Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.
Zapis stenograficzny (1314) z 106. posiedzenia
Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury
w dniu 20 maja 2004 r.
Porządek obrad:
1. Rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.
(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 35)
(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Marian Lewicki)
Zastępca Przewodniczącego Marian Lewicki:
Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.
Uczestniczy w nim pan Krzysztof Kapis
z Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Bardzo serdecznie witamy.Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest ratyfikacja Umowy wielostron
nej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.Jeżeli państwo pozwolicie, to poprosiłbym pana Kapisa o przybliżenie nam tej ustawy
... tej umowy, przepraszam, tytułem wprowadzenia.Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:
Dziękuję bardzo.
Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Posłowie
... przepraszam, Senatorowie!Umowa wielostronna w sprawie opłat
trasowych jest jednym z czterech dokumentów niezbędnych do przystąpienia Polski do organizacji Eurocontrol. Trzy dokumenty zostały już ratyfikowane. Pierwszy dokument to Międzynarodowa konwencja o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej Eurocontrol z 1960 r. Drugi to Protokół ujednolicający Międzynarodową konwencję o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej Eurocontrol z 1997 r., a trzeci to Protokół z dnia 8 października 2002 r. w sprawie przystąpienia Wspólnoty Europejskiej do Międzynarodowej konwencji o współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa żeglugi powietrznej Eurocontrol z późniejszymi zmianami.Wszystkie cztery dokumenty, to znaczy konwencja, dodatkowe protokoły i ta umowa wielostronna, która obecnie jest przedmiotem obrad, stanowią jeden integralny pakiet, nie da się ich rozdzielić.
Polska jako jeden z ostatnich krajów europejskich może stać się członkiem Eurocontrol, właśnie pod warunkiem ratyfikowania wszystkich czterech dok
umentów. Do Eurocontrol należą w tej chwili trzydzieści dwa kraje europejskie. Jest to organizacja zrzeszająca rozmaite kraje, nie tylko te, które są członkami, starymi i nowymi, Unii Europejskiej, jest to znacznie szersza organizacja.Jeden z tych dokumentów, ten, który wymieniłem jako trzeci, protokół o przystąpieniu Wspólnoty Europejskiej do Eurocontrol, jak gdyby decyduje i przesądza o tym, że zgodnie z traktatem
akcesyjnym Polska powinna ten warunek również spełnić.Umowa wielostronna podpisana została w celu ujednolicenia europejskiego systemu opłat trasowych za użytkowanie urządzeń oraz za usługi w żegludze powietrznej, odbywające się w przestrzeni powietrznej państw stron konwencji. Jej zadaniem jest również zwiększenie efektywności w zakresie ściągalności tych opłat. Zgodnie z umową pań
stwa strony wyrażają zgodę na przyjęcie wspólnej polityki oraz systemu ustanawiania i pobierania opłat trasowych, a także korzystania w tym celu z usług Eurocontrol.W celu umożliwienia współpracy Przedsiębiorstwa Państwowego
"Porty Lotnicze" z Eurocontrol w zakresie pobierania przez tę organizację należności za przeloty i przygotowania się Portów Lotniczych do tego Urząd Lotnictwa Cywilnego wynegocjował dwuletni okres przejściowy. Jest to najdłuższy z dotychczas uzyskiwanych przez państwa przystępujące do Eurocontrol okres przejściowy.Uwzględniając to wszystko, zwracam się do Wysokiej Komisji z prośbą o podjęcie uchwały w sprawie ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, podpisanej w Brukseli 12 lutego 1981 r. Dziękuję bardzo.
Zastępca Przewodniczącego Marian Lewicki:
Dziękuję bardzo.
Pozwolę sobie otworzyć dyskusję.
Czy ktoś z państwa senatorów ma jakieś zap
ytania?Senator Grażyna Staniszewska:
Chciałabym się tylko zapytać, jak wysokie są te składki. Bo tutaj nie ma podanych żadnych kwot.
P
rezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:Owszem, kwot nie ma. Stawki są zróżnicowane w zależności od krajów będących członkami Eurocontrol, ponieważ podstawowa zasada, która przyświecała Umowie wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sprowadza się do tego, że opłaty winny odzwierciedlać rzeczywiste koszty i nakłady ponoszone na utrzymanie urządzeń nawigacyjnych i obsługę nawigacyjną w przestrzeni powietrznej.
Praktycznie na kontynencie europejskim kształtuje się to na poziomie od 94 euro w Niemczech do około 30 euro w Czechach. W Polsce w tej chwili za przeloty w polskiej przestrzeni powietrznej pobierane są opłaty w wysokości 52 euro za 100 km. Tak że są na średnim poziomie europejskim, nie są ani wyg
órowane, ani nadmiernie zaniżone...(
Głos z sali: Ile to wynosi w skali roku?)Proszę?
(
Głos z sali: Ile to wynosi w skali roku?)W skali roku to jest 360 milionów zł polskich. Z tym że
...(
Głos z sali: Każde euro ma znaczenie.)Tak. Struktura jest taka, że w tej chwili, do końca ubiegłego roku około 50% tych wpływów do budżetu państwa pochodziło z przelotów tranzytowych nad terytorium Rzeczypospolitej bez lądowania. A jeżeli chodzi o pozostałą część, to należy szacować, że około 25% pochodzi z użytkowania przestrzeni powietrznej przez polskie samoloty. Może wyjaśnię to dokładniej: z tych 50% z użytkowania przestrzeni powietrznej przez polskie samoloty jest 25%, a 25% z użytkowania przez samoloty obce, przybywające do Rzeczypospolitej.
Zastępca Przewodniczącego Marian Lewicki:
Czy są jeszcze jakieś pytania?
W takim razie mogę zaproponować przejście do głosowania w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy wielostronnej w sprawie opłat trasowych, sporządzonej w Brukseli dnia 12 lutego 1981 r.
Kto jest za przyjęciem ustawy? (7)
Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.
Wyczer
paliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.Musimy jeszcze wybrać sprawozdawcę. Są jakieś pr
opozycje?(
Głos z sali: Może pan Krzysztof Szydłowski.)Dobrze, senator Krzysztof Szydłowski.
Dziękuję bardzo.
Zamykam posiedzenie komisji.
(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 44)
Uwaga!
Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.