22 lutego 2002 r.
Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ustroju miasta stołecznego Warszawy.
Ustawa sejmowa stanowi, że Warszawa będzie jedną gminą na prawach powiatu, podzieloną na 17 dzielnic. Przyjęta przez Sejm ustawa oznacza całkowitą zmianę struktury administracyjnej miasta. Zlikwidowane zostaną dotychczasowe gminy, w tym największa - gmina Centrum, które zostaną przekształcone w dzielnice. Warszawa ma być podzielona na 17 dzielnic (10 aktualnych gmin i 7 dzielnic gminy Centrum): Bemowo, Białołęka, Bielany, Mokotów, Ochota, Praga Południe, Praga Północ, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wilanów, Włochy, Wola i Żoliborz. Rada Warszawy będzie jednak miała prawo łączyć lub dzielić dzielnice. Wchodzące od niedawna w skład powiatu warszawskiego gminy Wesoła i Sulejówek wrócą do powiatu mińskiego. Pozostawienie dwóch z pięciu szczebli stołecznego samorządu sprawi, że w Warszawie będzie o około 300 radnych mniej. Obecnie jest ich 787.
Podczas posiedzenia Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji wysłuchała posła sprawozdawcy Roberta Smolenia, przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwa Finansów, przewodniczącego Stowarzyszenia "Metropolia Warszawska" senatora Andrzeja Wielowieyskiego oraz wiceprezydenta Warszawy Jacka Zdrojewskiego. Ponadto senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Prawnik
Piotr Świątecki stwierdził, że wiele przepisów omawianej ustawy sformułowanych jest zbyt ogólnikowo. Niejasno zostały w ustawie określone kompetencje przyszłych dzielnic i może dojść do sytuacji, w której pewne dzielnice będą miały więcej uprawnień niż inne. Niejasne są też zapisy dotyczące roli rad dzielnic w planowaniu finansowym (czy radni będą mieli wpływ na zagospodarowanie środków, czy też nie), a także sprawy przekształceń własnościowych przedsiębiorstw komunalnych.W opinii wskazano na szereg błędów, np. zapis mówiący o tym, że do zadań przyszłych dzielnic należy eksploatacja placówek oświaty uznano za niewłaściwy (trudno mówić o eksploatowaniu nauczycieli). Z tą opinią zgodzili się senatorowie i w przyjętym stanowisku zaproponowali wykreślenie tego zapisu. Komisja podzieliła również opinię sen
ackich prawników w sprawie niekonstytucyjności artykułu odbierającego likwidowanym gminom warszawskim prawo do rozporządzania mieniem o wartości ponad 200 tys. zł. Zaproponowano jego wykreślenie.Wątpliwości wzbudził także zapis stanowiący, że członkowie zarządu - poza burmistrzem - są wybierani jawnie, a odwoływani w sposób tajny. Zastrzeżenia odnosiły się do zmiany przez ustawę granic powiatu, polegającej na tym, że Sulejówek i Wesoła (od stycznia br. w powiecie warszawskim) należeć będą do powiatu miński
ego. Zmiana granic powiatu jest przecież kompetencją rządu.Ponadto zwrócono uwagę na artykuł, który rozwiązywał umowy o pracę z wszystkimi pracownikami samorządowymi. Komisja zdecydowała się naprawić pomyłkę, ograniczając przepis tylko do pracowników urzędów, których jest około 7 tys. Przepis ten nie będzie dotyczył znacznie większej grupy pracowników oświaty, komunikacji miejskiej, wodociągów czy MPO.
Ostatecznie w przyjętym stanowisku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 15 poprawek. Na
sprawozdawcę stanowiska komisji wybrano senatora Zbigniewa Zychowicza.W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2002 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przyjętej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowano następujące poprawki:
"
W załączniku nr 2:w części 83 - Rezerwy Celowe w rozdziale 75818 w poz. 33 - środki na szkolenia i wynagrodzenia związane z funkcjonowaniem służby cywilnej zmniejsza się o kwotę 60 tys. zł wydatki bieżące jednostek budżetowych"
.