2 grudnia 2003 r.
Senatorowie z Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz o zmianie innych ustaw.
Zapoznano się z opiniami o ustawie sejmowej, które przekazali wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Daria Oleszczuk, a także przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Ministerstwa Finansów i Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Rozpatrywana ustawa uprawnia rolników do dopłat z UE. Zgodnie z ustawą, dopłaty otrzymają osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwo rolne. Za gospodarstwo uznano grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych o łącznej powierzchni przekraczającej 1 hektar.
Ustawa przewiduje, że producent rolny będzie otrzymywał dopłaty bezpośrednie w formie jednolitej płatności obszarowej oraz w postaci dopłat uzupełniający
ch do powierzchni m.in. uprawy chmielu, tytoniu, ziemniaków skrobiowych.Wysokość stawki płatności uzupełniających dla poszczególnych upraw określana będzie corocznie przez Radę Ministrów.
System jednolitej płatności obszarowej przewiduje objęcie dopłatami wszystkich użytków rolnych "utrzymanych w dobrej kulturze rolnej" w wysokości 25%, 30%, 35% w latach 2004, 2005, 2006, w stosunku do płatności obowiązujących w UE.
W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych oraz o zmianie innych ustaw. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Janusz Bargieł.
Podczas posiedzenia wprowadzenie 2 poprawek zaproponowano do ustawy o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności. Na podstawie tego systemu będą przyznawane dopłaty. Ustawa stanowi, że numer ewidencyjny będzie niepowtarzalny i nie będzie przechodził na spadkobierców. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Bargieła.
Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej było rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz o zmianie innych ustaw.
Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi D. Oleszczuk oraz głównego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych Jerzego Śliwę. Swoją opinię przedstawił także UKIE i biuro legislacyjne.
Nowelizacja dostosowuje polskie prawo do unijnego i ma poprawić kontrolę nad towarami przed ich wprowadzeniem na polski obszar celny oraz zwiększyć ochronę polskich konsumentów. Jest ona korzystna dla drobnych eksporterów, ponieważ redukuje opłaty za świadectwo jakości handlowej. Nie będzie także konieczności zgłaszania zamiaru wywozu produktu, co skróci czas oczekiwania na wywóz.
Ponadto w ustawie poszerzono kompetencje Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych w zakresie prowadzenia kontroli produktów. Założono również likwidację etatów na granicy zachodniej, co umożliwi uzupełnienie braków kadrowych na granicy wschodniej.
W ustawie do artykułów rolno-spożywczych zaliczono również takie towary jak: runo leśne, dziczyznę i organizmy wodne. Inspekcja Jakości Handlowej będzie sprawdzać, czy artykuły wprowadzane do obrotu spełniają warunki deklarowane przez producenta.
W wyniku głosowania komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na ich sprawozdawcę wybrano senatora J. Bargieła.
Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrywano także ustawę o doświadczeniach na zwierzętach.
Senatorowie zapoznali się z opiniami na ten temat, przedstawionymi przez wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi Jerzego Pilarczyka oraz przedstawicieli Głównego Inspektoratu Weterynarii i UKIE. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.
Omawiana ustawa określa zasady wykorzystywania zwierząt do doświadczeń i jej celem jest dostosowanie polskiego prawodawstwa w tym zakresie do prawa wspólnoty europejskiej.
Ustawa określa warunki przetrzymywania zwierząt, znakowania, hodowli i obrotu oraz przesłanki przeprowadzania doświadczeń na zwierzętach i ich dopuszczalne cele. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy ma sprawować Inspekcja Weterynaryjna. Zgodnie z przyjętymi zapisami, inspekcja nie będzie współpracować w zakresie nadzoru z Krajową Komisją Etyczną, lokalnymi komisjami etycznymi oraz z organizacjami pozarządowymi, których statutowym celem działalności jest ochrona zwierząt.
W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Andrzej Wielowieyski.
Senatorowie rozpatrzyli także ustawę o ochronie roślin, która ma na celu dostosowanie polskiego prawa do norm unijnych. Reguluje ona kwestie ochrony roślin przed organizmami szkodliwymi.
Ustawa rozstrzyga stosowanie określonych kategorii pestycydów, w tym prawa do obrotu i stosowania, reguluje również sprawy związane ze stosowaniem sprzętu do używania pestycydów. Rozstrzyga też określone oznakowania, etykietowanie, czy też procedurę reklamy i informacji na temat pestycydów. W ustawie założono, że każdy rolnik, który będzie produkował w systemie produkcji ekologicznej, będzie mógł ubiegać się o certyfikat swojego produktu, wydawany przez Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
Po wysłuchaniu informacji wiceministra rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyka oraz przedstawicieli Ministerstwa Środowiska, a także po zapoznaniu się z opinią biura legislacyjnego, komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do ustawy o ochron
ie roślin. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Liwiniec.Tego samego dnia Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 159 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej rehabilitacji zawodowej i zatrudnienia osób niepełnosprawnych, przyjętej w Genewie dnia 20 czerwca 1983 r.
Senatorowie wysłuchali informacji o ustaleniach przyjętych w przedmiotowej konwencji, które przedstawili wiceminister gospodarki, pracy i polityki społeczn
ej Jolanta Banach oraz wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski.W zakresie problematyki związanej z rehabilitacją zawodową i zatrudnieniem osób niepełnosprawnych, objętej konwencją, jedną z podstawowych regulacji w polskim systemie prawnym jest ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Ustawa zawiera regulacje prawne, zgodnie z którymi są realizowane działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Do innych aktów prawnych ustawowych nal
eży zaliczyć uregulowania kodeksu pracy czy ustawę o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, kreujące stan prawny w omawianej dziedzinie. W zakresie konwencji mieszczą się także działania, wynikające uregulowań zawartych w systemie prawnym, jak programy rządowe, programy celowe pełnomocnika rządu do spraw osób niepełnosprawnych, programy specjalne adresowane do mieszkańców wsi. Obecny stan prawny w zakresie objętym konwencją nr 159 stwarza możliwość realizacji jej postanowień.W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła wyrazić zgodę na ratyfikację przez prezydenta przedmiotowej konwencji. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Dorota Simonides.
Ponadto podczas posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Tadżykistanu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 27 maja 2003 r.
Po wysłuchaniu wystąpień wiceministra finansów Igora Chalupca i wiceministra spraw zagranicznych J. Wolskiego komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator D. Simonides.
Zaaprobowana przez komisję ustawa ratyfikacyjna dotyczy umowy, która jest pierwszą tego rodzaju w stosunkach polsko-tadżyckich, a jej zawarcie ma usunąć przeszkodę, jaką podwójne opodatkowanie stanowi dla rozwoju stosunków gospodarczych.
Umowa ma stworzyć nową sytuację prawną, w której dochód osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze jednego państwa, a osiągany na obszarze drugiego państwa, będzie w wielu wypadkach opodatkowany tylko w jednym państwie, zamiast w obydwu, jak miało to miejsce dotychczas. Szczegółowe postanowienia umowy określają, które podmioty, w jakim zakresie i na jakich zasadach będą opodatkowane w jednym lub drugim państwie.
Umowa zawiera klauzulę narodową stanowiącą, że obywatele państwa - strony nie będą poddani w drugim państwie opodatkowaniu, jak i związanym z nim obowiązkom innym lub bardziej uciążliwym niż opodatkowanie lub związane z nim obowiązki, którym są lub mogą być poddani w tych samych okolicznościach obywatele drugiego państwa - strony.
Ponadto umowa określa procedury wymiany informacji podatkowych między właściwymi organami umawiających się stron.
Akceptację Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała także ustawa w sprawie ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Dziką Orlicę w przejściu granicznym Mostowice - Orlickie Zahori, sporządzonej w Warszawie dnia 20 marca 2002 r.
Komisja opowiedziała się za jej przyjęciem po wysłuchaniu informacji wiceministra infrastruktury Witolda Górskiego oraz wiceministra spraw zagranicznych J. Wolskiego. Na sprawozdawcę wybrano senator D. Simonides.
Kolejnym punktem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej było rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Opinię o ustawie sejmowej przedstawił wiceminister infrastruktury W. Górski, a także UKIE i biuro legislacyjne. W głosowaniu komisja poparła rozpatrywaną nowelizację sejmową i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego sprawozdanie w tej sprawie złoży senator Bogusław Litwiniec.
Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Banku Polskim. W tej części obrad udział wzięli wiceminister finansów I. Chalupec i I zastępca prezesa NBP Jerzy Stopyra. Wysłuchano także opinii przedstawicieli UKIE i biura legislacyjnego.
Rozpatrywana nowelizacja ma na celu przede wszystkim dostosowanie statusu prawnego NBP do wymogów dotyczących instytucjonalnej, personalnej i finansowej niezależności narodowego banku centralnego, zawartych w art. 108 Traktatu Ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz do dołączonego do niego Protokołu w sprawie statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego. Niezależność narodowego banku centralnego jest prawnym kryterium konwergencji, którego spełnienie jest jednym z warunków zakwalifikowania danego państwa członkowskiego do ostatniego etapu Unii Gospodarczej i Pieniężnej, oznaczającego przyjęcie jednolitej waluty i zaprowadzenie wspólnej polityki pieniężnej i walutowej.
Zapewnieniu niezależności personalnej członków Rady Polityki Pieniężnej ma służyć zmiana art. 13 ust. 7 i 8 nowelizowanej ustawy, która ponadto uwzględnia orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z 24 listopada br., zgodnie z którym art. 13 ust. 7 zdanie drugie i ust. 8 ustawy o Narodowym Banku Polskim są niezgodne z konstytucją, z wyłączeniem skutków powołania członka Rady Polityki Pieniężnej, dokonanego przed wejściem w życie wyroku.
Wzmocnieniu niezależności banku centralnego ma służyć także zniesienie możliwości uczestnictwa przedstawiciela Rady Ministrów w posiedzeniach Rady Polityki Pieniężnej oraz zmiany w zakresie gospodarki finansowej NBP (zwiększenie funduszu statutowego i odpisu na fundusz rezerwowy oraz likwidacja funduszy specjalnych, których wysokość jest aktualnie uzgadniana z ministrem finansów). Kolejną ważną kwestią jest wprowadzenie obowiązku badania sprawozdania finansowego NBP przez biegłego rewidenta wybranego przez Radę Polityki Pieniężnej. Dotychczas takie badanie przeprowadzała komisja powoływana przez Radę Ministrów.
Ponadto nowelizacja m.in. umożliwia Radzie Polityki Pieniężnej ustalenie wysokości oprocentowania rezerwy obowiązkowej, wprowadza 6-letnią kadencję członków Zarządu NBP oraz dostosowuje zasady prowadzenia polityki pieniężnej NBP i zasady wspierania sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych do standardów obowiązujących w Europejskim Systemie Banków Centralnych.
W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji ustawy o Narodowym Banku Polskim. Na sprawozdawcę wybrano senator G. Ferenc.
Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo farmaceutyczne, ustawę o wyrobach medycznych oraz ustawę o urzędzie Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
Po wysłuchaniu opinii przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia, UKIE, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, a także biura legislacyjnego komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Ustalono, że sprawozdanie na ten temat złoży Izbie senator Henryk Dzido.