24 czerwca 2004 r.
Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przyjęto stanowiska w sprawie przedstawionego przez prezesa Rady Ministrów "Sprawozdania ze stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce oraz działań realizowanych w tym zakresie w 2003 r. W przyjętym stanowisku stwierdzono:
W dniach 1 i 24 czerwca br. Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyły, na wspólnych posiedzeniach, przedstawione przez prezesa Rady Ministrów sprawozdanie "Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2003 roku". Komisje wysoko oceniają poziom merytoryczny przedłożonego dokumentu. W wyniku jego analizy oraz po wysłuchaniu opinii i postulatów przedstawicieli organów i instytucji państwowych, których zakres działania dotyczy problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, komisje wskazują na potrzebę podjęcia dalszych działań na rzecz poprawy stanu tego bezpieczeństwa. Do najważniejszych z nich należy zaliczyć:
1) uchwalenie ustawy o kierujących pojazdami w celu stworzenia podstaw prawnych realnego nadzoru państwa nad systemem szkolenia i egzaminowania kandydatów na kierowców;
2) prowadzenie przez właściwe organy i instytucje oraz media intensywnej edukacji publicznej dotyczącej problematyki bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zasad udzielania pierwszej pomocy, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia dzieci i młodzieży w tym zakresie;
3) poprawę stanu środków technicznych służących kontroli ruchu drogowego w celu zwiększenia częstotliwości kontroli stanu technicznego pojazdów;
4) odpowiednie utrzymanie dróg, a także ich otoczenia przez właściwych zarządców;
5) podejmowanie działań prewencyjnych w zakresie zagrożeń związanych ze skutkami kierowania pojazdami po spożyciu alkoholu i innych środków ograniczających sprawność motoryczną kierowców;
6) zwiększenie wymogów w stosunku do rowerzystów i pieszych w obszarze korzystania z dróg i przekraczania jezdni.
Komisje wyrażają przekonanie, że realizacja wskazanych wyżej zadań przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Komisje wskazują jednocześnie na znaczenie współdziałania właściwych organów i instytucji państwowych z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań służących poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.