Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1305) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (136.)

oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia (160.)

w dniu 19 maja 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o finansowym wsparciu tworzenia w latach 2004-2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych.

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 58)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Zbyszko Piwoński)

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Obie komisje otrzymały zlecenie rozpatrzenia ustawy dotyczącej wsparcia na rzecz budownictwa socjalnego. Rozpatrywaliśmy ją na odrębnych posiedzeniach, przedstawione zostały sprawozdania, a dzisiaj w czasie debaty padł jeden dodatkowy wniosek.

Obydwie komisje poparły wniosek o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Dlatego w pierwszej kolejności oczywiście poddam pod głosowanie ten pierwszy wniosek, ale żeby nie zamykać sprawy, zwracam się z takim oto pytaniem: czy mielibyście państwo jakieś wątpliwości, pytania... Ale autora wniosku nie widzę.

(Głos z sali: Autorów.)

Autorów, tak.

Proszę bardzo.

Senator Andrzej Spychalski:

Panie Przewodniczący, z racji tego, że jestem sprawozdawcą tej ustawy, podjąłem już spore prace rozpoznawcze w terenie i muszę powiedzieć, że oczekiwanie na szybkie przygotowanie tej ustawy ze strony samorządów jest ogromne. W związku z tym, mimo że już w trakcie posiedzeń komisji także zgłaszaliśmy drobne wątpliwości co do tej ustawy, w imię interesu nadrzędnego, związanego z potrzebą szybkiego przygotowania tej ustawy i skrócenia czasu przygotowywania tych projektów do oceny przez powoływaną komisję, wnioskowałbym, byśmy przyjęli tę ustawę bez poprawek i potraktowali to w taki sposób, że jest to ustawa pilotażowa. Dziękuję.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Proszę, Pani Przewodnicząca.

Senator Krystyna Sienkiewicz:

Jako drugi sprawozdawca również proszę o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Kalendarz prac Sejmu jest bowiem tak skonstruowany, iż co najmniej o miesiąc, i to jest bardzo prawdopodobne, zostałoby odroczone rozpatrzenie poprawek w Sejmie; na najbliższym posiedzeniu Sejm będzie zajmował się wyłonieniem rządu, następnie okres oczekiwania na podpis prezydenta. To wszystko spowoduje... wręcz zawiedzie nadzieje gmin, które tego oczekują. Każde z nas niezależnie od siebie prowadziło w gminach takie badania sondażowe i wie, że ich oczekiwanie jest ogromne, a czas pracuje na niekorzyść, bo przecież ta ustawa w grudniu 2005 r. kończy swój żywot. Dziękuję.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Janowski.

Senator Mieczysław Janowski:

Dziękuję bardzo.

Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!

W czasie dyskusji nad tą ustawą, gdy analizowała ją Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, stawiałem kilka kwestii, pan minister pamięta. Rozumiem, że ta wersja, którą proponują trzej panowie senatorowie, idzie w przeciwnym kierunku, bo, jak dobrze pan minister pamięta, ja nawet sugerowałem, żeby za zgodą ministra ten okres mógł być skrócony.

(Przewodniczący Zbyszko Piwoński: Skrócić.)

I proszę, żeby pan minister zechciał wyrazić swoją opinię w tej kwestii.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Bardzo proszę, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański:

Ten wniosek, który został przedstawiony na plenarnym posiedzeniu Senatu, zmierza w odmiennym kierunku. Wtedy, jak pamiętam, pan senator proponował, aby za zgodą ministra infrastruktury była możliwość wcześniejszego zbywania obiektów bądź przeznaczenia ich na inne cele wcześniej niż przed piętnastoleciem.

Ten wniosek i jego pochodne - wykreślenie ust. 1 i te dwa kolejne, spowodowane tym, że wykreśla się ust. 1 w dalszych zapisach - mówią o tym, że nie zakazuje się gminom zbywania tych obiektów w ogóle, ale właściwie ogranicza się ich samorządność, bo nawet po okresie piętnastu lat gminy nie będą miały prawa do zbywania tego obiektu, mimo że ze swoich środków zaangażują, załóżmy, 65% własnych pieniędzy. Ustawodawca, powiedzmy, zakaże im przeznaczać cokolwiek, bo być może dalszą konsekwencją będzie też niepewność, czy po pięciu latach będzie to możliwe.

Dlatego ja też prosiłbym, żeby tą ustawę przyjąć bez poprawek, mimo że kwota, która po prostu jest, jest trochę odmienna od proponowanej przez rząd, ale z uwagi na czas, który jest nam potrzebny... zwłaszcza że zespół potrzebuje dziewięćdziesięciu dni na ocenę i zebranie tych wniosków, i wtedy można już mówić o wrześniu. A my chcielibyśmy, żeby we wrześniu rozpoczęły się prace adaptacyjne, bo po krótkich pracach adaptacyjnych jest możliwe, że już w grudniu część bezdomnych będzie mogła zamieszkać w tych lokalach, schroniskach. Natomiast przedłożenie poprawki powoduje, że musimy to skierować i do komisji sejmowej, i na debatę plenarną, i mamy wydłużenie, jak już pani senator powiedziała, możliwe nawet o miesiąc.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Wprawdzie dość jednoznacznie...

Przepraszam, pan senator.

Senator Stanisław Huskowski:

Ja tylko chciałbym podzielić się taką uwagą, otóż moim zdaniem, mimo że intencją wnioskodawców było zablokowanie możliwości zbycia takich budynków nawet po piętnastu latach... to w moim przekonaniu ich poprawka zmierza w przeciwnym kierunku: jeżeli skreślimy ust. 1 w art. 10, to gmina będzie mogła już po pięciu latach sprzedawać ten...

(Głos z sali: Pod warunkiem, że wybuduje...)

Oczywiście, że tak.

Wydaje mi się, że ta propozycja zgłoszona przez trzech senatorów niezupełnie odpowiada ich intencjom, przynajmniej tym wyrażonym przez pana mecenasa, przez pana senatora.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że wszystkie wypowiedzi były jednoznaczne, zmierzające do tego, ażebyśmy jednak w interesie zainteresowanych przyjęli tę ustawę szybciej, bez poprawek, zważywszy na to, że intencja...

Tym razem zwracam się już do jednego z autorów tej poprawki, bo w międzyczasie przybył pan senator Dzido. Nie słyszał pan naszej wymiany zdań...

(Senator Henryk Dzido: Nie mogłem, bo... przed czasem z drugiej komisji... trzydzieści minut po przerwie.)

No, nie wiem, czy upłynęło już trzydzieści...

(Senator Henryk Dzido: ... tak, tak... po czasie, Panie Przewodniczący.)

Upłynęło już.

Senator Henryk Dzido:

Jeżeli można... Oczywiście popieram wniosek, poprawkę, którą złożyliśmy. Poprawka zmierza do wyeliminowania z tej ustawy możliwości sprzedaży...

(Przewodniczący Zbyszko Piwoński: Przepraszam, poproszę do mikrofonu.)

...sprzedaży budynków czy lokali wybudowanych przy użyciu środków publicznych w ogóle. Oczywiście może przyjść taki czas, że te lokale będą mogły być sprzedawane, ale wówczas będzie to wymagało rozwiązań ustawowych. Ust. 2, o którym mówił pan senator, mówi o sytuacji zgoła odmiennej, on mówi, że nie wolno zbywać tych lokali, ale jeżeli po pięciu latach gmina zechce je zbyć, to może to zrobić, jeżeli zorganizuje, odtworzy taką samą substancję na terenie gminy. Czyli jeżeli chcą zbyć budynek czy segment, to muszą w tej gminie zbudować taką samą liczbę miejsc noclegowych czy socjalnych. Takie jest rozwiązanie.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Jeżeli pan senator pozwoli, ja rozumiem... słyszeliśmy tam wypowiedź pana senatora i teraz pan senator to powtórzył, my wcześniej wymienialiśmy już zdania na ten temat. A w czasie debaty na posiedzeniu komisji padł nawet przeciwny wniosek: panowie senatorowie zgłaszali, że tych piętnaście lat jest okresem zbyt długim, i była nawet taka sugestia, czy nie należałoby po znacznie krótszym okresie za zgodą ministra... Myślę, że wszystkie argumenty już padły, państwo senatorowie wyrazili swoje opinie, pan minister również, w tej chwili miał jeszcze możliwość wyrażenia ponownie swojej opinii pan senator Dzido.

Przejdę zatem do głosowania. Najdalej idącym wnioskiem jest przyjęcie ustawy bez poprawek, jeżeli ten wniosek nie zostanie przyjęty, przejdziemy do kolejnego głosowania.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej ustawy bez poprawek, proszę o podniesienie ręki do góry?

(Głos z sali: Jednogłośnie?)

Zaraz się okaże.

(Głos z sali: Przepraszam bardzo.)

(Głos z sali: Jedna osoba nie głosowała.)

Czyli kto jest za? (18)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał? (0)

(Rozmowy na sali) (Wypowiedzi w tle nagrania)

Czyli przyjęta jednogłośnie. Dziękuję bardzo.

Stwierdzam, że połączone komisje jednogłośnie zaopiniowały pierwotnie zgłaszany wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek, i to zarekomendujemy Senatowi.

Mieliśmy dwóch sprawozdawców, pan senator Spychalski i pani senator Sienkiewicz. Pani senator...

(Rozmowy na sali)

(Głos z sali: Przybył pan Spychalski.)

(Głos z sali: To ja proponuję...)

Słucham?

(Senator Krystyna Sienkiewicz: Proponuję pana senatora Andrzeja Spychalskiego, zgodnie z kolejnością wystąpień był pierwszy, niech teraz w naszym imieniu... jeżeli się zgadza.)

Senator Andrzej Spychalski:

Zgadzam się, to zaszczyt z taką rekomendacją.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański: Czy mogę jeszcze?)

Proszę bardzo, Panie Ministrze.

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański:

Panie Przewodniczący, chciałbym podziękować Wysokim Komisjom. Chciałbym też zapewnić, że w momencie kiedy ustawa zostanie uchwalona i przejdzie do etapu podpisu przez prezydenta... A są z nią jeszcze związane trzy zarządzenia ministra infrastruktury, w tej chwili jesteśmy w końcowej fazie uzgodnień. I chcielibyśmy, aby z wejściem w życie ustawy były gotowe też rozporządzenia oraz by gminy zaczęły składać wnioski, abyśmy we wrześniu mogli je rozstrzygnąć i przyznać pieniądze poszczególnym gminom.

I dlatego prosiłbym również państwa senatorów, aby w terenie propagowali tę propozycję. Dotyczy ona dotacji, a nie pożyczki, co ktoś z państwa proponował... no, przy pożyczce byłby problem z regionalną izbą obrachunkową, która wyrażałaby zgodę na zaciąganie zobowiązań powyżej 15%, a dzisiaj gminy mają problem, jeśli chodzi o zaciąganie kredytów. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

Jeszcze pan senator Janowski.

Senator Mieczysław Janowski:

Ja w nawiązaniu do wypowiedzi pana ministra... Jak pan minister widzi, kierowaliśmy się dobrem nadrzędnym. Jeszcze taka prośba. Otóż po moich konsultacjach widzę, że samorządy oczekują również na te rozporządzenia i chcielibyśmy, żeby one dotarły także do komisji, abyśmy mogli wyrazić opinię, jeżeli są jakieś elementy dyskusyjne. Myślę, że komisje są na tyle przygotowane merytorycznie, że jeżeli byłaby taka sugestia z państwa strony... bardzo ważne są te rozporządzenia...

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański: One są załącznikiem do ustawy, Panie Senatorze.)

Ale to są projekty.

(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański: Ale gdyby pojawiły się jakiekolwiek uwagi, to zwrócimy się do państwa z prośbą...)

(Przewodniczący Zbyszko Piwoński: My dysponujemy tymi projektami.)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Wiesław Szczepański:

One są dołożone do ustawy po prostu jako załączniki, ale gdyby pojawiły się jakiekolwiek uwagi, to postaramy się przekazać je w celu zaopiniowania.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

Rozumiem, że intencją nas wszystkich jest jak najszybsze wdrożenie tej ustawy.

Dziękuję. I na tym kończymy wspólne posiedzenie.

(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 09)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Barbara Zielińska
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów