20 stycznia 2005 r.
Na swym posiedzeniu, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
Komisja Spraw Unii Europejskiej zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:- Wnioski nierozpatrywane, sygnatura Rady UE 16041/04, 16336/04, 16365/04, 16167/04, 16164/04, 16361/04, 16100/04, 15889/04, 16015/04, 15535/04, 15390/04, 15960/04, 15923/04, 5057/05;
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 999/2001 ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych COM(2004) 775 wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 15874/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Referent: senator Mieczysław Mietła.
Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z 22 maja 2001 r. ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (rozporządzenie dotyczące
transmissible spongiform encephalopathies - TSE) przewidywało środki mające na celu eliminację zagrożeń zdrowia zwierząt oraz zdrowia publicznego, wynikające z wszystkich zwierzęcych typów TSE oraz regulujące cały łańcuch związany z produkcją i wprowadzaniem do obrotu żywych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego. Ponadto przewidywało procedurę, kryteria i kategorie klasyfikacji państw według statusu BSE.Komisja Europejska wskazuje, iż OIE nie zakończy ostatecznej klasyfikacji państw według ryzyka występowania BSE przed 1 lipca br., w związku z tym w projekcie rozporządzenia opiniowanym przez Komisję Spraw Unii Europejskiej zaproponowano stosowanie przepisów przejściowych do 1 lipca 2007 r. Ponadto zaproponowano:
- badania innych typów TSE, w szczególności mając na uwadze zastosowanie się do zalecenia Stałego Komitetu Naukowego w sprawie jeleniowatych;
- zmianę obecnych przepisów w zakresie usuwania materiałów szczególnego ryzyka i zwierząt zakażonych TSE, zawartych w rozporządzeniu dotyczącym TSE, polegającego na odwołaniu się do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych
pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi;- zmianę obecnych przepisów dotyczących metod uboju w celu zakazania wprowadzania gazu do jamy czaszkowej w związku z ogłuszaniem;
- ustanowienie przepisów dotyczących ograniczeń przemieszczania się owiec, jakie stosuje się dla bydła przy podejrzeniu obecności BSE, w celu zapobieżenia przemieszczaniu się zwierząt z gospodarstw, w których oficjalnie podejrzewa się trzęsawkę;
- objęcie tym postanowieniem innych typów TSE, w szczególności mając na celu zastosowanie się do zalecenia
Standing Scientific Committee w sprawie jeleniowatych;- wprowadzenie w rozporządzeniu dotyczącym TSE stałej podstawy prawnej w zakresie programu hodowlanego w odniesieniu do owiec;
- zakaz żywienia pewnych zwierząt niektórymi rodzajami przetworzonego białka zwierzęcego, z możliwością rozszerzenia zakazu lub ustanowienia nowych odstępstw w załączniku IV;
- wprowadzenie poprawek do załącznika dotyczącego materiałów szczególnego ryzyka;
- ujednolicenie definicji mięsa oddzielanego mechanicznie z definicją używaną w innych przepisach wspólnotowych dotyczących bezpieczeństwa żywności;
- rozszerzenie monitoringu TSE.
Opiniowany przez Komisję Spraw Unii Europejskiej projekt rozporządzenia stanowi kolejną zmianę do rozporządzenia TSE w zakresie różnych kwestii i w świetle faktów zaistniałych od czasu przyjęcia tego rozporządzenia, a także wprowadza ścisłe powiązania z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z 3 października 2002 r. ustanawiającym
przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla wprowadzenia zmian prawa przewidzianych w projekcie rozporządzenia, z zastrzeżeniem, że wprowadzenie programów hodowlanych, o których mowa w art. 1 pkt 4 będzie wymagało współfinansowania z budżetu Wspólnoty ze względu na znaczne koszty niezbędnych badań genetycznych. W związku z tym Polska występuje o stworzenie możliwości współfinansowania przez Wspólnotę 50% kosztów przygotowania i realizacji tych programów poprzez dodanie odpowiednich przepisów w projekcie rozporządzenia. Ponadto Polska informuje, że zwróci się o zastosowanie środków przejści
owych zgodnie z art. 1 pkt 14.Jak stwierdzono w uzasadnieniu zaproponowanego stanowiska rządu, przedstawiony projekt rozporządzenia ma wpływ na podniesienie bezpieczeństwa zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt przed zagrożeniami wywoływanymi przez choroby z grupy TSE - tzw. gąbczaste pasażowalne encefalopatie. Konsekwentne postępowanie w odniesieniu do tego typu zagrożeń, wynikające z postępów wiedzy, zmierza do całkowitego wyeliminowania źródeł zakażenia i czynników usposabiających do powstania zagrożeń
bezpieczeństwa zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt. W opinii rządu, zaproponowane zmiany przyczynią się do podniesienia bezpieczeństwa żywności, a więc i konkurencyjności produktów pochodzenia zwierzęcego na rynku.Opiniowany projekt rozporządzenia uaktualnia stan prawny w stosunku do innych obowiązujących aktów prawnych (np. rozporządzenia 1774/2002).
Projektowane rozporządzenie, rozszerzając zakres gatunków podlegających badaniom o jeleniowate (łosie, jelenie, daniele, sarny), wpłynie na poczucie bezpieczeństwa konsumentów środków spożywczych zwierzęcego pochodzenia. Regulacja wpłynie nieznacznie na wzrost zatrudnienia w laboratoriach przeprowadzających badania w kierunku TSE ze względu na zwiększenie liczby badań laboratoryjnych. Wprowadzenie programó
w hodowlanych dla owiec, przewidzianych w art. 1 pkt 4, spowoduje konieczność wymiany stad lub zaprzestania produkcji przez tych rolników, których stada nie zostaną uznane za odporne na TSE.W opinii rządu, projekt rozporządzenia poprawi konkurencyjność środków spożywczych zwierzęcego pochodzenia w stosunku do takich produktów z państw trzecich. Regulacja będzie miała wpływ na kształtowanie programów hodowlanych w hodowli owiec poprzez propagowanie zestawiania stad z ras (lub osobników) odpornych na TSE. W
konsekwencji przepisy rozporządzenia będą miały wpływ na poprawę stanu zdrowia stad owiec. Należy jednak brać również pod uwagę, że wprowadzenie programów hodowlanych dla owiec, przewidzianych w art.1 pkt 4, może spowodować negatywne skutki gospodarcze poprzez wpływ na obniżenie produkcyjności owiec w niektórych populacjach, ponieważ programy te przewidują selekcję zwierząt jedynie pod kątem genetycznej odporności na encefalopatie.Wejście w życie projektowanego rozporządzenia będzie wymagać:
- zwiększenia
zatrudnienia w Inspekcji Weterynaryjnej o 5 etatów;- pokrycia kosztów związanych z przeprowadzeniem badań w kierunku TSE u owiec, kóz i jeleniowatych. Koszty te szacuje się na mniej więcej 752 000 zł (w tym: środki na zakup testów laboratoryjnych, drobny sprzęt służący do pobierania prób, pobranie prób wraz z dojazdem), przy założeniu, że pobieranie prób będzie przeprowadzane przez wyznaczonych lekarzy weterynarii;
- pokrycia kosztów związanych z wprowadzeniem programów hodowlanych dla owiec (przeprowadzenia badań DNA) w roku 2005 i 2006, w całej populacji. Koszty te szacuje się na mniej więcej 35 mln zł. Wysokie koszty uzasadniają potrzebę uwzględnienia wystąpienia Polski o współfinansowanie tych badań z budżetu Wspólnoty. Ponadto dalsze koszty badań trze
ba będzie ponosić przez cały czas realizacji programów hodowlanych dla owiec. Jest to całkowicie nowe zadanie, na które środki powinny być odrębnie zapewnione w budżecie. Biorąc powyższe pod uwagę, strona polska wskazuje, że wysokość kosztów uzasadnia potrzebę zapewnienia współfinansowania z budżetu Wspólnoty kosztów wprowadzenia i realizacji tych programów.W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej wyrażono poparcie dla projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady, z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.
- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania i tymczasowego stosowania umowy dwustronnej pomiędzy Wspólnotą Europejską i Republiką Białorusi w sprawie wymiany handlowej wyrobów włókienniczych
COM(2004) 812 wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 16269/04.Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Referent: senator Mieczysław Mietła.
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.
- Wniosek dotyczący decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nowelizującej decyzję Rady 2000/819/WE w sprawie Wieloletniego Programu na rzecz Przedsiębiorstw i Przedsiębiorczości, a w szczególności na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) (2001-2005) Proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council amending Council Decision 2000/819/EC on a Multiannual Programme for Enterprise and Entrepreneurship, and in particular for Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) (2001-2005) COM(2004) 781 wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 16026/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Referent: senator Bernard Drzęźla.
Komisja Spraw Unii Europejskiej nie zgłosiła żadnych uwag do opiniowanego wniosku.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady nowelizującej dyrektywę 77/388/EWG w celu uproszczenia zobowiązań z tytułu VAT COM(2004) 728-1 Proposal for a Council Directive amending Directive 77/388/EEC with a view to simplifying value added tax obligations.
- Wniosek dotyczący dyrektywy Rady ustalającej szczegółowe przepisy dla zwrotu podatku VAT, przedstawionych w dyrektywie 77/388/EWG, dla podatników nie posiadających siedziby na terytorium kraju, ale posiadających siedzibę w innym Państwie Członkowskim COM(2004) 728-2 Proposal for a Council Directive laying down detailed rules for the refund of value added tax, provided for in Directive 77/388/EEC, to taxable persons not established in the territory of the country but established in another Member State.
- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady nowelizującego rozporządzenie (WE) nr 1798/2003 odnośnie do wprowadzenia porozumień o współpracy administracyjnej w kontekście systemu one stop i procedury zwrotu podatku VAT COM(2004) 728-3 Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 1798/2003 as regards the introduction of administrative cooperation arrangements in the context of the one-stop scheme and the refund procedure for value added tax. wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 14248/04.
Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.
Referent: senator Janusz Bargieł.
W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że rząd polski popiera pierwszy wniosek z zastrzeżeniami: wątpliwości budzi krótki termin wejścia w życie dyrektywy (kwestia pilnej budowy systemu elektronicznego i przebudowa systemu VIES), nie ma pewności co do skali skutków budżetowych, obawy budzi komplikacja niektórych elementów systemu zamiast ich uproszczenia, znaczna rozbudowa bazy
podatników - z 1000 do 250 000 oraz możliwe komplikacje systemowe w wypadku zastosowania rozwiązania umożliwiającego składanie deklaracji w jednym państwie, a przekazywanie środków finansowych do innego. Z tych powodów strona polska optuje za późniejszym wejściem w życie dyrektywy (1 stycznia 2007 r.). System one-stop strona polska ocenia jako zbyt daleko idący. Katalog wydatków ograniczający prawo do odliczeń podatku jest w projekcie węższy niż w Polsce - prowadzić to będzie do ujemnych skutków budżetowych. Zakres stosowania reverse charge nie budzi zastrzeżeń. Strona polska nie wnosi też zastrzeżeń do limitu 100 000 euro zwolnienia podatników z opodatkowania.Rząd polski generalnie popiera projekt dyrektywy ustanawiającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, o których mowa w dyrektywie 77/388/EWG, podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju, ale posiadającym siedzibę w innym państwie członkowskim (dalej zwaną dyrektywą dotyczącą zwrotów podatku) z zastrzeżeniem
terminu wejścia w życie tej dyrektywy oraz podanych w uzasadnieniu uwag prawno-legislacyjnych. Zdaniem strony polskiej dyrektywa ta powinna wejść w życie łącznie z projektem dyrektywy zmieniającej dyrektywę 77/388/EWG z zamiarem uproszczenia obowiązków w kwestii podatku od wartości dodanej, w stosunku do której strona polska wnosi o przesunięcie terminu wejścia w życie.Ponadto rząd polski popiera projekt rozporządzenia w części wprowadzającej regulacje dotyczące wymiany i przechowywania informacji w ramach procedury zwrotu podatku VAT podatnikom nieposiadającym siedziby na terytorium kraju, ale posiadającym siedzibę w innym państwie członkowskim (projektowany nowy rozdział VIb rozporządzenia 1798/2003). W części dotyczącej mechanizmu
one-stop shop (projektowany rozdział VIa rozporządzenia 1798/2003) strona polska w chwili obecnej, zgodnie ze stanowiskiem na temat projektu zmian dyrektywy Rady 77/388/EWG z zamiarem uproszczenia obowiązków podatkowych, nie może poprzeć projektowanych rozwiązań. W wypadku pozytywnej opinii wyrażonej przez większość państw członkowskich odnośnie do systemu one-stop shop strona polska uważa za zasadne, aby wprowadzenie projektowanych zmian zostało odsunięte w czasie, tj. na 1 stycznia 2007 r.W opinii przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej wyrażono poparcie dla rozpatrzonych projektów aktów prawnych, z uwzględnieniem uwag zawartych w projektach stanowisk rządu.
Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej senatorowie omówili i zaakceptowali plan pracy komisji na pierwsze półrocze 2005 r.