5. lipca 2005 r.

Podczas posiedzenia Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Konwencji o ujednoliceniu niektórych prawideł dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego, sporządzonej w Montrealu dnia 28 maja 1999 r.

Na temat rozwiązań przyjętych w przedmiotowej konwencji wypowiadali się prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Misztal. Pozytywną opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Konwencja będąca przedmiotem ratyfikacji ma zastosowanie do każdego przewozu międzynarodowego osób, bagażu lub towarów, wykonanego statkiem powietrznym. Ustanawia m.in. jednolite normy dotyczące odpowiedzialności przewoźników lotniczych w celu zastosowania zasad sprawiedliwości i równości w systemach odszkodowań.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Sztorca.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo lotnicze. Senatorowie wysłuchali opinii o ustawie, które przedstawili prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego K. Kapis, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych Stanisław Żurkowski, dyrektor naczelny Przedsiębiorstwa Państwowe Porty Lotnicze Zbigniew Lesiecki. Zapoznano się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja miała na celu wdrożenie czterech dyrektyw Wspólnot Europejskich. Zgodnie z ustawą poszkodowany pasażer linii lotniczych będzie mógł wnieść skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), który w razie uznania winy przewoźnika może nałożyć na niego karę. Nowe przepisy przewidują, że pasażer będzie mógł zwrócić się do ULC ze skargą na naruszenie jego prawa w wypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub opóźnienia lotu. Ciężar udowodnienia, że uprawnienia pasażera nie zostały naruszone, ma spoczywać na przewoźniku.

Prezes ULC będzie mógł nałożyć karę na przewoźnika, jeżeli przewoźnik zaniedba takie obowiązki, jak wypłata odszkodowania, zwrot należności za zmianę trasy lotu, zwrot części ceny biletu w razie umieszczenia w klasie niższej lub poinformowanie pasażerów o przysługujących im prawach.

Ponadto nowela wprowadza zapisy, które w przejrzysty sposób regulują pracę Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Znaczenie tej komisji wzrasta w związku z rozwojem lotnictwa cywilnego. Dotychczas komisja działała na mocy rozporządzenia ministra infrastruktury.

Doprecyzowana została też rola koordynatora w porcie lotniczym. Koordynator lotów powinien funkcjonować w portach, w których nie została wprowadzona organizacja lotów. Koordynator reguluje loty linii regularnych i nieregularnych, czasy ich startu i lądowania. Dotychczasowe przepisy np. nie określały, kto ma płacić za funkcjonowanie koordynatora. Nowelizacja określa, że koszty jego utrzymania pół na pół ponoszą przewoźnicy lotniczy zarządzający lotniskami. Praca koordynatora lotów, zdaniem posłów, przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa lotów.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za wprowadzeniem 8 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Sztorca.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrywali także ustawę o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W tej części posiedzenia w imieniu rządu uczestniczyli wiceminister infrastruktury Andrzej Bratkowski oraz główny inspektor nadzoru budowlanego i jego zastępca Marek Naglewski i Robert Dziwiński.

Rozpatrywana nowelizacja zmierzała do zniesienia obowiązku uzyskania przez inwestora decyzji o pozwoleniu na budowę albo zgłoszenia budowy niektórych przyłączy do zbiorowej infrastruktury (elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych).

W ustawie poprawiono też definicje niektórych pojęć używanych w prawie budowlanym (budowla, przebudowa); dodano przepisy określające uzyskiwanie uprawnień budowlanych.

Nowelizacja prawa budowlanego wprowadza również zmiany w ustawie o drogach publicznych. Określono m.in. odległość, jaka musi być zachowana między drogą a obiektem budowlanym. Na przykład na terenie zabudowanym przy autostradach obiekty budowlane będzie można wznosić w odległości nie mniejszej niż 30 metrów. Od drogi ekspresowej odstęp musi wynosić 20 metrów, a od drogi gminnej - 6 metrów. Na terenie niezabudowanym wymagane odległości są większe.

Nowelizacja zmieniła też prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawę o finansowaniu dróg publicznych.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Zofia Skrzypek-Mrowiec.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska".

Stanowisko rządu w sprawie sejmowej nowelizacji, która była projektem komisyjnym, przedstawił wiceminister infrastruktury Wojciech Hałka. Wysłuchano także opinii przedstawicieli Poczty Polskiej i TP SA. Zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana nowelizacja przewidywała, że grunty, które były w posiadaniu jednostki organizacyjnej "Poczta, Telegraf i Telefon", a pozostawały w posiadaniu Poczty Polskiej 1 stycznia br., 1 stycznia 2006 r. staną się - bez obowiązku wniesienia pierwszej opłaty - przedmiotem użytkowania wieczystego Poczty Polskiej. Budynki, inne urządzenia i lokale znajdujące się na tych gruntach w myśl projektu ustawy staną się własnością Poczty Polskiej nieodpłatnie.

W głosowaniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej "Poczta Polska". W imieniu komisji ustawę zarekomenduje senator Kazimierz Drożdż.