29 stycznia 2002 r.

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej na swym posiedzeniu rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw.

Komisja wysłuchała przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zapoznała się z opinią senatora Jerzego Pieniążka. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że ustawa sejmowa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

Uchwalona 25 stycznia br. ustawa dotyczy wyłącznie przepisu określającego zasady przyznawania na obszarach dotkniętych powodzią pomocy w naturze.

Zgodnie z nowelizowanym art. 9 udzielenie pomocy następowało na wniosek osoby poszkodowanej (posiadacza gospodarstwa rolnego bądź osoby prowadzącej działy specjalne produkcji rolnej) złożony w gminie, na terenie której powstała szkoda. Zarząd gminy zobowiązany był do niezwłocznego przekazania wniosków do właściwego terytorialnie wojewody, a ten, już w postaci zbilansowanej, do Agencji Rynku Rolnego. W związku z tym, że graniczne terminy umożliwiające złożenie wniosku, przekazanie ich wojewodzie i następnie Agencji Rynku Rolnego upłynęły odpowiednio: 15 września, 30 września i 15 października 2001 r., w okresie usuwania bezpośrednich skutków powodzi, nie wszystkie osoby uprawnione oraz nie wszyscy wojewodowie zdążyli podjąć właściwe działania. Rozpatrywana ustawa umożliwia złożenie wniosków przez osoby poszkodowane do 28 lutego br., przekazanie ich przez gminy do 15 marca oraz przekazanie ich przez wojewodów Agencji Ryku Rolnego do 31 marca br.

Ustawa powstała z inicjatywy rządu i została skierowana do Sejmu jako projekt pilny.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła poprzeć uchwaloną przez Sejm ustawę. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie przedstawi Izbie senator Henryk Gołębiewski.