5 sierpnia 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła "Informację dla Sejmu i Senatu o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w pracach Unii Europejskiej w maju i czerwcu 2004 r. (od przystąpienia RP do UE do końca prezydencji Irlandzkiej)".
Informację przedstawił sekretarz Komitetu Europejskiego Rady Ministrów, podsekretarz stanu w UKIE Tomasz Nowakowski.
Następnie Komisja Spraw Unii Europejskiej, na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, przedstawiła opinie w sprawie następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:
I Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie wyznaczania współczynników korygujących obowiązujących od 1 stycznia 2004 roku przy ustalaniu wynagrodzeń urzędników Wspólnot Europejskich delegowanych do pracy w krajach trzecich (
Proposal for a COUNCIL REGULATION laying down the weightings applicable from 1 January 2004 to the remuneration of officials of the European Communities serving in third countries) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 9570/04.Celem projektu niniejszego rozporządzenia Rady jest określenie współczynników korygujących wynagrodzenie urzędników WE zatrudnionych w krajach trzecich, które mają mieć zastosowanie od 1 stycznia br. Zgodnie z systemem wprowadzonym aneksem X Statutu urzędników WE w 1987 roku, wynagrodzenie tych urzędników ważone jest przez wskaźniki korygujące, określane d
zięki wyliczeniom Eurostatu, zgodnie z zasadą równości siły nabywczej wynagrodzeń płaconych w walucie lokalnej w poszczególnych krajach w odniesieniu do siły nabywczej w Brukseli.Zgodnie z ostatnią nowelizacją Statutu [Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 723/2004 Rady z dnia 22 marca 2004 r.], wskaźniki korygujące zatwierdzane są przez Radę raz w roku (poprzednio - co 6 miesięcy); po raz ostatni określono je rozporządzeniem nr 64/2004 z 9 stycznia br. - z zastosowaniem od 1 lipca do 31 grudnia 2003 r.
W stanowisku przedstawionym przez rząd stwierdzono, że strona polska zwróci uwagę na fakt, że 29 kwietnia br. Rada przyjęła Rozporządzenie (WE, Euratom) nr 857/2004 wyznaczające współczynniki korygujące obowiązujące od 1 maja br. przy ustalaniu wynagrodzeń urzędników i innych pracowników WE w nowych krajach członkowskich (DzU nr L 161 z 30.04.2004 , str. 11).
W przedstawionym obecnie projekcie rozporządzenia Rady w sprawie wyznaczenia współczynników korygujących obowiązujących od 1 stycznia br. przy ustalaniu wynagrodzeń urzędników WE oddelegowanych do pracy w krajach trzecich Polska oraz pozostałe nowe kraje członkowskie figurują jako kraje trzecie, co było właściwe do 30 kwietnia br.
Należy więc w rozpatrywanym projekcie przyjąć zapis precyzujący, że określone w nim współczynniki stosowane są w krajach "10" (Cypr, Czechy, Estonia, Węgry, Łotwa, Litwa, Malta, Polska, Słowenia, Słowacja) do 30 kwietnia br.
W przeciwnym wypadku, przyjęcie dokumentu w wersji obecnej skutkować będzie równoległym istnieniem dla tych państw od 1 maja br. dwóch odrębnych współczynników korygujących o różnej wysokości, przykładowo dla Polski w obecnym projekcie dokumentu: 66, 2, natomiast dla Polski jako nowego kraju członkowskiego w przyjętym Rozporządzeniu (WE, Euratom) nr 857/2004: 72,4.
Do wysokości współczynników Polska nie wnosi uwag (stanowisko GUS).
Po zapoznaniu się ze stanowiskiem rządu w przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w przedstawionym projekcie
stanowiska.- Projekt rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (EC) nr 2287/2003 dotyczące połowów dorsza bałtyckiego [COM (2004) 390 końcowy] [
Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 2287/2003 as regards fishing for Baltic cod] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 9817/04.Celem projektu rozporządzenia jest zmiana Rozporządzenia Rady nr 2287/2003 z 19 grudnia 2003 r. ustalającego wielkości dopuszczalne połowów na 2004 r. i inne związane z nimi warunki dla niektórych zasobów rybnych i grup zasobów rybnych, stosowane na wodach terytorialnych Wspólnoty, oraz w odniesieniu do statków wspólnotowych na wodach, gdzie wymagane są ograniczenia połowowe. Zmiana ta odnosi się do aneksu IV ww. rozporządzeni
a i polega na skróceniu okresu ochronnego na dorsza poławianego w Morzu Bałtyckim. Obecnie jest to czas od 1 czerwca do 31 sierpnia, w projekcie natomiast - od 15 czerwca do 15 sierpnia. Projekt rozporządzenia jest związany z rekomendacją przyjętą 4 maja br. przez Międzynarodową Komisję Rybołówstwa Morza Bałtyckiego o skróceniu tego okresu.W przedstawionym komisji projekcie stanowisku rządu w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej stwierdzono, że Polska poprze przedstawiony projekt rozporządzenia. W opinii rządu, skrócenie okresu ochronnego na dorsza nie wpłynie na zmniejszenie liczebności stada tego gatunku, polepszy natomiast sytuację socjoekonomiczną w tym segmencie floty.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady.
- Projekt decyzji Rady udzielający gwarancji Wspólnoty Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu na pokrycie strat z tytułu pożyczek przeznaczonych na określone typy projektów w Rosji i Zachodnich Nowych Niezależnych Państwach [
Proposal for a Council Decision granting a Community guarantee to the European Inwestment Bank against losses under loans for certain types of projects in Russia and the Western New Independent States (WNIS)] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 9886/04.Celem projektu aktu prawnego jest udzielenie gwarancji Wspólnoty Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu na pokrycie strat z tytułu pożyczek dla Rosji i Zachodnich Nowych Niezależnych Państw (Western New Independent States), przeznaczonych na określone typy projektów.
W zaprezentowanym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera propozycję przyznania EBI do roku 2007 gwarancji Wspólnoty na operacje kredytowe w Rosji i krajach WNIS na łączną kwotę 500 mln EUR na współfinansowanie projektów w obszarach: ochrony środowiska, transportu, telekomunikacji i infrastruktury energetycznej w zakresie priorytetu Sieci Trans-Europejskiej przy szczególnym uwzględnieniu tzw. relacji cross-border dla państwa członkowskiego. Jednocześnie Pol
ska przedstawia państwom członkowskim określone propozycje.W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady z uwzględnieniem uwagi zawartej w projekcie stanowiska rządu.
- Projekt decyzji Rady zmieniającej decyzję nr 2002/463/EC tworzący program działania dla współpracy administracyjnej w dziedzinie granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji (program ARGO) [
Proposal for a COUNCIL DECISION amending Decision No 2002/463/EC adopting an action programme for administrative cooperation in the fields of external borders, visas, asylum and immigration (ARGO programme)] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 9911/04.Program ARGO, mający za zadanie wspieranie współpracy administracyjnej w dziedzinie
granic zewnętrznych, wiz, azylu i imigracji, jest niezbędnym uzupełnieniem inicjatyw prawnych wprowadzanych na podstawie art. 62 i 63 Traktatu.Celem zaproponowanej zmiany Decyzji o ARGO jest stworzenie podstawy prawnej do finansowego wsparcia projektów krajowych w dziedzinie granic zewnętrznych poprzez zajęcie się szczególnymi słabościami strukturalnymi na strategicznych przejściach granicznych, ustalonych w porozumieniu z państwami członkowskimi na podstawie obiektywnych kryteriów (oceny ryzyka). Zmienione postanowienia jasno definiują cele tych projektów i działań. Działania te nie wymagają aktywnego zaangażowania innego państwa członkowskiego, kandydackiego czy kraju trzeciego. Będą one jednak odgrywały istotną rolę w definiowaniu kryteriów oceny ryzyka, ponieważ przedsięwzięcie to jest wspólnym ćwiczeniem dla wszystkich państw członkowskich i stanowi kluczową część zintegrowanego zarządzania granicami zewnętrznymi. Ponadto państwa członkowskie poprzez udział w pracach Komitetu ARGO będą mogły aktywnie zaangażować się w przygotowanie rocznego programu pracy oraz w wybór nowego rodzaju projektów. Inne państwa członkowskie będą mogły brać udział w przygotowaniu i/lub wdrażaniu tych działań w charakterze obserwatorów.
Służby komisji opublikowały ostatnio pierwsze roczne sprawozdanie z wdrażania Programu ARGO w latach 2002-2003. Zauważono w nim, że w odniesieniu do roku 2003 istnieją wyraźne niedociągnięcia w programie ARGO, głównie ze względu na trudności administracji krajowych w organizowaniu i mobilizowaniu środków wspólnie z innymi partnerami w ramach UE do działań, które wspiera ARGO. Instytucje krajowe zdają się nie być w stanie spełnić kryteriów dostępności ustanowionych w Decyzji o ARGO, w szczególności w odniesieniu do postanowień dotyczących zaangażowania instytucji z innych państw. Doświadczenia wyniesione z wcześniejszych działań są ważnym argumentem dla wprowadzenia projektowanej zmiany.
Ponadto w odniesieniu do środków przeznaczonych na finansowanie programu ARGO władze budżetowe zdecydowały o istotnym zwiększeniu całkowitego budżetu na rok 2004. Wydaje się, że Rada i Parlament Europejski podzielają pogląd, że obszar ochrony granic zewnętrznych ma swoje pilne potrzeby.
Komisja podkreśliła jednocześnie, że odpowiedzialność za kontrolę granic zewnętrznych spoczywa na państwach członkowskich. Głównym celem polityki wspólnotowej w tym obszarze jest stworzenie zintegrowanego podejścia do kwestii zarządzania granicą. Komisja będzie starała się zapewnić, by nie było nakładania się na siebie działań wspieranych przez ARGO w dziedzinie granic zewnętrznych i działań koordynowanych przez projektowaną Europejską Agencję ds. Zarządzania Współpracą Operacyjną na Granicach Zewnętrznych. W 2005 r. agencja prawdopodobnie nie będzie jeszcze w stanie finansować z własnego budżetu operacyjnego wspólnych operacji państw członkowskich i projektów pilotażowych. W programowaniu działań na ostatni rok ARGO (2006) komisja może usunąć z rocznego programu pracy część dotyczącą granic zewnętrznych.
W przedstawionym komisji stanowisku stwierdzono, że Polska popiera projekt omawianej decyzji w jej obecnym kształcie.
Komisja Spraw Unii Europejskiej w wypracowanej opinii poparła projekt decyzji Rady.
- Projekt rozporządzenia Rady ustanawiającego regulamin wspólnotowy w sprawie zasad regulujących przepływ osób przez granice
(Proposal for a Council Regulation establishing a Community Code on the rules governing the movement of persons across borders) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10331/04.Celem przedmiotowego projektu jest stworzenie kompleksowego Wspólnotowego Regulaminu w sprawie zasad regulujących przepływ osób przez granice Unii Europejskiej. Drogą do tego celu ma być przebudowa i uaktualnienie wspólnego podręcznika w sprawie kontroli na granicach zewnętrznych (OJ L 239, 22/09/2000, s. 317, nowelizowany OJ C 313, 16/12/2002, s. 97) poprzez usunięcie pewnych zbytecznych bądź anachronicznych postanowień oraz aktualizację i rozwinięcie innych, a także skonsolidowanie licznych aktów prawnych regulujących kwestie związane z przepływem osób przez granice, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne UE.
Punktem wyjścia do realizacji tego celu są postanowienia Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen z 14 czerwca 1985 r., wspomniany powyżej wspólny podręcznik w sprawie kontroli na granicach zewnętrznych, Katalog Schengen (Schengen Catalogue of Best Practices SG - DG H, 28/02/2002), plan zarządzania granicami zewnętrznymi przyjęty przez Radę JHA 13 czerwca 2002 r., konkluzje Rady Europejskiej z Sewilli z 21-22 czerwca 2002 r. i z Salonik z 19-20 czerwca 2003 r., a także inicjatywy kolejnych prezydencji oraz szereg decyzji Rady i komunikatów Komisji Europejskiej, dotyczących zarządzania granicami zewnętrznymi UE.
Struktura rozporządzenia:
- Tytuł I: postanowienia ogólne;
- Tytuł II: granice zewnętrzne (rozwinięcie zapisów art. 3-8 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen oraz odpowiednich postanowień wspólnego podręcznika, nowe elementy to reorganizacja infrastruktury granic lądowych, kontrole prywatnych samolotów, osobne postanowienia regulujące przepływ osób zamieszkałych w strefie przygranicznej, konieczność lub możliwość znakowania dokumentów podróży w określonych sytuacjach, przesłanki odmowy prawa wjazdu);
- Tytuł III: granice wewnętrzne (na podstawie art. 2 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen i decyzję Komitetu Wykonawczego Schengen SCH/Com-ex(95)20, rev. 2, nowy element w postaci zastrzeżenia możliwości przywrócenia kontroli na granicach wewnętrznych w razie zaistnienia niebezpieczeństwa ze strony
radykalnych form przestępczości, tj. terroryzmu);- Tytuł IV: postanowienia końcowe.
Rozporządzenie to, po jego przyjęciu, będzie wiązało nowe państwa członkowskie jedynie w zakresie, w jakim dotyczy granic zewnętrznych, co wynika z zapisów art. 3 Aktu Przystąpienia. Nowe państwa członkowskie zostaną związane pozostałymi zapisami rozporządzenia dopiero po podjęciu przez Radę decyzji, o której mowa w art. 3 ust 2 Aktu Przystąpienia.
Zgodnie z pkt 28 preambuły, rozporządzenie stanowi akt związany z dorobkiem Schengen lub w inny sposób z nim związany, w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu Przystąpienia, co oznacza dla Polski konieczność jego stosowania od dnia wskazanego w Rozporządzeniu (przewidziano 6 miesięcy od dnia wejścia w życie). Jedynie Tytuł III, dot. gran
ic wewnętrznych, będzie podlegał reżimowi art. 3 ust. 2 Aktu Przystąpienia, a więc będzie obowiązywał od dnia wejścia w życie, natomiast jego stosowanie przez nowe państwa członkowskie byłoby możliwe dopiero po przystąpieniu do obszaru Schengen, chyba że Rada wyda wcześniej stosowną decyzję w tym względzie.W przedstawionym komisji stanowisku rządu stwierdzono, że Polska z zadowoleniem przyjmuje propozycję przyjęcia Rozporządzenia Rady ustanawiającego regulamin wspólnotowy w sprawie zasad regulujących przepływ osób przez granice jako podstawy do utworzenia sprawnego i przydatnego państwom członkowskim kodeksu przekraczania granic państwowych. Jednocześnie Polska wniosła do projektu uwagi szczegółowe.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.
- Projekt decyzji Rady w sprawie stanowiska Wspólnoty Europejskiej w odniesieniu do projektu rozporządzenia Komisji Ekonomicznej ONZ dla Europy w sprawie ujednoliconych systemów dotyczących homologacji pojazdów w odniesieniu do umiejscowienia i identyfikacji ręcznych urządzeń sterujących, paneli kontrolno-ostrzegawczych i wskaźników
(Proposal for a Council Decision on the position of the European Community in relation to the draft Regulation of the United Nations Economic Commission for Europe on the uniform provisions concerning the approval of vehicles with regard to the location and identification of hand controls, tell-tales and indicators) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11238/04.W swoim stanowisku rząd wyraził pełną akceptację projektu.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady.
- Poprawiony projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wzmocnienia ochrony portów morskich (Amended proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on enhancing port security) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10124/04.
Mając na uwadze wydarzenia, jakie miały miejsce w Nowym Jorku 11 września 2001 r., Międzynarodowa Organizacja Morska podjęła prace mające na celu wzmocnienie ochrony żeglugi i obiektów portowych jako potencjalnie narażonych na akty terroru. W efekcie uchwalono poprawki do międ
zynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu SOLAS, 1974, które wprowadziły międzynarodowy kodeks ochrony statku i obiektu portowego (ISPS Code) z obowiązkiem wdrożenia do 1 lipca br.W ślad za działaniami Międzynarodowej Organizacji Morskiej Unia Europejska podjęła inicjatywę w tej sprawie i 31 marca br. Parlament Europejski i Rada przyjęły Rozporządzenie w sprawie wzmocnienia ochrony statków i obiektów portowych (Nr 725/2004).
Komisja Europejska, przedstawiając projekt ww. Rozporządzenia [COM(2003)229 final] wskazała wzmocnienie ochrony portów jako kolejny niezbędny krok, który powinien zostać podjęty dla zapewnienia należytego zabezpieczenia zarówno portu, jak i miejsca styku portu z jego zapleczem.
Porty są punktem, w którym zbiegają się inne elementy łańcucha transportowego. Zwykle są również miejscem, gdzie następuje przeładunek ładunków niebezpiecznych, w szczególności chemikaliów, a często punkty bunkrowe usytuowane są blisko centrów miejskich.
Jest więc jasne, że atak terrorystyczny może łatwo skutkować potężnymi zakłóceniami w systemie transportowym, a także być poważny w skutkach dla całego przemysłu okołoportowego, nie pozostając obojętnym dla pracowników portu oraz społeczności skupionej w miastach wokół terenów portowych.
Z tego względu komisja przedłożyła projekt stosownej dyrektywy, która wskaże ramy dla rozwoju polityki w zakresie ochrony portów.
Celem projektowanej dyrektywy jest zapewnienie możliwie najpełniejszej ochrony dla gospodarki morskiej oraz portowej poprzez uwzględnienie również tych obszarów, które nie zostały objęte Rozporządzeniem Nr 725/2004, w szczególności poprzez wzmocnienie ochrony obszarów okołoportowych.
Dyrektywa ma zapewnić również:
- odpowiednią koordynację działań w zakresie ochrony portu i terenów okołoportowych oraz działań w zakresie statków i obiektów portowych;
- zapewnienie maksymalnej ochrony poprzez wdrożenie odpowiednich środków ochrony na terenie portu, bazując również na istniejących narzędziach zgodnie z Rozporządzeniem Nr 725/2004;
- ujednolicenie wdrożenia dyrektywy oraz równe warunki na obszarze Wspólnoty, tak aby nie tworzyć różnic w traktowaniu użytkowników portu.
W przedstawionym komisji stanowisku rządu stwierdzono, że Polska w pełni popiera skoordynowane działania międzynarodowe, mające na celu wzmocnienie ochrony portów morskich. W interesie narodowym jest bowiem określenie takich norm prawa, aby zapewnić swobodną i bezpieczną działalność podmiotom obrotu portowego.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła poprawiony projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady.
- Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zharmonizowanego systemu informacji dotyczącego transportu na śródlądowych drogach wodnych
(Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on harmonized River Traffic Information Services on inland waterways in the Community) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 9912/04.Dyrektywa ma na celu wprowadzenie w krajach członkowskich UE zharmonizowanego systemu informacji dotyczącego transportu na śródlądowych drogach wodnych (RIS).
RIS będzie systemem informacyjnym na użytek transportu śródlądowego. Obejmować będzie m.in.:
- ogólne informacje geograficzne, hydrologiczne, administracyjne dla danego odcinka, tzw. informacje shore to ship (brzeg - statek) lub shore to office (brzeg - biuro);
- informacje o aktualnej sytuacji na odcinku drogi wodnej (w szczególności związane z awariami, wypadkami);
- informacje na temat średnio- i długoterminowych planów dotyczących odcinka wodnego (np. inwestycji).
System będzie zawierał w dane statystyczne dotyczące transportu śródlądowego oraz opłaty za korzystanie z infrastruktury rzecznej.
W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu Polska wyraża poparcie dla postanowień zawartych w treści projektu dyrektywy z uwagi na to, iż proponowane zapisy wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu żeglugowego na śródlądowych drogach wodnych i usprawnią przekazywanie informacji o ruchu na śródlądowych drogach wodnyc
h. W uwagach do projektu dyrektywy zaproponowano w art. 6 dotyczącym technologii pozycjonowania satelitarnego niewprowadzanie obowiązku w tym zakresie, natomiast w art. 12.2 wydłużenie okresu dla zastosowania przedsięwzięć niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania RIS z 24 miesięcy do minimum 36 miesięcy.W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska Rządu.
- Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowej licencji kontrolera ruchu lotniczego (Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on a Community Air Traffic Controller Licence) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11484/04.
20 kwietnia br. wszedł w życie pakiet czterech rozporządzeń ustanawiających Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną (
Single European Sky - SES). Celem SES jest ustanowienie jednolitych standardów zarządzania ruchem lotniczym w Unii Europejskiej. Na podstawie tych czterech ramowych rozporządzeń Komisja Europejska, we współpracy z organizacją Eurocontrol, jest w trakcie przygotowywania szeregu aktów wykonawczych regulujących poszczególne elementy nowego kształtu europejskiej przestrzeni powietrznej.Opiniowany projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnotowej licencji kontrolera ruchu lotniczego został przygotowany na podstawie art. 5 rozporządzenia z 10 marca br. Nr 550/2004 w sprawie świadczenia usług nawigacji
lotniczej w ramach Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej.Celem projektu dyrektywy jest ujednolicenie reguł wykonywania zawodu kontrolera ruchu lotniczego. Projekt reguluje zagadnienie:
- szkolenia na kontrolerów ruchu lotniczego,
- warunków uzyskiwania licencji i zachowywania uprawnień,
- wymogów językowych stawianych kontrolerom,
- wymogów medycznych,
- certyfikowania podmiotów świadczących usługi z zakresu szkolenia kontrolerów,
- uprawnień krajowego nadzoru lotniczego w przedmiotowym zakresie
dyrektywy.W znaczącej części projekt dyrektywy opiera się na przepisach ESARR5, stanowionych przez organizację Eurocontrol, której Polska jest od niedawna członkiem.
W swoim projekcie stanowiska rząd stwierdził, że Polska w pełni popierała ideę powołania Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Naturalną konsekwencją tego stanowiska jest udzielenie poparcia projektowi dyrektywy w sprawie wspólnotowej licencji kontrolera ruchu lotniczego. Ponadto nie przewiduje się w chwili obecnej konieczności wys
tępowania o zastosowanie w stosunku do Polski okresu przejściowego odnośnie do transpozycji przepisów dyrektywy do polskiego porządku prawnego, który upływa po dwóch latach od dnia wejścia dyrektywy w życie.W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady.
- Projekt roboczy decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie użycia elastycznego instrumentu na rzecz rehabilitacji i rekonstrukcji Iraku zgodnie z punktem 24 Porozumienia Interinstytucjon
alnego z 6.05.1999 (Draft proposal for a Decision of the European Parliament and of the Council on the mobilisation of the flexibility instrument in favour of the rehabilitation and reconstruction of Iraq according to point 24 of the Interinstitutional Agreement of 6/5/1999) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11062/04.Rozpatrywany akt prawny dotyczył finansowego wsparcia przez UE stabilizacji i rekonstrukcji Iraku poprzez wydzielenie w unijnym budżecie na 2005 rok 200 mln Euro z przeznaczeniem na ten cel. 190 mln euro będzie przeznaczone na "pomoc w rehabilitacji i rekonstrukcji Iraku, a 10 mln euro na "rozwój i konsolidację demokracji i rządów prawa - przestrzeganie praw człowieka i podstawowych wolności".
W ramach tych środków 115 mln euro ma pochodzić z wykorzystania mechanizmu "flexibility instrument", zgodnie z pkt 24 "Interinstitutional Agreement" z 6 maja 1999 r.
W przedstawionym komisji stanowisku rząd wyraził poparcie dla projektu decyzji
.W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady.
- Projekt decyzji Rady zmieniający decyzję 2001/131/EC kończącą procedurę konsultacji z Haiti w trybie artykułu 96 Porozumienia Partnerskiego ACP-EP [COM (2004) 454 końcowy
(Proposal for a COUNCIL DECISION Amending Decision 2001/131/EC concluding the consultation procedure with Haiti under Article 96 of the ACP-EC Partnership Agreement] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 11058/04.Ograniczenia w sposobie przydzielania pomocy rozwojowej dla Haiti zostały uchwalone przez Radę UE 29.01.2001 r. zgodnie z Artykułem 96(2) Porozumienia z Cotonou. W/w ograniczenia miały obowiązywać do 31.12. br. Obecna sytuacja wewnętrzna na Haiti nie stwarza jednak warunków do ich ew. zniesienia we wcześniej przewidzianym terminie. Rada UE zaproponowała przedłużenie do 31.12.2005 r. stosowania ograniczeń w udzielaniu pomocy rozwojowej dla Haiti.
W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że rząd RP popiera projekt Rady UE dotyczący przedłużenia do 31 grudnia 2005 r. ograniczeń w sposobie udzielania pomocy rozwojowej dla Haiti.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady.
- Projekt decyzji Rady kończącej konsultacje z Gwineą Bissau w trybie artykułu 96 Porozumienia z Cotonou [COM (2004) 423 końcowy] (Proposal for a COUNCIL DECISION concluding consultations with Guinea Bissau under Article 96 of the Cotonou Agreement) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10443/04.
Decyzja Rady UE dotycząca zakończenia konsultacji z Gwineą Bissau, podjęta na podstawie Porozumienia z Cotonou, w szczególności artykułu 96, zakłada podjęcie istotnych działań na rzecz normalizacji wzajemnych stosunków, zacieśnienia politycznego dialogu, kontynuowania współpracy m.in. w kwestiach finansów publicznych, niezależnego sądownictwa, przywrócenia cywilnej kontroli nad armią oraz przeprowadzenia wolnych wyborów prezydenckich. Postępy w tych obszarach będą monitorowane przez 12 miesięc
y.Zdaniem Rady UE, działania podjęte przez władze lokalne Gwinei Bissau, w ramach procesu konsultacji z UE, na podstawie artykułu 96 Porozumienia z Cotonou, mające na celu przywrócenie niezależnego sądownictwa i cywilnej kontroli nad armią, a także przeprowadzenie w marcu br. wolnych wyborów parlamentarnych oraz utworzenie w maju br. nowego rządu, potwierdzają istotny postęp na drodze do normalizacji sytuacji w tym kraju. Jednocześnie wiele istotnych elementów dotyczących podstawowych założeń Porozumienia
z Cotonou nie zostało wprowadzonych w życie. Zgodnie z opinią Rady UE, zobowiązania nowego rządu Gwinei Bissau pozwalają na nakreślenie klarownej agendy realizacji zasad państwa prawa i odbudowy demokracji, co pozwala na zakończenie procesu konsultacji z UE. Jednocześnie bez dalszego zaangażowania UE w proces demokratyzacji Gwinei Bissau sytuacja wewnętrzna w tym kraju może ulec destabilizacji.Jak stwierdzono w projekcie stanowiska rządu, Polska popiera decyzję Rady Unii Europejskiej w sprawie zakończenia konsultacji z Gwineą Bissau, na podstawie art. 96 Porozumienia z Cotonou.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady.
- Projekt rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (EC) nr 131/2004 dotyczące pewnych środk
ów restrykcyjnych w odniesieniu do Sudanu [Proposal for a Council Regulation amending Regulation (EC) No 131/2004 concerning certain restrictive measures in respect of Sudan] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10692/04.Celem projektu Rozporządzenia Rady jest wprowadzenie zmian do Rozporządzenia 131/2004 dotyczącego środków restrykcyjnych wobec Sudanu i - w związku z planowaną misją Komisji ds. Zawieszenia Broni - złagodzenie embarga na dostawy broni, amunicji, sprzętu wojskowego oraz restrykcji w zakresie pomocy technicznej i finansowej.
W szczególności, w drodze derogacji właściwe władze państw członkowskich mogą zezwolić na finansowanie i udzielanie pomocy finansowej i technicznej związanej z:
- nabyciem sprzętu wojskowego nieśmiercionośnego do wykorzystania w celach działań humanitarnych, do ochrony oraz w programach rozwoju instytucjonalnego realizowanych przez ONZ, UE i UA,
- sprzętem do rozminowywania,
- sprzętem do wykorzystania w operacjach kryzysowych UE, ONZ i UA.
Projekt rozporządzenia został zatwierdzony przez RELEX 23 czerwca br., a omawiany był na posiedzeniu COREPER 22 lipca br., na którym Polska zgłosiła do niego zastrzeżenia parlamentarne.
W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu Polska popiera przyjęcie powyższej Regulacji, która pozwoli na sprawną realizację mandatu przez Komisję ds. Zawieszenia Broni w ramach Unii Afrykańskiej oraz umożliwi działalność misji zarządzania kryzysowego i programów ONZ, UA, UE poprzez dostarczanie przez państwa członkowskie UE niezbędnego sprzętu i materiałów oraz finansowanie.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady.
- Projekt Decyzji Rady w sprawie stanowiska Wspólnoty w Radzie Stowarzyszenia odnośnie do zastosowania artykułu 84 Umowy o stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Królestwem Maroka z drugiej strony [Proposal for a Council Decision on a Community position in the Association Council on the implementation of Article 84 of the Euro-Mediterranean Agreement establishing an association between the European Communities and their Member States, of the one part, and a Kingdom of Morocco, of the other part (COM (2004) 426 final] wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie - sygnatura Rady UE 10771/04.
W przedstawionym komisji stanowisku stwierdzono, że Polska popiera podjęcie decyzji przez Radę Unii Europejskiej w sprawie zastosowania art. 84 Umowy o stowarzyszeniu między Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi z jednej strony a Królestwem Marokańskim z drugiej strony, w kwestii ustanowienia - w ramach Komitetu Stowarzyszenia - Podkomitetu ds. Praw Człowieka, Demokratyzacji i (Dobrego) Rządzenia.
W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady.