11 maja 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili dyrektor i wicedyrektor Departamentu Wyznań i Mniejszości Narodowych Andrzej Czohara i Andrzej Pieniążek. Rozpatrywana nowelizacja była projektem poselskim. W imieniu wnioskodawców projekt rekomendował poseł Eugeniusz Czykwin. Wysłuchano także uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Przedmiotem nowelizacji sejmowej było określenie właściwości organów administracji w sprawach odbioru powiadomień o zmianie siedziby oraz osób wchodzących w skład kierowniczych organów wykonawczych kościoła lub związku wyznaniowego, dostosowanie do konstytucji przepisów dotyczących wydawania rozporządzeń, ujednolicenie pojęć zawartych w ustawie z innymi ustawami, procedury likwidacji kościoła lub związku wyznaniowego. W nowelizacji przewidziano także przywrócenie terminu do występowania przez kościelne osoby prawne z wnioskami o wszczęcie postępowania regulacyjnego mającego na celu uregulowanie ich spraw majątkowych.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania wybrano senatora Grzegorza Matuszaka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

W imieniu rządu stanowisko w sprawie ustawy uchwalonej przez Sejm przedstawił wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Marek Szczepański. Wysłuchano także informacji posła sprawozdawcy Kazimierza Sasa, zapoznano się z opiniami prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Mirosława Mirka, Magdaleny Garbacz z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych oraz Ewy Swendowskiej, dyrektor departamentu w resorcie gospodarki. Szereg uwag szczegółowych zgłosiło biuro legislacyjne.

Celem uchwalonej przez Sejm nowelizacji było, z jednej strony, dostosowanie przepisów ustawy nowelizowanej do zadań agencji w zakresie realizacji programów finansowanych ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, z drugiej zaś - modyfikacja jej przepisów w związku z dotychczasową praktyką ich stosowania. Rozpatrywana ustawa zawierała m.in. postanowienia dotyczące bezpośredniego udzielania przez ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie wspierania eksportu pomocy finansowej stanowiącej pomoc publiczną, udzielania pomocy finansowej przez agencję, a także zasad jej gospodarki finansowej.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Uwzględniały one uwagi senackiego biura legislacyjnego, a także zastrzeżenia zgłaszane przez przedstawicieli PARP i Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wybrano senatora Zbigniewa Gołąbka.