3 grudnia 2002 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej spotkali się z delegacją Komitetu ds. Samorządu Terytorialnego Rady Federacji Zgromadzenia Federalnego Federacji Rosyjskiej.

Podczas rozmowy rosyjscy goście interesowali się polskimi doświadczeniami w tworzeniu podstaw prawnych samorządu terytorialnego oraz jego funkcjonowaniem.

W drugiej części posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceprezesa oraz dyrektora generalnego Urzędu Zamówień Publicznych Włodzimierza Dzierżanowskiego oraz Elżbiety Gnatowskiej na temat rozwiązań przyjętych w noweli sejmowej. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Nowelizacja, która była projektem poselskim, zakłada, że umowy w sprawie zamówień publicznych będą jawne. Wnioskodawcy uznali, że dotychczasowa tajność zawieranych kontraktów sprzyja korupcji. W opinii rządu, idea jawności umów jest jak najbardziej słuszna i zgodna z rządową strategią antykorupcyjną.

W głosowaniu komisja jednogłośnie poparła rozpatrywana nowelizację sejmową i opowiedziała się za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych wybrano senatora Henryka Gołębiewskiego.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono także ustawę budżetową na rok 2003 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, część 17 - Administracja Publiczna, część 34 - Rozwój Regionalny, część 43 - Wyznania Religijne, część 49 - Urząd Zamówień Publicznych, część 51 - Urząd Służby Cywilnej, część 75 - Rządowe Centrum Legislacji, część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe, część 82 - Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego, część 86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze, zał. nr 6 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, część 83 - Rezerwy celowe oraz część 85 - Budżety wojewodów.

Komisja po zapoznaniu się z przedstawionymi materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji, przyjęła wnioski, które zostały przedstawione w załączonej opinii:

"1)

  1. w załącznikach nr 2 i 9 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75065 - Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, zwiększa się dotacje i subwencje o kwotę 1000 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1000 tys. zł;

2)

  1. w załączniku nr 2 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75068 - Rada do Spraw Uchodźców, zwiększa się świadczenia na rzecz osób fizycznych o kwotę 100 tys. zł.,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 100 tys. zł;

3)

  1. w załączniku nr 2 w części 30 - Oświata i wychowanie:

w załączniku nr 11 w części 30 w dziale 750 - Administracja Publiczna, zwiększa się wynagrodzenia osobowe członków korpusu służby cywilnej o kwotę 164 tys. zł.;

  1. w załączniku nr 2 w części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów:

  1. w załączniku nr 2 w części 49 - Urząd Zamówień Publicznych w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o kwotę 1112 tys. zł,
  2. w załączniku nr 2 w części 83 - rezerwy celowe w poz. 11 - program rozwoju nowoczesnych technologii informacyjnych oraz realizacja sieci światłowodowej, zmniejsza się wydatki majątkowe o kwotę 1112 tys. zł.

  1. Komisja zwraca uwagę na brak jednolitych i czytelnych metod kreowania budżetów wojewodów, co utrudnia wgląd w zasadność kształtu budżetu w tej części. Drastyczne różnice w podziale środków w poszczególnych budżetach wojewodów pozwalają sądzić, że istnieje tam wiele dowolności przy ustalaniu priorytetów wspólnych dla całego kraju. Dlatego problem ten powinien być przedmiotem szczegółowej analizy rządu.
  2. Komisja wnosi o pilne ustalenie, komu będzie służył obiekt w Białobrzegach, będący własnością Skarbu Państwa, który pierwotnie był przeznaczony na ośrodek szkoleniowy Urzędu Służby Cywilnej, ale już kolejny rok brak na ten cel środków i obecnie Urząd ten ponosi jedynie koszty zabezpieczenia obiektu.

IV. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej Komisja zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian".

Na sprawozdawcę opinii Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy budżetowej na rok 2003 podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych powołano senator Apolonię Klepacz.