12 kwietnia 2005 r.
Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury
oraz Komisja Spraw Unii Europejskiej na wspólnym posiedzeniu przeprowadziły projekt pilotażowy sprawdzający na przykładzie 3. pakietu kolejowego funkcjonowanie mechanizmu wczesnego ostrzegania w odniesieniu do zasady pomocniczości w Traktacie Konstytucyjnym.W posiedzeniu komisji wzięli udział zaproszeni goście i eksperci: Grzegorz Mędza - podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, dr Jan Borkowski z
Centrum Europejskiego Uniwersytetu Warszawskiego, Michał Kulesza z Instytutu Nauk Prawno-Administracyjnych Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. Zbigniew Czachór z Pracowni Badań nad Integracją Europejską Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.Na XXXII spotkaniu w Hadze w październiku 2004 r. COSAC zdecydowała o przeprowadzeniu "projektu pilotażowego" na przykładzie 3. pakietu kolejowego w celu sprawdzenia, jak w praktyce może działać zapisany w Traktacie konstytucyjnym mechanizm wczesnego ostrzegania w sprawie stosowania zasady pomocniczości.
3. pakiet kolejowy został przyjęty przez Komisję Europejską 3 marca 2004 r. Obecnie trwają nad nim prace w Parlamencie Europejskim i w Radzie. Komitet Regionów i Komitet Ekonomiczno-Społeczny wydały już opinie na temat pakietu.
3. pakiet kolejowy składa się z 1 komunikatu oraz 4 projektów aktów prawnych:
- wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej Dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei Wspólnoty (COM (2004)139),
- komunikatu Komisji "Dalsza integracja Europejskiego systemu kolejowego: 3. pakiet kolejowy" (COM (2004)140),
- wniosku w sprawie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej udzielania świadectw załogom obsługującym lokomotywy i pociągi w obrębie sieci kolejowej Wspólnoty (COM (2004)142),
- wniosku dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw i obowiązków pasażerów w kolejowym ruchu międzynarodowym (COM (2004)143),
- wniosku dotyczącego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie odszkodowań w przypadkach niezgodności z wymaganiami jakości wynikającymi z umów o kolejowy przewóz towarów (COM (2004)144).
COSAC ustaliła, że 3. pakiet kolejowy należy przeanalizować w taki sposób, jak gdyby Protokół w sprawie stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności, załączony do Traktatu konstytucyjnego, wszedł w życie.
Zgodnie z art. 6 Protokołu każdy parlament narodowy lub każda izba parlamentu narodowego może w ciągu sześciu tygodni przesłać przewodniczącym Komisji, Parlamentu Europejskiego i Rady uzasadnioną opinię zawierającą powody, dla których uznaje, że dany projekt nie jest zgodny z zasadą pomocniczości.
Przewodniczący COSAC uzgodnili 9 lutego br., że po zakończeniu prac nad 3. pakietem kolejowym parlamenty narodowe przygotują krótkie raporty, w których podsumują swoje doświadczenia - jak się przygotowywały do projektu pilotażowego i jakie wnioski wyciągnęły z jego przebiegu. Przewodniczący uzgodnili, że raporty należy przesłać do sekretariatu COSAC do 1 maja br. Na podstawie nadesłanych odpowiedzi sekretariat opracuje na XXXIII spotkanie COSAC w Luksemburgu jeden wspólny materiał, który ułatwi wymianę poglądów i najlepszych praktyk między delegacjami narodowymi.
Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury oraz Komisja Spraw Unii Europejskiej po przeanalizowaniu 3. pakietu kolejowego przyjęły dwie opinie.