Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1336) z 2. posiedzenia
Komisji Spraw Unii Europejskiej
w dniu 3 czerwca 2004 r.
Porządek obrad:
1. Wybór zastępców przewodniczącego komisji.
2. Powołanie grup roboczych i określenie zakresu ich działania.
3. Propozycja Decyzji Rady i Komisji w sprawie zawarcia Protokołu do Umowy o Partnerstwie i Współpracy pomiędzy Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Republiką Kirgiską z drugiej str
ony, w celu uwzględnienia przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estonii, Republiki Cypru, Republiki Litwy, Republiki Łotwy, Republiki Węgier, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii oraz Republiki Słowacji - COM(2004) 305 2004/0095/CNS 2/3 - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 04)
(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zygmunt Cybulski)
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Czuję się autentycznie zaszczycony, siedząc na tym miejscu przewodniczącego komisji, ponieważ jest to komisja nowa i mająca bardzo duże uprawnienia. Spoczywa na nas zatem wyjątkowa odpowiedzialność i stąd moje szczególne nabożeństwo podczas pełnienia tej zaszczytnej funkcji.
Miło mi jest przywitać panią Ewę Dębską, która raczyła przyjść do nas z ramienia Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a także naszą niezawodną szefową od legislacji, panią dyrektor Polkowską, która wspiera nas w każdej sytuacji, i bierze udział w posiedzeniach zwłaszcza takich,
na których występują szczególne problemy legislacyjne.Chcę zaproponować następujący porządek dzienny dzisiejszego posiedz
enia: pierwszą sprawą będzie wybór zastępców przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej, drugą - powołanie grup roboczych i określenie ich zakresu działania, a trzecią - omówienie projektu stanowiska rządu w sprawie propozycji decyzji Rady i Komisji w sprawie zawarcia Protokołu do Umowy o Partnerstwie i Współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Kirgiską z drugiej strony w celu uwzględnienia przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estonii, Republiki Cypru, Republiki Litwy, Republiki Łotwy, Republiki Węgier, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii oraz Republiki Słowacji. Czwarty punkt porządku obrad to przewidziana mniej więcej na godzinę 14.30 informacja na temat "Zasad i trybu realizacji postanowień ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem w Unii Europejskiej", przyjętych przez Komitet Europejski Rady Ministrów w dniu 22 kwietnia 2004 r.Czy do porządku dziennego są jakieś uwagi? Bardzo proszę.
Proszę bardzo, pani senator Serocka.
Senator Ewa Serocka:
Czy ja mogłabym poprosić o przestawienie punktu czwartego w miejsce punktu trzeciego? Tak byłoby lepiej, ponieważ ten temat jest nam dobrze znany, jeżeli chodzi zaś o temat trzeci, to nie mamy tego przed sobą, a musielibyśmy jednak to przeczytać, poznać, żeby się na ten temat wypowiedzieć. Czy byłoby to możliwe?
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Jeśli więc idzie o punkt czwarty, to jesteśmy związani przybyciem na naszą naradę pana ministra Pietrasa. Pan minister Pietras niestety nie może przyjść wcześniej niż o godzinie 14.30 ze względu na to, że ma pewne obowiązki. Natomiast jeśli idzie o sprawy ratyfikacji tej umowy zawartej w punkcie trzecim, to sądzę, że ona zostanie nam przybliżona przez państwa z Ministerstwa Spraw Zagranicznych i nie powinno być większych uwag.
Czy jeszcze są jakieś uwagi? Dziękuję.
Przystępujemy zatem do punktu pierwszego: wybór zastępców przewodn
iczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej.Pierwsza sprawa, która tutaj nam się narzuca, to porządek postępowania w tym przypadku. Ja zaproponowałbym kolejność taką, żeby najpierw przedstawić kandydatów, a potem ci, którzy nie zechcą kandydować, utworzyliby komisję skrutacyjną, która oczywiście musi być.
Proszę bardzo, pan senator...
(Senator Andrzej Wielowieyski
: Jeszcze sprawa wiceprzewodniczących.)Słusznie, słusznie, przepraszam bardzo. Dzisiaj Prezydium Senatu zatwie
rdziło wniesiony przeze mnie projekt, kandydaturę trzech osób na zastępców. Z czego to wynika? Otóż chcę powiedzieć, że te trzy osoby w randze zastępcy przewodniczącego będą musiały przyjąć na siebie obowiązek kierowania grupami roboczymi, które tutaj utworzymy. Ale skoro na temat grup roboczych będziemy mówili w punkcie drugim, to ja tylko informuję, że wiceprzewodniczący musi liczyć się z tym, że przejmie jedną z grup roboczych, która będzie przygotowywała określone materiały na posiedzenie plenarne.Prezydium Senatu zatwierdziło dzisiaj trzech wiceprzewodniczących. W
obec tego wybieramy trzech wiceprzewodniczących komisji. Jest to, jak podkreślano, jedyna komisja w historii Senatu - po raz pierwszy to się zdarza - która będzie miała trzech wiceprzewodniczących. Myślę, że to nam ułatwi pracę i w związku z tym proponuję przyjąć ten wniosek dotyczący trzech wiceprzewodniczących.Wobec tego przystąpimy do podawania kandydatur. Proszę bardz
o.Senator Czesława Christowa:
Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Chciałabym zgłosić kandydaturę pani senator Ewy Serockiej. Pani senator jest członkiem dwóch komisji: Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz komisji regulaminowej, zajmuje się także sprawami związanymi z konfliktami społecznymi jako bardzo dobry i skuteczny negocjator. Jest osobą ambitną, pracowitą, jest członkiem Krajowej Rady Sądownictwa i w związku z tym będzie bardzo dobrym pośrednikiem i organizatorem, a także specjalistą, którym również jest, od rozwiązywania różnych spraw z zakresu obowiązków grupy roboczej. Myślę, że byłaby to grupa robocza związana ze sprawami społecznymi, kultury i Unii Europejskiej, ale w szczególności ze sprawami społecznymi i różnymi konfliktami powstałymi przy wdrażaniu stanowionego prawa...
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję bardzo.
Panie Senatorze, pan pozwoli, może teraz ja udzielę sobie głosu, bo nie chciałem rozpoczynać prezentowania kandydatów.
Ja proponowałbym pana senatora Bernarda Drzęźlę. Jakie widzę uzasadnienie? Jest to kandydat, który przez rok praktykował w Brukseli, wie więc, jaki jest obieg dokumentacji, zna podstawowe problemy związane z tworzeniem prawa na poziomie Parlamentu Europejskiego czy Komisji Europejskiej, a i praca w komisjach parlamentarnych dała mu niewątpliwie duże doświadczenie. Poza tym jest jeszcze jedna sprawa - ma on naprawdę duże, przepraszam za takie określenie, obycie w świecie polityki, co jest niewątpliwie bardzo istotne dla funkcji wiceprzewodniczącego. Osoba, która posługuje się bardzo dobrze trzema językami zachodnimi, nie będzie miała problemu z literaturą, jeżeli byłyby trudności z dostarczaniem jej w języku polskim.
Gdybyście państwo zaakceptowali tę kandydaturę, byłbym bardzo zobowiązany. Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo, pan senator Wielowieyski.
Senator Andrzej Wielowieyski:
Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.
Chciałbym zgłosić w imieniu całej grupy kolegów kandydaturę pana sen
atora Wittbrodta, który reprezentuje wiedzę, kompetencję i duże doświadczenie w pracy, która stoi przed komisją. Jak państwo wiedzą, był on rektorem Politechniki Gdańskiej, przez pewien czas był ministrem edukacji narodowej, ma dość szerokie kontakty międzynarodowe, był na stażach i wykładał również za granicą. Jeżeli chodzi o nasze parlamentarne doświadczenie, to od 1997 r. jest członkiem Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, a więc jest w tym temacie już od wielu lat. W ostatnim czasie był obserwatorem w Parlamencie Europejskim, a przedtem członkiem Konwentu Europejskiego, byliśmy razem przez kilka lat członkami Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, gdzie pracowałem z nim ręka w rękę, a więc znam dobrze jego doświadczenie. Przez pewien czas był również przewodniczącym polskiej delegacji w Konferencji Bałtyckiej.To tyle. Sądzę, że jeżeli chodzi o właśnie kompetencje i doświadczenie, to wśród nas jest on jednym z najlepiej nadających się na wiceprzewodniczącego komisji.
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo.
Senator Janusz Bargieł:
Jeżeli można, Panie Przewodniczący, to chciałbym zgłosić również kand
ydaturę mojego kolegi siedzącego obok, senatora Mietły, mającego doskonałe zdolności organizacyjne, które wszyscy poznaliśmy na przestrzeni trzech lat. Mnie oczywiście jest on znany dłużej. Wielokrotnie był za swoje osiągnięcia wyróżniany i nagradzany, i myślę, że ta opinia potwierdza się również tutaj w Senacie. Jego rzetelność i pracowitość moim zdaniem gwarantują to, iż w tej komisji będzie równie dobrze, samodzielnie i rzeczowo pracował. Dziękuję serdecznie.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję bardzo.
Proszę bardzo, koleżanka.
Senator Ewa Serocka:
Chciałabym zgłosić kandydaturę pana senatora Władysława Mańkuta, który jest wysokiej klasy specjalistą w zakresie ochrony środowiska, ener
gii odnawialnej i różnych innych przedsięwzięć dotyczących ochrony środowiska. Sama widziałam szereg jego dokonań na terenie Polski północnej, związanych z ekologicznym wykorzystaniem energii. Zawierał on wiele umów międzynarodowych, w realizacji których bardzo czynnie uczestniczył, jest znany w środowiskach międzynarodowych związanych właśnie z produkcją i najróżniejszymi sprawami łączącymi się z energią. Uważam, że ta kandydatura dałaby gwarancję rzeczywiście rzetelnego, bardzo fachowego przygotowania szeregu aktów normatywnych. Dziękuję.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję bardzo.
Czy są jeszcze jakieś kandydatury? Nie ma. Dziękuję.
Ja poproszę panią dyrektor, która może nas teraz w to wprowadzi i pokaże, jak będzie wyglądało głosowanie, bo mamy pięć kandydatur.
Wobec tego jak będziemy liczyli tę większość i ile będzie podejść? Proszę bardzo.
Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
Proszę państwa, oczywiście dokonujecie państwo wyboru zwykłą większ
ością głosów. Na karcie do głosowania po powołaniu komisji skrutacyjnej... Zapewne dobrze by było, gdyby komisja skrutacyjna wypisała nazwiska pięciu kandydatów, a głos ważny będzie wtedy, kiedy zakreślicie państwo co najwyżej trzy nazwiska. Czyli innymi słowy spośród pięciu nazwisk kandydatów trzeba wybrać najwyżej trzy i postawić w kratkach obok znak "x" albo krzyżyki. Może być mniej, ale można postawić najwyżej trzy krzyżyki. Wtedy głos jest ważny. A więc po prostu trzeba by komisję skrutacyjną...(Brak nagrania)
Przewodniczący Zyg
munt Cybulski:Dziękuję bardzo.
Teraz proszę o przystąpienie do pracy.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Niech będą.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Jest jeszcze karta? Jest.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Ewa Serocka, Bernard Drzęźla,
Edmund Wittbrodt, Mieczysław Mietła, Władysław Mańkut.(Wypowiedzi w tle nagrania)
Można nie podpisywać kart.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Czy wszyscy mają? Jeżeli już, to... Jeszcze jedna kartka, tak?
Może być jeden krzyżyk.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
To proszę, głosujemy: kreślimy znak "x" w kratce wtedy, kiedy chcemy na daną osobę oddać głos. Wszyscy podjęli już decyzję?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tu jest pudełko, proszę.
(Brak nagrania)
Tutaj się nic nie nagrywało, dopiero teraz.
Wreszcie trzecia grupa robocza, której zakres obowiązków obejmowałaby zagadnienia związane z oświatą, kulturą, prawami człowieka i obywatela, polit
yką regionalną oraz polityką zagraniczną Unii Europejskiej. Tak że wszystko to, co nie jest gospodarką, co nie jest związane ze zdrowiem i wyżywieniem człowieka, stanowiłoby obszar prac trzeciej grupy roboczej.Jakie mam teraz propozycje personalne dla państwa? Pierwsza grupa to f
inanse, gospodarka, nauka, rynek wewnętrzny itd. Ja chciałbym do niej zaproponować państwu senatorów: Drzęźlę, Mańkuta, Bargieła, Wielowieyskiego i Christową.Panie Senatorze Wielowieyski, odpowiada to panu? Dobrze.
Panie Senatorze Drzęźla, z panem nie rozmawiano?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Wie pan, tak, dobrze.
Druga grupa robocza to żywienie, zdrowie człowieka, ochrona środowiska naturalnego, rolnictwo i rybołówstwo. Proponowałbym taki układ: senatorowie Kulak, Smorawiński - nie rozmawiałem z panem senatorem, Anulewicz, Jurgiel i Wittbrodt.
Panowie, jak wy to widzicie: czy dobrze to zaproponowałem, czy nie? J
eżeli nie, to bardzo proszę.Pro
szę, senator Wittbrodt.Senator Edmund Wittbrodt:
Ja myślę tak, że my w tej chwili rozmawiamy o składzie już bardzo det
alicznie, a czekamy przecież na wynik wyborów, bo wcześniej pan przewodniczący mówił, że z każdej grupy musi być...(
Przewodniczący Zygmunt Cybulski: Wykonamy jeszcze ruchy, Panie Senatorze.)A druga sprawa jest taka, że akurat w moim przypadku jest to grupa, od której ja jestem, że tak powiem, najdalej, dlatego że, jak pan, Panie Przewodn
iczący, wie, akurat w Parlamencie Europejskim ja jestem w ITRE, czyli raczej w tej pierwszej... Bo moją domeną jest nauka, oświata, a tu tak się wszystko rozjechało, że ja wpadłem do grupy, która jest mi najbardziej odległa.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Przepraszam, Panie Senatorze, to tylko przymiarka,
a decyzję i tak podejmiemy za chwilę, kiedy przyjdą z wynikami. Wtedy będziemy wiedzieli, jak to wygląda i kogo jakimi zadaniami obarczymy.Natomiast do grupy trzeciej proponowałbym państwa senatorów: Grabo
wską, Dzidę, Serocką, Mietłę i Lipowskiego. Tak mniej więcej by to wyglądało, taką mam propozycję. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że musimy dokonać pewnych przesunięć. Zaraz zobaczymy, jakie będą wyniki, i to nam zadecyduje, a z drugiej strony te rzeczy...Teraz chciałbym przedstawić państwu grupę naszych współpracowników z Kancelarii Senatu. Do współpracy z pierwszą grupą poprosiłem pana Władysł
awa Krasińskiego. Jest to jedyny pan wśród dam, które pracują w tym układzie, i jest ekonomistą dobrze przygotowanym językowo, po odpowiednim przygotowaniu do pracy w układach międzynarodowych i uważam, że w tych ekonomicznych sprawach będzie nam mógł służyć jak najlepiej.Chciałbym poprosić o zaakceptowanie pani Agnieszki Niewczas do współpracy w drugiej grupie. Pani Agnieszka jest pracownikiem Senatu już od dłuż
szego czasu, zna się na biegu spraw i sądzę, że również będzie nam tutaj służyła swoim przygotowaniem prawniczym. Dobrze zapamiętałem? Tak jest.Chciałbym, żebyście państwo zaakceptowali w trzeciej grupie panią Annę Pudło. Pani Anna Pudło jest również prawnikiem. Może ma najmniejsze d
oświadczenie w pracy w Senacie, ale pracuje tutaj już rok i, jak słyszałem, z dużym powodzeniem.No i teraz szefowa tego wszystkiego, tego całego domu, czyli pani Lidia Śmietanko, która będzie koordynowała wszelkie prace na linii rząd - poszczegó
lne resorty i komisja, a także będzie koordynować prace wewnątrz komisji.Tak ja bym to na pierwszy rzut oka widział. Mnie się wydaje, że najpierw trzeba będzie do poprawek przystąpić, jeśli idzie o skład osobowy, bo tutaj na pewno niektóre rzeczy ulegną zmianie. Czy w tej sprawie, Panie Senator i Pan
owie Senatorowie chcieliby się wypowiedzieć?Jest protokół tak?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak, dziękuję.
Protokół głosowania tajnego z dniu 3 czerwca 2004 r. w sprawie wyboru zastępców przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej. W głosowaniu tajnym nad wyborem zgłoszonych senatorów: Ewy Serockiej, Bernarda Drzęźli,
Edmunda Wittbrodta, Mieczysława Mietły i Władysława Mańkuta na zastępców przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej oddano głosów 13, nie było głosów nieważnych.Powołani przez przewodniczącego komisji do przeprowadzenia tajnego głosowania senatorowie: Krzysztof Jurgiel, Andrzej Anulewicz i Janusz Bargieł stwierdzają, że za wyborem senator Ewy Serockiej głosowało 4 senatorów, za wyborem senatora Bernarda Drzęźli głosowało 7 senatorów; za wyborem senat
ora Edmunda Wittbrodta głosowało 7 senatorów; za wyborem senatora Mieczysława Mietły głosowało 6 senatorów, a za wyborem senatora Władysława Mańkuta - 6.W związku z wynikami głosowania stwierdzamy, że senatorowie Bernard Drzęźla i Edmund Wittbrodt zostali wybrani na stanowisko zastępców przewo
dniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej. Warszawa, 3 czerwca.Pozostaje zatem do obsadzenia jeszcze jedno miejsce.
Pani Dyrektor, co
z tego wnika? Wynika z tego to, że dwóch panów musi stanąć jeszcze raz w szranki, czy tak?Dyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Ewa Polkowska:
To znaczy, proszę państwa... No nie ma specjalnej procedury w regulam
inie. Możemy się posiłkować tymi przepisami, które decydują o wyborze przez Senat wtedy, kiedy jest obsadzane stanowisko państwowe, odpowiednio dział XI Regulaminu Senatu. Wtedy po prostu należy z tej liczby kandydatów, którzy nie zostali wybrani, wyeliminować kandydata z najmniejszą liczbą głosów i w ten sposób pozostanie dwóch kandydatów, którzy uzyskali taką samą liczbę głosów, czyli 6. Można dokonać ponownego wyboru w głosowaniu na tych dwóch kandydatów, wybierając większością jednego z dwóch. Ale też pragnę państwu zwrócić uwagę, że jest też do zastosowania druga możliwość: w związku z tym, że w pierwszym głosowaniu dokonano wyboru dwóch kandydatów, to, jeśli komisja wyrazi taką wolę, można ponownie zgłaszać kandydatów na to jedno stanowisko. Myślę więc, że komisja powinna sama zdecydować, czy chce w następnym głosowaniu dokonywać wyboru spośród kandydatów, którzy uczestniczyli w głosowaniu pierwszym, czy od początku zgłaszać kandydatów na jedno już stanowisko wiceprzewodniczącego. O tym sami państwo musicie zdecydować, bo są dwie możliwości.(Wypowiedzi w tle nagrania)
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję, Pani Dyrektor.
Gratuluję serdecznie zwycięstwa panom senatorom Bernardowi Drzęźli i Edmundowi Wittbrodtowi. Cieszę się z tego wyniku w pierwszym głosowaniu i cieszę się z tego, że będę mógł z panami współpracować.
Głosujemy zatem i teraz podejmujemy decyzję w sprawie trzeciego zastępcy. Ponieważ możemy wybrać trzech, proponuję, jeśli państwo też tak uważacie, żebyśmy rozstrzygnęli pomiędzy dwoma kandydatami, którzy startowali w pierwszej turze.
Czy są inne zdania na ten temat? Nie ma.
Wobec tego przyjęliśmy, że do drugiej tury przechodzą dwaj panowie Mi
eczysław Mietła i Władysław Mańkut.Proszę zatem przygotować kartki do głosowania, proszę.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)(
Głos z sali: Ja bym proponowała w związku z tym, że jest głosowanie tajne, żeby wpisali to sekretarze.)Sekretarze jednak. Proszę więc to wpisać.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Panowie Wiceprzewodniczący, proszę do pracy.
(
Głos z sali: Tak jest)Panie Wiceprzewodnicz
ący Wittbrodt, proszę do pracy.(Wypowiedzi w tle nagrania)
Wybór został dokonany.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Proszę państwa, tym razem karta będzie ważna wtedy, kiedy będzie tylko jedno skreślenie. Wybieramy jednego kandydata, mamy więc prawo postawić ty
lko jeden znak "x".(Brak nagrania)
...przedstawiła protokół w składzie takim, jak poprzednio. Do wyborów przystąpili senator Mietła i Mańkut. Oddano 13 głosów, wszystkie ważne. Za wyborem senatora Mieczysława Mietły głosowało 7 osób, a za wyborem senat
ora Władysława Mańkuta - 6.Panowie, tak jak siedzicie, jesteście... No jednym głosem ktoś z was musiał wygrać, ale gratuluję wam obydwu.
(
Głos z sali: Całe szczęście, że była nieparzysta liczba głosujących.)Tak. Gratuluję wam obydwu, bo co tutaj wiele ukrywać, szliście równo. Wobec tego do pracy zapraszam pana Mieczysława Mietłę: mamy tutaj jeszcze jedno krzesło. A więc mamy gotowy zespół.
No tak, ale w takim układzie, proszę państwa, wszystkie miejsca mamy już właściwie prawie obsadzone, bo w trzeciej grupie jest pan senator Mietła.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Senator Mietła jest w trzeciej grupie...
(
Głos z sali: Ale chciałby być w drugiej.)...a chciałby być w drugiej?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
No to sprawa jest już załatwiona. Pan senator Wittbrodt prze
chodzi do grupy trzeciej, a pan senator Mietła przechodzi na miejsce pana senatora Wittbrodta do grupy drugiej. Dobrze?Panie Edmundzie, odpowiada to panu?
(Senator Edmund Wittbrodt
: Tak, bo to jest oświata...)Aha, no to dobrze. Wszystko jasne? Załatwione? Nie ma sprzeciwów? Dziękuję.
Wobec tego mamy omówiony punkt drugi, związany z powołaniem grup roboczych i określeniem ich zakresu działania.
(
Głos z sali: Co do sprawy organizacyjnej, to chciałbym zapytać, czy my nie ustalimy stałego terminu posiedzenia komisji, czy będzie taki mieszany? O to chciałbym zapytać.)No możemy w tej chwili to omówić. Sądzę, że komisja w całości na plenarne posiedzenia będzie się zbierała raz w tygodniu. Tak sądzę. Jaki dzień odpowiadałby państwu?
(
Głos z sali: Ja myślę, że wtorek jest chyba najlepszy.)(
Wypowiedź poza mikrofonem)Siódmy. Tak, pan senator zawsze wymyśli coś fantastycznego.
(
Głos z sali: Siódma rano czy wieczorem?)Siódmy dzień, po nieszporach. (Wesołość na sali
)Proszę bardzo. Wtorek, tak?
(
Głos z sali: Ja bym proponował...)Wtorek albo piątek.
(
Głos z sali: Jeżeli już, to wtorek, ponieważ my pracujemy w terenie i nie zdążymy przyjechać do Warszawy. Proszę jednak, aby była albo środa, albo...)Tak, ale w środę będą normalnie posiedzenie Senatu.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
A więc albo wtorki, albo piątki.
(
Głos z sali: Dla mnie piątek jest w tej chwili wykluczony, bo ja mam właśnie w piątki zajęcia dydaktyczne.)No to zróbmy je we wtorki po południu. Sądzę, że wtedy większość z nas będzie mogła dojechać. Gdybyśmy t
o zrobili...(
Wypowiedź poza mikrofonem)O której?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)O 16.00, 17.00? Wtorki, 16.00?
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Wtorek o godzinie 17.00, dobrze.
No, ale proszę państwa, to będzie plenarne posiedzenie, a więc ono musi być przygotow
ane przez grupy robocze.(
Głos z sali: No tak, tylko jest pytanie: czy będziemy zdążać na to już najbliższe środowe, czy będziemy się przygotowywać z tygodniowym wyprzedzeniem? Tego nie wiemy.)No w tej chwili jest kampania wyborcza, sądzę więc, że nie ma
takiego nasilenia. Mamy jedną sprawę kirgiską, którą jak sądzę, załatwimy dzisiaj, bo dzisiaj musimy się w jej sprawie wypowiedzieć lub nie powiedzieć nic. Natomiast na następne będziecie już panowie... Myślałem, że jakaś dziewczyna będzie jednak w tym zarządzie, a tutaj nie ma żadnej. A więc panowie, że tak powiem, będziecie musieli podejmować decyzje i przygotowywać zawsze posiedzenia na następny tydzień, prawda? Bo jeśli my będziemy się spotykać we wtorki, to będziemy brali urobek z poprzedniego tygodnia.(Senator Edmund Wittbrodt
: Czy można?)Proszę.
Senator Edmund Wittbrodt:
Ja bym proponował, żebyśmy, że tak powiem, nie brnęli dalej w te detale, bo musimy zobaczyć, jakie będą potrzeby.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Bo myślę, że tak samo trzeba będzie ustalić procedury, w jaki sposób będą przekazywane materiały, w jakim rytmie, trybie itd. To będzie dobrane w na
jbliższym czasie, ale dzisiaj wystarczy, że powiemy jak dotąd, że będą to najprawdopodobniej wtorki o godzinie 17.00, i na tym bym proponował poprzestać.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Czy są inne zdania? Nie ma. Dziękuję.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Tak, w środę jest posiedzenie Senatu, czyli spotykamy się w dzień poprz
edzający. No więc wstępnie ustaliliśmy tę sprawę.Teraz przechodzimy do drugieg
o punktu: omówienie projektu stanowiska rządu w sprawie propozycji...Nie ma jeszcze przedstawiciela ministerstwa, tak?
(
Wypowiedź poza mikrofonem)To tak, ale...
(
Wypowiedź poza mikrofonem)Nie ma referującego. To zrobimy w takim razie pięć minut przerwy, proszę bardzo.
(Przerwa w obradach)
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Przystępujemy do omawiania kolejnego punktu, którym jest omówienie projektu stanowiska rządu w sprawie decyzji Rady i Komisji w sprawie zawarcia Protokołu do Umowy o Partnerstwie i Współpracy między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi z jednej strony a Republiką Kirgiską z drugiej... Nie będę czytał całego tytułu. Skoro jednak rząd nie dostarczył nam pełnych materiałów, poprosimy jedynie o przedstawienie tego zagadnienia, poinformowanie senatorów o sprawie, której to dotyczy, a naszą opinię wydamy ewentualnie wtedy, kiedy uzyskamy potrzebny do tego pełny, omawiający te sprawy materiał źródłowy.
Witam, przepraszam zresztą, że tego od razu nie uczyniłem, przedstawicielkę rządu, panią Kołecką.
Proszę bardzo.
Zastępca Dyrektora Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Kołecka:
Dzień dobry państwu.
Beata Kołecka, ja jestem wicedyrektorem Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych i tym samym również odpowiadam za problematykę stosunków wewnętrznych Unii Europejskiej.
Chciałabym zacząć od wyrażenia ubolewania, że ten dokument nie dotarł do Senatu na czas, jakkolwiek został we właściwym trybie przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych przekazany do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Zawarcie tego protokołu o rozszerzeniu stosowania Umowy o Partnerstwie i Współpracy między Wspólnotami Europejskimi i państwami członkowskimi z jednej strony a Republiką Kirgiską z drugiej strony jest w zasadzie posunięciem technicznym, niemniej jednak jest dla nas również konieczne, aby to porozumienie obejmowało bez żadnych wątpliwości także Polskę i pozostałe nowe państwa członkowskie. Samo porozumienie zostało zawarte w 1995 r., weszło w życie w lipcu 1999 r., czyli przed akcesją Polski do Unii Europejskiej, i jak to wynika z zobowiązań, postanowień Aktu Akcesyjnego, który stanowi załącznik do Traktatu Akcesyjnego z 16 kwietnia ubiegłego roku, nowe państwa członkowskie są zobowiązane do przystąpienia na warunkach ustanowionych w tym akcie do umów i konwencji porozumień zawartych lub tymczasowo stosowanych przez państwa członkowskie i Wspólnotę z państwami trzecimi. Sam protokół ma charakter bardzo techniczny, dlatego że w sumie ogranicza się on jedynie do rozszerzenia listy państw, w odniesieniu do których ma on zastosowanie. Także stanowi o tym, że protokół będzie dostępny w wersjach językowych nowych państw członkowskich. Są jeszcze drobne dostosowania instytucjonalne wynikające z wygaśnięcia umowy o Europejskiej Wspólnocie Węgla i Stali, co nie bardzo dotyczy rozszerzenia, ale po prostu zostało również załatwione przy okazji podpisywania protokołu związanego z rozszerzeniem. Dziękuję.
Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję, Pani Dyrektor.
Czy są pytania do przedstawiciela rządu? Proszę bardzo.
Proszę bardzo, pan senator Wittbrodt.
Senator Edmund Wittbrodt:
Jeżeli można, to ja tylko chciałbym się upewnić... Rzecz w tym, tak jak p
ani powiedziała, że jest to sprawa techniczna: państwa członkowskie Unii już w tym porozumieniu są, teraz doszły nowe państwa i wobec tego trzeba ten fakt potwierdzić. Nie mówiła pani natomiast jakby o substancji tego protokołu, czy nie? Tylko może króciutko, czego to dotyczy, jeżeli chodzi o substancję.Przewodnicząc
y Zygmunt Cybulski:Proszę bardzo, Pani Dyrektor.
Zastępca Dyrektora Departamentu Unii Europejskiej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Kołecka:
Tak, jeżeli chodzi o substancję, to Umowa o Partnerstwie i Współpracy między Wspólnotami Europejskimi i państwami członkowskimi a Kirgistanem, podobnie jak w wypadku pozostałych państw byłego Związku Radzieckiego, z którymi podobne umowy zostały zawarte, ustanawia warunki współpracy, dial
ogu politycznego czy współpracy gospodarczej, jakkolwiek na przykład nie stanowi strefy wolnego handlu. Jest to więc porozumienie dość generalne w swoim zakresie, które może być elastycznie interpretowane i także stopniowo wdrażane w życie. Dla nas nie oznacza to żadnych nowych i szczególnych obowiązków czy też obciążeń. Po prostu jest to związane z włączeniem się Polski do współpracy i dialogu. Tak że te porozumienia ustanawiają struktury współpracy między Unią Europejską a państwami trzecimi.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Dziękuję bardzo.
Czy jeszcze są inne pytania do pan
i dyrektor? Nie ma.Proszę państwa, ja wobec tego proponuję co następuje. My z wydaniem opinii poczekamy do otrzymania pełnego dokumentu. Jeżeli zaś termin minie, no to cóż, to rząd podziała bez naszej opinii, bo to ustawa rządowi umożliwia. Bę
dzie to jednak rzeczą no przykrą i chciałbym, żebyśmy w przyszłości tego unikali.Czy w tej sprawie są jeszcze uwagi? Nie ma.
Dziękuję, Pani Dyrektor.
I przechodzimy do punktu czwartego... Ale pana ministra Pietrasa jeszcze nie ma.
(
Wypowiedź poza mikrofonem)O godzin
ie 14.30, a mamy godzinę 13.00... Moje pytanie jest takie: czy odstąpimy od tego czwartego punktu i przełożymy go na następne spotkanie?(
Wypowiedź poza mikrofonem)Jakie jest zdanie państwa co do zmiany porządku?
(
Głos z sali: Tym bardziej, ze jest to informacja...)Tak, ale bardzo istotna, bo to...
(
Głos z sali: Popieramy.)Tak? Zatem odnosimy ten punkt do następnego spotkania.
Czy w sprawach bieżących ktoś by chciał zadać pytanie? Nie.
(
Głos z sali: Czy informacja o tym, gdzie jest sekretariat, biuro itd.?)Tak, informacja 259 i 261, tam leżą materiały...
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Czy są jeszcze jakieś sprawy?
Wobec tego podejmujemy decyzję, że odwołujemy spotkanie z panem m
inistrem. Proszę go o tym powiadomić, bo pan minister jest poza Warszawą, żeby się już nie spieszył na spotkanie z nami. Umówimy się na tę informację w innym terminie.(
Wypowiedź poza mikrofonem)W najbliższy wtorek?
(
Głos z sali: Niekoniecznie, ja bym na to nie liczył.)Niekoniecznie. Ja sądzę, że do najbliższego wtorku i tak materiału nie nazbieramy. Pozostaje nam wobec tego wtorek przed następnym spotkaniem Sejmu, czyli chyba 22 czerwca, tak?
(Wypowiedź poza mikrofonem)
Tak, wstępnie. Biuro państwa zawiadomi, gdyby zachodziła jakaś inna p
otrzeba. A więc tak wstępnie możemy ustalić.Nie wiem, dlaczego, ale tak sobie to wpisałem z dziwnym przeczuciem... (
Tak, ale to nie ma na to wpływu, bo wtedy 23 i 24 czerwca odbędzie się p
osiedzenie Senatu, 25 czerwca posiedzenie uroczyste... No to gdyby wcześniej zachodziła potrzeba, to oczywiście...(
Wypowiedź poza mikrofonem)To dwudziestego czwartego, tak? Tak.
(Wypowiedzi w tle nagrania)
Ale tak się składa, że ja bym chciał z kolei jeszcze poprowadzić to robocze spotkanie, a 24 czerwca wieczorem mam być w Pradze, gdzie jest spotkanie wł
aśnie tych krajów, które tworzą trzon wyszehradzki, spotkanie troszeczkę poszerzone. Miał pojechać tam pan marszałek, ale z pewnych względów organizacyjnych, podejrzewam, że chodzi o to uroczyste posiedzenie, poprosił, żebym ja tam pojechał.Proszę bardzo.
Senator Andrzej Anulewicz:
Dziękuję, Panie Przewodniczący.
Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi będzie miała w dniach 21-22 czerwca posiedzenie wyjazdowe poza Warszawą, dlatego, jeśli można, prosiłbym, żeby posiedzenie komisji 22 czerwca odbyło się w późnych godzinach popołudni
owych. Dziękuję.Przewodniczący Zygmunt Cybulski:
Tak, tak. Jak ustaliliśmy, spotkamy się dopiero o godzinie 17.00.
Dziękuję państwu. Do zobaczenia na następnym spotkaniu.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 15)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.