Uwaga

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny z 9. posiedzenia

Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

w dniu 13 grudnia 2001 r.

Porządek obrad

1. Bieżące sprawy organizacyjne związane z najbliższym planem pracy komisji.

(Początek posiedzenia o godzinie12 minut 56)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zbyszko Piwoński)

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

To była krótka przerwa techniczna dla tych, którzy nagrywają. Musieli po prostu zmienić kasetę.

Rozumiem, że muszę wypowiedzieć sakramentalne zdanie, iż otwieram kolejne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Takie są wymogi.

Jeszcze raz chciałbym przypomnieć, Szanowni Państwo, że po wejściu w życie ustawy o jawności życia publicznego, którą przyjęliśmy w poprzedniej kadencji, stenogramy ze wszystkich naszych posiedzeń są publikowane. To nas trochę obliguje. Nie chodzi wyłącznie o składność wypowiedzi, bo są ludzie, którzy nad tym czuwają, ale po prostu o to, żebyśmy nie musieli się za nie wstydzić ani z nich tłumaczyć. To takie przypomnienie.

Szanowni Państwo! Myślę, że czas zacząć. Mamy przed sobą ustawę budżetową. Jest taka tradycja przyjęta przez poprzednią i jeszcze wcześniejszą komisję, że pracujemy nad kilkoma opiniami. Sama komisja nie przedstawia finalnego wniosku, ale przygotowuje opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, która będzie zdawała sprawozdanie na forum Senatu. Zgodnie z decyzją marszałka jesteśmy więc zobligowani do wyrażenia swojego zdania i przedstawienia wniosków, propozycji zmian oraz sugestii dotyczących kilku instytucji państwowych i tematów związanych z ustawą budżetową.

Mam pewne propozycje i chciałbym, żeby państwo senatorowie się do nich odnieśli. Będę czytał nazwiska i przypisane do danej osoby tematy.

Senator Zbigniew Gołąbek – część 51 “Urząd Służby Cywilnej” oraz część 43 “Wyznania religijne”.

Senator Henryk Gołębiewski – plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym oraz Urząd Zamówień Publicznych.

Rozumiecie państwo, gdy wymieniam urząd czy instytucję, to chodzi o cały budżet, kiedy podaję temat, jest to tytuł części wchodzącej w skład większej całości.

Pan senator Mieczysław Janowski – część 34 “Rozwój regionalny” oraz załącznik nr 9 zawierający wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2002 r.

Pani senator Dorota Kempka – załącznik nr 12 dotyczący limitów zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń, zatrudnionych w urzędach władzy państwowej – uposażenie w coraz większej liczbie instytucji jest liczone mnożnikowo – oraz załącznik nr 11 dotyczący zatrudnienia i wynagrodzeń w państwowych jednostkach budżetowych w 2002 r.

Pani senator Apolonia Klepacz – dział “Administracja publiczna” oraz załącznik nr 8, czyli dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Pani Aleksandra Koszada zajmie się budżetem wojewodów. Jest to jeden temat, który stanowi jednak dość zwartą i dużą objętościowo całość.

Pan senator Grzegorz Matuszak – część 80 “Regionalne Izby Obrachunkowe” oraz sprawy związane z subwencjami ogólnymi dla jednostek samorządu terytorialnego.

Mnie przypisano – przepraszam, że mówię w liczbie mnogiej, ale są to wspólne propozycje pani sekretarz i moje – samorządowe kolegia odwoławcze i rezerwy celowe.

Pan senator Andrzej Spychalski – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. W tym wypadku uwzględniłem sugestię, że w Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich opracowywany jest podobny temat. Chodziło o to, żeby nie krążyć po całym budżecie. Oprócz tego przypisaliśmy panu załącznik nr 5 dotyczący środków specjalnych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych w 2002 r.

Pan senator Zbigniew Zychowicz – Rządowe Centrum Legislacji oraz środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane. Pan senator para się właśnie tą dziedziną.

Czy macie państwo jakieś własne sugestie? Jak mówię, to jest wersja robocza, którą chciałbym zaproponować i prosić o jej przyjęcie.

Senator Grzegorz Matuszak:

Jaki jest termin przygotowania naszych opinii?

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Na ile się orientuję, Sejm zamierza przyjąć budżet gdzieś w połowie lutego.

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Dobrą praktyką jest to, że omawiamy te sprawy jak gdyby dwukrotnie. Pierwszy raz spotykamy się jeszcze przed przyjęciem budżetu przez Sejm, aby wyjaśnić pewne kwestie i postawić pytania, a drugi raz już po jego przyjęciu, kiedy przygotowujemy naszą opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych.

(Senator Mieczysław Janowski: Panie Przewodniczący, czy można w sprawie organizacyjnej?)

Proszę bardzo.

Senator Mieczysław Janowski:

Ja nie wnoszę żadnych zastrzeżeń – może zrobi to ktoś z państwa. Myślę, że zwyczaj, o którym wspominał pan przewodniczący, jest niezły. Rozumiem, że materiały dotyczące całości tematu, którym będzie zajmowała się nasza komisja, otrzymają wszyscy senatorowie, żeby mogli przygotować się do dyskusji, a ci, którzy mają opracować poszczególne działy, części czy załączniki, będą mogli uzyskać dodatkowe, szczegółowe informacje bezpośrednio z instytucji rządowych. Czy tak, Panie Przewodniczący?

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Taka jest praktyka. Otrzymamy plik materiałów, bo dane dotyczące wymienionych instytucji dotrą do wszystkich senatorów. To, o czym powiedziałem, to jedynie zadanie domowe, tak możne je żartobliwie nazwać, aby każdy głębiej zainteresował się tym tematem i był sprawozdawcą na posiedzeniu komisji. Zachęcam jednak do zapoznania się ze wszystkimi sprawami i skonfrontowania ich w terenie, w miejscach, w których państwo mieszkacie. Po prostu chcemy ułatwić pracę, wprowadzając sprawozdawców na potrzeby komisji, ale wszyscy otrzymamy jednakowe materiały.

Czy są jeszcze jakieś pytania?

Senator Andrzej Spychalski:

Czy pan przewodniczący nie sądzi, że warto by było skoordynować działania i pogłębić ten materiał na podstawie prac komisji sejmowych? Może warto by było uczestniczyć w dyskusji sejmowej nad tymi częściami i działami budżetu, które nam przypisano? Nie wiem, jak to zrobić organizacyjnie, ale to byłoby dobre. Wiem, że w mojej komisji zostały podjęte takie próby. W Sejmie chyba dzisiaj lub jutro odbędzie się pierwsze posiedzenie, w którym będą uczestniczyć przedstawiciele komisji. Moją działką będą zajmować się trochę później, więc będę trzymał rękę na pulsie.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Informowałem państwa o spotkaniu dwóch prezydiów. Razem z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przyjęliśmy wtedy zasadę – później mówiłem o tym także z przewodniczącym Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych – że oni będą otwarci na nasze uczestnictwo. Oczekujemy, że będą się starali brać udział również w naszych posiedzeniach. Ta sprawa jest otwarta, ponieważ nie ma takiego obowiązku, macie państwo takie prawo. Zwrócimy się do naszego sekretariatu o pełną informację, jak ten proces przebiega w Sejmie, żeby wiedzieć, co kiedy się odbywa. Na pewno takie spotkania byłyby pożyteczne.

(Głos z sali: Problem polega na tym, że możemy nie wiedzieć, kiedy dane posiedzenia się odbywają.)

Mówiłem już, że sekretariat komisji będzie posiadał informacje, jaki jest tok posiedzeń i gdzie się one odbywają.

Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie, to przechodzimy do ostatniej sprawy organizacyjnej. Będziemy się niedługo zajmować jednym z bardzo trudnych i obszernych dokumentów, ponieważ na tym posiedzeniu, które się rozpoczęło, Sejm przyjmie ustawę z druku nr 82.

Są dwie poważne ustawy, które trafią, jak już kiedyś mówiłem, do naszej komisji. Ustawą z druku nr 83 będziemy się zajmować nieco później, chociaż była zaplanowana wcześniej. Nawet termin jej wejścia w życie ustalono na dzień 1 stycznia, ale życie skorygowało chęci.

Sejm przyjmie ustawę z druku nr 82. Jest to ustawa o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw. Jest to obszerny dokument, który trafił tylko do naszej komisji. Za chwilę spotykam się w tej sprawie z przewodniczącymi innych komisji. Chcę im zaproponować, aby z uwagi na to, że ustawa dotyczy wielu różnych działów zainteresowali się jej poszczególnymi częściami i albo wzięli udział w naszym posiedzeniu, o którym powiem za chwilę, albo przedstawili swoje uwagi czy propozycje na piśmie. Uwzględnimy je później w naszym sprawozdaniu. Podobnie będę chciał zrobić w przypadku drugiej ustawy z druku nr 83, ale jest to odrębna sprawa.

Nawiązując do poprzedniej wypowiedzi, chcę zaznaczyć, że brałem udział w pracach komisji sejmowej, która zajmowała się drukiem nr 82. Nie mogłem uczestniczyć w całym posiedzeniu, ale przysłuchiwałem się znacznej części dyskusji.

Pracę nad ustawą rozpoczynamy we wtorek, 18 grudnia o godzinie 10.00. Rozpiszemy harmonogram, aby kolejno zapraszać przedstawicieli resortów, żeby nie pojawili się wszyscy jednocześnie, ponieważ ta sprawa dotyczy kilku różnych ministerstw. Sprawozdawca będzie jeden ze strony Sejmu.

Sygnalizuję, że będzie to długie posiedzenie. Rozpoczniemy je o godzinie 10.00 i będziemy rozpatrywać kolejno jeden artykuł po drugim. Zaznaczam, że artykuł dotyczy przynajmniej jednej nowelizowanej ustawy. Proszę więc o przygotowanie się i zainteresowanie omawianą materią, bo to będzie dłuższe siedzenie. Przypominam, 18 grudnia o godzinie 10.00. Sprawozdanie z tej ustawy będzie przedstawione następnego dnia, 19 grudnia, na posiedzeniu Senatu. Jest to gorący temat, pilna sprawa. Podobnie zresztą, choć w nieco odmiennym trybie, będzie z drugą ustawą, o której mówiłem. Mam prośbę, żebyśmy przygotowali się i uczestniczyli w tym posiedzeniu. Jak powiedziałem, właśnie w tej sprawie za chwilę spotykam się z przewodniczącymi innych komisji. To tyle z mojej strony.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Jeszcze jedna sprawa. Jest taki zwyczaj – to zresztą także nasza powinność – że musimy usprawiedliwić każdą nieobecność zarówno na posiedzeniu Senatu, jak i tutaj. Przygotowany jest odpowiedni druk. Mam prośbę, żeby każdorazowo, jeżeli nieobecność jest czymś uzasadniona – zażartuję, że jak jest nieuzasadniona, to oczywiście jej nie usprawiedliwiamy – wypełnić ten druk w odpowiednim czasie i przedstawić usprawiedliwienie. Nie będziemy mieli wtedy żadnych kłopotów. Wiadomo, nasz regulamin jest surowy, przewidziano w nim nawet sankcje, na przykład jakieś potrącenia. Pan przewodniczący poprzedniej kadencji chyba nikomu nie potrącał?

(Głos z sali: Wszyscy mieli usprawiedliwienia.)

Chciałbym od razu założyć, że podobnie będzie w tej kadencji.

Proszę bardzo.

Sekretarz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Bożena Purchała:

Mam prośbę techniczną związaną z wypowiedziami do mikrofonów. Bardzo proszę o podawanie pełnych nazw instytucji, o których państwo mówią, ponieważ stenogram jest teraz drukowany i ja muszę je później sprawdzać lub ustalać z państwem. Jeśli chodzi o używane nazwy obcojęzyczne, to także proszę podawać je wyraźnie, żeby było wiadomo o co chodzi, bo często redaktor, który opracowuje państwa wypowiedzi, nie może sobie z nimi poradzić.

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

Odpowiedzialność za jakość stenogramu spoczywa na pani sekretarz, więc ułatwmy sobie życie. W stenogramie są przecież nasze nazwiska i wypowiedzi. Dziękuję.

(Senator Andrzej Spychalski: Czy można zadać pytanie?)

Proszę bardzo.

Senator Andrzej Spychalski:

Czy w tym roku kalendarzowym pan przewodniczący przewiduje jeszcze jakieś posiedzenia naszej komisji, oprócz spotkania 18 grudnia, czy jeszcze tego nie wiadomo?

Przewodniczący Zbyszko Piwoński:

W tej chwili nie przewidujemy posiedzeń. To znaczy będziemy spotykali się w trakcie obrad Senatu, tak jak dzisiaj, ale nie przewidujemy innych terminów.

Zamykam posiedzenie komisji.

(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 13)

Uwaga

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.