12 lipca 2005 r.
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. Senatorowie pierwszą rozpatrywali ustawę o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości. Wysłuchali opinii wiceministra infrastruktury Andrzeja Bratkowskiego, a także zapoznali się z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.
W głosowaniu komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Adam
Biela.W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych ustaw.
Krytyczne uwagi do nowelizacji sejmowej przedstawił w imieniu rządu wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Jego zdaniem, realizacja zapisów ustawy będzie bardzo trudna. Zapoznano się także z wnikliwą opinią senackiego biura legislacyjnego.
W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje senator A. Biela.
Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W imieniu rządu do nowelizacji sejmowej, która była projektem poselskim, ustosunkował się wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Swoją opinię przedstawiło także biuro legislacyjne.
Nowela sejmowa miała na celu umożliwienie - do 31 grudnia 2006 r. - uzyskania licencji zawodowych w zakresie zarządzania nieruchomościami osobom z wykształceniem średnim, po ukończeniu specjalistycznego kursu oraz pozytywnym przejściu postępowania kwalifikacyjnego.
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Mariana Lewickiego.
Następnie senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami państwa polskiego.
Na temat ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego wypowiadał się wiceminister infrastruktury A. Bratkowski. Jego zdaniem, ustawa ma umożliwić w ciągu najbliższych lat załatwienie sprawy rekompensat dla zabużan, sprawy która nie została skutecznie rozwiązana przez ostatnie 60 lat. Ponadto
senatorowie wysłuchali opinii przedstawicieli zainteresowanych środowisk: Andrzeja Korzeniowskiego z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kresowian Wierzycieli Skarbu Państwa oraz Norberta Tomczyka ze Związku Wysiedlonych Wierzycieli Skarbu Państwa. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.Rozpatrywana ustawa określa zasady realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza wschodnimi granicami Polski po II wojnie światowej. Rekompensaty dla zabużan miałyby być wypłacane w gotówce lub w naturze, w wysokości 20% wartości utraconego mienia.
20-procentowy poziom rekompensaty zaproponowała sejmowa Komisja Skarbu Państwa, w swoim projekcie rząd proponował, by było t
o 15%.Sejm przyjął także poprawkę rozszerzającą listę osób uprawnionych do rekompensaty. Projekt rządowy proponował, by prawo to należało do tych osób, które pozostawiły swoje mienie na skutek wypędzenia z byłego terytorium RP lub jego opuszczenia w związku z wymienionymi w ustawie układami i umowami. Sejm uznał, że prawo do rekompensaty należy się również tym osobom, które "na skutek innych okoliczności związanych z wojną rozpoczętą w 1939 r., były zmuszone opuścić byłe tereny Rzeczypospolitej Polskiej".
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła nie zgłaszać żadnych zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy i zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Bielę.
Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.
Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych nad ustawą, której podstawę stanowiły dwa projekty poselskie i projekt rządowy, upoważniony został Minister Skarbu Państwa.
Podczas posiedzenia opinię o ustawie przedstawił wiceminister skarbu państwa Przemysław Morysiak. Jak wyjaśnił, intencją rządu jest, by prokuratoria była "kolegialnym adwokatem państwa", jak również pełniła funkcję opiniodawczo-doradczą dla administracji rządowej. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.
Prokuratoria Generalna będzie organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach roszczeń majątkowych i niemajątkowych zgłaszanych przez podmioty krajowe i zagraniczne - co jest istotne szczególnie po wejściu Polski do UE, kiedy można spodziewać się roszczeń kierowanych do Skarbu Państwa. Celem projektowanej ustawy było zapewnienie skutecznej ochrony prawnej interesów Skarbu Państwa poprzez utworzenie wyspecjalizowanej instytucji - Prokuratorii Generalnej - zapewniającej jednolite zastępstwo procesowe Skarbu Państwa przed sądami krajowymi i międzynarodowymi. Ma ona zapewniać ochronę prawną interesów Skarbu Państwa w postępowaniach przed sądami, jeżeli wartość sprawy przekracza 1 mln złotych.
Szacuje się, że w prokuratorii będzie pracowało 450 osób. Siedzibą urzędu będzie Warszawa, a jej oddziały będą znajdowały się w 12 miastach, w których są obecnie sądy apelacyjne. Prokuratoria będzie obsługiwała wszystkie organa administracji rządowej ministerstwa. Resort skarbu szacuje, że w pierwszym okresie do prokuratorii może trafić około 1,5-2 tys. spraw.
Prokuratoria Generalna będzie organem centralnym nadzorowanym przez ministra Skarbu Państwa, prezesa zaś będzie powoływał premier. Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2006 roku.
W głosowaniu Komisja Skarbu państwa postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa. Ustalono, że w imieniu komisji ustawę sejmową zarekomenduje izbie senator Krzysztof Szydłowski.
Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o rodzinnych ogrodach działkowych, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu poselskiego. Projekt reguluje kwestie własności ogrodów działkowych, nadaje uprawnienia do zarządzania ogrodami działkowymi Polskiemu Związkowi Działkowców oraz określa kwestie organizacyjne dotyczące tego związku.
Ponieważ rząd nie upoważnił do tej pory żadnego ministra do reprezentowania go w toku prac parlamentarnych, senatorowie wysłuchali opinii przedstawicieli resortów infrastruktury, finansów i środowiska. Wysłuchano także posła sprawozdawcy Władysława Stępnia i prezesa Polskiego Związku Działkowców Eugeniusza Kondrackiego. Zapoznano się ponadto z uwagami biura legislacyjnego.
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła ustawę sejmową i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator Kazimierz Drożdż.
Akceptację komisji uzyskała również ustawa o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Na jej temat wypowiadali się wiceminister infrastruktury Ryszard Krystek, główny inspektor transportu drogowego Seweryn Kaczmarek oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad Włodzimierz Bilski. Zapozn
ano się także z opinią biura legislacyjnego.Rozpatrywany projekt miał na celu znowelizowanie przepisów dotyczących zadań i struktury Inspekcji Transportu Drogowego, przepisów dotyczących zezwoleń na wykonywanie transportu drogowego oraz obowiązków osób wykonujących transport drogowy. Ponadto dokonano zmiany niektórych definicji zawartych w ustawie o transporcie drogowym, m.in. definicji "przewozu regularnego" oraz "przewozu drogowego".
Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw wyznaczono senatora Włodzimierza Łęckiego.
Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o systemie cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym.
W tej części posiedzenia uczestniczyli i głos zabierali: wiceminister infrastruktury R. Krystek, główny inspektor transportu drogowego S. Kaczmarek, prezes Głównego Urzędu Miar Włodzimierz Sanocki oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilski. Swoją opinię przeds
tawiło biuro legislacyjne.Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister infrastruktury. Ustawa zawierała przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i zmierzała do uregulowania zadań organów administracji publicznej i innych podmiotów związanych z systemem cyfrowych urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (tachografów cyfrowych) oraz zasad działalności gospodarczej związanej z instal
acją, naprawą i sprawdzaniem tych urządzeń.W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury zaproponowała wprowadzenie poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że ich przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Józef Sztorc.
Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przyjęcie nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendowali senatorom wiceminister infrastruktury R. Krystek, główny inspektor transportu drogowego S. Kaczmarek oraz zastępca dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilski. Zapoznano się także z opinią biura legislacyjnego.
Nowelizacja, o charakterze dostosowawczym, miała na celu wdrożenie przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/52 z 29 kwietnia 2004 roku w sprawie interoperacyjności elektronicznych opłat drogowych we Wspólnocie Europejskiej, której celem jest uruchomienie jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat. Dyrektywa obejmuje swym zakresem systemy płatności za wszystkie rodzaje dróg na terenie Unii - główne i regionalne oraz miejskie, a także opłaty za przejazd przez mosty, tunele i przeprawy promowe.
W głosowaniu senatorowie zaproponowali wprowadzenie zmian do ustawy. Nowelizację sejmową wraz z postulowanymi przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury poprawkami zarekomenduje Izbie senator Elżbieta Streker-Dembińska.
Ponadto rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Senatorowie wysłuchali opinii wiceministra infrastruktury R. Krystka, głównego inspektora transportu drogowego S. Kaczmarka oraz zastępcy dyrektora generalnego Dróg Krajowych i Autostrad W. Bilskiego. Zapoznano się także z uwagami biura legislacyjnego.
Rozpatrywana nowelizacja była projektem komisyjnym i miała na celu doprecyzowanie przepisów ustawy o drogach publicznych w zakresie regulacji pojazdów nienormatywnych, zezwoleń, opłat i kar z tym związanych oraz w zakresie regulacji zajęcia pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, a także w zakresie opłat dodatkowych.
W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 1 poprawki do ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator E. Streker-Dembińską.
Na zakończenie posiedzenia senatorowie przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym.
Po wysłuchaniu wiceministra infrastruktury Ryszarda Kurylczyka oraz przedstawicieli resortów gospodarki i środowiska komisja postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie rozpatrywanej nowelizacji bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator E. Streker-Dembińską.