Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym.

Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra infrastruktury Wiesława Szczepańskiego. Zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem rozpatrywanej ustawy sejmowej było dostosowanie przepisów ustawy nowelizowanej, w części dotyczącej pobierania opłaty paliwowej, do ustawy o podatku akcyzowym, która weszła w życie 1 marca br. Ponadto dokonano zmian o charakterze merytorycznym w systemie opłaty paliwowej, w szczególności zaś poszerzono katalog podmiotów podlegających tej opłacie.

W kolejnych głosowaniach komisja opowiedziała się za wprowadzeniem 4 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji. Na sprawozdawcę wypracowanego stanowiska wybrano senatora Kazimierza Drożdża.

Senatorowie zaproponowali m.in. zmianę vacatio legis z 14 do 30 dni. Oprócz zmiany zasad i trybu pobierania opłaty paliwowej ustawa dokonuje zmian o charakterze merytorycznym w systemie opłaty paliwowej, w tym poszerza katalog podmiotów podlegających tej opłacie oraz zmienia dzień powstania obowiązku jej zapłaty. Wobec tego 14-dniowe vacatio legis wydaje się niewystarczającym okresem na zapoznanie się przez adresatów ustawy z jej treścią oraz na przystosowanie się do zmienionej sytuacji prawnej i bezpieczne podjęcie stosownych decyzji co do dalszego postępowania w zakresie podejmowanej działalności gospodarczej.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Opinie o ustawie przedstawili senatorom wiceminister infrastruktury W. Szczepański oraz reprezentanci Banku Gospodarstwa Krajowego. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przywróceniem w noweli zapisu umożliwiającego umorzenie 10% kosztów inwestycji - w wypadku jej terminowego zakończenia i rozliczenia.

W uchwalonej przez Sejm 16 lipca br. znowelizowanej ustawie przepis ten pozbawia prawa do umorzenia wszystkie towarzystwa budownictwa mieszkaniowego (TBS), które złożyły wnioski w tym roku, przed wejściem ustawy w życie.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, zasada ta nie może obowiązywać wstecz. Do tej opinii przychylili się senatorowie, którzy stwierdzali w dyskusji, że pozbawienie tebeesów budujących mieszkania dla średniozamożnych ludzi prawa do umorzenia 10% kosztów budowy podraża koszt jednego metra kwadratowego, a odebranie tej ulgi spowoduje dalszą zapaść budownictwa mieszkaniowego.

Wiceminister infrastruktury W. Szczepański wyjaśnił, że likwidacja prawa do umorzenia części kosztów budowy została już przed rokiem skonsultowana z tebeesami i towarzystwa te wiedzą, iż w tym roku takiej ulgi nie będzie.

Dyrektor departamentu w Banku Gospodarstwa Krajowego Elżbieta Bulwarska dodała, że zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem składanie wniosków do banku odbywa się od sierpnia do końca września, a więc jeszcze w tym roku nikt nie mógł złożyć takiego wniosku.

Przedstawione uzasadnienia nie zyskały aprobaty senatorów, którzy zwracali uwagę, że wspieranie budownictwa mieszkaniowego przez państwo jest niewystarczające.

Jedną z podstawowych zmian wprowadzonych uchwaloną przez Sejm ustawą jest zaliczanie do kosztów Krajowego Funduszu Mieszkaniowego zakupu inwestycji rozpoczętych przez innych inwestorów lub gotowych budynków, które będą adaptowane na cele mieszkaniowe.

W ustawie wprowadzono prawo zaliczania do kosztów kredytowania inwestycji wartości wnoszonych aportem nieruchomości, co umożliwia działanie podmiotom (głównie gminom) nieposiadającym odpowiednich środków na udział w takich przedsięwzięciach.

Istotną zmianą było także przyznanie tebeesom prawa do samodzielnego ustalania wysokości czynszu w budynkach będących w ich zasobach.

Po rozpatrzeniu ustawy o zmianie ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego na sprawozdawcę stanowiska Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łęckiego.