6 kwietnia 2004 r.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa oraz innych ustaw.

Nowelizację, która była projektem rządowym, rekomendował upoważniony przez Radę Ministrów wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jerzy Mazurek, któremu towarzyszyli dyrektorzy Departamentu Administracji Publicznej oraz Departamentu Prawnego w tym resorcie Dorota Żebrowska i Andrzej Rudlicki. Ponadto komisja zapoznała się z opinią z kierownika Krajowego Biura Wyborczego Kazimierza Czaplickiego oraz wysłuchała uwag przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa zmierzała do dostosowania polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej w sprawie określenia szczegółowych zasad korzystania z prawa do głosowania i kandydowania w wyborach lokalnych dla obywateli Unii zamieszkałych w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 poprawek do nowelizacji sejmowej. Na sprawozdawcę wybrano senator Aleksandrę Koszadę.

W przyjętym stanowisku zaproponowano m.in., by mieszkający w Polsce obywatel jednego z państw Unii Europejskiej, choć nie jest obywatelem polskim i został w swoim kraju pozbawiony czynnego prawa wyborczego, mógł głosować w Polsce w wyborach do rad gmin. Sejm odebrał takim osobom prawo wybierania, co Urząd Komitetu Integracji Europejskiej uznał za niezgodne z przepisami UE.

Komisja zaproponowała również, by obywatele Unii na stałe zameldowani na terenie Polski mogli wpisać się do stałego rejestru wyborców nawet na dzień przed wyborami. Sejm uznał, że rejestracja wyborców kończyłaby się rok przed głosowaniem.

W dyskusji senatorowie nie mieli wątpliwości, że przepisy noweli mówiące o prawie do udziału w wyborach obywateli UE, którzy nie są obywatelami polskimi, są zgodne z konstytucją. Podkreślano, że taką wymowę ma większość ekspertyz przygotowanych przez specjalistów. Wątpliwości tego typu zgłaszano podczas prac sejmowych.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o Narodowym Planie Rozwoju.

Ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister gospodarki, pracy i polityki społecznej, w imieniu którego głos zabrała podsekretarz stanu w tym resorcie Krystyna Gurbiel. Na temat ustawy wypowiadał się także dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej w tym ministerstwie Piotr Żuber. Zapoznano się także z opiniami sekretarza generalnego Związku Powiatów Polskich Rudolfa Borusiewicza oraz z uwagami przedstawiciela biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa zakłada stworzenie ram prawnych dla wykorzystywania środków finansowych pochodzących ze źródeł krajowych oraz z Unii Europejskiej, przeznaczonych na wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, a także na zapewnienie spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej kraju, poprzez pryzmat regionów z krajami należącymi do Unii Europejskiej.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej opowiedziała się za wprowadzeniem 6 poprawek do rozpatrzonej ustawy o Narodowym Planie Rozwoju. Ustalono, że w imieniu komisji ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Zbyszko Piwoński.

Ponadto senatorowie, ze względu na zapisy dotyczące dochodów gmin, opiniowali podczas posiedzenia komisji ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Chodziło tu o zmniejszenie wpływów w postaci podatku od środków transportu.

Komisja wysłuchała opinii wiceministra infrastruktury Witolda Górskiego, któremu towarzyszyli wicedyrektor Departamentu Transportu Drogowego w tym resorcie Andrzej Bogdanowicz i główny specjalista Jerzy Król. Odpowiadając na pytania senatorów dotyczące skali pomniejszenia tych wpływów, przedstawiciele resortu infrastruktury stwierdzali, że nie będą to znaczne kwoty, ale dokładnie da się to oszacować na początku przyszłego roku, już po pewnym okresie obowiązywania nowelizacji.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej omówiono postulaty i stanowisko przyjęte na XXV Zgromadzeniu Ogólnym Związku Miast Polskich, odnoszące się do reformy świadczeń rodzinnych. Samorządy obawiają się związanych z nią problemów organizacyjnych.

Na wątpliwości z tym związane odpowiadał wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej Cezary Miżejewski, a także dyrektor i wicedyrektor Departamentu Świadczeń Rodzinnych w tym resorcie Alina Wiśniewska i Janina Szumlin. W opinii przedstawicieli resortu nie należy się obawiać, że wystąpią jakieś problemy z tym związane.