1 października 2002 r.
Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podczas którego rozpatrzono ustawę o administrowaniu obrotem towarami z zagranicą.
Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra gospodarki na temat przyjętych w ustawie rozwiązań. Zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do omawianej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bernarda Drzęźlę.
2 poprawki o charakterze legislacyjnym komisja zaproponowała do ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary. Senatorowie przychylili się w tej kwestii do propozycji biura legislacyjnego. Wysłuchano także informacji wiceministra sprawiedliwości Sylweriusza Królaka.
Postanowiono, że sprawozdanie dotyczące rozpatrywanej ustawy złoży podczas posiedzenia plenarnego senator Genowefa Grabowska.
W rozpatrzonej przez komisję ustawie określono zasady odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary jako przestępstwa lub przestępstwa skarbowe oraz zasady postępowania w przedmiocie takiej odpowiedzialności. Zaproponowano, by za taki podmiot uznać nie tylko osobę prawną, ale również jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej, spółkę handlową o kapitale mieszanym z udziałem Skarbu Państwa i inne.
Podczas posiedzenia akceptację Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała ustawa o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o współpracy policji i straży granicznych na terenach przygranicznych, podpisanej w Berlinie dnia 18 lutego 2002 r.
Założenie przedstawionej do ratyfikacji konwencji omówił wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Załucki. Wysłuchano także informacji przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Pozytywną opinię wyraziło biuro legislacyjne.
Przedmiotowa konwencja ma zastąpić obecnie obowiązującą umowę z 5 kwietnia 1995 r. podpisaną w Bonn. Inicjatywa zawarcia umowy została podjęta w celu dalszego rozwoju dwustronnych stosunków między rządami obydwu państw i zacieśnianiu współpracy na terenach przygranicznych, a także skuteczniejszego przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy ratyfikacyjnej zarekomenduje Izbie senator Zygmunt Cybulski.
Ponadto komisja poparła ustawę o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o budowie i utrzymaniu granicznych obiektów mostowych w Rzeczypospolitej Polskiej zlokalizowanych w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg krajowych, w Republice Federalnej Niemiec w ciągu dróg publicznych poza siecią dróg federalnych, podpisanej dnia 21 listopada 2000 r. we Frankfurcie nad Odrą. Na sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senator Dorotę Simonides.
Podczas posiedzenia na temat zawartości merytorycznej przedmiotowej umowy mówili wiceminister spraw zagranicznych A. Załucki i wiceminister infrastruktury Mieczysław Muszyński.
Przedstawiona do ratyfikacji konwencja ma zastąpić obecnie obowiązujące Porozumienie między Ministerstwem Komunikacji Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Ministerstwem Komunikacji Niemieckiej Republiki Demokratycznej. W związku z zaistniałymi po 1989 r. zmianami politycznymi i gospodarczymi wystąpiła potrzeba zawarcia niniejszej umowy w celu stworzenia podstaw prawnych do budowy i utrzymania mostów granicznych zlokalizowanych poza siecią dróg krajowych.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym.
W tym punkcie porządku dziennego wysłuchano informacji wiceministra infrastruktury Marka Szymońskiego. Zapoznano się także z zastrzeżeniami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
Celem projektowanej ustawy jest dostosowanie prawa polskiego w zakresie regulacji zdolności przewozowej śródlądowej floty towarowej na jednolitym rynku transportowym do obowiązujących w tej materii przepisów prawa Unii Europejskiej.
W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała wprowadzenie 16 poprawek. W dyskusji największe kontrowersje wywołały dwie poprawki. Poprawka do art. 23 wyniknęła z potrzeby dostosowania zawartego tam przepisu do prawa Unii Europejskiej. Modyfikacji art. 23 dokonano w związku z tym, iż z dniem uzyskania przez Polskę członkostwa wyłączenie pchaczy i holowników o mocy napędowej nieprzekraczającej 150 kilowatów pozostawałob
y w sprzeczności z art. 2 ust. 2 lit. (d) Rozporządzenia Rady (WE) Nr 718/99 z dnia 29 marca 1999 r. w sprawie wspólnotowej polityki podaży floty mającej na celu promowanie transportu wodnego śródlądowego (wyłączającego spod jego regulacji pchaczy o mocy napędowej nieprzekraczającej 300 kilowatów).Postulowaną przez komisję zmianę poparł Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Odmienny pogląd na ten temat przedstawił resort infrastruktury, opowiadający się za ochroną polskich interesów w okresie przejściowym
.Dyskusję wywołała także zmiana wykluczająca możliwość tworzenia środka specjalnego na zasadzie specjalnej delegacji wprowadzonej ustawowo bez uwzględnienia takiej możliwości w innych aktach prawnych, które wcześniej takiej delegacji nie dają.
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła, że podczas posiedzenia plenarnego stanowisko w sprawie ustawy o Funduszu Żeglugi Śródlądowej i Funduszu Rezerwowym zarekomenduje Izbie senator Władysław Mańkut.