18 marca 2005 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE:
Wnioski nierozpatrywane:
- w trybie art. 8 ustawy, sygnatura Rady UE 12989/02, 11151/03, antydumping - Chiny (brak nr COM),
- w trybie art. 6 ust. 4 ustawy, sygnatura Rady UE 6206/05,
- w trybie art. 6 ust.1 ustawy, sygnatura Rady UE 6701/05, 6153/05.
Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady nr 382/2001 w odniesieniu do daty jego wygaśnięcia oraz zawartych w nim niektórych przepisów dotyczących wykonania budżetu (CO
M (2004) 840), sygnatura Rady UE 5992/05.Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Wielowieyski.
Komisja Europejska nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego projektu.
Informacja w trybie art. 8 ustawy
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego Wspólnotową Agencję Kontroli Rybołówstwa oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 2847/93 ustanawiające system kontroli mający zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (
Proposal for a Council Regulation establishing a Community Fisheries Control Agency and amending Regulation (EC) No 2847/93 establishing a control system applicable to the Common Fisheries Policy) (COM(2004) 289), sygnatura Rady UE 9149/04.Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Andrzej Anulewicz.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej załącznik VI do dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających drobnoustroje (Proposal for a Council Directive amending Annex VI to Directive 91/414/EEC as regards plant protection products containing micro-organisms) (COM (2003) 814), sygnatura Rady UE 5675/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Ewa Serocka.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji
(Proposal for a Council Decision on the signing, on behalf of the European Community, of the United Nations Convention against Corruption) (COM (2003) 751 final), sygnatura Rady UE 15386/03.Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Henryk Dzido.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący decyzji Rady ustanawiającej Sąd Patentu Wspólnoty i dotyczącej odwołań do Sądu Pierwszej Instancji (Proposal for a Council Decision establishing the Community Patent Court and concerning appeals before the Cou
rt of First Instance) (COM (2003) 828), sygnatura Rady UE 5189/04.Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator
Edmund Wittbrodt.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję 1419/1999/WE ustanawiającej działanie Wspólnoty w ramach wydarzeń związanych z "Europejską Stolicą Kultury" w latach 2005 do 2019 (
Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council amending Decision 1419/1999/EC establishing a Community action for the "European Capital of Culture" event for the years 2005 to 2019) (COM (2003) 700), sygnatura Rady UE 15314/03.Resort wiodący: Minis
terstwo Kultury.Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator
Grzegorz Lipowski.Komisja Spraw Unii Europejskiej zapoznała się z informacją rządu na ten temat.
- Zmieniony wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 1999/32/WE w odniesieniu do zawartości siarki w paliwach okrętowych
(Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 1999/32/EC as regards the sulphur content of marine fuels) (COM(2003) 476), sygnatura Rady UE 12142/03.Resort wiodący: Ministerstwo Infrastruktury.
Referent (wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie): senator Zygmunt Cybulski.
Komisja Spraw Unii Europejskiej przedstawiła opinię o projekcie aktu prawnego Unii Euro
pejskiej.Celem rozpatrywanego projektu było zmniejszenie wpływu emisji dwutlenku siarki (SO
2 lub SOx) oraz cząstek stałych (CS) ze statków na zakwaszenie środowiska i zdrowie ludzi. Emisje SOx i CS ze statków są bezpośrednio związane z zawartością siarki w paliwie. Obecnie średnia zawartość siarki (S) w ciężkim paliwie okrętowym wynosi 2,7%, tj. 27 000 części na milion (ppm), podczas gdy nowy limit zawartości siarki w paliwach samochodowych został ustanowiony na 10 ppm.Projekt dyrektywy wprowadza nowe limity maksymalnej zawartości siarki w paliwach.
Wniosek do Parlamentu Europejskiego i Rady został przekazany 20 listopada 2002 r. (COM(2002)595final - 2002/0259(COD). Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydał opinię 14 maja 2003 r. (OJC 2003/208/27). Pierwsze czytanie w Parlamencie Europejskim miało miejsce 4 czerwca 2003 r. 1 sierpnia 2003 r. Komisja Europejska przyjęła zmianę projektu dyrektywy, zgodnie z art. 250 ust. 2 TWE (COM/2003/476final). Wspólne stanowisko w sprawie projektu dyrektywy zostało przyjęte większością kwalifikowaną 9 grudnia 2004r.
28 lutego br. projekt dyrektywy rozpatrywany był na posiedzeniu grupy roboczej Rady UE ds. środowiska. Nie były dyskutowane wszystkie zgłoszone poprawki przez Radę i Parlament Europejski (doc. PE 353.332.v01-00 oraz PE 353.663.v01-00). Rada nie zajęła stanowiska w sprawie poprawek Parlamentu Europejskiego. W tym celu planowane są nieformalne dyskusje ze sprawozdawcą Komisji ds. Środowiska Parlamentu Europejskiego. Komisja Europejska, Rada oraz większość delegacji przeciwne są wprowadzeniu poprawki w sprawie zaostrzenia wymagań co do zawartości siarki w paliwach morskich (art. 4aa).
W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę 1999/32/WE w sprawie zawartości siarki w paliwie morskim - cześć II, w jego obecnym brzmieniu.
Odnosząc się do poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady, rząd nie popiera wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie. Jest to niezgodne z międzynarodową Konwencją MARPOL. Powinno być też poprzedzone analizą wpływu na środowisko oraz finansową. Poza tym na obecnym etapie trudno mówić o dostępności na rynku paliwa o tak niskiej zawartości siarki.
Rząd wyraża sprzeciw do propozycji Parlamentu Europejskiego w sprawie dodania artykułu (art. 4aa) dotyczącego maksymalnej zawartości siarki w paliwach morskich używanych w UE (faza druga). Propozycja zawiera stwierdzenie, że od 1 stycznia 2010 r. państwa członkowskie będą dążyć do obniżenia zawartości siarki w paliwach morskich używanych na ich wodach terytorialnych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej do 0,5%. Propozycja miałaby dotyczyć wszystkich statków, włącznie z tymi, które rozpoczęły podróż poza granicami UE. Rząd nie wyraża zgody na dalsze obniżanie zawartości siarki w paliwach na obecnym etapie. Dalsza redukcja zawartości siarki na wodach międzynarodowych oraz w wyłącznej strefie ekonomicznej powinna nastąpić na forum IMO poprzez zmianę Załącznika VI do Konwencji MARPOL.
W uzasadnieniu stwierdzono, że Polska popiera działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego poprzez obniżanie dopuszczalnego limitu emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Projekt dyrektywy przede wszystkim implementuje do prawa wspólnotowego postanowienia Załącznika VI Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczeniu Morza przez Statki, MARPOL 1973/78, który wejdzie w życie 19 maja br. Protokół wprowadzający załącznik został ratyfikowany 14 lutego br. przez prezydenta RP. W wypadku złożenia dokumentu ratyfikacyjnego przed wejściem w życie załącznika Polska będzie zobowiązana do jego stosowania od 19 maja br. Przyjęcie projektu dyrektywy w obecnym brzmieniu ujednolici przepisy na terenie całej Wspólnoty, bez względu na datę ratyfikacji załącznika przez poszczególne państwa. Przyczyni się to do poprawy jakości powietrza w poszczególnych rejonach Europy. Ponadto dyrektywa stanowi dodatkowy bodziec do rozwoju nowych technologii dla statków umożliwiających ograniczanie emisji tlenków siarki oraz innych szkodliwych związków pomimo używania zanieczyszczonego paliwa.
W ocenie rządu implementacja projektu dyrektywy do prawa polskiego nie będzie wymagała zmian legislacyjnych, gdyż obecnie przed rozpatrzeniem przez Radę Ministrów znajduje się projekt nowelizacji ustawy o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki 16 marca 1995 r., którego celem jest przede wszystkim implementacja Załącznika VI do Konwencji MARPOL. Projekt nowelizacji ustawy przewiduje wydanie aktu wykonawczego, w którym zostaną określone wymogi w zakresie jakości paliwa dla statków, w tym przede wszystkim dopuszczalne limity zawartości siarki.
W opinii rządu, implementacja dyrektywy przyczyni się przede wszystkim do poprawy życia ludności zamieszkującej okolice dużych portów morskich. W kolejnych latach obowiązywania przyczyni się do poprawy jakości powietrza na większą skalę.
Nie przewiduje się żadnych skutków finansowych ani znaczących skutków gospodarczych. Dostawcy paliw szacują, że paliwa o ograniczonej zawartości siarki mogą być droższe od obecnie stosowanych o kilka procent. W obecnej chwili nie jest jednak możliwe podanie bardziej szczegółowych danych. Podkreślić należy, że zmiana dopuszczalnych parametrów paliwa związana jest przede wszystkim z wejściem w życie Załącznika VI Konwencji MARPOL, a nie projektu dyrektywy.
W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej stwierdzono, że komisja nie popiera poprawek zaproponowanych przez Parlament Europejski do wspólnego stanowiska Rady wprowadzenia harmonogramu dalszego obniżania zawartości siarki w paliwach morskich na obecnym etapie.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej omówiono procedury związane z kontrolą w parlamentach narodowych przestrzegania zasady pomocniczości na podstawie przeprowadzenia testu na podstawie trzeciego pakietu kolejowego. Przewodniczący komisji senator Z. Cybulski przedstawił kalendarium przeprowadzenia projektu pilotażowego dotyczącego kontroli zasady pomocniczości na podstawie trzeciego pakietu kolejowego, zaakceptowane następnie przez komisję:
1. 18 marca br. - posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej - omówienie procedur przeprowadzenia projektu pilotażowego. Wyznaczenie senatora sprawozdawcy.
Komisja Spraw Unii Europejskiej wyznaczyła senatora E. Wittbrodta na sprawozdawcę.
2. Wybór ekspertów:
- prof. dr hab. Michał Kulesza - Instytut Nauk Prawno-Administracyjnych, Wydział Prawa i Administracji UW,
- prof. dr hab. Jan Burnewicz - kierownik Katedry Badań Porównawczych Systemów Transportowych, Wydział Ekonomiczny, Uniwersytet Gdański,
- prof. dr hab. Alojzy Z. Nowak - Katedra Gospodarki Narodowej UW, dyrektor Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego.
Termin przygotowania ekspertyz - 4 kwietnia br.
Komisja Spraw Unii Europejskiej zaakceptowała wybór ekspertów.
3. 6 kwietnia br. - wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.
Zaproszeni goście: przedstawiciele rząd
u - Ministerstwo Infrastruktury, UKIE, eksperci.4. W wypadku zgłoszenia wniosku o przyjęcie uzasadnionej opinii w sprawie niezgodności projektu aktu prawnego Komisja Spraw Unii Europejskiej odbędzie odrębne posiedzenie i przeprowadzi głosowanie nad wniosk
iem.5. 12 kwietnia br. upływa 6-tygodniowy termin rozpatrzenia pakietu i wydania opinii (koniec projektu pilotażowego).
Po zakończeniu projektu pilotażowego
zostanie przygotowany raport opisujący przebieg prac i wnioski końcowe. Raport zostanie przesłany do sekretariatu COSAC 1 maja br.