20 maja 2003 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyła ustawę o ratyfikacji Konwencji Nr 102 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej minimalnych norm zabezpieczenia społecznego, przyjętej w Genewie dnia 28 czerwca 1952 r.
Po wysłuchaniu informacji wiceministra spraw zagranicznych Sławomira Dąbrowy oraz przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, a także pozytywnej opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Drugiego Protokołu dodatkowego do Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych. Senatorowie zapoznali się z informacją o ustaleniach przyjętych w przedmiotowym protokole, przedstawioną przez wiceministra S. Dąbrowę oraz wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka
. Do ustawy ratyfikacyjnej nie zgłosiło żadnych uwag biuro legislacyjne.W głosowaniu komisja poparła ustawę uchwaloną przez Sejm. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Z. Zychowicz.
Ponadto senatorowie z Komisji Spraw zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzyli kolejne dwie ustawy ratyfikacyjne: ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Libańską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Bejrucie dnia 26 lipca 1999 r. oraz ustawę o ratyfikacji Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chile w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Santiago de Chile dnia 10 marca 2000 r.
O ustaleniach przyjętych w przedmiotowych konwencjach poinformowali wiceminister spraw zagranicznych S. Dąbrowa oraz wiceminister finansów Jan Czekaj. Pozytywną opinię o ustawach uchwalonych przez Sejm przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek obu ustaw upoważniających prezydenta RP do ratyfikacji przedmiotowych konwencji. Na sprawozdawcę wypracowanego przez komisję stanowiska wybrano senatora Z. Zychowicza.
Następnie Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przystąpiła do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks celny oraz o zmianie ustawy o Służbie Celnej
.Referentem ustawy w imieniu rządu był szef służby celnej, wiceminister finansów Robert Kwaśniak. Wysłuchano także opinii przedstawiciela UKIE. Uwagi do ustawy sejmowej zgłosiło biuro legislacyjne.
Jak stwierdzono, powodem przyjęcia ustawy jest potrzeba dalszej harmonizacji polskiego prawa celnego z prawem wspólnotowym, a w szczególności ze Wspólnotowym Kodeksem Celnym (WKC), do którego wprowadzono zmiany w latach 1999 i 2000.
W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem jednej poprawki o charakterze legislacyjnym do omawianej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Władysława Mańkuta.
Kolejną ustawą dostosowawczą rozpatrywaną przez komisję była ustawa - Prawo pocztowe. Wysłuchano opinii na jej temat, które przedstawili wiceminister infrastruktury Krzysztof Heller, zastępca dyrektora generalnego Poczty Polskiej Andrzej Sieniakiewicz, wiceprezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty Emil Płodziej oraz reprezentant UKIE.
Uchwalona przez Sejm ustawa była projektem rządowym i ma zastąpić obowiązującą obecnie ustawę o łączności z 29 listopada 1990 roku oraz dostosować polskie prawo w obszarze usług pocztowych do ustawodawstwa wspólnotowego. W acquis communautaire podstawowym aktem w tym zakresie jest dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 grudnia 1997 roku w sprawie wspólnych reguł rozwoju rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty i poprawy jakości usług.
W uzasadnieniu ustawy stwierdzono, że podstawowym jej celem jest stopniowa liberalizacja rynku usług pocztowych, przy stworzeniu warunków do rozwoju usług pocztowych, zwiększeniu dostępności do powszechnych usług powszechnych i poprawie ich jakości. Jednocześnie opiniowany akt prawny utrzymuje wiodącą rolę Poczty Polskiej na rynku powszechnych usług pocztowych.
W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek zgodnych z sugestiami zawartymi w opinii biura legislacyjnego. Ustalono, że stanowisko w sprawie ustawy - Prawo pocztowe przedstawi Izbie senator Bogusław Mąsior.
W kolejnych punktach porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do łącznego rozpatrywania ustawy o ochronie prawnej odmian roślin oraz ustawy o nasiennictwie.
Podczas posiedzenia na temat rozwiązań przyjętych w obu aktach wypowiadali się wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Jerzy Pilarczyk, dyrektor Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych prof. Edward Gacek i przedstawiciel UKIE. Uwagi szczegółowe zgłosiło biuro legislacyjne.
Celem ustawy o ochronie prawnej odmian roślin jest dostosowanie dotychczasowych przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej w hodowli roślin do przepisów obowiązujących w Unii Europejskiej, do treści Międzynarodowej Konwencji Ochrony Nowych Odmian Roślin z 1991 r., a także uwzględnienie członkostwa Polski w Światowej Organizacji Handlu (WTO).
Obecnie ochrona prawna odmian roślin uregulowana jest w rozdziale 3 ustawy z 24 listopada 1995 r. o nasiennictwie. Równolegle do procesu legislacyjnego ustawy o ochronie prawnej odmian roślin trwał proces legislacyjny nowej ustawy o nasiennictwie. Założeniem było więc, by uregulować na nowo w dwóch ustawach materię składającą się obecnie na treść ustawy z 24 listopada 1995 r. o nasiennictwie.
Ustawa o nasiennictwie ma na celu dostosowanie dotychczas obowiązujących przepisów do ustawodawstwa Unii Europejskiej w zakresie: rejestracji odmian gatunków roślin uprawnych, a także wytwarzania, oceny oraz obrotu i kontroli materiału siewnego gatunków roślin uprawnych oraz gatunków odmian roślin uprawnych użytkowanych jako rośliny ozdobne. Sprawy dotyczące ochrony prawnej odmian roślin (stanowiące rozdział 3 ustawy o nasiennictwie z 1995 r.) zostały uwzględnione w oddzielnej ustawie - o ochronie prawnej odmian roślin.
W kolejnych głosowaniach do obu ustaw zgłoszono poprawki o charakterze legislacyjnym, zbieżne z sugestiami biura legislacyjnego. Na sprawozdawcę obu stanowisk komisji wybrano senatora W. Mańkuta.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o środkach żywienia zwierząt oraz o zmianie niektórych ustaw.
Opinie o rozpatrywanej nowelizacji sejmowej przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi J. Pilarczyk, a także reprezentanci UKI
E i biura legislacyjnego.Uchwalona przez Sejm ustawa zmierza przede wszystkim do dostosowania ustawy o środkach żywienia zwierząt do przepisów Unii Europejskiej (UE). Niezgodność dotychczasowych uregulowań z prawem unijnym wynika z faktu przyjęcia przez UE nowych uregulowań w przedmiotowej kwestii oraz z przyjętego przez ustawodawcę w trakcie tworzenia zmienianej ustawy założenia, że część uregulowań zostanie dostosowana do prawa unijnego w terminie bezpośrednio poprzedzającym przystąpienie Polski do str
uktur unijnych (regulacje dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt dodatków paszowych oraz materiałów paszowych typu biobiałka).W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem 7 poprawek do omawianej ustawy, zgodnych z uwagami zawartymi w opinii biura legislacyjnego. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator W. Mańkut.