Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.

Zapis stenograficzny (1284) ze wspólnego posiedzenia

Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury (105.)

oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej (200.)

w dniu 21 kwietnia 2004 r.

Porządek obrad:

1. Rozpatrzenie wniosków zgłoszonych do ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.

(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 03)

(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącej Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej Zbigniew Kulak)

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Jest ono poświęcone ustawie o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.

Czy jest kworum w obu komisjach? Tak? Jest.

A czy jest pan senator Janowski?

(Głos z sali: Nie ma pana senatora Janowskiego.)

Nie ma pana senatora Janowskiego. A mógłby się przydać, bo zgłaszał kilka poprawek. Za to jest pan senator Sztorc, ale to za chwilę...

Wobec tego proponowałbym rozpatrywać kolejno poprawki.

Proszę Biuro Legislacyjne o zaprezentowanie, w imieniu pana senatora Janowskiego, poprawki pierwszej.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, poprawka pierwsza, moim zdaniem, ma charakter tylko redakcyjny.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Dziękuję bardzo.

Czy pan minister też tak uważa?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:

Tak, potwierdzam, nie mamy z tym problemów.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Dobrze. Głosujemy.

Kto jest za przyjęciem poprawki pierwszej? (9)

Dziękuję bardzo.

Poprawka druga wyklucza poprawkę trzecią.

Proszę Biuro Legislacyjne... A może autor miałby ochotę zabrać najpierw głos?

(Senator Józef Sztorc: Może najpierw Biuro Legislacyjne.)

Biuro? Bardzo proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka ta jest związana z poprawką trzecią, tak jak pan przewodniczący powiedział, którą przyjęła Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Poprawka druga stanowi alternatywę dla poprawki trzeciej. Oznacza to, że cel jest ten sam, tylko będzie osiągnięty w inny sposób, ponieważ poprawka ta uwzględnia drobne zmiany techniczne w ograniczeniach operacji lotniczych ze względu na porę dnia, czego nie dotyczy poprawka trzecia. Tak naprawdę tekst tej poprawki był uzgodniony z Komitetem Integracji Europejskiej i Urzędem Lotnictwa Cywilnego.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Panie Ministrze, czyli poprawka druga byłaby lepsza od trzeciej, tak? Jakie jest pana zdanie?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:

My proponowaliśmy sformułowanie, które jest zawarte w poprawce trzeciej, ale w pierwotnej fazie uzgodnień zaakceptowaliśmy poprawkę drugą, zgłoszoną przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Ale jak mówię, w istocie chodzi o to samo.

(Głos z sali: Która jest lepsza?)

Gdybyśmy mieli wybierać, to sądzimy, że poprawka trzecia bardziej oddaje intencje ustawodawcy, jest bardziej klarowna.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

No to mamy bardzo ciekawą wypowiedź.

Czy w tej chwili pan senator Sztorc chciałby się wypowiedzieć?

(Senator Józef Sztorc: Ja tylko...)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Pani senator Ferenc, proszę.

Senator Genowefa Ferenc:

Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.

Dla mnie w poprawce drugiej niezrozumiałe jest określenie: drobne zmiany techniczne. Ono jest bardzo nieczytelne i takich rozwiązań w ustawie chyba nie powinniśmy przyjmować. Dlatego jestem za poprawką trzecią.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Tak jest.

Jeszcze raz Biuro Legislacyjne, proszę.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Właśnie te drobne zmiany techniczne sugerował UKIE, ponieważ to jest jakby wprost przepisane z dyrektywy. Poprawka trzecia była dopiero wczoraj formułowana. Moim zdaniem poprawka druga jest właśnie bardziej jasna, ponieważ precyzyjnie oddaje to, co stanowi dyrektywa. Czyli że nie stosuje się pewnych informacji niezbędnych do wydania decyzji w przypadku ograniczania operacji lotniczych ze względu na porę dnia. Tylko i wyłącznie.

(Senator Józef Sztorc: A czy...)

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Dobrze. Czyli raczej poprawka trzecia. Oczywiście mamy jeszcze trzecie wyjście: możemy nie przyjąć żadnej z tych poprawek. Proszę to też wziąć pod uwagę. Ale pan dyrektor kręci zdecydowanie głową, że jednak nie, że trzeba przyjąć...

(Senator Józef Sztorc: Ja tę poprawkę wycofam...)

Dobrze. Poprawka druga jest wycofana.

Poprawka trzecia jest na razie poprawką jednej komisji, więc musimy teraz wspólnie postanowić, czy ją przyjmujemy czy nie.

Kto jest za przyjęciem poprawki trzeciej? (10)

Kto jest przeciwny? (0)

Kto się wstrzymał od głosu? (1)

Dziękuję bardzo.

Proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie poprawki czwartej.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka czwarta jest niejako zbieżna z jednym z wniosków Biura Legislacyjnego zawartym w opinii, którą przedstawialiśmy w momencie omawiania tej ustawy. Tak naprawdę powoduje ona poszerzenie kręgu podmiotów, z którymi należy przeprowadzać konsultacje przy wydaniu decyzji o stosowaniu środków ograniczenia hałasu. I taką ma treść.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Tak, była na ten temat długa dyskusja, zarówno na posiedzeniu komisji, jak i po jego zakończeniu.

Co resort ma do powiedzenia w sprawie poprawki czwartej?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:

Zgadzamy się na tę poprawkę.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie? Nie.

Głosujemy nad poprawką czwartą.

Kto jest za przyjęciem poprawki czwartej? (12)

Jednogłośnie za. Dziękuję bardzo.

Teraz mamy kilka poprawek, które moglibyśmy przegłosować łącznie, dlatego że są to jednobrzmiące poprawki obu naszych komisji. Są to poprawki: piąta, szósta, ósma, dziewiąta...

(Głos z sali: I dziesiąta, nad ósmą nie możemy głosować.)

Nad ósmą nie możemy, nad dziewiątą możemy, nad dziesiątą też. Dobrze.

Kto jest za przyjęciem tych czterech poprawek? (12)

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Wobec tego teraz poprawka siódma, wykluczająca się z ósmą.

Proszę... Nie wiem, chyba jednak najpierw Biuro Legislacyjne.

Główny Specjalista do spraw Legislacji w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski:

Poprawka siódma powoduje uzupełnienie upoważnienia do wydania rozporządzenia o wytyczne niezbędne w zakresie wykazu państw rozwijających się. Ponadto skreśla ona z treści rozporządzenia obowiązek sporządzenia wykazu operatorów samolotów oraz samolotów z tych krajów. A poprawka ósma ma charakter tylko porządkowy, ponieważ dostosowuje terminologię do ustawy. Ale ona jest już zbędna, jeżeli przyjmiemy poprawkę siódmą.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

Co pan minister powie nam w tej sprawie?

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Krzysztof Kapis:

Poprawka siódma, w takiej formie, w jakiej została zaprezentowana, jest zgodna z naszymi oczekiwaniami.

Zastępca Przewodniczącej Zbigniew Kulak:

To w tym momencie już nawet nie pytam pana senatora Sztorca.

(Wypowiedź poza mikrofonem)

Czy w sprawie tych poprawek ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie.

Poprawka siódma wyklucza ósmą.

Kto jest za przyjęciem poprawki siódmej?

Dziękuję bardzo. Jednogłośnie za.

Nad poprawką ósmą nie głosujemy, czyli na tym koniec. Nie głosujemy nad całością.

Sprawozdawcą Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie prawa lotniczego byłem ja, powiem nieskromnie. To co, mogę dalej być sprawozdawcą, tak?

(Senator Janusz Lorenz: A bądź pan nim dalej.)

Dobrze, dziękuję bardzo. Z upoważnienia pana senatora Lorenza będę sprawozdawcą. Dziękuję.

Zamykam posiedzenie połączonych komisji.

Informuję równocześnie z wielką satysfakcją, że w tej kadencji było to dwusetne posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej...

(Głos z sali: Jakże nam miło...)

Dziękuję bardzo.

(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 15)

Uwaga!

Zapis stenograficzny jest tekstem nieautoryzowanym.


Kancelaria Senatu
Opracowanie: Justyna Żurańska
Publikacja: Biuro Prac Senackich, Dział Stenogramów