Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1894) ze 151. posiedzenia

Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury

w dniu 20 lipca 2005 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

2. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na 86. posiedzeniu Senatu do ustawy o systemie tachografów cyfrowych.

(Początek posiedzenia o godzinie 20 minut 07)

(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Jerzy Suchański)

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Szanowni Państwo, rozpoczynamy posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Witam gorąco wszystkich przybyłych na posiedzenie członków komisji oraz zaproszonych gości. I od razu przechodzimy do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zostało zgłoszonych do tej ustawy pięć poprawek, z czego pierwszą i drugą oraz czwartą i piątą ewentualnie przegłosujemy łącznie.

Teraz bardzo proszę pana legislatora o omówienie tych poprawek.

Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję.

Zabierając głos w imieniu Biura Legislacyjnego, mogę powiedzieć jedynie, że poprawki te nie budzą wątpliwości natury legislacyjnej. Jeżeli chodzi zaś o ich stronę merytoryczną, to Biuro Legislacyjne nie może zająć stanowiska w tej kwestii.

I tak poprawki pierwsza i druga odnoszą definicję pojazdu nienormatywnego w zakresie wymiarów i masy wraz z ładunkiem lub bez niego do przepisów o ruchu drogowym, a nie do przepisów określających warunki techniczne pojazdu.

Poprawka trzecia jest poprawką komisji i jest ona konsekwencją legislacyjną skreślenia art. 6 w ustawie o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Poprawki czwarta i piąta dokonują zmiany w zakresie załącznika nr 1 i załącznika...

(Sygnał telefonu komórkowego)

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Nie, damy sobie tu radę, damy sobie tu radę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Tak, trzeba by było przyjść na rozpatrzenie ustawy o transporcie. Za ile mniej więcej będzie omawiana ustawa o transporcie? Za pół godziny.

(Głos z sali: Dwadzieścia minut.)

Kto mógłby dzisiaj nam udzielić odpowiedzi, żebyśmy przede wszystkim głosowali? No, dobra, przeprowadzimy to głosowanie. Jakoś sobie poradzimy. Dobra.

Mamy dwa rozwiązania: albo przerwać omawianie tej ustawy, czekać i w innym terminie się spotkać, albo kontynuować. Myślę, że będziemy kontynuować.

(Głos z sali: Przełóżmy.)

Szanowni Państwo, mam taką prośbę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Nie da rady, nie wyrobimy się.

Szanowni Państwo, myślę, że rozpatrzymy ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. To jest bowiem prosta sprawa. Nie sądzę, żeby wzbudzała kontrowersje. Jeśli byłoby inaczej, to najwyżej przerwiemy jej omawianie.

Panie Przewodniczący, w innym przypadku proszę być pod telefonem, jeżeli podejmiemy decyzję, że robimy to tak. Jeżeli przełożymy czy przerwiemy jej omawianie do jutra rana, to wtedy trzeba będzie przekazać tę informację i pan minister przyszedłby jutro...

(Wypowiedzi w tle nagrania)

Szanowni Państwo, przypominam, że jutro mamy do rozpatrzenia kolejne jeszcze ustawy i możemy się nie wyrobić w czasie, a przecież ta ustawa wymaga poświęcenia jej trochę czasu. Później rozpocznie się dalszy ciąg posiedzenia Senatu i będą wszyscy na nas czekać.

Teraz rozpatrzymy więc ustawę o drogach publicznych, a następnie ustawę o systemie tachografów cyfrowych, bo to rzeczywiście możemy zrobić, a w takim razie jutro o godzinie 8.00 rano zajmiemy się transportem, bo dzisiaj tego nie zrobimy.

(Głos z sali: Panie Senatorze, możemy to zrobić po omówieniu ustawy o ogrodach działkowych.)

Po skończeniu omawiania ustawy o ogrodach działkowych? Na którą mamy zaplanowane omawianie ustawy o ogrodach działkowych?

(Głos z sali: Na godzinę 8.30, czyli ta ustawa będzie...)

To w takim razie o godzinie 8.30 mamy rozpatrzenie ustawy o ogrodach działkowych, a potem zajmiemy się ustawą o transporcie, dobrze? Tak zrobimy. A dzisiaj zajmiemy się ustawą o drogach publicznych i ustawą o systemie tachografów cyfrowych. Wszyscy akceptują te plany.

W takim razie bardzo proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o kontynuowanie.

Specjalista w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski:

Dziękuję, Panie Przewodniczący.

Wysoka Komisjo!

Omówiłem poprawkę trzecią komisji, która jest typową poprawką o charakterze legislacyjnym.

Poprawki czwarta i piąta dokonują zmian w zakresie załączników nr 1 i 2 i zmieniają liczbę porządkową oznaczoną numerem jeden, zarówno w załączniku nr 1, jak i załączniku nr 2. W dotychczasowym brzmieniu liczby porządkowej oznaczonej numerem jeden mieliśmy wyszczególnione zdanie wstępne, które mówiło, że za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty jeden metr ponad, a następnie od lit. a do lit. i wyszczególniono, jaka będzie stawka opłaty, w załączniku nr 2 zaś odnoszono się do stawki kary. W tym momencie senatorowie wnioskodawcy proponują, aby liczba porządkowa oznaczona numerem jeden otrzymała brzmienie: za przekroczenie dopuszczalnej długości pojazdu lub pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty jeden metr ponad dopuszczalną długość 15 gr. I to tylko tyle ze strony Biura Legislacyjnego. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

W takim razie mam prośbę do pani senator Elżbiety Streker-Dembińskiej, żeby nas poinformowała, czy te poprawki zostały uzgodnione, czy są to samorzutne, samodziałające poprawki.

Proszę bardzo.

Senator Elżbieta Streker-Dembińska:

One nie są samodziałające, Panie Przewodniczący, one są uzgodnione. Powiem krótko, poprawki te dotyczą autotransporterów i stąd też zamiana i odwołanie do innych ustaw, bo mówimy tutaj o dopuszczalnej długości pojazdu wraz z ładunkiem, a to jest regulowane w ustawie o ruchu drogowym. Sama długość pojazdu zaś nie ulega zmianie, bo ten pojazd wypełnia dotychczasowe kryteria i regulacja ta jest zawarta w rozporządzeniu o warunkach technicznych. Chodzi nam więc o autotransportery, czyli o takie pojazdy, które w Unii Europejskiej korzystają również z tego upoważniania i z tego prawa, i myślelibyśmy nielogicznie, gdybyśmy naszym przedsiębiorcom, naszym przewoźnikom stwarzali w tym miejscu jakieś przeszkody. Poprawka jest uzgodniona pomiędzy Związkiem Zawodowym Transportowców RP i Ministerstwem Infrastruktury i przez nich została nam zgłoszona, a w większości przypadków taki ruch pojazdów odbywa się na terenach wschodniej Polski, i głównie stąd, jak sądzę, inicjatywa pana senatora Jurgiela.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do tej poprawki? Pytam, bo za chwilę będziemy głosować nad poprawkami pierwszą i drugą, które należy przegłosować łącznie. Nie widzę zgłoszeń.

Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (7)

Dziękuję. Jednogłośnie za.

Przechodzimy rozpatrzenia do poprawki trzeciej. Jest to poprawka Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Myślę, że w tym przypadku nie ma żadnych "ale".

Kto jest za przyjęciem tej poprawki, proszę o podniesienie ręki. (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Za chwilę przejdziemy do poprawek czwartej i piątej. Rozumiem, że te wskaźniki 0,15 i 120 również zostały uzgodnione, tak?

(Senator Elżbieta Streker-Dembińska: Tak.)

(Głos z sali: Nic się nie zmieniło.)

Nic się nie zmieniło.

(Senator Elżbieta Streker-Dembińska: One się nie zmieniają.)

Dziękuję bardzo.

Czy są pytania do tych poprawek? Nie ma.

Kto jest za przyjęciem poprawek czwartej i piątej, nad którymi należy głosować łącznie? (7)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Proponujemy, aby w dalszym ciągu senatorem sprawozdawcą tej ustawy była koleżanka Elżbieta Streker-Dembińska. Dziękuję bardzo.

(Głos z sali: Komisja docenia koleżankę.)

Szanowni Państwo, przechodzimy do rozpatrzenia ustawy o systemie tachografów cyfrowych.

(Głos z sali: Nie ma legislatora.)

(Głos z sali: To poczekajmy chwilę na niego.)

Szanowni Państwo, mam następującą propozycję, jeśli chodzi o głosowania nad ustawą o systemie tachografów cyfrowych. Oczywiście zdecydowana większość zgłoszonych poprawek to poprawki Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to zaproponuję głosowanie łączne nad tymi poprawkami. Nie słyszę sprzeciwu.

Kto jest za przyjęciem poprawek Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury? (6)

Dziękuję. Wszystkie poprawki Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury zostały przyjęte jednogłośnie.

Ponadto są dwie poprawki senatora Jerzego Suchańskiego, które zostały uzgodnione z przedstawicielami rządu. To są poprawki czternasta i dwudziesta pierwsza. Czy do tych poprawek byłyby jakieś uwagi? Nie ma?

(Głos z sali: Są uwagi.)

Do której poprawki?

Senator Elżbieta Streker-Dembińska:

Mam takie oto pytanie, bo właśnie nie miałam okazji uzyskać satysfakcjonującej odpowiedzi na swoje pytanie, a być może pan przewodniczący mi na nie odpowie. Ten art. 18 jest dla mnie w tym sensie kontrowersyjny, że mówi się w nim o tym, że wybór firmy nastąpi w wyniku przetargu. Teraz widzę, że to będzie w wyniku przetargu ograniczonego. Dalej podaje się warunki, które w tym przetargu są postawione. W tak zwanym przepisie przejściowym, w art. 29, mówi się wyraźnie, że przez siedem najbliższych lat tym zajmować się będzie PWPW, czyli Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA. I moje pytanie zmierza w takim kierunku, czy nie została tu złamana jakaś zasada, skoro mówimy, że ma to być wybierane w drodze przetargu, a na końcu ustawy piszemy, że przez siedem lat będzie się tym zajmować PWPW. Już mówię, skąd ta wątpliwość. Wątpliwość pochodzi od przedstawicieli Rady Informatyzacji. Ta rada podnosi, że to nie tylko PWPW spełnia warunki czy może spełniać warunki dotyczące wydawania tego typu dokumentów. Po to wprowadziłam tę poprawkę, żeby dać szansę podyskutowania jeszcze na ten temat i ewentualnie przekonania nas, że takie rozwiązanie jest słuszne.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

W takim razie poprosiłbym przedstawiciela Biura Legislacyjnego o ustosunkowanie się do poprawki czternastej.

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do tej poprawki.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Pan senator Ryszard Matusiak, a następnie pan senator Plewa.

Senator Ryszard Matusiak:

Panie Przewodniczący, Szanowna Koleżanko, ja odwrotnie, nie mam wątpliwości. Niech ktoś to zaskarży. Jest to polska instytucja. My mamy dbać o swój własny interes i nawet jeżeli byłyby to jakiegoś rodzaju naruszenia, a sądzę, że chyba mamy już dość tej zabawy i po prostu róbmy interes polski, a nie interes obcy. Uważam, że ten temat nie powinien był podlegać dyskusji. Niestety, stwierdzam to ze smutkiem.

(Senator Elżbieta Streker-Dembińska: Można?)

Nie powinno być w ogóle dyskusji.

(Głos z sali: Jestem za.)

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Pani Senator, jeszcze chwilkę.

Pan senator Plewa, proszę bardzo.

(Senator Sergiusz Plewa: Dziękuję, pan senator Matusiak w swojej wypowiedzi wypowiedział się w kwestii, którą chciałem poruszyć.)

Dziękuję bardzo.

Proszę bardzo, Pani Senator.

Senator Elżbieta Streker-Dembińska:

W związku z tym, że taka jest opinia, po co w ogóle pisać o przetargu? Przecież można było napisać, że najlepiej niech to wykonuje PWPW i wcale tego art. 18 nie uwzględniać, ale to już jest musztarda po obiedzie.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Przypominam tylko dyskusję z poprzedniego naszego wspólnego posiedzenia, na którym właśnie padło zastrzeżenie, że taka forma przetargu jest nieokreślona, że właśnie to ogranicza się do pewnych rzeczy, żeby nie było, delikatnie mówiąc, uwag. Była propozycja również przedstawicieli rządu, żeby rzeczywiście to ograniczyć i wtedy tymi kryteriami zostaną objęte takie firmy, które zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych będą mogły to realizować. Prosiłbym, Koleżanko Elu, żebyśmy poparli tę poprawkę, bo myślę, że ona zmierza w tym duchu, o którym mówili tutaj poprzednicy.

Senator Elżbieta Streker-Dembińska:

Tak, tylko powtarzam, że w ogóle mogłaby to być forma przetargu i nie rozgraniczać: ograniczony czy nieograniczony. Można było od razu zapisać, że PWPW...

(Przewodniczący Jerzy Suchański: To wynika z ustawy.)

(Głos z sali: Z ustawy o zamówieniach publicznych.)

Jeśli taka jest państwa opinia, to ja oczywiście się do niej przychylam i wycofuję swoją poprawkę.

(Przewodniczący Jerzy Suchański: Którą?)

Tę ostatnią, która mówiła o trzech latach.

(Głos z sali: Tak, tak.)

W tej sytuacji, skoro państwo mnie przekonali, że taka jest słuszność i idea, to wycofuję swoją poprawkę.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Rozumiem, że głosujemy nad poprawką czternastą.

Kto jest za? (6)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Kto jest za poprawką dwudziestą pierwszą? (6)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki pani senator Streker-Dembińskiej, ale jeszcze wcześniej, przed głosowaniem nad tą poprawką, prosiłbym bardzo przedstawiciela Biura Legislacyjnego o zabranie głosu. Czy te trzy lata byłyby dopuszczalne?

Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda:

Panie Przewodniczący, jest to kwestia merytoryczna. Mogę jedynie zwrócić uwagę na to, że na gruncie art. 18 ust. 1 omawianej ustawy nie mamy do czynienia z zamówieniem publicznym w rozumieniu ustawy - Prawo zamówień publicznych. Dlaczego? Dlatego, że z zamówieniem publicznym mamy do czynienia wtedy, kiedy następuje wydatkowanie środków publicznych podmiotów podległych ustawie - Prawo zamówień publicznych, w szczególności jednostek sektora finansów publicznych. W tym zaś przypadku mamy do czynienia, po lekturze ustawy, z taką sytuacją, w której to minister właściwy do spraw transportu wybiera podmiot wydający karty. Podmiot ten będzie otrzymywał stosowną opłatę z tytułu wydawanych przez siebie kart i odesłanie do ustawy - Prawo zamówień publicznych jest jedynie przyjęciem pewnej koncepcji merytorycznej, ponieważ równie dobrze ustawa mogłaby zawierać postanowienie, że w tym zakresie stosuje się inne formy przetargu, realizowane na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. W związku z tym mamy w tym przypadku do czynienia nie tyle z zamówieniem publicznym, ile z odesłaniem do odpowiedniego stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych. Dziękuję.

Przewodniczący Jerzy Suchański:

Dziękuję bardzo.

W związku z tym, że pani senator wycofuje poprawkę dwudziestą piątą, co niniejszym odnotowuję, mam prośbę również do szanownych państwa, aby wyrazili zgodę na to, aby nasza koleżanka była sprawozdawcą tej ustawy.

(Senator Elżbieta Streker-Dembińska: Ale do ustawy o transporcie to nie.)

Nie, przepraszam, sprawozdawcą do ustawy o systemie tachografów cyfrowych to jest pan senator Sztorc. Cichutko siedzi i w związku z tym zapatrzyłem się, spoglądając na kolegę Sztorca, na panią Elżbietę.

(Głos z sali: I to jest prawidłowy objaw. Zdrowy jesteś.) (Wesołość na sali)

Zdrowy objaw, tak jest.

W takim razie serdecznie dziękuję wszystkim. Pan senator Józef Sztorc jest sprawozdawcą komisji do tej ustawy. Dziękuję bardzo. Jutro o godzinie 8.30 rozpoczynamy omawianie ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, a potem zabieramy się do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. To będzie w okolicach godziny 9.00. Zamykam w takim razie posiedzenie komisji. Pani senator Elżbieta zaprasza nas na herbatę...

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Powiedziałbym tak samo, gdybym nie miał pieniędzy.

(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 26)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Jolanta Sierakowska-Pelczarska
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów