5 stycznia 2004 r.
Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Komisja zaopiniowała następujące części ustawy:
część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
część 17 - Administracja Publiczna
część 34 - Rozwój Regionalny
część 43 - Wyznania Religijne
część 49 - Urząd Zamówień Publicznych
część 51 - Urząd Służby Cywilnej
część 75 - Rządowe Centrum Legislacji
część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe
część 82 - Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego
część 86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze
zał. nr 5 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
część 83 - Rezerwy celowe
część 85 - Budżety wojewodów.
Po zapoznaniu się z materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęła wnioski, które zostały zawarte przedstawione w opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:
<<I. Propozycje poprawek
1)
2)
3)
II. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej komisja zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian>>.
Senator Zbyszko Piwoński został powołany na sprawozdawcę opinii w sprawie ustawy budżetowej na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 7 stycznia br.
Następnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Dakowski, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz poseł sprawozdawca Robert Smoleń. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Dotyczyły one m.in. wprowadzonych do ustawy zgłoszonych w Sejmie w drugim czytaniu poprawek odnoszących się do głosowania korespondencyjnego, co spowodowało niespójność ustawy. Niekonsekwentnie, zdaniem biura, została również rozwiązana kwestia obwodów głosowania w szpitalach, zakładach opieki społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych.
Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego. Określa ona zasady zgłaszania kandydatów na członków Parlamentu Europejskiego, tryb przeprowadzania w Rzeczypospolitej Polskiej wyborów do Parlamentu Europejskiego i zasady uczestniczenia w nich obywateli RP oraz innych obywateli Unii Europejskiej oraz zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej, warunki ważności wyborów, a także warunki sprawowania mandatu przez członka Parlamentu Europejskiego.
W dyskusji senatorowie zgłosili szereg zastrzeżeń i uwag do rozpatrywanej ordynacji, które następnie w postaci wniosków zostały poddane pod głosowanie. W jego wyniku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować senatowi wprowadzenie 43 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Aleksandra Koszada.
Komisja przyjęła m.in. poprawki likwidujące możliwość głosowania korespondencyjnego. W opinii komisji, nie należy przy pierwszych wyborach do Parlamentu Europejskiego proponować nowych rozwiązań, nie do końca sprawdzonych i mogących powodować wzrost kosztów wyborów.
Ponadto komisja pozostawiła 13 okręgów wyborczych, zaproponowała natomiast przypisanie poszczególnym okręgom konkretnych mandatów. Chodzi o to, że przy normie przedstawicielskiej 700 tysięcy mieszkańców na 1 mandat w małych województwach do obsadzenia byłby tylko jeden mandat, a więc nie zostałby spełniony wymóg wyborów proporcjonalnych.