7 marca 2003 r.
Na swym posiedzeniu zebrała się
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Senatorowie rozpatrywali ustawę o transporcie kolejowym, która dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych.Podczas posiedzenia wysłuchano opinii o ustawie, które przedstawili: wiceminister infrastruktury Andrzej Piłat, główny inspektor kolejnictwa Bolesław Musiał, poseł sprawozdawca Bogusław Liberadzki, p.o. dyrektora Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Jarosiewicz, naczel
nik wydziału w tym departamencie Waldemar Niedziela oraz główny specjalista w Departamencie Prawno-Legislacyjnym Andrzej Majewski, a także Piotr Wróbel z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Swoje uwagi zgłosiło również Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.Rozpatrywana ustawa zakłada m.in. zastąpienie koncesji na przewozy kolejowe licencjami. Maksymalna opłata za licencję ma wynosić nie więcej niż równowartość w złotych 2 tys. euro.
W myśl uchwalonej ustawy zlikwidowany zostanie Główny Inspektorat Kolejnictwa. Jego kompetencje przejmie Urząd Transportu Kolejowego, który będzie nadzorował eksploatacje linii kolejowych i bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Ustawa sejmowa wprowadza ponadto różnicowanie opłat za użytkowanie linii kolejowych. Straty na liniach nisko obciążonych przewozami będą pokrywane z nadwyżek na liniach wysoko obciążonych. Ustawa przewiduje również, że zarządca może zamknąć linię, jeśli nie przynosi ona wystarczających dochodów; musi jednak wcześniej powiadomić o tym przewoźnika.
Ze względu na zmniejszające się bezpieczeństwo transportu kolejowego ustawa wprowadza wymóg posiadania świadectwa bezpieczeństwa.
Dokument, potwierdzający zdolność do bezpiecznego prowadzenia ruchu i wykonywania przewozów kolejowych, będą musieli uzyskiwać przewoźnicy kolejowi, zarządcy infrastruktury i użytkownicy bocznic.
Ustawa zawiera też regulacje dotyczące ochrony porządku na obszarze kolejowym, w tym dotyczące funkcjonowania Straży Ochrony Kolei.
W przyjętym stanowisku Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 20 poprawek do ustawy o transporcie kolejowym. Proponowane zmiany miały przede wszystkim charakter legislacyjny. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Kulaka.