16 września 2004 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

W tematykę rozpatrywanej ustawy sejmowej wprowadził senatorów przewodniczący komisji senator Zbyszko Piwoński. Następnie dyrektor Departamentu Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury Zdzisław Żydak uzasadnił potrzebę przyjęcia omawianej tzw. małej nowelizacji. Głos zabrał także Józef Bajor, naczelnik Wydziału ds. Utrzymania Zasobów Mieszkaniowych oraz TBS w Departamencie Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury. Ponadto zapoznano się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Senator Z. Piwoński skierował do przedstawiciela biura pytanie dotyczące wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Z uwagami biura legislacyjnego zgodził się dyrektor Z. Żydak.

W dyskusji senator Aleksandra Koszada poruszyła kwestię nakładania nowelizacją dodatkowych obciążeń na powiaty, których kondycja finansowa i tak jest bardzo słaba.

Senator Stanisław Huskowski pytał o prace nad kompleksową nowelizacją omawianej ustawy.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej jednogłośnie postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki, zbieżnej z propozycją biura legislacyjnego, dotyczącej skreślenia w art. 1 w pkt 4 w ust. 3 wyrazów "z zastrzeżeniem art. 3". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Andrzeja Spychalskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W problematykę rozpatrywanej nowelizacji wprowadził przewodniczący komisji, sygnalizując problemy legislacyjne związane ze zbyt późnym wprowadzeniem zmian do omawianej ustawy.

Celem rozpatrywanej nowelizacji sejmowej była nowelizacja ustawy z 28 listopada 2003 r. zmieniającej ustawę o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw w okresie jej vacatio legis. Ta technika legislacyjna, dopuszczana przez zasady techniki prawodawczej tylko wyjątkowo, w tym wypadku miała przywrócić prawidłowy stan prawny w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 24 marca br.

Senatorowie wysłuchali także p.o. dyrektora Departamentu Regulacji Rynku Nieruchomości w Ministerstwie Infrastruktury Katarzyny Szarkowskiej, która uzupełniła informacje przewodniczącego dotyczące nowelizacji oraz wyjaśniła przyczyny wydłużonego postępowania legislacyjnego w Sejmie.

Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, w której wskazano na skomplikowany stan prawny, jaki zaistniał w obecnej sytuacji, oraz omówiono okoliczności faktyczne wpływające na niemożność na tym etapie postępowania legislacyjnego wprowadzenia rozwiązania prawidłowego legislacyjnie i nieprzedłużającego istnienia wadliwego stanu prawnego.

Głos zabrał senator Z. Piwoński, który zasugerował możliwości wyjścia z tej trudnej sytuacji prawnej. Z argumentacją biura legislacyjnego zgodziła się przedstawicielka resortu infrastruktury, która wskazała na jeszcze inne wątpliwości związane z wadliwością omawianego aktu. Poparła ona zapis zaproponowany przez legislatora, dotyczący wejścia w życie ustawy.

W dyskusji przedstawicielka biura legislacyjnego zwróciła uwagę, że zaproponowany zapis wejścia w życie ustawy z mocą wsteczną w zasadzie nie rozwiązuje tego skomplikowanego problemu. Odmienny pogląd na ten temat wyraziła dyrektor K. Szarkowska, która naświetliła praktyczny aspekt dokonanych zmian.

Przewodniczący komisji, podsumowując dyskusję, zaproponował dwie możliwości wyjścia z tego legislacyjnego impasu: przyjęcie ustawy bez poprawek lub zgłoszenie poprawki ze świadomością jej wadliwości.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej podjęła decyzję o wprowadzeniu proponowanej poprawki, zgodnie z którą art. 2 otrzymuje brzmienie: "Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od dnia 21 września 2004 r.". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący komisji senator Z. Piwoński zasygnalizował dwie kwestie, jakimi w najbliższym czasie będzie zajmowała się komisja.

Pierwsza to wspólne posiedzenie z Komisją Polityki Społecznej i Zdrowia, dotyczące redukcji kosztów w ochronie zdrowia, druga dotyczyła specjalnego posiedzenia komisji z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na temat planów zagospodarowania przestrzennego i związanych z ich brakiem kłopotów z dopłatami z Unii Europejskiej do zalesiania.

Senator A. Spychalski zasygnalizował problem dotyczący centralizacji dochodów w Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych, a w szczególności odebrania wpływów z rejonowych przedsiębiorstw drogowych w powiatach.

Senator A. Koszada poparła propozycję odbycia wspólnego posiedzenia z Komisją Polityki Społecznej i Zdrowia i zaproponowała dodanie do porządku obrad połączonych komisji kwestii restrukturyzacji zadłużonych placówek służby zdrowia.

Ponadto przewodniczący poinformował o nowych formach współpracy Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej z organizacjami samorządowymi