji spraw zagranicznych. Były tam podnoszone te same argumenty co w naszej komisji, tylko w naszym przypadku przyznaliśmy rację rządowi, że właściwie to nie zmienia charakteru... W komisji spraw zagranicznych było odwrotnie. Nie ma problemu.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Rozumiem, dziękuję.

Panie Dyrektorze, prosiłbym jeszcze, jeśli można, o przedstawienie stosunku rządu do poprawki pierwszej, pana senatora Janowskiego.

Pełniący Obowiązki Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzy Płusa:

Rząd jest za odrzuceniem tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Dziękuję bardzo.

Wobec tego przystępujemy do głosowania. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to rozpoczniemy głosowanie nad wnioskiem pierwszym. Jest to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku? (9)

Dziękuję państwu bardzo. Projekt ustawy został przyjęty jednogłośnie. Dziękuję państwu za...

Tak?

Pełniący Obowiązki Dyrektora Departamentu Ceł w Ministerstwie Finansów Jerzy Płusa:

Ja chciałbym bardzo podziękować Wysokim Komisjom za taki wynik głosowania. Umożliwi to szybsze wejście tego w życie i tym samym da podmiotom gospodarczym więcej czasu na dostosowanie się do tych przepisów.

Przewodniczący Jerzy Markowski:

Panie Dyrektorze, nie wiem, kto ma w tym większy udział: czy komisje, czy Juventus Turyn i AC Milan, ale uznajmy, że komisje.

Sprawozdawcą będzie pan senator Bogusław Mąsior.

Dziękuję.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 23)