16 czerwca 2005 r.
Na wspólnym posiedzeniu zebrały się Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury
, Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Senatorowie kontynuowali rozpatrywanie sprawozdania "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku". Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 1 czerwca br.Po rozpatrzeniu sprawozdania połączone komisje przyjęły następujące stanowisko w tej spraw
ie:"W dniach 1 i 16 czerwca br. Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyły, na wspólnych posiedzeniach, przedstawione przez prezesa Rady Ministrów sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2004 roku". Komisje, wysoko oceniając poziom merytoryczny przedłożonego dokumentu oraz podzielając zawarte w nim wnioski, widzą konieczność
podejmowania dalszych działań na rzecz poprawy stanu tego bezpieczeństwa. W wyniku analizy przedmiotowego sprawozdania oraz oceny realizacji postulatów zawartych w uchwalonym w ubiegłym roku swoim stanowisku, komisje podkreślają aktualność tych postulatów, wskazując jednocześnie na konieczność ich uszczegółowienia w świetle obecnych zagrożeń. Mając to na uwadze, komisje postulują:1) przyspieszenie prac legislacyjnych nad projektem ustawy o kierujących pojazdami w celu stworzenia podstaw prawnych realnego nadzoru państwa nad systemem szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców;
2) prowadzenie przez właściwe organy i instytucje oraz media powszechnej edukacji dotyczącej problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zasad udzielania pierwszej pomocy - komisje zwracają przy tym uwagę na szczególną rolę jednostek publicznej radiofonii i telewizji w tym zakresie;
3) zintensyfikowanie działań na rzecz zwiększenia jakości i częstotliwości kontroli stanu technicznego pojazdów;
4) odpowiednie utrzymanie dróg, a także ich otoczenia, w szczególności przejazdów kolejowych i przydrożnych drzew, przez właściwych zarządców;
5) podejmowanie działań prewencyjnych w zakresie zagrożeń związanych ze skutkami kierowania pojazdami po spożyciu alkoholu i innych środków ograniczających sprawność motoryczną kierowców;
6) zwiększenie wymogów w stosunku do rowerzystów i pieszych w obszarze korzystania z dróg i przekraczania jezdni.
Komisje wyrażają przekonanie, że wdrożenie powyższych postulatów oraz odpowiednie współdziałanie właściwych organów i instytucji publicznych w tym zakresie przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego".