27 lutego 2003 r.
Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywano ustawę o referendum ogólnokrajowym.
Senatorowie odbyli długą i wnikliwą dyskusję nad rozwiązaniami zaproponowanymi przez Sejm, w której wzięli udział m.in. kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki, prof. Stanisław Gebethner, prof. Piotr Winczorek, prof. Marta Grabowska, dyrektor Biura Prawa i Ustroju w Kancelarii Prezydenta Andrzej Dorsz oraz główny specjalista ds. legislacji w Kancelarii Prezydenta Hanna Gajewska. Wskazywane w dyskusji kontrowersje dotyczyły m.in. tego, czy referendum powinno być jedno czy dwudniowe oraz niezgodności niektórych zapisów ustawy sejmowej z konstytucją.
W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała wprowadzenie szeregu poprawek do ustawy o referendum krajowym. Poprawki miały charakter przede wszystkim legislacyjny i nie zmieniały najważniejszych założeń przyjętych w rozpatrywanej ustawie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Aleksandrę Koszadę.
Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W tej części posiedzenia uczestniczyli zaproszeni goście, których wysłuchano również przy omawianiu
kolejnej ustawy, czyli nowelizacji ustawy - Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych ustaw.Gośćmi komisji byli m.in.: wiceminister spraw wewnętrznych i administracji państwowej Janusz Mazurek, prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast Marek Bryx, główny inspektor nadzoru budowlanego Andrzej Urban, jego zastępca Robert Dziwiński, prezes Związku Miast Polskich R. Grobelny, dyrektor biura związku Andrzej Porawski, przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Związku Gmin Wiejskich.
Uchwalona przez Sejm 13 lutego br. ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym utrzymuje obowiązujący obecnie system planowania przestrzennego, wprowadza jednak do niego szereg istotnych modyfikacji. Nowa ustawa stanowi m.in., że organy doradcze, jakimi są Główna Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna, wojewódzkie, powiatowe i gminne komisje urbanistyczno-architektoniczne będą musiały składać się z osób o wykształceniu i przygotowaniu fachowym związanym bezpośrednio z teorią i praktyką planowania przestrzennego, w tym co najmniej w połowie z osób rekomendowanych przez branżowe stowarzyszenia i samorządy zawodowe.
Rozpatrywana ustawa wzmacnia rolę uchwalanego przez radę gminy studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy poprzez poszerzenie jego treści i związanie z jego treścią ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zmierza też do uproszczenia procedur planistycznych poprzez odejście od istniejącej obecnie możliwości dwukrotnego zaskarżania do sądu administracyjnego tych samych ustaleń planu na etapie składania zarzutów do projektu planu i na etapie uchwalania planu. W myśl ustawy będzie możliwe wyłącznie zaskarżenie uchwalonego planu przez osobę mającą w tym interes prawny.
W ustawie sejmowej zrezygnowano z regulacji dotyczącej wypadków obligatoryjnego sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, pozostawiając tę kwestię przepisom odrębnym. Wprowadzono także wymóg - jednoczesnego z uchwaleniem planu - rozstrzygnięcia przez radę gminy o sposobie realizacji, zapisanych w planie, inwestycji z zakresu infrastruktury technicznej, które należą do zadań własnych gminy, o ich terminie budowy oraz zasadach finansowania,
Ustawa sejmowa wprowadza szczególny tryb wydawania decyzji o ustaleniu lokalizacji tzw. inwestycji celu publicznego, a także wprowadza zasadę, zgodnie z którą wydanie decyzji o warunkach zabudowy w wypadku braku planu miejscowego będzie możliwe jedynie w razie łącznego spełnienia określonych warunków, w tym jeżeli co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu.
Mimo, iż na podstawie art. 67 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego uchwalone przed dniem 1 stycznia 1995 r. utraciły moc 1 stycznia 2003 r., nowa ustawa stanowi, że zachowują one moc do 31 grudnia br.
Do rozpatrywanej ustawy sejmowej zastrzeżenia w postaci propozycji poprawek zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować wprowadzenie szeregu poprawek o charakterze legislacyjnym, nie zmieniających konstrukcji ustawy uchwalonej przez Sejm. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.
Poprawki zaproponowano także do nowelizacji ustawy - Prawo budowlane oraz o z
mianie niektórych ustaw. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Mieczysław Janowski.