Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (370) z 42. posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

w dniu 24 lipca 2002 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 00)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbyszko Piwoński)

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, które odbywa się po posiedzeniu plenarnym Senatu.

Mamy do rozpatrzenia poprawki - te, które już prezentowaliśmy, oraz zgłoszone w trakcie debaty senackiej. Jest ich czterdzieści siedem. Mam następującą propozycję: po pierwsze, panie przygotowały sugestie, dotyczące pewnych modyfikacji, których wysłuchamy kolejno w odpowiednim momencie. Po drugie, żeby przyspieszyć naszą pracę, przyjmijmy taki tryb, że jeżeli dojdziemy do naszej poprawki, nad którą już raz głosowaliśmy, i nikt nie będzie miał obiekcji, to od razu, bez dyskusji, głosujemy nad nią ponownie i idziemy dalej. Nad niektórymi naszymi poprawkami będziemy jednak musieli się jeszcze zastanowić, a nawet wprowadzić autopoprawki.

Potwierdzacie to panie? Dobrze.

Wobec tego rozpoczynamy.

Bardzo proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Właśnie tych poprawek mogłaby ewentualnie dotyczyć autopoprawka komisji, ponieważ po konsultacji z Państwową Komisją Wyborczą okazało się, że zawarte w tej chwili w ustawie przepisy są niejednolite jeżeli chodzi o pełnomocników wyborczych, i nasze mechaniczne zastąpienie pełnomocników komitetów wyborczych pełnomocnikami wyborczymi, czy pełnomocnikami pogłębiłoby ten bałagan, zaś konieczne zmiany na pewno wykraczałyby poza zakres kompetencji Senatu. Dlatego proponujemy zmodyfikowanie poprawki pierwszej w taki sposób, żeby ograniczyć ją do zmian w art. 66 ust. 2 i w art. 71 ust. 5. Są to regulacje związane z przepisami karnymi i musi w nich występować pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego, ponieważ tak jest on nazywany w przepisach karnych. Proponujemy także zrezygnowanie z poprawki jedenastej.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Czyli w tej chwili mielibyśmy - bo jest to głosowanie łączne - poprawkę pierwszą, ósmą, dziesiątą, jedenastą i szesnastą.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Proponowałabym, żeby komisja wycofała się z poprawki jedenastej. Poprawkę pierwszą zastąpiłyby dwie poprawki do art. 66 ust. 2 - po wyrazie "pełnomocnika" dodaje się wyraz "wyborczego" - oraz w art. 71 ust. 5 - po wyrazie "pełnomocnicy" dodaje się wyraz "wyborczy". Jest to ograniczenie poprawki do tych dwóch przepisów w taki sam sposób, tylko w innym miejscu zapisane.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Potraktowalibyśmy to jako autopoprawkę. Następny byłby wniosek o wycofanie poprawki jedenastej.

(Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka: Tak.)

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest w ogóle za głosowaniem nad tymi propozycjami? (8)

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Teraz poddaję po raz drugi pod głosowanie tak przeredagowaną, składającą się z dwóch części poprawkę pierwszą.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za jej przyjęciem? (8)

Dziękuję.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Aha, nie dopowiedziałem tego, że jednogłośnie. Dobrze. Przepraszam.

Jeszcze raz poddaję pod głosowanie.

Kto jest za wycofaniem poprawki jedenastej?

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Teraz znów odwołuję się do pań, bo w takim razie mamy poprawki pierwszą i jedenastą. Do pozostałych nie zgłaszałyście panie uwag?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Tak, poprawka ósma, dziesiąta i szesnasta pozostają niezmienione.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

W tej sytuacji, gdy odrębnie potraktowaliśmy poprawkę pierwszą i jedenastą, poddaję pod głosowanie pozostałe trzy poprawki: ósmą, dziesiątą i szesnastą.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za ich przyjęciem?

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Poprawka druga, grupy senatorów. Jest pan senator Janowski.

Senator Mieczysław Janowski:

Myślę, że nie będziemy już prowadzili dyskusji. Jest to poprawka, która przywraca wersję, przyjętą przez sejmową Komisję Samorządu Terytorialnego i Rozwoju Regionalnego, i umożliwia tworzenie komitetów wyborczych również przez partie i organizacje. Dziękuję.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Rozważaliśmy to już wczoraj na posiedzeniu komisji.

Czy ktoś z państwa senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę chętnych.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki do góry. (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Dziękuję.

Poprawka nie została przyjęta.

Przechodzimy do poprawki trzeciej. Jest to poprawka senatorów Bieli i Szafrańca.

Czy są jakieś uwagi lub wątpliwości?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zaraz się zwrócę.

Bardzo proszę panie.

Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Kociszewska:

To jest poprawka, która umożliwia tworzenie koalicji wyborczych organizacji społecznych i stowarzyszeń. Czyli nie chodzi tutaj koalicje partii i stowarzyszeń bądź organizacji społecznych, a organizacji i stowarzyszeń.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dobrze, ale jaka jest tu różnica w stosunku do tekstu? W nim taka możliwość jest przewidywana.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W tej chwili, po zmianach, ordynacja nie przewiduje możliwości tworzenia koalicji organizacji i stowarzyszeń. Tak było do nowelizacji.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Aha, przepraszam. Myślałem o komitecie wyborczym.

To wszystko, tak?

Czy ktoś z państwa miałby jakieś uwagi?

Czy pan poseł sprawozdawca chciałby coś do tego dorzucić?

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, ona była w trochę innym kontekście. Omawiana była pierwotna wersja.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie, nie. Była omawiana poprawka pana senatora Janowskiego.

(Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski: Tak, rozumiem.)

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Idziemy dalej. Poprawka czwarta, komisyjna.

Czy są uwagi? Nie ma.

Poddaję ją pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem ponownie tej poprawki?

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Poprawka piąta, pana senatora Spychalskiego.

Pan senator?

Senator Andrzej Spychalski:

Ta poprawka doprecyzowuje uregulowania prawne, dotyczące nazw komitetów wyborczych zarówno partii politycznych, jak i organizacji, oraz wyborców. Chodzi o to, żeby precyzyjnie określić nazwę tych komitetów, tak by stanowiła ona pewnego rodzaju odróżnienie.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Jest to poprawka powstała we współpracy z Państwową Komisją Wyborczą. Dlatego nie odwołuję się do pana ministra, bo jest on jej współautorem.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za jej przyjęciem?

Kto jest przeciwny?

Przepraszam.

Jednogłośnie za.

Następna poprawka, także omawiana już wcześniej.

Proszę bardzo, pan senator Spychalski.

Senator Andrzej Spychalski:

To jest poprawka, która też powstała na bazie debaty w komisji. Wiąże się ona z określeniem uproszczonych warunków powoływania komitetów wyborczych w wyborach przedterminowych i w wyborach do nowych rad w związku ze zmianami w podziale administracyjnym kraju.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Dyskutowaliśmy o tym wczoraj.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Następna poprawka, siódma, jest poprawką komisji.

Nie widzę uwag ani wątpliwości.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Teraz mamy poprawkę dziewiątą, pani senator Klepacz.

Proszę bardzo.

(Senator Apolonia Klepacz: Proponuję, ażebyśmy...)

Ta poprawka nie była omawiana, została zgłoszona i dlatego...

Senator Apolonia Klepacz:

Tak. Wczoraj, po posiedzeniu komisji, przeczytałam dokładnie jeszcze raz ustawę i nasunęła mi się taka wątpliwość w kwestii oznaczenia pochodzenia materiałów wyborczych: czy powinno to być oznaczenie, że pochodzą one imiennie od kandydata, czy od komitetu wyborczego? W tej chwili mamy takie zapisy, że de facto komitet wyborczy zgłasza kandydatów, i za jego zgodą wszyscy kandydaci mogą organizować wiece i publikować materiały. Za nieprzestrzeganie zasady zgody komitetu wyborczego grożą sankcje. Myślę, że sformułowanie, że chodzi tu o komitet wyborczy, który ponosi tę odpowiedzialność, byłoby bardziej precyzyjne.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Co na to Biuro Legislacyjne?

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

To uzasadnienie jest słuszne, ponadto te poprawki wskazują, że tylko materiał wyborczy pochodzący od komitetu wyborczego musi zawierać wyraźne oznaczenie tego komitetu. Można to odczytywać też w taki sposób.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Czy nasi goście chcą zabrać głos? Kieruję to pytanie do pana ministra i pana posła.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski:

...chociażby upoważnienie przez pełnomocnika wyborczego osoby kandydata do emisji materiałów wyborczych. Przy takim zapisie to będzie powodowało komplikacje i wydaje mi się, że wyrazy "od kogo" są jednak bezpieczniejsze.

(Senator Mieczysław Janowski: Czy można, Panie Przewodniczący?)

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Bardzo proszę.

Senator Mieczysław Janowski:

Mam pytanie do Biura Legislacyjnego: czy mamy gdzieś słowniczek definiujący pojęcie "materiały wyborcze"? Jeżeli nie, to materiałem wyborczym jest również ogłoszenie wójta czy burmistrza o wyborach. Tam nie ma komitetów, ale są materiały wyborcze, bo określenie kalendarza jest związane z wyborami.

(Senator Apolonia Klepacz: Wtedy już jest szerszy zakres...)

Wtedy jest szerszy zakres tego pojęcia, tak jak mówił pan poseł.

(Senator Apolonia Klepacz: W słowniczku na pewno nie ma określenia "materiały wyborcze".)

Nie ma.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Co pani senator na to?

Senator Apolonia Klepacz:

Wycofuję tę poprawkę.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Rozumiem. Zapisujemy, że poprawka została wycofana. Dziękuję.

Poprawka dziesiąta została przyjęta. O jedenastej już mówiliśmy.

Poprawka dwunasta, komisji.

Nie ma uwag.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Poprawka trzynasta, również komisji.

Nie widzę wątpliwości ani uwag.

Poddaję ją pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Poprawka czternasta nie jest nowa. Dyskutowaliśmy o niej wczoraj, ale nie skończyliśmy tej dyskusji. Mówiliśmy o braku terminu przekazania nadwyżki. Ta poprawka zmierza do jego określenia.

Czy są jakieś uwagi, wątpliwości?

Nie odwołuję się do pań, bo o tej kwestii już rozmawialiśmy.

Czy panie i panowie senatorowie lub nasi goście mają jakieś uwagi? Nie.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem?

Dziękuję.

Jednogłośnie za.

Kolejna poprawka, piętnasta, komisji.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Poddaję pod ją głosowanie.

Kto jest za? (8)

Dziękuję.

Szesnasta poprawka, również komisji.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Przepraszam, nad poprawką szesnastą już głosowaliśmy.

Teraz mamy cały zestaw: poprawki siedemnastą, osiemnastą i dwudziestą. Dziewiętnasta była już wcześniej.

Czy pan senator jako jeden z autorów chce zabrać głos?

Senator Mieczysław Janowski:

Jest to przyjęcie metody Sainte-Lagüe przeliczania liczby głosów na liczbę mandatów.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Przedyskutowaliśmy tę poprawkę wystarczająco.

Poddaję ją pod głosowanie.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Dziękuję.

Poprawki: siedemnasta, osiemnasta i dwudziesta nie zostały przyjęte.

Poprawka dziewiętnasta była już wcześniej. Nie, przepraszam, połączyłem ją z poprzednimi.

Pani senator Klepacz.

Senator Apolonia Klepacz:

Jest to poprawka porządkująca zapisy. Po prostu pojawił się błąd -zapomniano o tym, że był ust. 4 i pod nim dokonano zapisu, który dotyczył zasad łączenia powiatów w przypadku mniejszości etnicznych. Teraz wprowadzono ust 3a i to porządkuje sprawę.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Czy ta poprawka budzi jakieś wątpliwości? Nie.

Poddaję ją pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednomyślnie za.

Dziękuję.

Poprawki dwudziesta druga i trzydziesta siódma to poprawki komisji.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Wobec tego poddaję je pod głosowanie.

Kto jest za ich przyjęciem? (8)

Dziękuję.

Następna poprawka, dwudziesta trzecia.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki.

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Nad poprawkami dwudziestą czwartą i trzydziestą ósmą, też poprawkami komisji, należy głosować łącznie. Były one już rozpatrywane i głosowaliśmy nad nimi.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Poddaję poprawki ponownie pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Przechodzimy dalej. Mamy teraz cały zespół poprawek komisji: dwudziestą piątą, dwudziestą siódmą, trzydziestą dziewiątą i czterdziestą pierwszą.

Czy są jakieś wątpliwości lub pytania? Nie ma.

Poddaję poprawki pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Nad poprawkami komisji, dwudziestą szóstą i czterdziestą, należy także głosować łącznie.

Czy są jakieś wątpliwości lub pytania? Nie ma.

Poddaję je pod głosowanie.

Kto jest za ich przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Nad kolejnymi poprawkami, komisji: dwudziestą ósmą i czterdziestą drugą, również należy głosować łącznie.

Czy ktoś ma jakieś obiekcje? Nikt nie ma.

Poddaję je pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Teraz poprawka dwudziesta dziewiąta, która wyklucza poprawkę trzydziestą. Dotyczy ona dyskutowanego dzisiaj zapisu.

Czy pan senator Janowski chce zabrać głos?

(Senator Mieczysław Janowski: Tak.)

Proszę bardzo.

Senator Mieczysław Janowski:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Przypomnę, że chodzi tutaj o to, iż obowiązek gromadzenia środków pieniężnych przez partię polityczną na rachunkach bankowych ma nie dotyczyć pewnych kwot pochodzących ze składek członkowskich. Uważamy, że powinien pozostać zapis dotychczasowy mówiący, że partia polityczna ma obowiązek gromadzić wszystkie środki na rachunkach bankowych, bez żadnych wyjątków. Jest to zgodne z zasadą przejrzystości, o której tyle razy tutaj mówiliśmy.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Przypomnę tylko wczorajszą naszą dyskusję. Ta kwestia została zasygnalizowana przez panią mecenas. Chodzi o to, że ten zapis dotyczy najniższych ogniw partii.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Aleksandra Koszada:

Myślę, że ten zapis jest dobry, bo partia i tak musi się rozliczyć i ze składek, i z wydatków. Jednak w przypadku kół, czy podstawowych ogniw jest problem taki, że każde pieniądze, nawet dziesięć czy dwadzieścia złotych, trzeba przelewać na konto. Przyznam, że osobiście mam już dosyć podpisywania co chwilę czeków na najdrobniejsze kwoty. Tu nie chodzi o ukrycie jakichś pieniędzy. Według mnie, jest to usprawnienie, szczególnie dla małych partii i podstawowych ogniw partyjnych. Dziękuję.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Proszę bardzo.

Senator Mieczysław Janowski:

Istnieje, Pani Senator, instytucja zaliczki, którą można wziąć. Potem pani ją rozlicza i wszystko jest czyste. Oczywiście państwo rozstrzygniecie, ale ja bronię zasady jasności i przejrzystości. Dziękuję.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Proszę, pan poseł.

Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski:

Tylko też ad vocem. Panie Senatorze, tu nie chodzi o zaliczki, o wypłaty, a o wpłaty. Do tej pory każda wpłata musiała być przekazywana do banku, nawet 2 zł, 10 zł czy 100 zł. Tu nie chodzi o wypłaty, bo istnieją zaliczki. Tu chodzi o wpłaty.

(Przewodniczący Zbyszko Piwoński: To jest takie pogotowie.)

Senator Mieczysław Janowski:

Panie Pośle, nie zrozumieliśmy się. Jeżeli ktoś ma pieniądze w banku, pobiera je i są one przeznaczone na działalność bieżącą, to je rozlicza i nie ma problemu. Ale państwo uważacie inaczej.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Założeniem tego przepisu jest ułatwienie działania małym ogniwom partyjnym.

Proszę bardzo.

Senator Andrzej Spychalski:

Te środki są naprawdę małe i próba przeciągania ich przez konto bankowe powoduje, że koszty obsługi bankowej są wyższe niż rezultat gromadzenia tych pieniędzy.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Rozumiem. Dziękuję.

Kończymy dyskusję.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem poprawki dwudziestej dziewiątej? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Dziękuję.

Wobec tego przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą, komisji.

Czy są jakieś wątpliwości? Nie ma.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem tej poprawki? (8)

Dziękuję.

Kolejna poprawka, trzydziesta pierwsza, wyklucza poprawki komisji: trzydziestą drugą - drugą poprawkę grupy senatorów - trzydziestą trzecią oraz trzydziestą czwartą, też komisji.

Czy pan senator, jako jeden ze współautorów, chce zabrać głos?

Proszę bardzo.

Senator Mieczysław Janowski:

Panie Przewodniczący, poprawka trzydziesta pierwsza wyklucza z ustawy tematy, które zostały dodane i które dotyczą ordynacji wyborczej do Sejmu i do Senatu.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Chodzi o to, żeby po prostu skreślić cały artykuł dotyczący tej kwestii. Rozumiemy, o co tu chodzi - o metodę liczenia. Dziękuję.

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości lub uwagi? Nie ma.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Dziękuję.

Wobec tego przechodzimy do głosowania nad poprawką trzydziestą drugą, komisji.

Czy są jakieś wątpliwości lub pytania? Nie ma.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Poprawka trzydziesta trzecia dotyczy tego samego tematu i polega na skreśleniu pktu 2.

Pan senator?

Senator Mieczysław Janowski:

Tak, dziękuję bardzo.

Skreślamy zmiany, które mają dotyczyć sposobu przeliczania głosów. Pkt 1 zostałby utrzymany.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Nie ma pytań, wątpliwości? Nie ma.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Dziękuję.

Poprawka nie została przyjęta.

W tej sytuacji przechodzimy do głosowania nad poprawką czwartą, komisji.

Czy są jakieś uwagi? Nie ma.

Poddaję poprawkę pod głosowanie.

Kto jest za jej przyjęciem?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Kolejna poprawka, trzydziesta piąta, również komisji.

Czy tutaj rodzą się jakieś wątpliwości czy pytania? Nie.

Poddaję poprawkę ponownie pod głosowanie.

Kto jest za?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Poprawki: trzydziesta ósma, trzydziesta dziewiąta, czterdziesta, czterdziesta pierwsza i czterdziesta druga już były. Jesteśmy przy poprawce czterdziestej trzeciej, która wyklucza głosowanie nad poprawkami: czterdziestą czwartą, czterdziestą piątą, czterdziestą szóstą i czterdziestą siódmą. Dotyczy ona całego art. 5 i mówi o jego skreśleniu w całości.

Kolejna poprawka, czterdziesta czwarta, mówi o częściowym skreśleniu ust. 2, zaś czterdziesta piąta zachowuje ten artykuł z tym, że proponuje zwiększenie odsetka do 50%.

Jest tu pewne zazębienie i na to chciałbym zwrócić uwagę. Jednocześnie chciałbym zadeklarować własne poparcie dla jednej z tych poprawek. To zazębienie polega na tym, kiedy gdybyśmy przyjęli poprawkę czterdziestą piątą - proszę śledzić to, co mówię - to jej przyjęcie rzutowałoby na zmianę redakcji albo poprawki czterdziestej szóstej, albo czterdziestej siódmej, bo one są alternatywne.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Chciałbym zadeklarować poparcie dla tej zmiany i przyjęcia zwiększonego odsetka 50%. Czynię to zresztą w imieniu licznego grona członków formacji, którą reprezentuję. Doszliśmy do wniosku, że faktycznie czynimy tutaj pewne ustępstwo chroniąc w tej chwili ugrupowania, które zabiegały o taką zmianę, ale nie chcemy iść zbyt daleko. Chodzi po prostu o to, żeby było to dotkliwe. To jest moje osobiste zdanie, ale będę te poprawki poddawał kolejno pod głosowanie, żebyście państwo w tej sprawie wyrazili swoje własna opinię.

Czyli będziemy głosowali nad poprawką czterdziestą trzecią, która zupełnie wyklucza pozostałe, a później, osobno, czterdziestą czwartą i czterdziestą piątą - to jest poprawka, o której wyraziłem swoje zdanie. Jej ewentualne przyjęcie przeniesiemy na następne.

Czy są jakieś wątpliwości lub pytania? Później będziemy tylko głosowali.

Proszę bardzo.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

Proponowałabym niemerytoryczną autopoprawkę do poprawki czterdziestej szóstej, czyli poprawki pana senatora Spychalskiego. Chodzi o rozbicie treści, zawartej w ust. 2, na lit. a i lit. b tak, żeby lit. a dotyczyła tylko zastąpienia wyrazów "w art. 5 ust. 2". Tych wyrazów będzie dużo, bo prawie cały ten ustęp, do momentu, kiedy mówi się, że subwencja zostanie pomniejszona. W lit. b wyrazy "10% " zastępuje się wyrazami "30%". I wtedy przyjęcie poprawki czterdziestej piątej wykluczyłoby poprawkę czterdziestą szóstą, ale tylko w zakresie lit. b. Mimo tej uwagi, że przyjęcie poprawki czterdziestej piątej zmodyfikuje treść poprawki czterdziestej szóstej, trudno byłoby to zapisać. Chodzi o to, w jakim zakresie ona jest poparta, a w jakim nie.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję.

Pytanie kieruję do pana senatora Spychalskiego.

Senator Andrzej Spychalski:

Panie Przewodniczący, ponieważ ta poprawka jest wypadkową dyskusji, przychylam się do tego wniosku, jeżeli nad nią mielibyśmy głosować w taki sposób.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

A więc rozumiem, że zgłasza pan autopoprawkę, bo takie prawo przysługuje panu jako autorowi, i rozbija swoją poprawkę na dwie lit. a i lit. b, przy czym lit. b dotyczy tego odsetka - to już panie zredagują. Wobec tego, głosując nad tą poprawką, będziemy odrębnie głosowali nad lit. a i lit. b. Tak?

(Głos z sali: W zestawieniu ogólnym będzie numeracja ciągła?)

Tak.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Bo wtedy miałoby to sens. Jeżeli rozbijamy, wtedy głosujemy odrębnie nad lit. a i nad lit. b. Ale to jest kwestia przyjęcia poprzedniej poprawki.

Czy są jeszcze jakieś wątpliwości, uwagi?

Widziałem, że zgłaszał się pan minister.

Kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki:

Chciałbym zwrócić uwagę na to, że poprawka czterdziesta piąta de facto polegałaby tylko na zmniejszeniu wysokości dotacji przysługującej za 2003 r., zaś poprawki czterdziesta szósta i czterdziesta siódma dotyczą roku 2002, a zatem intencja komisji dotyczyła roku 2002.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Dziękuję bardzo.

Faktycznie poprawka czterdziesta piąta odnosi się do tekstu sejmowego - tam jest rok 2003, a my w poprawce czterdziestej siódmej jesteśmy w roku 2002.

Kierownik Krajowego Biura Wyborczego Kazimierz Czaplicki:

Formalnie rzecz biorąc, najlepiej będzie, jeżeli pan senator Spychalski wprowadzi autopoprawkę, jeżeli jest taka wola oczywiście. Potem można odrzucić poprawkę czterdziestą piątą, a przyjąć czterdziestą szóstą. To byłaby formuła najprostsza.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Rozumiem i dziękuję bardzo, bo faktycznie byśmy się zakałapućkali.

Rozumiem, że panie nie mają nic przeciwko temu, żeby zrobić to w ten sposób.

Czy macie panowie jakieś obiekcje?

Czy są jeszcze wątpliwości? Nie ma.

Przyjmujemy to jako pańską autopoprawkę.

Wobec tego poddaję pod głosowanie poprawkę czterdziestą trzecią - skreślenie art. 5.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (1)

Kto jest przeciwny? (7)

Poprawka czterdziesta czwarta - zmiana w art. 5.

Kto jest za przyjęciem tej poprawki? (0)

Kto jest przeciwny? (7)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Poprawka czterdziesta piąta. Rozumiem, że w tej sytuacji naszą intencją - bo mówimy tu o intencji - jest przyjęcie naszej redakcji, z obniżeniem tego odsetka, czyli 50%. Pan senator Spychalski zgłasza, że w jego poprawce będzie 50%.

Senator Mieczysław Janowski:

Przychyla się do wniosku grupy senatorów.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Pan senator przychyla się do tego wniosku, z tym, że dla jasności tekstu zachowujemy treść, czyli odnosimy się do roku 2002. Tak?

(Głos z sali: Tak.)

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Aleksandra Skorupka:

W takim razie, Szanowni Państwo, w związku z tą autopoprawką merytoryczną, trzeba najpierw głosować nad poprawką czterdziestą szóstą, jako dalej idąca, gdyż ona po prostu wykluczy czterdziestą piątą.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Słusznie. Ta kolejność nas zabezpiecza, bo przyjęcie jednej i nieprzyjęcie drugiej stworzyłoby sytuację skomplikowaną.

Poddaję pod głosowanie poprawkę czterdziestą szóstą z autopoprawką, że ten odsetek wynosi 30%. Czyli tej treści nie rozbijamy na dwa punkty.

Kto z państwa, pań i panów, senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Tym samym została skonsumowana częściowo ta poprawka i nie poddajemy jej pod głosowanie. Jednocześnie jej przyjęcie wykluczyło głosowanie nad poprawką czterdziestą siódmą.

Zakończyliśmy zatem głosowanie nad poprawkami.

Proszę bardzo, pan poseł.

Poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski:

Proponuję, żeby w takiej sytuacji komisja wycofała swoją poprawkę czterdziestą siódmą. Chodzi o to, żeby nie poddawać jej pod głosowanie na posiedzeniu Senatu.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Tak jest, słusznie.

Czy są jakieś obiekcje?

Przyjmuję sugestię pana posła i zgłaszam wycofanie poprawki czterdziestej siódmej.

Kto jest za wycofaniem tej poprawki?

Jednogłośnie za.

Dziękuję.

Czy coś przeoczyliśmy, Pani Mecenas? Nie.

Wobec tego poddaję pod głosowanie cały dokument z poprawkami, które zostały przyjęte przez komisję.

Kto jest za przyjęciem? (7)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję.

Na tym kończę posiedzenie.

Serdecznie dziękuję.

Jak umawialiśmy się wcześniej, posiedzenie poświęcone służbie cywilnej zwołuję na jutro, na godzinę dziewiątą.

Dziękuję bardzo, dziękuję państwu.

(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 40)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.