5. lipca 2005 r.

Na swoim posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Senatorowie zapoznali się z informacjami na temat nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Andrzej Bratkowski, dyrektor departamentu w tym resorcie Dobrosław Dowiat-Urbański, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek oraz Liliana Mikołajczak i Marcin Wereszczyński z tego resortu. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zdecydowała, że zarekomenduje Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy, przedłużającej o rok trwanie programu, którego celem jest tworzenie lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

Program funkcjonuje od 2004 roku na mocy ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych. Stwarza on możliwość dofinansowania przedsięwzięć inwestycyjnych samorządów gminnych, których celem jest tworzenie lokali socjalnych.

Pomoc - w postaci bezpośredniego dofinansowania - udzielana jest w wysokości do 35% kosztów przedsięwzięcia. O tym, czy dofinansowanie zostanie przyznane, decyduje specjalny międzyresortowy zespół.

Przedłużenie programu (do 31 grudnia 2006 r.) oraz usunięcie z ustawy zapisu, że budżet programu nie może przekroczyć kwoty 50 mln zł, umożliwi przeznaczenie na dofinansowanie budownictwa socjalnego dodatkowych środków, jeżeli takie znajdą się w budżecie (np. w wyniku mniejszych wydatków na inne cele).

Ustalono, że sprawozdanie komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych przedstawi Izbie senator Aleksandra Koszada.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o drogach publicznych.

Na temat rozwiązań przyjętych w nowelizacji, która była projektem poselskim, wypowiadali się wiceminister spraw wewnętrznych i administracji J. Mazurek oraz wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie M. Wereszczyński, a także poseł sprawozdawca Jan Sztwiertnia. Ponadto wysłuchano uwag biura legislacyjnego odnoszących się do art. 2 nowelizacji sejmowej.

Celem rozpatrywanej ustawy było stworzenie rozwiązań prawnych umożliwiających radom gmin nadawanie nazw drogom wewnętrznym w rozumieniu ustawy o drogach publicznych. Wprowadzenie takiego rozwiązania, jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy, wynikało z postulatów środowisk samorządowych.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników. W ustawie o drogach publicznych zdefiniowano pojęcie "drogi publicznej" oraz pojęcie "ulicy". Przez drogę publiczną należy rozumieć drogę zaliczoną, na podstawie ustawy o drogach publicznych, do jednej z kategorii dróg, tj. dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych albo gminnych. Ulice leżące w ciągu dróg należą do tej samej kategorii, co te drogi.

Rozpatrywana nowelizacja przyznaje uprawnienia radom gmin do nadawania nazw nie tylko ulicom i placom będącym drogami publicznymi, ale również ulicom i placom będącym drogami wewnętrznymi w rozumieniu przywołanej ustawy. Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy lub placowi wewnętrznemu wymagać będzie zgody właścicieli terenów, na których są one zlokalizowane.

W dyskusji senator Elżbieta Streker-Dembińska zgłosiła propozycję wprowadzenia do sejmowej nowelizacji 2 poprawek dotyczących art. 2. W głosowaniu uzyskały one akceptację Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator E. Streker-Dembińską.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej.

Opinię na temat ustawy, która była projektem poselskim, przedstawił w imieniu rządu wiceminister spraw wewnętrznych i administracji J. Mazurek oraz towarzysząca mu dyrektor L. Mikołajczak. Wysłuchano także informacji posłanki sprawozdawczyni Elżbiety Bolek. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja wprowadza obowiązek umieszczania tablic z godłem na budynkach m.in. administracji rządowej i terytorialnej. Przyjęte zmiany przewidują umieszczenie tablic z godłem na budynkach siedzib m.in. organów administracji rządowej, wojewódzkiej, powiatowej i gminnej, sądów, wojska, policji i straży granicznej. Nowelizacja zakłada też upoważnienie dla prezydenta do ogłaszania - w drodze rozporządzenia - żałoby narodowej. Obecnie żałobę ogłasza Rada Ministrów, a prezydent zarządza opuszczenie flagi państwowej do połowy masztu. Było tak m.in. po śmierci papieża Jana Pawła II. Nowelizacja obie te kompetencje przyznaje głowie państwa. W opinii posłów, nowela uporządkuje i ujednolici zasady używania symboli narodowych.

W dyskusji propozycję wprowadzenia 2 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej zgłosił senator Stanisław Huskowski. Dotyczyła ona skreślenia pkt 5 w art. 1 oraz zmiany będącej tego konsekwencją i była zbieżna z sugestią biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poparła proponowany wniosek. Ustalono, że przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej wraz z rekomendowanymi przez komisję poprawkami zaproponuje Izbie senator S. Huskowski.

Ponadto senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej.

Senatorowie wysłuchali informacji na temat rozwiązań przyjętych w noweli sejmowej przekazanych przez przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji: wiceministra J. Mazurka, dyrektorów L. Mikołajczak i M. Wereszczyńskiego oraz radcę ministra Lidię Panasiuk, a także posła sprawozdawcę Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego, zastępca głównego inspektora sanitarnego Seweryna Jurgielańca, zastępcę głównego inspektora transportu drogowego Tomasza Połcia i Beatę Czajkę z Ministerstwa Gospodarki i Pracy. Ponadto zapoznano się z opiniami przedstawicieli inspektoratów sanitarnych, m.in. z Warszawy i Łodzi, związków zawodowych pracowników ochrony zdrowia, Marka Nawary ze Związku Województw RP i sekretarza generalnego Związku Powiatów Polskich Rudolfa Borusiewicza. Swoje uwagi do nowelizacji sejmowej zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Sejm dokonał zmian w ustawach w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej. Dotyczy to przede wszystkim przekazania marszałkom województw lub starostom poszczególnych kompetencji z zakresu administracji publicznej, dotychczas leżących w gestii wojewodów.

Zadania przypisane wojewodzie powinny ograniczać się do działań m.in. z zakresu nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, związanych ze strategicznymi interesami państwa, z bezpieczeństwem i porządkiem publicznym, kwestiami obywatelstwa i cudzoziemców. Pozostałe zadania, przypisane obecnie wojewodom, zostaną przekazane samorządom województw; ponadto niektóre dotychczasowe zadania i kompetencje wojewodów zostaną przejęte przez samorząd powiatowy.

Przekazanie kompetencji samorządowi województwa dotyczy m.in. udzielania zezwolenia na remont lub budowę grobów i cmentarzy wojennych; prowadzenia rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych; przyjmowania zawiadomień o wpisaniu fundacji do Krajowego Rejestru Sądowego; zaliczania w uzasadnionych wypadkach niektórych gmin do innego okręgu podatkowego; ustalania miejscowości, w których pobiera się opłatę miejscową; sprawowania nadzoru nad gospodarką leśną.

Nowe zadania samorządów mają być finansowanie dotacjami udzielanymi przez administrację rządową.

Po wstępnym rozpatrzeniu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w podziale zadań i kompetencji administracji terenowej Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła kontynuować prace na kolejnym posiedzeniu, 12 lipca br.