29 maja 2003 r.

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zebrały się na wspólnym posiedzeniu, by rozpatrzyć sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działania realizowane w tym zakresie w 2002 roku".

W posiedzeniu uczestniczyli zaproszeni goście, m.in. dyrektor generalny Tadeusz Suwara i naczelnik Wydziału Ruchu Jacek Gacparski z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Tomasz Poter z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, Piotr Kwiatkowski, dyrektor departamentu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Marek Jewuła i Mariusz Wasiak z Biura Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji, Piotr Buk z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej, Andrzej Lubwiszewski z Komendy Głównej Żandarmerii Wojskowej, Krzysztof Gutowski z Polskiej Izby Gospodarki i Transportu Samochodowego, Przemysław Skoczyński z Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, przedstawiciele resortów infrastruktury, zdrowia, finansów, edukacji narodowej i sportu.

Celem posiedzenia było przeanalizowanie raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działań realizowanych w tym zakresie w 2002 r. Sprawozdanie to zostało przedstawione Radzie Ministrów; 15 kwietnia br. rada przyjęła ten materiał.

Sprawozdanie składało się z trzech części. Pierwszą stanowiła synteza. Druga część mówiła o działaniach podejmowanych przez poszczególne ministerstwa oraz instytucje centralne i pozarządowe, w części trzeciej zaś zawarta była dokładna analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego w poszczególnych województwach.

Sprawozdanie koncentrowało się na kwestiach bezpieczeństwa ruchu drogowego i realizacji programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego pod nazwą "Gambi 2000".

Jak wynikało z danych zamieszczonych w sprawozdaniu, liczba wypadków śmiertelnych na polskich drogach wynosi ponad 5,5 tysiąca rocznie. Program zmierza do tego, żeby w roku 2010 liczbę takich wypadków zmniejszyć do około 4 tysięcy.

W roku 1992 na polskich drogach było zabitych około 7 tysięcy osób, w 1995 - 6900, w 1997 - 7 311 osób. W roku 2001 była to najmniejsza liczba - 5523, a w roku ubiegłym nastąpił niewielki wzrost - do 5827.

W roku 2002 było nieco mniej wypadków, było też nieco mniej rannych w wypadkach drogowych, wzrosła natomiast liczba zabitych.

Jak wynikało ze sprawozdania, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podejmuje szereg działań, które mają przeciwstawić się tym negatywnym zjawiskom w ruchu drogowym w Polsce. Są to różnego rodzaju działania, jak np. wdrażanie uchwalonych przez parlament ustaw, działania legislacyjne na rzecz uchwalenia nowych ustaw, różnego rodzaju umowy o współpracy z innymi państwami, z organizacjami międzynarodowymi, jak globalne partnerstwo na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, umowy z sektorem publiczno-prywatnym, PZU i innymi organizacjami, a także umowa z Bankiem Światowym.

W sprawozdaniu zamieszczono też dane plasujące Polskę na tle innych krajów Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Liczba zabitych na sto wypadków w państwach Unii Europejskiej wynosi średnio 3, w pozostałych państwach nie należących do Unii Europejskiej średnio 5. W Czechach wskaźnik ten wynosi 5, na Węgrzech 7, w Szwajcarii 2, Japonii 1, w USA 1, w Polsce 12.

Po dyskusji nad przedstawionym sprawozdaniem połączone komisje jednomyślnie postanowiły je przyjąć. Wnioski z dyskusji zostały przekazane do Krajowej Rady Bezpieczeństwa Drogowego.